Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Analityka w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Sieci monitoringu powietrza i wody:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sieci monitoringu powietrza i wody | ||
Specjalność | Analityka w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Waldemar Paździoch <Waldemar.Pazdzioch@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia ogólna. |
W-2 | Podstawy analizy chemicznej, w szczególności technik chromatograficznych. |
W-3 | Podstawy statystyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wybranymi technikami izolacji i wzbogacania analitów. |
C-2 | Praktyczne zastosowanie technik chromatograficznych do monitorowania i oznaczania wybranych zanieczyszczeń środowiska. |
C-3 | Wykorzystanie baz danych do oceny jakości komponentów środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena jakości powietrza na podstawie wyników z sieci monitoringu zanieczyszczeń powietrza. | 6 |
T-L-2 | Wzbogacanie dynamiczne próbek powietrza atmosferycznego metodą adsorpcyjną. Identyfikacja niemetanowych węglowodorów w powietrzu miejskim. | 6 |
T-L-3 | Izolacja i wzbogacanie analitów metodą ekstrakcji do ciała stałego (SPE) i mikroekstrakcji do ciała stałego (SPME). | 6 |
T-L-4 | Analiza akryloamidu w wodzie metodą chromatografii gazowej. | 6 |
T-L-5 | Analiza wybranych pestycydów w wodzie metodą chromatografii cieczowej. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Konsultacje z prowadzącym. | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych. | 5 |
A-L-4 | Opracowanie wyników z ćwiczeń i wykonanie sprawozdania. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-2 | Prezentacja multimedialna w połączeniu z pokazem pracy aparatów. |
M-3 | Instrukcje do ćwiczeń. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych i wiedzy w obszarze realizowanych tematów. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-12a_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma poszerzoną wiedzę i zna metody izolacji i wzbogacania analitów z próbek środowiskowych. Ma wiedzę w zakresie możliwości wykorzystania metod analizy instrumentalnej, w szczególności technik chromatograficznych do monitorowania, identyfikacji i ilościowego oznaczania zanieczyszczeń środowiska. Zna bazy danych obejmujące komponety środowiska i definiujące jego stan. | KOS_2A_W04, KOS_2A_W10 | T2A_W01, T2A_W07 | InzA2_W02 | C-1, C-3 | T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-3 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-12a_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi korzystać z baz danych środowiskowych i wykorzystywać zawarte w nich informacje do oceny stanu środowiska. Potrafi przygotować próbkę środowiskową do analizy i ją wykonać, dokonać obliczeń i interpretacji jakościowej i ilościowej uzyskanych danych pomiarowych, odnieść je do obowiązujących uregulowań normatywnych i wyciągać wnioski. | KOS_2A_U05, KOS_2A_U11, KOS_2A_U16 | T2A_U03, T2A_U08, T2A_U13 | InzA2_U01 | C-2, C-3 | T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-12a_K01 Student rozumie wartość i wagę nauki i ciągłego kształcenia się, potrafi myśleć w sposób kreatywny, logiczny i przedsiębiorczy. Rozumie potrzebę rozwoju osobistego, zna i szanuje zasady pracy w grupie. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą i informacjami zdobytymi w trakcie studiów oraz udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii chemicznej. Rozumie i ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i zwiazanej z tym odpowiedzialności. | KOS_2A_K01, KOS_2A_K02 | T2A_K01, T2A_K02 | InzA2_K01 | C-2, C-3 | T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-12a_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma poszerzoną wiedzę i zna metody izolacji i wzbogacania analitów z próbek środowiskowych. Ma wiedzę w zakresie możliwości wykorzystania metod analizy instrumentalnej, w szczególności technik chromatograficznych do monitorowania, identyfikacji i ilościowego oznaczania zanieczyszczeń środowiska. Zna bazy danych obejmujące komponety środowiska i definiujące jego stan. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia i charakteryzuje zaledwie niektore ze stosowanych metod wzbogacania i izolacji analitów . Korzystając ze wskazówek prowadzącego wymienia i charakteryzuje niektore techniki analizy instrumentalnej stosowane w analizie zanieczyszczeń środowiska. Student wymienia i charakteryzuje zaledwie niektore ze stosowanych metod wzbogacania i izolacji analitów . Przy pomocy prowadzącego wykonuje pomiary oraz przeprowadza identyfikacje oznaczonych zanieczyszczeń. Korzystając ze wskazówek prowadzącego lokalizuje bazy danych środowiskowych i korzysta z nich w ograniczonym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-12a_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi korzystać z baz danych środowiskowych i wykorzystywać zawarte w nich informacje do oceny stanu środowiska. Potrafi przygotować próbkę środowiskową do analizy i ją wykonać, dokonać obliczeń i interpretacji jakościowej i ilościowej uzyskanych danych pomiarowych, odnieść je do obowiązujących uregulowań normatywnych i wyciągać wnioski. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi stosować niektóre z metod wzbogacania i izolacji analitów . Przy pomocy prowadzącego wykonuje pomiary oraz przeprowadza identyfikacje oznaczonych zanieczyszczeń. Korzystając ze wskazówek prowadzącego lokalizuje bazy danych środowiskowych i korzysta z nich w ograniczonym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-12a_K01 Student rozumie wartość i wagę nauki i ciągłego kształcenia się, potrafi myśleć w sposób kreatywny, logiczny i przedsiębiorczy. Rozumie potrzebę rozwoju osobistego, zna i szanuje zasady pracy w grupie. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą i informacjami zdobytymi w trakcie studiów oraz udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii chemicznej. Rozumie i ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i zwiazanej z tym odpowiedzialności. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje umiarkowane zainteresowanie przedmiotem, jest chętny do współpracy w zespole, nie wykazuje kreatywności. Rozumie potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze monitoringu środowiska. Nie wykazuje zrozumienia ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i zwiazanej z tym odpowiedzialności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Z. Witkiewicz, Podstawy chromatografii., WNT, Warszawa, 2000
- R.J. Hamilton, P.A. Sewell, Wysokosprawna chromatografia cieczowa., PWN, Warszawa, 1982
- A.S. Płaziak, Spektrometria masowa związków organicznych., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 1997
- J. Namieśnik, Z. Jamrógiewicz, M. Pilarczyk, L. Torres, Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
- P. Konieczko, J. Namieśnik [red.], Ocena i kontrola jakości wyników pomiarów analitycznych., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne., Warszawa, 2007
- E. Szczepaniec-Cięciak, P. Kościelniak [red.], Chemia Środowiska. Ćwiczenia i seminaria. Cz.1., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego., Kraków, 1999
Literatura dodatkowa
- E. Hoffmann, J. Charette, V. Stroobant, Spektrometria mas., WNT, Warszawa, 1998
- M. Biziuk [et al.], Kontrola chemicznych zanieczyszczeń środowiska., Skrypt Politechniki Gdańskiej., Gdańsk, 1990
- J. Namieśnik, Z. Jamrógiewicz [red.], Fizykochemiczne metody kontroli zanieczyszczeń środowiska., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1998
- J. Bartulewicz [et al.], Zastosowanie chromatografii gazowej i cieczowej do analizy zanieczyszczeń środowiska., PIOŚ, Warszawa, 1997