Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Analityka w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Planowanie przestrzenne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Planowanie przestrzenne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl>, Lechosław Czernik <lechoslaw.czernik@zut.edu.pl>, Helena Freino <Helena.Freino@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nauka współpracy z urbanistami w szczególności przy sporządzaniu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Przybliżenie istoty planowania przestrzennego i jego wpływu na różnorodną działalność człowieka. Przygotowanie do sporządzania części prognozy oddziaływania na środowisko dla planów miejscowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analizy i interpretacji dokumentów planistycznych w zakresie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. | 4 |
T-A-2 | Inwentaryzacja urbanistyczna obszaru opracowania. | 4 |
T-A-3 | Prezentacje multimedialna na temat przydzielony przez prowadzącego ćwiczenia. (przygotowanie w 2 osobowych grupach) | 2 |
T-A-4 | Analiza zasobów przyrodniczych obszaru opracowania. | 6 |
T-A-5 | Sporządzania uwarunkowań i kierunków przyrodniczych dla części obszaru studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. | 5 |
T-A-6 | Prognoza części skutków środowiskowych uchwalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. | 7 |
T-A-7 | Sprządzenie części graficznej i tekstoowej do prognozy skutków środowiskowych uchwalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przestrzenne jednostki przyrodnicze | 1 |
T-W-2 | Ocena i waloryzacja krajobrazu | 1 |
T-W-3 | Struktura władania i użytkowania przestrzeni. System planowania przestrzennego w Polsce. | 2 |
T-W-4 | Dokumentacja planistyczna. | 2 |
T-W-5 | Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego - procedury, przykłady | 3 |
T-W-6 | Analiza studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. | 1 |
T-W-7 | Strategia rozwoju regionalnego, koncepcja zagospodarowania przestrzennego kraju. | 1 |
T-W-8 | Planowanie przestrzenne jako narzędzie realizacji zasad zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. | 1 |
T-W-9 | Skutki prawne uchwalenia planów zagospodarowania przestrzennego. Przykłady zmiany wartości nieruchomości spowodowane uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. | 2 |
T-W-10 | Podsumowanie najistotniejszych zagadnień dotyczących planowania miejscowego. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Wizja lokalna terenu opracowania. Przygotowanie inwentaryzacji urbanistycznej. | 4 |
A-A-3 | Sporządzania uwarunkowań i kierunków przyrodniczych dla wybranogo fragmentu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy | 6 |
A-A-4 | Przygotowanie analiz niezbędnych do sporządzenia części tekstowej i graficznej prognozy skutków środowiskowych uchwalenia miejscowego planu. | 4 |
A-A-5 | Sporządzenie prognozy części skutków środowiskowych spowodowanych uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. | 12 |
A-A-6 | Przygotowanie prentacji w formie multimedialnej, na temat przydzielony przez prowadzącego zajęcia. | 4 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia wiedzy zdobytej na wykładach. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład przekazujący wiedzę z dyskusją. Metody praktyczne w formie korekt i prezentacji z dyskusją |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej lub ustnej. Zajęcia praktyczne: Ocena poszczególnych faz powiązana jest z ich prezentacją i dyskusją |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_B01_W05 ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem, w zakresie planowania przestrzennego | KOS_2A_W05 | T2A_W02 | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
KOS_2A_B01_W11 ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej związanej z planowaniem przestrzennym | KOS_2A_W11 | T2A_W08 | InzA2_W03 | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_B01_U01 potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie | KOS_2A_U01 | T2A_U01 | — | C-1 | T-A-7, T-A-6 | M-1 | S-1 |
KOS_2A_B01_U04 potrafi zgodnie z obowiązującymi przepisami, współpracując ze specjalistami innych dziedzin, opracować opracowania dotyczącego ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym z zakresu ukończonego kierunku studiów | KOS_2A_U04 | T2A_U03 | — | C-1 | T-A-3, T-A-4 | M-1 | S-1 |
KOS_2A_B01_U11 potrafi planować i przeprowadzać analizy, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | KOS_2A_U11 | T2A_U08 | InzA2_U01 | C-1 | T-A-1, T-A-2 | M-1 | S-1 |
KOS_2A_B01_U12 potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne | KOS_2A_U12 | T2A_U09 | InzA2_U02 | C-1 | T-A-5 | M-1 | S-1 |
KOS_2A_B01_U20 potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne | KOS_2A_U20 | T2A_U17 | InzA2_U06 | C-1 | T-A-7, T-A-5, T-A-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_B01_K02 ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | KOS_2A_K02 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-A-5 | M-1 | S-1 |
KOS_2A_B01_K04 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role | KOS_2A_K04 | T2A_K03 | InzA2_K02 | C-1 | T-A-1, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_B01_W05 ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem, w zakresie planowania przestrzennego | 2,0 | |
3,0 | Podstawowa wiedza z zakresu planowania przestrzennego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_B01_W11 ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej związanej z planowaniem przestrzennym | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej związanej z planowaniem przestrzennym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_B01_U01 potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie | 2,0 | |
3,0 | W zadaniu semestralnym oraz w prezentacji można odczytaż, że potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_B01_U04 potrafi zgodnie z obowiązującymi przepisami, współpracując ze specjalistami innych dziedzin, opracować opracowania dotyczącego ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym z zakresu ukończonego kierunku studiów | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zgodnie z obowiązującymi przepisami, współpracując ze specjalistami innych dziedzin, opracować opracowania dotyczącego ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym z zakresu ukończonego kierunku studiów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_B01_U11 potrafi planować i przeprowadzać analizy, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | 2,0 | |
3,0 | W pracy semestralnej odzwierciedlają się umiejętności w planowaniu i przeprowadzaniu analiz, interpretowaniu uzyskanych wyniki i wyciągania wniosków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_B01_U12 potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne | 2,0 | |
3,0 | W pracy semestralnej potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_B01_U20 potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne | 2,0 | |
3,0 | W pracy semestralnej potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_B01_K02 ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | |
3,0 | W przygotowanej prezentacji na zadany temat można zauważyć, że ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_B01_K04 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role | 2,0 | |
3,0 | Poprawinie zostanie przygotowana praca semestralna sporządzana w grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Böhm A., Architektura Krajobrazu jej początki i rozwój, Politechnika Krakowska, Kraków, 1994
- Chmielewski T. J., System planowania przestrzennego harmonizującego przyrodę i gospodarkę, Politechnika Lubelska, Lublin, 2001
- Kozłowski S., Przyrodnicze kryteria gospodarki przestrzennej, KUL, Lublin, 1996