Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Wykorzystanie odpadów karbo- i petrochemicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wykorzystanie odpadów karbo- i petrochemicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu chemii fizycznej i procesów przemysłowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania i odzyskiwania węglowodorów z przemysłu rafineryjnego i petrochemicznego, wykorzystania siarki z pozyskiwania gazu ziemnego i siarczków metali, odpadowych chloropochodnych z przetwórstwa smoły węglowej i przemysłu rolno-spożywczego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Katalityczne oczyszczanie gazów z odzyskiwania siarki metodą Clausa | 5 |
T-A-2 | Obliczanie emisji ditlenku węgla ze spalania węgla i odpadowego gudronu | 5 |
T-A-3 | Zużycie paliw i wartość opałowa paliw. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Odpady i ścieki typu węglowodorowego z przemysłu rafineryjnego i petrochemicznego. Budowa i wykorzystanie odolejaczy i separatorów. | 2 |
T-W-2 | Wykorzystanie odpadów z odsiarczania i usuwania ditlenku węgla z gazów przemysłowych do produkcji siarki. Technologie pozyskiwania siarki w powiązaniu z procesem Clausa. | 4 |
T-W-3 | Wykorzystanie i zagospodarowanie odpadów z produkcji chlorku winylu. | 3 |
T-W-4 | Wykorzystanie odpadów z produkcji epichlorohydryny. | 3 |
T-W-5 | Odpady z przetwórstwa smoły węglowej. | 1 |
T-W-6 | Wykorzystanie odpadów z przemysłu rolno-spożywczego. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 9 |
A-A-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 5 |
A-A-4 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym przedmiot. | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
A-W-4 | Zaliczenie. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i dyskusja związana z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy studentów po drugim wykładzie na temat wykorzystania i pozyskiwania odpadowych węglowodorów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy na wybrane zagadnienia z zakresu programu wykładów po ich zakończeniu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian z obliczeń audytoryjnych w trakcie ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D04b_W01 Student jest w stanie zdefiniować i omówić wykorzystanie odpadów i ścieków z instalacji petrochemicznych i rafineryjnych, odpadów z odsiarczania i usuwania ditlenku węgla, odpadów z produkcji siarki, chlorku winylu, epichlorohydryny, przemysłu rolno-spożywczego, przetwórstwa smoły węglowej. | KOS_1A_W09 | T1A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_D04b_W02 ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami, takimi jak ocena oddziaływania na środowisko, minimalizowanie zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz wypływu odpadów z instalacji | KOS_1A_W09 | T1A_W04 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D04b_U01 Student powinien umieć decydować o wykorzystaniu, analizowaniu, korzystaniu z odpadów typu karbo- i petrochemicznego, zwłaszcza z procesów uzdatniania gazów przemyslowych, produkcji chlorku winylu, epichlorohydryny, przeemysłu rolno-spożywczego. | KOS_1A_U09 | T1A_U07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D04b_K01 wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju | KOS_1A_K03 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_D04b_K02 potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | KOS_1A_K07 | T1A_K06 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D04b_W01 Student jest w stanie zdefiniować i omówić wykorzystanie odpadów i ścieków z instalacji petrochemicznych i rafineryjnych, odpadów z odsiarczania i usuwania ditlenku węgla, odpadów z produkcji siarki, chlorku winylu, epichlorohydryny, przemysłu rolno-spożywczego, przetwórstwa smoły węglowej. | 2,0 | Nie potrafi objaśnić wykorzystania odpadów i ścieków zawierających weglowodory, budowy odolejaczy i separatorów. |
3,0 | Potrafi objaśnić wykorzystanie odpadów i ścieków zawierających węglowodory, budowę odolejaczy i separatorów. | |
3,5 | Potrafi objaśnić wykorzystanie odpadów i ścieków zawierających węglowodory, budowę odolejaczy i separatorów, objaśnić zasady odsiarczania i usuwania gazów przemysłowych. | |
4,0 | Potrafi objaśnić wykorzystanie odpadów i ścieków zawierających węglowodory, budowę odolejaczy i separatorów, objaśnić zasady odsiarczania i usuwania gazów przemysłowych, zasady procesów Clausa. | |
4,5 | Potrafi objaśnić wykorzystanie odpadów i ścieków zawierających węglowodory, budowę odolejaczy i separatorów, objaśnić zasady odsiarczania i usuwania gazów przemysłowych, zasady procesów Clausa, wykorzystanie odpadów z produkcji chlorku winylu. | |
5,0 | Potrafi objaśnić wykorzystanie odpadów i ścieków zawierających węglowodory, budowę odolejaczy i separatorów, objaśnić zasady odsiarczania i usuwania gazów przemysłowych, zasady procesów Clausa, wykorzystanie odpadów z produkcji chlorku winylu i innych procesów typu rolno-spożywczego i koksochemicznego. | |
KOS_1A_D04b_W02 ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami, takimi jak ocena oddziaływania na środowisko, minimalizowanie zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz wypływu odpadów z instalacji | 2,0 | |
3,0 | Potrafi ocenić oddziaływanie instalacji przemysłowej na srodowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D04b_U01 Student powinien umieć decydować o wykorzystaniu, analizowaniu, korzystaniu z odpadów typu karbo- i petrochemicznego, zwłaszcza z procesów uzdatniania gazów przemyslowych, produkcji chlorku winylu, epichlorohydryny, przeemysłu rolno-spożywczego. | 2,0 | Student nie umie analizować, eksploatować, oceniać, użytkować odpadów kabochemicznych, petrochemicznych. |
3,0 | Student powinien umieć analizować, eksploatować, oceniać, użytkować odpady kabochemiczne, petrochemiczne. | |
3,5 | Student powinien umieć analizować, eksploatować, oceniać, użytkować odpady kabochemiczne, petrochemiczne, zwłaszcza frakcje węglowodorowe, odpady z produkcji chlorku winylu. | |
4,0 | Student powinien umieć analizować, eksploatować, oceniać, użytkować odpady kabochemiczne, petrochemiczne, zwłaszcza frakcje węglowodorowe, odpady z produkcji chlorku winylu, epichlorohydryny. | |
4,5 | Student powinien umieć analizować, eksploatować, oceniać, użytkować odpady kabochemiczne, petrochemiczne, zwłaszcza frakcje węglowodorowe, odpady z produkcji chlorku winylu, epichlorohydryny, oczyszczania gazów węglowodorowych i innych przemysłowych. | |
5,0 | Student powinien umieć analizować, eksploatować, oceniać, użytkować odpady kabochemiczne, petrochemiczne, zwłaszcza frakcje węglowodorowe, odpady z produkcji chlorku winylu, epichlorohydryny, oczyszczania gazów węglowodorowych i innych przemysłowych oraz procesów Clausa. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D04b_K01 wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju | 2,0 | |
3,0 | Potrafi ocenić kompetentnie wpływ przebiegu procesów produkcyjnych na warunki bytowania społeczeństwa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_D04b_K02 potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | |
3,0 | Jest kompetentny w wypowiadaniu się na temat roli przedsiębiorcy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- G.Lewandowski, A.Wróblewska, E.Milchert, Zagospodarowanie odpadów komunalnych i przemysłowych, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 2006, pierwsze
- J.Wandrasz, A.Wandrasz, Paliwa formowane, biopaliwa i paliwa z odpadów w procesach termicznych, Wyd."Seidel-Przywecki" Sp. z o.o., Warszawa, 2006, pierwsze
Literatura dodatkowa
- B.Bilitewski, G.Hardtle, K.Marek, Podręcznik gospodarki odpadami, Seidel-Przywecki, Warszawa, 2007, drugie