Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie neutralizacji i odzysku odpadów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie neutralizacji i odzysku odpadów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii nieorganicznej, analitycznej, fizycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie wiadomości z zakresu zagospodarowania odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego, recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego, neutralizacji ścieków z malarni, zagospodarowania popiołów i zużli do produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia składów roztworów i ilości produktów w oparciu o równanie reakcji | 5 |
T-A-2 | Obliczenia skuteczności odpylania w cyklonie | 3 |
T-A-3 | Obliczenia mokrego odpylacza gazów | 3 |
T-A-4 | Zapotrzebowanie powietrza do pełnego spalania paliwa stałego i ciekłego | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagospodarowanie odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego do neutralizacji ścieków, produkcji gazowego chlorowodoru i kwasu solnego o wysokiej czystosci. | 2 |
T-W-2 | Wykorzysranie odpadowego chlorowodoru w procesie oksychlorowania, technologia oksychlorowania etylenu. | 2 |
T-W-3 | Recykling materiałowy, surowcowy, energetyczny. | 2 |
T-W-4 | Zagospodarowanie popiołów i żużli w produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu. Technologie przetwarzania odpadowych żużli i odpadów z oczyszczania gazów spalinowych. | 3 |
T-W-5 | Wykorzystanie odpadowych mas formierskich. | 2 |
T-W-6 | Zagospodarowanie odpadów z trawienia i nakładania powłok metali: miedziowanie, niklowanie, chromowanie. | 3 |
T-W-7 | Neutralizacja ścieków z malarni, postępowanie z odpadami z malarni. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym przedmiot. | 10 |
A-W-3 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 18 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, opis, objaśnienie własnych doświadczeń przemysłowych na wybrane zagadnienia neutralizacji odpadów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie przyswajalności treści po dwóch wykładach z zakresu neutralizacji i zagospodarowania odpadowego chlorowodoru. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z wybranych treści programowych, po zakończeniu wykładów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D04a_W01 Student jest w stanie dobierać systemy technologiczne, poparte obliczeniami, do zagospodarowania odpadowego chlorowodoru lub kwasu solnego lub alkalicznych ścieków lub w procesach syntezy nowych chloropochodnych organicznych. Potrafi opisać i zaprojektować technologie zagospodarowania popiołów i żużli różnego pochodzenia, odpadów z trawienia i nakładania powłok metali, ścieków i odpadów z malarni. | KOS_1A_W10 | T1A_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_D04a_W02 zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej | KOS_1A_W05 | T1A_W01 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_D04a_W03 ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami, takimi jak ocena oddziaływania na środowisko, minimalizowanie zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz wypływu odpadów z instalacji | KOS_1A_W09 | T1A_W04 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_D04a_W04 ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dyscyplin naukowych, takich jak: ochrona środowiska, inżynieria i technologia chemiczna oraz biotechnologia | KOS_1A_W10 | T1A_W05 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D04a_U01 potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie | KOS_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_D04a_U02 potrafi przygotować w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym, spośród uznawanych za podstawowe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska | KOS_1A_U03 | T1A_U03 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_D04a_U03 potrafi posługiwać się programami komputerowymi przeznaczonymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska | KOS_1A_U09 | T1A_U07 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_D04a_U04 potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów ochrona środowiska - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi | KOS_1A_U15 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_D04a_U05 potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska | KOS_1A_U16 | T1A_U14 | InzA_U06 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D04a_K01 wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju | KOS_1A_K03 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_D04a_K02 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej | KOS_1A_K06 | T1A_K05 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D04a_W01 Student jest w stanie dobierać systemy technologiczne, poparte obliczeniami, do zagospodarowania odpadowego chlorowodoru lub kwasu solnego lub alkalicznych ścieków lub w procesach syntezy nowych chloropochodnych organicznych. Potrafi opisać i zaprojektować technologie zagospodarowania popiołów i żużli różnego pochodzenia, odpadów z trawienia i nakładania powłok metali, ścieków i odpadów z malarni. | 2,0 | Student nie potrafi opisać form zagospodarowania odpadowego chlorowodoru, kwasu solnego, wytłumaczyć jego innych zastosowań. |
3,0 | Student potrafi opisać formy zagospodarowania odpadowego chlorowodoru, kwasu solnego, wytłumaczyć jego inne zastosowania. | |
3,5 | Student potrafi opisać formy zagospodarowania odpadowego chlorowodoru, kwasu solnego, wytłumaczyć jego inne zastosowania, wytłumaczyć istotę recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego. | |
4,0 | Student potrafi opisać formy zagospodarowania odpadowego chlorowodoru, kwasu solnego, wytłumaczyć jego inne zastosowania, wytłumaczyć istotę recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego, zagospodarowanie popiołów i żużli ze spalania węgli i odpadów. | |
4,5 | Student potrafi opisać formy zagospodarowania odpadowego chlorowodoru, kwasu solnego, wytłumaczyć jego inne zastosowania, wytłumaczyć istotę recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego, zagospodarowanie popiołów i żużli ze spalania węgli i odpadów, wykorzystanie odpadowych mas formierskich. | |
5,0 | Student potrafi opisać formy zagospodarowania odpadowego chlorowodoru, kwasu solnego, wytłumaczyć jego inne zastosowania, wytłumaczyć istotę recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego, zagospodarowanie popiołów i żużli ze spalania węgli i odpadów, wykorzystanie odpadowych mas formierskich. | |
KOS_1A_D04a_W02 zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wykorzystać metody obliczeniowe do rozwiazywania problemów technologii i inżynierii chemicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_D04a_W03 ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami, takimi jak ocena oddziaływania na środowisko, minimalizowanie zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz wypływu odpadów z instalacji | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzą na temat minimalizacji zagrożeń dla środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_D04a_W04 ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dyscyplin naukowych, takich jak: ochrona środowiska, inżynieria i technologia chemiczna oraz biotechnologia | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę o kierunkacj rozwoju inżynierii środowiska i ochrony srodowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D04a_U01 potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wykorzystac bazy danych z zakresu zagadnień ochrony srodowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_D04a_U02 potrafi przygotować w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym, spośród uznawanych za podstawowe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska | 2,0 | |
3,0 | Potrafi opracować i przedstawić zagadnienie związane z ochroną środowiska zarówno w języku polskim jak i obcym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_D04a_U03 potrafi posługiwać się programami komputerowymi przeznaczonymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska | 2,0 | |
3,0 | Ma umiejetność posługiwania się programami komputerowymi do realizacji zadań inżynierskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_D04a_U04 potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów ochrona środowiska - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi | 2,0 | |
3,0 | Ma umiejętność przedstawienia słabych i mocnych stron z zakresu zagadnień ochrony srodowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_D04a_U05 potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska | 2,0 | |
3,0 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D04a_K01 wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju | 2,0 | |
3,0 | Potrafi kompetentnie przedstawić związki danego procesu produkcyjnego ze środowiskiem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_D04a_K02 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozstrzygnąć dylemat sposobu odzyskiwania substancji uzytecznej i iei unieszkodliwiania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- G.W.van Loon, S.J.Duffy, Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 2007
- W.Isidorow, J.Jaroszyńska, Chemiczne problemy ekologii, Wyd.Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, 1998, pierwsze
Literatura dodatkowa
- G.Lewandowski, A.Wróblewska, E.Milchert, Zagospodarowanie odpadów komunalnych i przemysłowych, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 2006, pierwsze
- K.Górka, B.Poskrobko, W.Radecki, Ochrona środowiska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 1998, pierwsze