Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Techniki odnowy środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki odnowy środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Wieczorek <Andrzej.Wieczorek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólne przygotowanie posiadane przez stedenta zarejestrowanego na III semestr studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z najważniejszymi krajowymi aktami prawnymi regulującymi bezpośrednią ochronę środowiska przed zagrożeniami i postępowanie w chwili zaistnienia szkód w środowisku oraz wykształcenie umiejętności aktywnego korzystania z nich
C-2Doprowadzenie do opanowania wiedzy i nabycia umiejętności niezbędnych do przeprowadzania odnowy zdegradowanego środowiska w skojarzeniu z jego ochroną
C-3Wykształcenie nawyku realizacji zadań działań podejmowanych w celu ochrony środowiska przed szkodami i ich naprawy w następującej sekwencji: - ochrona, - inwentaryzacja szkód i ich przyczyn, - program działań naprawczych z uwzględnieniem koniecznego warunku wstępnego polegającego na próbie ograniczenia niekorzystnej presji na środowisko, naprawa szkód, - ochrona przed ponowną degradacją
C-4Nauczenie umiejętności planowania, organizacji i kierowania pracami mającymi na celu ochronę środowiska oraz naprawę szkód wyrządzonych środowisku wodnemu i glebowemu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zagrożenia, degradacja i przekształcenia gleb, gruntów, wód podziemnych, zbiorników, cieków wodnych i krajobrazu samoistnie oraz w kontekście idei zrównoważonego rozwoju.2
T-A-2Rekultywacja terenów zdegradowanych, w tym aspekty prawne.5
T-A-3Technologie remediacji i rekultywacji gleb i gruntów.3
T-A-4Zasady ochrony zasobów wody słodkiej.1
T-A-5Metody rekultywacji zbiorników i cieków wodnych.3
T-A-6Metody poprawy jakości wód podziemnych.1
T-A-7Biotechnologia w ochronie środowiska, w szczególności mikroorganizmy i rośliny w odnowie środowiska i renaturyzacji wód.5
T-A-8Rewaloryzacja krajobrazu.4
T-A-9Prezentacje studenckie wybranych zagadnień.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach29
A-A-2Praca własna.29
A-A-3zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja materiału połączona z dyskusją i ćwiczeniami praktycznymi
M-2Obejrzenie prezentacji multimedialnych przygotowanych przez grupy studentów i dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie rozmowy ustnej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przygotowanej i wygłoszonej prezentacji wraz z towarzyszącą dyskusją

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C09_W01
Ma wiedzę o: podstawowych aktach prawnych regulujących ochronę i odnowę środowiska, o przyczynach i formach degradacji środowiska, o technikach odnowy zdegradowanego środowiska wodnego i glebowego oraz o metodach przygotowywania prezentacji i wykładów poświęconych odnowie środowiska w skojarzeniu z jego ochroną
KOS_1A_W04, KOS_1A_W07, KOS_1A_W08, KOS_1A_W10, KOS_1A_W12, KOS_1A_W18T1A_W01, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C09_U01
Potrafi korzystać z aktów prawnych regulujących ochronę i odnowę środowiska, umie ocenić stopień i przyczyny degradacji środowiska, umie zaplanować i przeprowadzić odnowę zdegradowanego środowiska wodnego i glebowego w typowych przypadkach, potrafi przygotować i przedstawić prezentację lub wykład poświęconych odnowie środowiska w skojarzeniu z jego ochroną
KOS_1A_U01, KOS_1A_U05, KOS_1A_U12, KOS_1A_U15, KOS_1A_U17T1A_U01, T1A_U04, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U15InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C09_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; będąc świadomym społecznej roli absolwenta uczelni wyższej zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju; rozumie potrzebę wykonywania działań w sposób kompleksowy i we właściwej kolejności
KOS_1A_K03, KOS_1A_K05, KOS_1A_K08T1A_K02, T1A_K04, T1A_K07InzA_K01C-2T-A-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C09_W01
Ma wiedzę o: podstawowych aktach prawnych regulujących ochronę i odnowę środowiska, o przyczynach i formach degradacji środowiska, o technikach odnowy zdegradowanego środowiska wodnego i glebowego oraz o metodach przygotowywania prezentacji i wykładów poświęconych odnowie środowiska w skojarzeniu z jego ochroną
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Zna podstwowe akty prawne oraz ich zawartość, zna podstawowe formy degradacji środowiska i sposoby jego naprawy, zna podstawowe metody i techniki przygotowania prezentacji i wykładu, potrafi przedstawiać opanowany materiał ze zrozumieniem
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C09_U01
Potrafi korzystać z aktów prawnych regulujących ochronę i odnowę środowiska, umie ocenić stopień i przyczyny degradacji środowiska, umie zaplanować i przeprowadzić odnowę zdegradowanego środowiska wodnego i glebowego w typowych przypadkach, potrafi przygotować i przedstawić prezentację lub wykład poświęconych odnowie środowiska w skojarzeniu z jego ochroną
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Potrafi na minimalnym poziomie biegłości: korzystać z przedmiotowych aktów prawnych, ocenić stopień i przyczyny degradacji środowiska, zaplanować i przeprowadzić odnowę zdegradowanego środowiska wodnego i glebowego w typowych przypadkach, przygotować i przedstawić prezentację lub wykład poświęconych odnowie środowiska w skojarzeniu z jego ochroną
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C09_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; będąc świadomym społecznej roli absolwenta uczelni wyższej zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju; rozumie potrzebę wykonywania działań w sposób kompleksowy i we właściwej kolejności
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Potrafi na minimalnym poziomie biegłości wykazać świadomość swojej roli jako absolwenta uczelni wyższej wśród społeczeństwa oraz przekonywać jego przedstawicieli do stosowania idei zrównoważonego rozwoju; rozumie potrzebę wykonywania działań we właściwej kolejności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. 1. Franciszek Maciak, Ochrona i rekultywacja środowiska, SGGW, Warszawa, 1999
  2. Stanisław Baran, Ryszard Turski, Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1996
  3. 2. Klimiuk Ewa, Łebkowska Maria, Biotechnologia w ochronie środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zagrożenia, degradacja i przekształcenia gleb, gruntów, wód podziemnych, zbiorników, cieków wodnych i krajobrazu samoistnie oraz w kontekście idei zrównoważonego rozwoju.2
T-A-2Rekultywacja terenów zdegradowanych, w tym aspekty prawne.5
T-A-3Technologie remediacji i rekultywacji gleb i gruntów.3
T-A-4Zasady ochrony zasobów wody słodkiej.1
T-A-5Metody rekultywacji zbiorników i cieków wodnych.3
T-A-6Metody poprawy jakości wód podziemnych.1
T-A-7Biotechnologia w ochronie środowiska, w szczególności mikroorganizmy i rośliny w odnowie środowiska i renaturyzacji wód.5
T-A-8Rewaloryzacja krajobrazu.4
T-A-9Prezentacje studenckie wybranych zagadnień.6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach29
A-A-2Praca własna.29
A-A-3zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C09_W01Ma wiedzę o: podstawowych aktach prawnych regulujących ochronę i odnowę środowiska, o przyczynach i formach degradacji środowiska, o technikach odnowy zdegradowanego środowiska wodnego i glebowego oraz o metodach przygotowywania prezentacji i wykładów poświęconych odnowie środowiska w skojarzeniu z jego ochroną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W04ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
KOS_1A_W07ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych
KOS_1A_W08ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia, takie jak: zapobieganie dewastacji środowiska naturalnego, w tym poprzez postępowanie zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju oraz jego odbudowa metodami technicznymi, chemicznymi i biologicznymi
KOS_1A_W10ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dyscyplin naukowych, takich jak: ochrona środowiska, inżynieria i technologia chemiczna oraz biotechnologia
KOS_1A_W12zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska
KOS_1A_W18zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii i technologii ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z najważniejszymi krajowymi aktami prawnymi regulującymi bezpośrednią ochronę środowiska przed zagrożeniami i postępowanie w chwili zaistnienia szkód w środowisku oraz wykształcenie umiejętności aktywnego korzystania z nich
C-2Doprowadzenie do opanowania wiedzy i nabycia umiejętności niezbędnych do przeprowadzania odnowy zdegradowanego środowiska w skojarzeniu z jego ochroną
Treści programoweT-A-1Zagrożenia, degradacja i przekształcenia gleb, gruntów, wód podziemnych, zbiorników, cieków wodnych i krajobrazu samoistnie oraz w kontekście idei zrównoważonego rozwoju.
T-A-2Rekultywacja terenów zdegradowanych, w tym aspekty prawne.
T-A-3Technologie remediacji i rekultywacji gleb i gruntów.
T-A-4Zasady ochrony zasobów wody słodkiej.
T-A-5Metody rekultywacji zbiorników i cieków wodnych.
T-A-6Metody poprawy jakości wód podziemnych.
T-A-7Biotechnologia w ochronie środowiska, w szczególności mikroorganizmy i rośliny w odnowie środowiska i renaturyzacji wód.
T-A-8Rewaloryzacja krajobrazu.
T-A-9Prezentacje studenckie wybranych zagadnień.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja materiału połączona z dyskusją i ćwiczeniami praktycznymi
M-2Obejrzenie prezentacji multimedialnych przygotowanych przez grupy studentów i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie rozmowy ustnej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przygotowanej i wygłoszonej prezentacji wraz z towarzyszącą dyskusją
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Zna podstwowe akty prawne oraz ich zawartość, zna podstawowe formy degradacji środowiska i sposoby jego naprawy, zna podstawowe metody i techniki przygotowania prezentacji i wykładu, potrafi przedstawiać opanowany materiał ze zrozumieniem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C09_U01Potrafi korzystać z aktów prawnych regulujących ochronę i odnowę środowiska, umie ocenić stopień i przyczyny degradacji środowiska, umie zaplanować i przeprowadzić odnowę zdegradowanego środowiska wodnego i glebowego w typowych przypadkach, potrafi przygotować i przedstawić prezentację lub wykład poświęconych odnowie środowiska w skojarzeniu z jego ochroną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
KOS_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska
KOS_1A_U12potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
KOS_1A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów ochrona środowiska - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
KOS_1A_U17potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Doprowadzenie do opanowania wiedzy i nabycia umiejętności niezbędnych do przeprowadzania odnowy zdegradowanego środowiska w skojarzeniu z jego ochroną
C-3Wykształcenie nawyku realizacji zadań działań podejmowanych w celu ochrony środowiska przed szkodami i ich naprawy w następującej sekwencji: - ochrona, - inwentaryzacja szkód i ich przyczyn, - program działań naprawczych z uwzględnieniem koniecznego warunku wstępnego polegającego na próbie ograniczenia niekorzystnej presji na środowisko, naprawa szkód, - ochrona przed ponowną degradacją
C-4Nauczenie umiejętności planowania, organizacji i kierowania pracami mającymi na celu ochronę środowiska oraz naprawę szkód wyrządzonych środowisku wodnemu i glebowemu
Treści programoweT-A-1Zagrożenia, degradacja i przekształcenia gleb, gruntów, wód podziemnych, zbiorników, cieków wodnych i krajobrazu samoistnie oraz w kontekście idei zrównoważonego rozwoju.
T-A-2Rekultywacja terenów zdegradowanych, w tym aspekty prawne.
T-A-3Technologie remediacji i rekultywacji gleb i gruntów.
T-A-4Zasady ochrony zasobów wody słodkiej.
T-A-5Metody rekultywacji zbiorników i cieków wodnych.
T-A-6Metody poprawy jakości wód podziemnych.
T-A-7Biotechnologia w ochronie środowiska, w szczególności mikroorganizmy i rośliny w odnowie środowiska i renaturyzacji wód.
T-A-8Rewaloryzacja krajobrazu.
T-A-9Prezentacje studenckie wybranych zagadnień.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja materiału połączona z dyskusją i ćwiczeniami praktycznymi
M-2Obejrzenie prezentacji multimedialnych przygotowanych przez grupy studentów i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie rozmowy ustnej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przygotowanej i wygłoszonej prezentacji wraz z towarzyszącą dyskusją
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Potrafi na minimalnym poziomie biegłości: korzystać z przedmiotowych aktów prawnych, ocenić stopień i przyczyny degradacji środowiska, zaplanować i przeprowadzić odnowę zdegradowanego środowiska wodnego i glebowego w typowych przypadkach, przygotować i przedstawić prezentację lub wykład poświęconych odnowie środowiska w skojarzeniu z jego ochroną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C09_K01Wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; będąc świadomym społecznej roli absolwenta uczelni wyższej zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju; rozumie potrzebę wykonywania działań w sposób kompleksowy i we właściwej kolejności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K03wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju
KOS_1A_K05potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
KOS_1A_K08ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Doprowadzenie do opanowania wiedzy i nabycia umiejętności niezbędnych do przeprowadzania odnowy zdegradowanego środowiska w skojarzeniu z jego ochroną
Treści programoweT-A-1Zagrożenia, degradacja i przekształcenia gleb, gruntów, wód podziemnych, zbiorników, cieków wodnych i krajobrazu samoistnie oraz w kontekście idei zrównoważonego rozwoju.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja materiału połączona z dyskusją i ćwiczeniami praktycznymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału w formie rozmowy ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0Potrafi na minimalnym poziomie biegłości wykazać świadomość swojej roli jako absolwenta uczelni wyższej wśród społeczeństwa oraz przekonywać jego przedstawicieli do stosowania idei zrównoważonego rozwoju; rozumie potrzebę wykonywania działań we właściwej kolejności
3,5
4,0
4,5
5,0