Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Ekologia i ochrona przyrody:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia i ochrona przyrody | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Paterkowski <Wojciech.Paterkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma wiedzę o środowisku naturalnym na poziomie szkoły średniej (biologia) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student ma wiedzę z zakresu ekologii odpowiadajacą treściom programowym przedmiotu |
C-2 | Student potrafi określić zasadnicze zmiany bioróżnorodnosci wybranego ekosystemu, dokonać obliczeń dotyczących dynamiki populacji, przedstawić w formie prezentacji lub referatu wybrane zagadnienie z dziedziny ekologii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapoznanie się wybranym obszarem przykładu ekosystemu (Opcjonalnie - jezioro Świdwie) | 4 |
T-A-2 | Określanie różnorodności gatunkowej, typy rozmieszczenia organizmów w środowisku, określanie liczebności populacji, sukcesja biocenoz na przykładzie powierzchni hałd odpadów przemysłowych; zeutrofizowany zbiornik wodny | 3 |
T-A-3 | Badania preparatów ocena zmienności w populacjach roślinnych na podstawie wybranych cech morfologicznych, porosty - typowe bioindykatory, rozpoznawanie uszkodzeń roślin spowodowanych zakwaszeniem, szkodniki lasów i pól | 3 |
T-A-4 | Obliczenia ekologiczne struktura biocenoz: obliczanie liczebności populacji, określanie zróżnicowania zagęszczenia, wskaźniki gatunkowej różnorodności ekosystemów. | 4 |
T-A-5 | Bilans energetyczny ekosystemu; dynamika ekosystemów: zmiany liczebności populacji, zmiany gatunkowego zróżnicowania biocenozy, modele interakcji międzygatunkowych. | 4 |
T-A-6 | Bioróżnorodność – katastrofy ekologiczne - wielkie wymierania. | 4 |
T-A-7 | Obieg węgla- Wpływ ludzkości na zmiany klimatu. | 4 |
T-A-8 | Wygłaszanie referatów i dyskusja | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy kosmologii. Ekosfery . | 2 |
T-W-2 | Historia życia | 2 |
T-W-3 | Elementy ekosystemów | 2 |
T-W-4 | Klimat i zmiany klimatu | 4 |
T-W-5 | Organizacja systemów ekologicznych. Środowisko, siedlisko, biotop, nisza ekologiczna | 2 |
T-W-6 | Relacja organizm - środowisko, czynniki ograniczające, adaptacja do środowiska, skale ekologiczne organizmów | 2 |
T-W-7 | Populacja: liczebność, struktura demograficzna, struktura przestrzenna, dynamika, rozprzestrzenianie się populacji. Strategie życiowe | 4 |
T-W-8 | Ekosystem: składniki, produkcja pierwotna i wtórna, łańcuchy i sieci troficzne. Obieg materii. Przepływ energii, budżet energetyczny | 2 |
T-W-9 | Dynamika ekosystemów. Różnorodność i typologia ekosystemów. Fitocenoza w ekosystemie, klasyfikacja fitosocjologiczna. | 2 |
T-W-10 | Cykle biogeochemiczne. Układy ponadekosystemowe. Główne biomy świata. | 2 |
T-W-11 | Ekofizjologia. Elementy prawa ochrony przyrody. | 2 |
T-W-12 | Natura 2000. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Parki Narodowe. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | przygotowanie prezentacji do dyskusji | 14 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-A-4 | zaliczenie | 2 |
61 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | konsultacje zprowadzącym przedmiot | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 21 |
A-W-4 | zaliczenie | 4 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wyklad informacyjny |
M-2 | ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu na koniec zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń sklada sie z dwóch części: przedstawienia opracowania w formie prezentacji lub referatu wybanego zagadnienia z dziedziny ekologii oraz zaliczenia pisemnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C01_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii oraz uporzadkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia środowiska naturalnego,min. dynamiki populacji i ekosystemów. | KOS_1A_W06, KOS_1A_W07 | T1A_W02, T1A_W03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C01_U01 Student potrafi przygotować prezentacje lub referat z wybranej dziedziny ekologi. Potrafi ocenić zasadnicze zmiany bioróżnorodności wybranego ekosystemu oraz dokonac obliczeń dotyczących dynamiki populacji | KOS_1A_U05, KOS_1A_U11 | T1A_U04, T1A_U09 | InzA_U02 | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C01_K01 Student ma świadomość oddziaływania środowiska naturalnego i antropogenicznych uwarunkowań społecznych | KOS_1A_K03 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C01_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii oraz uporzadkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia środowiska naturalnego,min. dynamiki populacji i ekosystemów. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie treści programowych przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C01_U01 Student potrafi przygotować prezentacje lub referat z wybranej dziedziny ekologi. Potrafi ocenić zasadnicze zmiany bioróżnorodności wybranego ekosystemu oraz dokonac obliczeń dotyczących dynamiki populacji | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przygotować prezentacje lub referat nt. wybranego zagadnienia z dziedziny ekologii oraz posiada umiejetność rozwiązywania zadań dotyczących oceny dynamiki populacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C01_K01 Student ma świadomość oddziaływania środowiska naturalnego i antropogenicznych uwarunkowań społecznych | 2,0 | |
3,0 | świadomość oddziaływania środowiska naturalnego i antropogenicznych uwarunkowań społecznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ch. J. Krebs, Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1997
- K. Falińska, Ekologia roślin. Podstawy teoretyczne, populacja, zbiorowisko, procesy, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1997
- Mackenzie A, i inni, Ekologia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- J.Kośmider (red.), Podstawy ekologii, Wyd. Uczelniane PS, Szczecin, 1994
- J.B. Harborne, Ekologia biochemiczna, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1997