Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie, integracja i intensyfikacja procesów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie, integracja i intensyfikacja procesów
Specjalność Inżynieria procesów wytwarzania olefin
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Józef Nastaj <Jozef.Nastaj@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Aleksandrzak <Tomasz.Aleksandrzak@zut.edu.pl>, Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>, Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>, Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,30,40zaliczenie
projektyP2 15 1,00,30zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 0,70,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki na poziomie podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projetkowania aparatów procesowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności projetkowania aparatów procesowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Dobór, specyfikacja i metodologia projektowania wybranych aparatów procesowych.13
T-A-2Zaliczenie pisemne.2
15
projekty
T-P-1Projekt wybranego aparatu/węzła procesowego15
15
wykłady
T-W-1Natura projektowania, integracji i intensyfikacji procesów. Schematy procesów (Flow-sheet). Schematy BFD, PFD, P&ID. Symbole na schematach. Ręczne obliczenia flowsheetingowe. Komputerowe obliczenia flowsheetingowe. Rurociągi i oprzyrządowanie: dobór zaworów, pomp i sprężarek; projektowanie mechaniczne rurociągów; dobór średnicy rurociągów; aparatura kontrolno-pomiarowa; urządzenia alarmowe; samoczynne wyłączniki bezpieczeństwa; blokady; urządzenia regulujące. Materiały konstrukcyjne. Informacje i dane projektowe. Dobór, specyfikacja i projektowanie urządzeń: separatory mieszanin ciało stałe-ciało stałe, ciało stałe-ciecz, ciecz-ciecz, ciecz-gaz, ciało stałe gaz; urządzenia do rozdrabniania i mielenia; mieszalniki; urządzenia do transportu i magazynowania materiałów; reaktory; wytwornice pary; turbiny parowe; ekspandery. Projektowanie kolumn destylacyjnych (rektyfikacyjnych), absorpcyjnych, adsorpcyjnych i ekstrakcyjnych. Projektowanie wymienników ciepła. Projektowanie mechaniczne aparatury procesowej. Lokalizacja terenu budowy zakładu; wybór lokalizacji; rozmieszczenie instalacji; uzbrojenie terenu; aspekty środowiskowe. Integracja procesów: holistyczne podejście do procesu projektowania (projektowanie zintegrowane), analiza Pinch (integracja cieplna procesów). Intensyfikacja procesów: definicja, korzyści, urządzenia (z reakcją chemiczną i bez reakcji chemicznej), metody (reaktory wielofunkcyjne, hybrydowe metody separacji, alternatywne metody separacji, inne metody). Intensyfikacja procesów w oparciu o procesy przenoszenia.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zaliczenie pisemne2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia4
21
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie projektu15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Zaliczenie pisemne2
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne
M-3Metoda praktyczna - projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C09-09_W01
Student po zaliczeniu przedmiotu powinien posiadać wiedzę z zakresu projektowania, integracji i intensyfikacji procesów
ICHP_2A_W05, ICHP_2A_W06, ICHP_2A_W08, ICHP_2A_W10T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W08InzA2_W01, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C09-09_U01
Student po zaliczeniu przedmiotu powinien posiadać odpowiednie umiejętności z zakresu projektowania, integracji i intensyfikacji procesów
ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U04, ICHP_2A_U07, ICHP_2A_U10, ICHP_2A_U16, ICHP_2A_U17T2A_U01, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U16, T2A_U17InzA2_U03, InzA2_U06C-2T-A-1, T-A-2, T-P-1M-2, M-3S-3, S-2
ICHP_2A_C09-09_U03
Student potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych rozwiązań technicznych przy projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów
ICHP_2A_U12T2A_U12C-2T-A-2, T-P-1, T-A-1M-3, M-2S-3, S-2
ICHP_2A_C09-09_U05
Student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów
ICHP_2A_U15T2A_U15InzA2_U05C-2T-P-1, T-A-1, T-A-2M-3, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C09-09_K01
Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie projektowania, integracji i intensyfikacji procesów.
ICHP_2A_K01, ICHP_2A_K06T2A_K01, T2A_K06InzA2_K02C-1, C-2T-W-1, T-A-1, T-P-1, T-A-2M-2, M-1, M-3S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C09-09_W01
Student po zaliczeniu przedmiotu powinien posiadać wiedzę z zakresu projektowania, integracji i intensyfikacji procesów
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę o projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C09-09_U01
Student po zaliczeniu przedmiotu powinien posiadać odpowiednie umiejętności z zakresu projektowania, integracji i intensyfikacji procesów
2,0.
3,0Student w stopniu podstawowym opanował umiejętność projektowania, integracji i intensyfikacji procesów.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C09-09_U03
Student potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych rozwiązań technicznych przy projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych rozwiązań technicznych w projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C09-09_U05
Student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do projektowania, integracji i intensyfikacji procesów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C09-09_K01
Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie projektowania, integracji i intensyfikacji procesów.
2,0
3,0Student ma ukształtowaną w stopniu podstawowym świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie procesów przeróbki ropy i gazu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dimian, A; Bildea C.; Kiss, A., Integrated Design and Simulation of Chemical Processes, Elsevier B.V., New York, 2015, 1
  2. Jaromir, K.J.; Sabev, V.P., Sharifah, W.A., Wan, P., Abdul, M.Z., Process Integration and Intensification. Saving Energy, Water and Resources, De Gruyter, Amsterdam, 2014, 1
  3. Boodhoo, K., Harvey, A., Process Intensification for Green ChemistryC, John Wiley & Sons, San Francisco, 2013, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Dobór, specyfikacja i metodologia projektowania wybranych aparatów procesowych.13
T-A-2Zaliczenie pisemne.2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt wybranego aparatu/węzła procesowego15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Natura projektowania, integracji i intensyfikacji procesów. Schematy procesów (Flow-sheet). Schematy BFD, PFD, P&ID. Symbole na schematach. Ręczne obliczenia flowsheetingowe. Komputerowe obliczenia flowsheetingowe. Rurociągi i oprzyrządowanie: dobór zaworów, pomp i sprężarek; projektowanie mechaniczne rurociągów; dobór średnicy rurociągów; aparatura kontrolno-pomiarowa; urządzenia alarmowe; samoczynne wyłączniki bezpieczeństwa; blokady; urządzenia regulujące. Materiały konstrukcyjne. Informacje i dane projektowe. Dobór, specyfikacja i projektowanie urządzeń: separatory mieszanin ciało stałe-ciało stałe, ciało stałe-ciecz, ciecz-ciecz, ciecz-gaz, ciało stałe gaz; urządzenia do rozdrabniania i mielenia; mieszalniki; urządzenia do transportu i magazynowania materiałów; reaktory; wytwornice pary; turbiny parowe; ekspandery. Projektowanie kolumn destylacyjnych (rektyfikacyjnych), absorpcyjnych, adsorpcyjnych i ekstrakcyjnych. Projektowanie wymienników ciepła. Projektowanie mechaniczne aparatury procesowej. Lokalizacja terenu budowy zakładu; wybór lokalizacji; rozmieszczenie instalacji; uzbrojenie terenu; aspekty środowiskowe. Integracja procesów: holistyczne podejście do procesu projektowania (projektowanie zintegrowane), analiza Pinch (integracja cieplna procesów). Intensyfikacja procesów: definicja, korzyści, urządzenia (z reakcją chemiczną i bez reakcji chemicznej), metody (reaktory wielofunkcyjne, hybrydowe metody separacji, alternatywne metody separacji, inne metody). Intensyfikacja procesów w oparciu o procesy przenoszenia.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zaliczenie pisemne2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia4
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie projektu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Zaliczenie pisemne2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C09-09_W01Student po zaliczeniu przedmiotu powinien posiadać wiedzę z zakresu projektowania, integracji i intensyfikacji procesów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W05ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu wybranej specjalności kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa
ICHP_2A_W06ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie ukończonej specjalności
ICHP_2A_W08ma podstawową wiedzę o żywotności urządzeń, obiektów, systemów i produktów w procesach wytwórczych
ICHP_2A_W10ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projetkowania aparatów procesowych.
Treści programoweT-W-1Natura projektowania, integracji i intensyfikacji procesów. Schematy procesów (Flow-sheet). Schematy BFD, PFD, P&ID. Symbole na schematach. Ręczne obliczenia flowsheetingowe. Komputerowe obliczenia flowsheetingowe. Rurociągi i oprzyrządowanie: dobór zaworów, pomp i sprężarek; projektowanie mechaniczne rurociągów; dobór średnicy rurociągów; aparatura kontrolno-pomiarowa; urządzenia alarmowe; samoczynne wyłączniki bezpieczeństwa; blokady; urządzenia regulujące. Materiały konstrukcyjne. Informacje i dane projektowe. Dobór, specyfikacja i projektowanie urządzeń: separatory mieszanin ciało stałe-ciało stałe, ciało stałe-ciecz, ciecz-ciecz, ciecz-gaz, ciało stałe gaz; urządzenia do rozdrabniania i mielenia; mieszalniki; urządzenia do transportu i magazynowania materiałów; reaktory; wytwornice pary; turbiny parowe; ekspandery. Projektowanie kolumn destylacyjnych (rektyfikacyjnych), absorpcyjnych, adsorpcyjnych i ekstrakcyjnych. Projektowanie wymienników ciepła. Projektowanie mechaniczne aparatury procesowej. Lokalizacja terenu budowy zakładu; wybór lokalizacji; rozmieszczenie instalacji; uzbrojenie terenu; aspekty środowiskowe. Integracja procesów: holistyczne podejście do procesu projektowania (projektowanie zintegrowane), analiza Pinch (integracja cieplna procesów). Intensyfikacja procesów: definicja, korzyści, urządzenia (z reakcją chemiczną i bez reakcji chemicznej), metody (reaktory wielofunkcyjne, hybrydowe metody separacji, alternatywne metody separacji, inne metody). Intensyfikacja procesów w oparciu o procesy przenoszenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę o projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C09-09_U01Student po zaliczeniu przedmiotu powinien posiadać odpowiednie umiejętności z zakresu projektowania, integracji i intensyfikacji procesów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
ICHP_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
ICHP_2A_U10przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
ICHP_2A_U16potrafi zweryfikować istniejące rozwiązania techniczne i zaproponować ich ulepszenia techniczne i usprawnienia procesowe
ICHP_2A_U17potrafi przeanalizować proste i złożone zadania inżynierskie, specyficzne dla studiowanej specjalności, w tym zagadnienia nietypowe, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projetkowania aparatów procesowych.
Treści programoweT-A-1Dobór, specyfikacja i metodologia projektowania wybranych aparatów procesowych.
T-A-2Zaliczenie pisemne.
T-P-1Projekt wybranego aparatu/węzła procesowego
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne
M-3Metoda praktyczna - projekt
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0.
3,0Student w stopniu podstawowym opanował umiejętność projektowania, integracji i intensyfikacji procesów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C09-09_U03Student potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych rozwiązań technicznych przy projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych procesów, metod badawczych i rozwiązań technicznych w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projetkowania aparatów procesowych.
Treści programoweT-A-2Zaliczenie pisemne.
T-P-1Projekt wybranego aparatu/węzła procesowego
T-A-1Dobór, specyfikacja i metodologia projektowania wybranych aparatów procesowych.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna - projekt
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych rozwiązań technicznych w projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C09-09_U05Student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w projektowaniu, integracji i intensyfikacji procesów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U15potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w realizowanych procesach w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projetkowania aparatów procesowych.
Treści programoweT-P-1Projekt wybranego aparatu/węzła procesowego
T-A-1Dobór, specyfikacja i metodologia projektowania wybranych aparatów procesowych.
T-A-2Zaliczenie pisemne.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna - projekt
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do projektowania, integracji i intensyfikacji procesów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C09-09_K01Student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie projektowania, integracji i intensyfikacji procesów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ICHP_2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projetkowania aparatów procesowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności projetkowania aparatów procesowych.
Treści programoweT-W-1Natura projektowania, integracji i intensyfikacji procesów. Schematy procesów (Flow-sheet). Schematy BFD, PFD, P&ID. Symbole na schematach. Ręczne obliczenia flowsheetingowe. Komputerowe obliczenia flowsheetingowe. Rurociągi i oprzyrządowanie: dobór zaworów, pomp i sprężarek; projektowanie mechaniczne rurociągów; dobór średnicy rurociągów; aparatura kontrolno-pomiarowa; urządzenia alarmowe; samoczynne wyłączniki bezpieczeństwa; blokady; urządzenia regulujące. Materiały konstrukcyjne. Informacje i dane projektowe. Dobór, specyfikacja i projektowanie urządzeń: separatory mieszanin ciało stałe-ciało stałe, ciało stałe-ciecz, ciecz-ciecz, ciecz-gaz, ciało stałe gaz; urządzenia do rozdrabniania i mielenia; mieszalniki; urządzenia do transportu i magazynowania materiałów; reaktory; wytwornice pary; turbiny parowe; ekspandery. Projektowanie kolumn destylacyjnych (rektyfikacyjnych), absorpcyjnych, adsorpcyjnych i ekstrakcyjnych. Projektowanie wymienników ciepła. Projektowanie mechaniczne aparatury procesowej. Lokalizacja terenu budowy zakładu; wybór lokalizacji; rozmieszczenie instalacji; uzbrojenie terenu; aspekty środowiskowe. Integracja procesów: holistyczne podejście do procesu projektowania (projektowanie zintegrowane), analiza Pinch (integracja cieplna procesów). Intensyfikacja procesów: definicja, korzyści, urządzenia (z reakcją chemiczną i bez reakcji chemicznej), metody (reaktory wielofunkcyjne, hybrydowe metody separacji, alternatywne metody separacji, inne metody). Intensyfikacja procesów w oparciu o procesy przenoszenia.
T-A-1Dobór, specyfikacja i metodologia projektowania wybranych aparatów procesowych.
T-P-1Projekt wybranego aparatu/węzła procesowego
T-A-2Zaliczenie pisemne.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne
M-1Wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna - projekt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ukształtowaną w stopniu podstawowym świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie procesów przeróbki ropy i gazu.
3,5
4,0
4,5
5,0