Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Obliczanie kosztów instalacji przemysłowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Obliczanie kosztów instalacji przemysłowych | ||
Specjalność | Inżynieria procesów wytwarzania olefin | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Henryk Łącki <Henryk.Lacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza ekonomiczna |
W-2 | zanajomość procesów i aparatów przemysłu chemicznego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami obloczania kosztów instalacji przemysłowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie kosztów przykładowych instalacji | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody i dokładność szacowania kosztów. Koszty inwestycyjne. Koszty operacyjne. | 2 |
T-W-2 | Szacowanie kosztów inwestycyjnych: koszty bezpośrednie i pośrednie. | 1 |
T-W-3 | Koszty pośrednie; koszty usług usług projektowych ( koszty ogólne, zysk ), wynagrodzenie personelu inżynieryjnego i administracji. | 1 |
T-W-4 | Koszty bezpośrednie: koszty elementów konstrukcyjnych niezbędnych do realizacji projektu. Koszty nieruchomości, infrastruktury, aparatów podstawowych, sprzętu, materiałów. | 2 |
T-W-5 | Szacowanie kosztów metodą "Ratio and proportion". | 1 |
T-W-6 | Zasada sześć-dziesiątych. Szacowanie wykładnika potęgowego równania kosztow. Współczynnikowa metoda metoda obliczania kosztów. | 2 |
T-W-7 | Szacowanie kosztów sprzętu zakupionego. Zmiana kosztów (inflacja). Odsetkiod od pożyczek. Indeks kosztów. Consumer Price Index (CPI). Indeks kosztów jako funkcja czasu. | 2 |
T-W-8 | Źródła indeksu kosztów: Chemical Engineering Magazine ( Economic Indicators, Chemical Plant Cost, Index (CEPCI), Engineering News Record magazine (Market Trends). | 1 |
T-W-9 | Szacowanie kosztów eksploatacyjnych. | 1 |
T-W-10 | Analiza ekonomiczna projektów. | 1 |
T-W-11 | Metody komputerowe oceny projektów i wyznaczania kosztów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 1 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie, forma pisemna |
S-2 | Ocena formująca: kolokwium pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C09-15_W01 Student ma wiedzę dotyczącą obliczania kosztów instalacji przemysłowych | ICHP_2A_W10 | T2A_W08 | InzA2_W03 | C-1 | T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-11, T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C09-15_U01 Student potrafi obliczać koszty przykładowej instalacji | ICHP_2A_U02, ICHP_2A_U10 | T2A_U02, T2A_U10 | InzA2_U03 | C-1 | T-A-1 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C09-15_K01 Rozumie potrzebę wykorzystania wiedzy interdyscyplinarnej | ICHP_2A_K06 | T2A_K06 | InzA2_K02 | C-1 | T-W-7, T-W-10, T-W-1 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C09-15_W01 Student ma wiedzę dotyczącą obliczania kosztów instalacji przemysłowych | 2,0 | student nie opanował wiedzy podanej na wykladzie |
3,0 | student opanował wiedzę podaną na wykładzie w stopniu podstawowym | |
3,5 | student opanował wiedzę podaną na wykładzie w stopniu ponad podstawowym | |
4,0 | student opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją interpretować | |
4,5 | student opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją interpretować i wykorzystać | |
5,0 | student opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją ananisować i dyskutować jej treści |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C09-15_U01 Student potrafi obliczać koszty przykładowej instalacji | 2,0 | |
3,0 | student potrafi samodzielnie szacować podstawowe koszty prostej instalacji | |
3,5 | student potrafi samodzielnie szacować koszty instalacji | |
4,0 | student potrafi samodzielnie szacować koszty złożonej instalacji | |
4,5 | student potrafi samodzielnie szacować koszty złożonej instalacji i je interpretować | |
5,0 | student potrafi samodzielnie szacować koszty złożonej instalacji i je właściwie interpretować |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C09-15_K01 Rozumie potrzebę wykorzystania wiedzy interdyscyplinarnej | 2,0 | |
3,0 | potrafi połączyć elementy nabytej wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Coulson and Richardson's, Chemical Engineering Volume 6 - Chemical Engineering Design (4th Edition), Elsevier, 2015
- Sillaa H., Chemical Process Engineering Design and Economics, Marcel Dekker 2003., Marcel Dekker, 2003