Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
Sylabus przedmiotu Spektralne metody analizy chemicznej II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk ścisłych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Spektralne metody analizy chemicznej II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Soroka <Jacek.Soroka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Gąsiorowska <Monika.Jedras@zut.edu.pl>, Marta Sawicka <Marta.Sawicka@zut.edu.pl>, Elwira Wróblewska <Elwira.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy z fizyki i chemii, w tym organicznej i fizycznej |
W-2 | Znajomość statystycznej obróbki wyników doświadczalnych |
W-3 | Umiejętność sporządzania roztworów, przeliczania stężeń oraz przeprowadzenia obliczeń chemicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie teorii najważniejszych metod spektralnych |
C-2 | Poznanie uniwersalnych podstaw działania większości instrumentów wykorzystywanych w analityce. |
C-3 | Nabycie umiejętności doboru metody do rozwiązywanego problemu |
C-4 | Nabycie umiejętności pracy w grupie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Komplementarne wykorzystanie metod spektralnych w analizie chemicznej | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Natura załamania światła - współczynnik załamania światła i jego wykorzystanie w analityce, refraktometr Abbego, interferometry - interferometr Michelsona. | 2 |
T-W-2 | Polaryzacja światła i jej wykorzystanie. | 1 |
T-W-3 | Lasery, promieniowanie laserowe, monochromatyczność, koherencja. | 2 |
T-W-4 | Metody monochromatyzowania promieniowania białego - siatki dyfrakcyjne transmisyjne i odbiciowe, filtry barwnikowe i interferencyjne. Typowe monochromatory i polichromatory. Detektory promieniowania: detektory matrycowe CCD, fotodiody, fotopowielacze. Schematy spektrofotometrów. | 6 |
T-W-5 | Metody spektrometrii atomowej: absorpcyjna ASA i emisyjna ICP | 2 |
T-W-6 | Neutronowa analiza aktywacyjna | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie się studenta do zajęć laboratoryjnych, napisania wejściówki | 5 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdania | 5 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach z możliwością dyskusji | 15 |
A-W-2 | Praca własna, studiowanie polecanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń (wejściówka) |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania z wykonania ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe wykładu z oceną |
S-4 | Ocena formująca: obserwacja |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_C03_W01 Ma wiedzę na temat zjawiska załamania światła, sposobu pomiaru współczynnika załamania światła. Wie czym charakteryzuje się światło spolaryzowane i światło monochromatyczne. Posiada informacje na temat ich wykorzystania w analizie chemicznej | Ch_2A_W01, Ch_2A_W02, Ch_2A_W05 | X2A_W01, X2A_W02, X2A_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-3 |
Ch_2A_C03_W02 Ma wiedzę na temat budowy aparatury spektrofotometrycznej | Ch_2A_W05 | X2A_W05 | — | C-2 | T-W-4 | M-1, M-2 | S-3 |
Ch_2A_C03_W03 Zna podstawy teoretyczne metod spektrometrii atomowej | Ch_2A_W01, Ch_2A_W05, Ch_2A_W06, Ch_2A_W12, Ch_2A_W14 | X2A_W01, X2A_W05, X2A_W06 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-2, C-1 | T-W-5 | M-1 | S-3 |
Ch_2A_C03_W04 Zna podstawy metod aktywacyjnych neutronowych | Ch_2A_W01, Ch_2A_W03, Ch_2A_W05 | X2A_W01, X2A_W03, X2A_W05 | — | C-2, C-1 | T-W-6 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_C03_U01 Umie skojarzyć metodę z problemem. Umie dobrać odpowiednią metodę badawczą do konkretnej analizy. | Ch_2A_U01, Ch_2A_U02, Ch_2A_U04, Ch_2A_U06, Ch_2A_U14 | X2A_U01, X2A_U02, X2A_U04, X2A_U06 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U07 | C-3, C-1 | T-L-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Ch_2A_C03_U02 Umie rozpoznać stopień zaawansowania konkretnego instrumentu i jego ograniczenia. Umie ocenić jego dokładność, wskazać mankamenty. | Ch_2A_U01, Ch_2A_U02, Ch_2A_U14 | X2A_U01, X2A_U02 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U07 | C-2 | T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_C03_K01 Potrafi zidentyfikowac zagrozenia cywilizacyjne. Rozumie potrzebę zrównoważonego rozwoju | Ch_2A_K01, Ch_2A_K03, Ch_2A_K04, Ch_2A_K05 | X2A_K01, X2A_K03, X2A_K04, X2A_K05 | — | C-1 | T-L-1 | M-1, M-2 | S-4 |
Ch_2A_C03_K02 Posiada umiejętność pracy w zespole | Ch_2A_K02, Ch_2A_K03 | X2A_K02, X2A_K03 | — | C-4 | T-L-1 | M-2 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_C03_W01 Ma wiedzę na temat zjawiska załamania światła, sposobu pomiaru współczynnika załamania światła. Wie czym charakteryzuje się światło spolaryzowane i światło monochromatyczne. Posiada informacje na temat ich wykorzystania w analizie chemicznej | 2,0 | |
3,0 | Opanował wiedzę na temat natury światła w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_C03_W02 Ma wiedzę na temat budowy aparatury spektrofotometrycznej | 2,0 | |
3,0 | Zna budowę prostego spektrofotometru | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_C03_W03 Zna podstawy teoretyczne metod spektrometrii atomowej | 2,0 | |
3,0 | Zna w stopniu podstawowym kilka metod spektrometrii atomowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_C03_W04 Zna podstawy metod aktywacyjnych neutronowych | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę w stopniu podstawowym na temat neutronowej analizy aktywacyjnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_C03_U01 Umie skojarzyć metodę z problemem. Umie dobrać odpowiednią metodę badawczą do konkretnej analizy. | 2,0 | |
3,0 | Dobiera odpowiednią metodę do konkretnego problemu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_C03_U02 Umie rozpoznać stopień zaawansowania konkretnego instrumentu i jego ograniczenia. Umie ocenić jego dokładność, wskazać mankamenty. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zaplanować proces analityczny i przeprowadzić pomiar | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_C03_K01 Potrafi zidentyfikowac zagrozenia cywilizacyjne. Rozumie potrzebę zrównoważonego rozwoju | 2,0 | |
3,0 | Potrafi identyfikować zagrożenia i ocenić je. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_C03_K02 Posiada umiejętność pracy w zespole | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pracować w kilkuosobowej grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R.P. Feynman, R.B Leighton, M. Sands, Feynmana wykłady z fizyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- W. Zielinski, A. Rajca, Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwo Naukowo- Techniczne, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- L.A. Kazicyna, N.B. Kupletska, Metody spektroskopowe wyznaczania struktury zwiazk.w organicznych, Panstwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1974