Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport portowy i przemysłowy

Sylabus przedmiotu Klimatyzacja w transporcie powierzchniowym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Klimatyzacja w transporcie powierzchniowym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika
W-2Podstawy wentylacji i klimatyzacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie znajomości procesów i budowy elementów składowych systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawy biometeorologii człowieka, zespoły bodźców fizycznych, chemicznych, biologicznych.4
T-W-2Podstawowe procesy obróbki powietrza i jego znaczenie dla zdrowia człowieka3
T-W-3Wymogi doboru i rozprowadzenia strumienia powietrza3
T-W-4Wentylacja i klimatyzacja w ładowniach, maszynowniach, kabinach pasażerskich, siłowniach, kabinach kierowcy, autobusach, wagonach.4
T-W-5Systemy klimatyzacji lotniczej.2
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza w transporcie; nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza4
T-W-7Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe powietrza w środkach transportu, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania4
T-W-8Czyszczenie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych-metody3
T-W-9Algorytmy sterowania procesami w klimatyzacji.1
T-W-10Zaliczenie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury13
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia7
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C24-1_W01
Posiada wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów z zakresu wentylacji i klimatyzacji, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
TR_1A_W07T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9M-1S-1
TR_1A_C24-1_W02
Posiada podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
TR_1A_W14T1A_W02, T1A_W08InzA_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9M-1S-1
TR_1A_C24-1_W03
Ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, a także wiedzę z BHP
TR_1A_W16T1A_W03, T1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C24-1_U02
Potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U11T1A_U10InzA_U03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9M-1S-1
TR_1A_C24-1_U03
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: systemów wentylacji i klimatyzacji
TR_1A_U13T1A_U13InzA_U05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C24-1_K01
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9M-1S-1
TR_1A_C24-1_K02
Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
TR_1A_K07T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9M-1S-1
TR_1A_C24-1_K03
Jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
TR_1A_K08T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_C24-1_W01
Posiada wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów z zakresu wentylacji i klimatyzacji, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
TR_1A_C24-1_W02
Posiada podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
TR_1A_C24-1_W03
Ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, a także wiedzę z BHP
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_C24-1_U02
Potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
TR_1A_C24-1_U03
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: systemów wentylacji i klimatyzacji
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_C24-1_K01
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
TR_1A_C24-1_K02
Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
TR_1A_C24-1_K03
Jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Deh U., Klimatyzacja w samochodzie, Komunikacji i łączności, Warszawa, 2005
  2. Kąkol M., Chlodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich., Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1982
  3. Gaziński B., Klimatyzacja pojazdów samochodowych, Systherm, Poznań, 2009
  4. Maczek K., Schnotale J., Skrzyniowska D., Sikorska-Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
  5. Recnagel, Sprenger, Schramek, Kompendium wiedzy: Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
  6. Wasiluk W., Wentylacja i klimatyzacja na statku, Morskie, Gdańsk, 1977
  7. Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991
  8. Zwierzycki W., Bieńczaka K., Pojazdy chłodnicze w transporcie żywności, Systherm, Poznań, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy biometeorologii człowieka, zespoły bodźców fizycznych, chemicznych, biologicznych.4
T-W-2Podstawowe procesy obróbki powietrza i jego znaczenie dla zdrowia człowieka3
T-W-3Wymogi doboru i rozprowadzenia strumienia powietrza3
T-W-4Wentylacja i klimatyzacja w ładowniach, maszynowniach, kabinach pasażerskich, siłowniach, kabinach kierowcy, autobusach, wagonach.4
T-W-5Systemy klimatyzacji lotniczej.2
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza w transporcie; nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza4
T-W-7Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe powietrza w środkach transportu, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania4
T-W-8Czyszczenie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych-metody3
T-W-9Algorytmy sterowania procesami w klimatyzacji.1
T-W-10Zaliczenie2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury13
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia7
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C24-1_W01Posiada wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów z zakresu wentylacji i klimatyzacji, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie znajomości procesów i budowy elementów składowych systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-1Podstawy biometeorologii człowieka, zespoły bodźców fizycznych, chemicznych, biologicznych.
T-W-2Podstawowe procesy obróbki powietrza i jego znaczenie dla zdrowia człowieka
T-W-3Wymogi doboru i rozprowadzenia strumienia powietrza
T-W-4Wentylacja i klimatyzacja w ładowniach, maszynowniach, kabinach pasażerskich, siłowniach, kabinach kierowcy, autobusach, wagonach.
T-W-5Systemy klimatyzacji lotniczej.
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza w transporcie; nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza
T-W-8Czyszczenie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych-metody
T-W-7Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe powietrza w środkach transportu, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania
T-W-9Algorytmy sterowania procesami w klimatyzacji.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C24-1_W02Posiada podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie znajomości procesów i budowy elementów składowych systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-1Podstawy biometeorologii człowieka, zespoły bodźców fizycznych, chemicznych, biologicznych.
T-W-2Podstawowe procesy obróbki powietrza i jego znaczenie dla zdrowia człowieka
T-W-3Wymogi doboru i rozprowadzenia strumienia powietrza
T-W-4Wentylacja i klimatyzacja w ładowniach, maszynowniach, kabinach pasażerskich, siłowniach, kabinach kierowcy, autobusach, wagonach.
T-W-5Systemy klimatyzacji lotniczej.
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza w transporcie; nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza
T-W-8Czyszczenie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych-metody
T-W-7Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe powietrza w środkach transportu, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania
T-W-9Algorytmy sterowania procesami w klimatyzacji.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C24-1_W03Ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, a także wiedzę z BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W16ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, a także wiedzę z BHP
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie znajomości procesów i budowy elementów składowych systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-1Podstawy biometeorologii człowieka, zespoły bodźców fizycznych, chemicznych, biologicznych.
T-W-2Podstawowe procesy obróbki powietrza i jego znaczenie dla zdrowia człowieka
T-W-3Wymogi doboru i rozprowadzenia strumienia powietrza
T-W-4Wentylacja i klimatyzacja w ładowniach, maszynowniach, kabinach pasażerskich, siłowniach, kabinach kierowcy, autobusach, wagonach.
T-W-5Systemy klimatyzacji lotniczej.
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza w transporcie; nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza
T-W-8Czyszczenie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych-metody
T-W-7Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe powietrza w środkach transportu, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania
T-W-9Algorytmy sterowania procesami w klimatyzacji.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C24-1_U02Potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie znajomości procesów i budowy elementów składowych systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-1Podstawy biometeorologii człowieka, zespoły bodźców fizycznych, chemicznych, biologicznych.
T-W-2Podstawowe procesy obróbki powietrza i jego znaczenie dla zdrowia człowieka
T-W-3Wymogi doboru i rozprowadzenia strumienia powietrza
T-W-4Wentylacja i klimatyzacja w ładowniach, maszynowniach, kabinach pasażerskich, siłowniach, kabinach kierowcy, autobusach, wagonach.
T-W-5Systemy klimatyzacji lotniczej.
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza w transporcie; nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza
T-W-8Czyszczenie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych-metody
T-W-7Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe powietrza w środkach transportu, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania
T-W-9Algorytmy sterowania procesami w klimatyzacji.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C24-1_U03Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: systemów wentylacji i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie znajomości procesów i budowy elementów składowych systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-1Podstawy biometeorologii człowieka, zespoły bodźców fizycznych, chemicznych, biologicznych.
T-W-2Podstawowe procesy obróbki powietrza i jego znaczenie dla zdrowia człowieka
T-W-3Wymogi doboru i rozprowadzenia strumienia powietrza
T-W-4Wentylacja i klimatyzacja w ładowniach, maszynowniach, kabinach pasażerskich, siłowniach, kabinach kierowcy, autobusach, wagonach.
T-W-5Systemy klimatyzacji lotniczej.
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza w transporcie; nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza
T-W-8Czyszczenie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych-metody
T-W-7Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe powietrza w środkach transportu, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania
T-W-9Algorytmy sterowania procesami w klimatyzacji.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C24-1_K01Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie znajomości procesów i budowy elementów składowych systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-1Podstawy biometeorologii człowieka, zespoły bodźców fizycznych, chemicznych, biologicznych.
T-W-2Podstawowe procesy obróbki powietrza i jego znaczenie dla zdrowia człowieka
T-W-3Wymogi doboru i rozprowadzenia strumienia powietrza
T-W-4Wentylacja i klimatyzacja w ładowniach, maszynowniach, kabinach pasażerskich, siłowniach, kabinach kierowcy, autobusach, wagonach.
T-W-5Systemy klimatyzacji lotniczej.
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza w transporcie; nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza
T-W-8Czyszczenie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych-metody
T-W-7Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe powietrza w środkach transportu, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania
T-W-9Algorytmy sterowania procesami w klimatyzacji.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C24-1_K02Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie znajomości procesów i budowy elementów składowych systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-1Podstawy biometeorologii człowieka, zespoły bodźców fizycznych, chemicznych, biologicznych.
T-W-2Podstawowe procesy obróbki powietrza i jego znaczenie dla zdrowia człowieka
T-W-3Wymogi doboru i rozprowadzenia strumienia powietrza
T-W-4Wentylacja i klimatyzacja w ładowniach, maszynowniach, kabinach pasażerskich, siłowniach, kabinach kierowcy, autobusach, wagonach.
T-W-5Systemy klimatyzacji lotniczej.
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza w transporcie; nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza
T-W-8Czyszczenie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych-metody
T-W-7Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe powietrza w środkach transportu, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania
T-W-9Algorytmy sterowania procesami w klimatyzacji.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_C24-1_K03Jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie znajomości procesów i budowy elementów składowych systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-1Podstawy biometeorologii człowieka, zespoły bodźców fizycznych, chemicznych, biologicznych.
T-W-2Podstawowe procesy obróbki powietrza i jego znaczenie dla zdrowia człowieka
T-W-3Wymogi doboru i rozprowadzenia strumienia powietrza
T-W-4Wentylacja i klimatyzacja w ładowniach, maszynowniach, kabinach pasażerskich, siłowniach, kabinach kierowcy, autobusach, wagonach.
T-W-5Systemy klimatyzacji lotniczej.
T-W-6Urządzenia do obróbki powietrza w transporcie; nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza
T-W-8Czyszczenie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych-metody
T-W-7Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe powietrza w środkach transportu, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania
T-W-9Algorytmy sterowania procesami w klimatyzacji.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli