Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie

Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia informacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy obsługi komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna zakres zagadnień objętych egzaminem ECDL.
C-2Student potrafi utworzyć i zamieścić prostą stronę internetową lub blog.
C-3Studentowi znana jest tematyka e-learningu.
C-4Student zna problematykę beżpieczeństwa w sieci

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy technik informatycznych2
T-L-2Użytkowanie komputerów2
T-L-3Przetwarzanie tekstu2
T-L-4Arkusze kalkulacyjne2
T-L-5Bazy danych2
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna2
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych2
T-L-8zaliczenie laboratorium1
15
wykłady
T-W-1Przedstawienie zakresu materiału obowiązujągo na egzaminach w ramach Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych ECDL.1
T-W-2Oprogramowanie systemowe i użytkowe oraz licencjonowanie oprogramowania1
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.3
T-W-4Usługi w sieciach lokalnych.1
T-W-5Platformy usługowe w internecie1
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.1
T-W-7Portale społecznościowe1
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci1
T-W-9E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych.4
T-W-10Zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć7
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia3
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury2
A-W-3Przeglądanie internetu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
M-3Metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenia poszczególnych partii materiałów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_A03_W01
ma wiedzę na temat stosowania odpowiednich narzędzi informatycznych do zadań do zadań inzynierskich i publikowania informacji, posiada wiedzę na temat zagrożeń z internetu oraz ochrony przed nimi.
TR_1A_W03T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-3, C-1, C-4, C-2T-L-2, T-L-7, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-2M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_A03_U01
posiada umiejętności w zakresie zastosowania narzędzi informatycznych do rozwiązywania zadań i publikowania informacji
TR_1A_U08T1A_U07C-3, C-1, C-4, C-2T-L-2, T-L-7, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-2M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_A03_K01
potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, rozumie problematkę licencjowania oraz bezpieczeństwa w sieci
TR_1A_K04, TR_1A_K06T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07C-3, C-1, C-4, C-2T-L-7, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-9M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_A03_W01
ma wiedzę na temat stosowania odpowiednich narzędzi informatycznych do zadań do zadań inzynierskich i publikowania informacji, posiada wiedzę na temat zagrożeń z internetu oraz ochrony przed nimi.
2,0nie posiada wiedzy na temat narzędzi informatycznych
3,0posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania rozwiązywania zadań ińzynierskich oraz publikowania informacji
3,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania rozwiązywania zadań ińzynierskich oraz publikowania informacji, zna możliwości tych narzędzi w niepełnym zakresie
4,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania rozwiązywania zadań ińzynierskich oraz publikowania informacji, zna możliwości tych narzędzi w pełnym zakresie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_A03_U01
posiada umiejętności w zakresie zastosowania narzędzi informatycznych do rozwiązywania zadań i publikowania informacji
2,0nie potrafi określić odpowiedniego narzędzia do wybranego zadania
3,0potrafi określić odpowiednie narzędzie dla wybranego zadania, ma trudności z realizacją zadania
3,5umiejętności pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi określić odpowiednie narzędzie dla wybranego zadania, realizuje zadanie z wykorzystaniem podstawowych funkcji narzędzia
4,5umiejętności pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0potrafi określić odpowiednie narzędzie dla wybranego zadania, realizuje zadanie z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji narzędzia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_A03_K01
potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, rozumie problematkę licencjowania oraz bezpieczeństwa w sieci
2,0nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,0realizować zadania w grupie, ale nie potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole i i nie ma świadomości ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi organizować i realizować zadania w grupie i podporządkować się zasadom pracy w zespole i Mo świadomość ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,5kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0organizować i podejmować własne inicjatywy przy realizacji zadań w grupie oraz potrafi kierować zespołem i jest świadom odpowiedzialności za realizowane wspólnie zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Litwin L., ECDL. Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych. Przewodnik., HELION, Warszawa, 2009
  2. Willett E. C., Cummings S., ABC Access 2002/XP PL, HELION, Warszawa, 2002
  3. Tadeusiewicz R., Choraś R. S., Rudowski R., Leksykon e-nauczania, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy technik informatycznych2
T-L-2Użytkowanie komputerów2
T-L-3Przetwarzanie tekstu2
T-L-4Arkusze kalkulacyjne2
T-L-5Bazy danych2
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna2
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych2
T-L-8zaliczenie laboratorium1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie zakresu materiału obowiązujągo na egzaminach w ramach Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych ECDL.1
T-W-2Oprogramowanie systemowe i użytkowe oraz licencjonowanie oprogramowania1
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.3
T-W-4Usługi w sieciach lokalnych.1
T-W-5Platformy usługowe w internecie1
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.1
T-W-7Portale społecznościowe1
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci1
T-W-9E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych.4
T-W-10Zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć7
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury2
A-W-3Przeglądanie internetu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_A03_W01ma wiedzę na temat stosowania odpowiednich narzędzi informatycznych do zadań do zadań inzynierskich i publikowania informacji, posiada wiedzę na temat zagrożeń z internetu oraz ochrony przed nimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W03ma elementarną wiedzę w zakresie architektury systemów i sieci komputerowych oraz systemów operacyjnych, technik programowania, niezbędną do korzystania z sieci komputerowych i aplikacji sieciowych, komputerowego wspomagania podczas rozwiązywania zadań technicznych i w zarządzaniu transportem; zna zasady bezpieczeństwa informacji elektronicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Studentowi znana jest tematyka e-learningu.
C-1Student zna zakres zagadnień objętych egzaminem ECDL.
C-4Student zna problematykę beżpieczeństwa w sieci
C-2Student potrafi utworzyć i zamieścić prostą stronę internetową lub blog.
Treści programoweT-L-2Użytkowanie komputerów
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych
T-L-4Arkusze kalkulacyjne
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna
T-L-3Przetwarzanie tekstu
T-L-1Podstawy technik informatycznych
T-L-5Bazy danych
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci
T-W-4Usługi w sieciach lokalnych.
T-W-7Portale społecznościowe
T-W-5Platformy usługowe w internecie
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.
T-W-9E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych.
T-W-2Oprogramowanie systemowe i użytkowe oraz licencjonowanie oprogramowania
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenia poszczególnych partii materiałów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy na temat narzędzi informatycznych
3,0posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania rozwiązywania zadań ińzynierskich oraz publikowania informacji
3,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania rozwiązywania zadań ińzynierskich oraz publikowania informacji, zna możliwości tych narzędzi w niepełnym zakresie
4,5posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0posiada wiedzę na temat narzędzi informatycznych i ich zastosowania rozwiązywania zadań ińzynierskich oraz publikowania informacji, zna możliwości tych narzędzi w pełnym zakresie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_A03_U01posiada umiejętności w zakresie zastosowania narzędzi informatycznych do rozwiązywania zadań i publikowania informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Studentowi znana jest tematyka e-learningu.
C-1Student zna zakres zagadnień objętych egzaminem ECDL.
C-4Student zna problematykę beżpieczeństwa w sieci
C-2Student potrafi utworzyć i zamieścić prostą stronę internetową lub blog.
Treści programoweT-L-2Użytkowanie komputerów
T-L-7Tworzenie kursów e-learningowych
T-L-4Arkusze kalkulacyjne
T-L-6Grafika menedżerska i prezentacyjna
T-L-3Przetwarzanie tekstu
T-L-1Podstawy technik informatycznych
T-L-5Bazy danych
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci
T-W-4Usługi w sieciach lokalnych.
T-W-7Portale społecznościowe
T-W-5Platformy usługowe w internecie
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.
T-W-9E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych.
T-W-2Oprogramowanie systemowe i użytkowe oraz licencjonowanie oprogramowania
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenia poszczególnych partii materiałów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi określić odpowiedniego narzędzia do wybranego zadania
3,0potrafi określić odpowiednie narzędzie dla wybranego zadania, ma trudności z realizacją zadania
3,5umiejętności pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi określić odpowiednie narzędzie dla wybranego zadania, realizuje zadanie z wykorzystaniem podstawowych funkcji narzędzia
4,5umiejętności pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0potrafi określić odpowiednie narzędzie dla wybranego zadania, realizuje zadanie z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji narzędzia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_A03_K01potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, rozumie problematkę licencjowania oraz bezpieczeństwa w sieci
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_1A_K06ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, m.in. poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć transportu i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-3Studentowi znana jest tematyka e-learningu.
C-1Student zna zakres zagadnień objętych egzaminem ECDL.
C-4Student zna problematykę beżpieczeństwa w sieci
C-2Student potrafi utworzyć i zamieścić prostą stronę internetową lub blog.
Treści programoweT-L-7Tworzenie kursów e-learningowych
T-L-4Arkusze kalkulacyjne
T-L-3Przetwarzanie tekstu
T-L-5Bazy danych
T-W-8Bezpieczeństwo w sieci
T-W-4Usługi w sieciach lokalnych.
T-W-7Portale społecznościowe
T-W-5Platformy usługowe w internecie
T-W-6Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie.
T-W-3Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna.
T-W-9E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody aktywizujące
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenia poszczególnych partii materiałów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,0realizować zadania w grupie, ale nie potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole i i nie ma świadomości ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi organizować i realizować zadania w grupie i podporządkować się zasadom pracy w zespole i Mo świadomość ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,5kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0organizować i podejmować własne inicjatywy przy realizacji zadań w grupie oraz potrafi kierować zespołem i jest świadom odpowiedzialności za realizowane wspólnie zadanie.