Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Spawalnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Spawalnictwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości kursu fizyki, na poziomie absolwenta szkoły średniej
W-2Podstawowe wiadomości i umiejętności z materiałoznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami spawalnictwa jako technologii łączenia wielkogabarytowych konstrukcji inżynierskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wymagania dot. zaliczenia laboratorium, przeszkolenie BHP - stanowiskowe. Zasady eksploatacji i obsługi sprzętu spawalniczego.1
T-L-2Instrukcje technologiczne spawania.1
T-L-3Konwencjonalne metody spawania: spawanie elektrodami otulonymi, spawanie w osłonach gazowych, spawanie łukiem krytym pod topnikiem6
T-L-4Cięcie acetylenowo-tlenowe1
T-L-5Pomiar wybranych postaci odkształceń spawalniczych2
T-L-6Kontrola jakości złącz spawanych.3
T-L-7Zaliczenie formy zajęć.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć4
A-L-3Opracowanie sprawozdań6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B14_W01
ma wiedzę w zakresie podstawowych, prezentowanych, metod i technik spawania oraz jakości złączy spawanych, w odniesieniu do budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych
O_1A_W11, O_1A_W19T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W05C-1T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B14_U01
potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania.
O_1A_U06, O_1A_U08T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05C-1T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B14_W01
ma wiedzę w zakresie podstawowych, prezentowanych, metod i technik spawania oraz jakości złączy spawanych, w odniesieniu do budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw spawalnictwa
3,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych, prezentowanych, metod i technik spawania na poziomie podstawowym
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych, prezentowanych, metod i technik spawania na poziomie średnim. Zna zasady kontroli jakości złączy spawanych w stopniu podstawowym
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych, prezentowanych, metod i technik spawania na poziomie dobrym. Zna zasady kontroli jakości złączy spawanych w stopniu średnim
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych, prezentowanych, metod i technik spawania na poziomie zaawansowanym. Zna zasady kontroli jakości złączy spawanych w stopniu dobrym
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych, prezentowanych, metod i technik spawania na poziomie zaawansowanym. Zna zasady kontroli jakości złączy spawanych w stopniu zaawansowanym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B14_U01
potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania.
2,0Student nie potrafi nadzorować oraz ocenić wyniku procesu spawania
3,0Student potrafi nadzorować proces spawania na poziomie podstawowym, ale nie potrafi ocenić jego wyniku
3,5Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na poziomie podstawowym
4,0Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na poziomie średnim
4,5Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na poziomie dobrym
5,0Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na poziomie zaawansowanym

Literatura podstawowa

  1. Pilarczyk J., Pilarczyk J., Spawanie i napawanie elektryczne metali, Wydanie drugie uzupełnione, Wydawnictwo „Śląsk” Spółka z o.o., Katowice, 1996
  2. Pilarczyk J., Poradnik inżyniera. Spawalnictwo. Tom 1 oraz Tom 2, WNT, Warszawa, 2003
  3. Gourd L. M., Podstawy technologii spawalniczych, WNT, Warszawa, 1997
  4. Klimpel A., Spawanie, zgrzewanie i cięcie metali, WNT, Warszawa, 1999
  5. Ferenc K., Ferenc J., Konstrukcje spawane. Połączenia, Wydanie trzecie, WNT, Warszawa, 2006
  6. Walczak W., Spawalnictwo. Ćwiczenia laboratoryjne, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Jakubiec M., Lesiński K., Czajkowski H., Technologia konstrukcji spawanych, WNT, Warszawa, 1980
  2. Ferenc K., Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2007
  3. Dobaj E., Maszyny i urządzenia spawalnicze, Wydanie trzecie zmienione, WNT, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wymagania dot. zaliczenia laboratorium, przeszkolenie BHP - stanowiskowe. Zasady eksploatacji i obsługi sprzętu spawalniczego.1
T-L-2Instrukcje technologiczne spawania.1
T-L-3Konwencjonalne metody spawania: spawanie elektrodami otulonymi, spawanie w osłonach gazowych, spawanie łukiem krytym pod topnikiem6
T-L-4Cięcie acetylenowo-tlenowe1
T-L-5Pomiar wybranych postaci odkształceń spawalniczych2
T-L-6Kontrola jakości złącz spawanych.3
T-L-7Zaliczenie formy zajęć.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć4
A-L-3Opracowanie sprawozdań6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B14_W01ma wiedzę w zakresie podstawowych, prezentowanych, metod i technik spawania oraz jakości złączy spawanych, w odniesieniu do budowy oraz remontów obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W11ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania, zakresie ich stosowania, organizacji w procesach produkcyjnych, związanych z nimi zagrożeniami dla człowieka i środowiska, aktualnymi kierunkami rozwoju
O_1A_W19ma wiedzę w zakresie technologii budowy i remontów obiektów oceanotechnicznych, planowania i organizacji procesów produkcji, zaopatrzenia, technologiczności produktu, pracy przedsiębiorstw produkcyjnych z branży morskiej, w tym stoczni i ich kooperantów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami spawalnictwa jako technologii łączenia wielkogabarytowych konstrukcji inżynierskich.
Treści programoweT-L-5Pomiar wybranych postaci odkształceń spawalniczych
T-L-3Konwencjonalne metody spawania: spawanie elektrodami otulonymi, spawanie w osłonach gazowych, spawanie łukiem krytym pod topnikiem
T-L-4Cięcie acetylenowo-tlenowe
T-L-2Instrukcje technologiczne spawania.
T-L-6Kontrola jakości złącz spawanych.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw spawalnictwa
3,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych, prezentowanych, metod i technik spawania na poziomie podstawowym
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych, prezentowanych, metod i technik spawania na poziomie średnim. Zna zasady kontroli jakości złączy spawanych w stopniu podstawowym
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych, prezentowanych, metod i technik spawania na poziomie dobrym. Zna zasady kontroli jakości złączy spawanych w stopniu średnim
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych, prezentowanych, metod i technik spawania na poziomie zaawansowanym. Zna zasady kontroli jakości złączy spawanych w stopniu dobrym
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych, prezentowanych, metod i technik spawania na poziomie zaawansowanym. Zna zasady kontroli jakości złączy spawanych w stopniu zaawansowanym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B14_U01potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U06potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
O_1A_U08ma przygotowanie niezbędne do pracy w przemyśle, zna czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku; zna zasady bezpieczeństwa pracy i ergonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami spawalnictwa jako technologii łączenia wielkogabarytowych konstrukcji inżynierskich.
Treści programoweT-L-5Pomiar wybranych postaci odkształceń spawalniczych
T-L-3Konwencjonalne metody spawania: spawanie elektrodami otulonymi, spawanie w osłonach gazowych, spawanie łukiem krytym pod topnikiem
T-L-4Cięcie acetylenowo-tlenowe
T-L-2Instrukcje technologiczne spawania.
T-L-6Kontrola jakości złącz spawanych.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nadzorować oraz ocenić wyniku procesu spawania
3,0Student potrafi nadzorować proces spawania na poziomie podstawowym, ale nie potrafi ocenić jego wyniku
3,5Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na poziomie podstawowym
4,0Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na poziomie średnim
4,5Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na poziomie dobrym
5,0Student potrafi nadzorować oraz ocenić wynik procesu spawania na poziomie zaawansowanym