Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Elektrotechnika i elektronika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektrotechnika i elektronika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Chmielowski <Michal.Chmielowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,67zaliczenie
laboratoriaL2 15 2,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka: rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, liczby zespolone, równania różniczkowe zwyczajne
W-2fizyka: zjawisko prądu elektrycznego, podstawy elektromagnetyzmu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP1
T-L-2pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego1
T-L-3pomiary oporności i przewodności1
T-L-4sprawdzanie przyrządów pomiarowycvh o niższych klasach dokładności1
T-L-5przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 1 ćwiczeń laboratoryjnych1
T-L-6badanie połączenia mieszanego rezystorów1
T-L-7sprawdzenie pierwszego prawa Kirchhoffa1
T-L-8rozszerzanie zakresu pomiarowego amperomierza1
T-L-9przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 2 ćwiczeń laboratoryjnych1
T-L-10pomiar mocy w obwodach prądu przemiennego1
T-L-11badanie woltomierza cyfrowego1
T-L-12badanie transformatora1
T-L-13stany nieustalone1
T-L-14wyznaczanie charakterystyk wybranych maszyn elektrycznych1
T-L-15przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych1
15
wykłady
T-W-1analiza obwodów prądu stałego4
T-W-2magnetyzm i elektromagnetyzm2
T-W-3analiza obwodów prądu sinusoidalnego4
T-W-4układy trójfazowe2
T-W-5budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych8
T-W-6urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia2
T-W-7ochrona przeciwporażeniowa, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym2
T-W-8elementy półprzewodnikowe, zasada działania i podstawowe przykłady zastosowań4
T-W-9zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury4
A-L-3przygotowanie sprawozdań4
A-L-4przygotowanie do zaliczeń3
26
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury12
A-W-3przygotowanie do zaliczenia8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B08_W05
student rozpoznaje części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, objasnia zasadę ich działania i podstawowe właściwości
O_1A_W05T1A_W01, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1
O_1A_B08_W06
student objaśnia podstawowe pojęcia dotyczące zjawiska elektrolizy i magazynowania energii elektrycznej w akumulatorach
O_1A_W06T1A_W01, T1A_W07InzA_W02

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B08_U08
student planuje i organizuje bezpieczne rozwiązanie prostego problemu inżynierskiego przy eksploatacji urządzeń i instalacji elektrycznych
O_1A_U08T1A_U11InzA_U05C-1T-L-1, T-L-7, T-L-13, T-L-15, T-L-5, T-L-4, T-L-12, T-L-10, T-L-3, T-L-11, T-L-8, T-L-9, T-L-2, T-L-6, T-L-14M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B08_W05
student rozpoznaje części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, objasnia zasadę ich działania i podstawowe właściwości
2,0student nie rozpoznaje części składowych urządzeń i instalacji elektrycznych
3,0student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych
3,5student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia podstawowe ich cechy
4,0student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia podstawowe ich cechy i charakterystyki
4,5student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia podstawowe ich cechy i charakterystyki, oraz sposoby bezpiecznego ich użytkowania
5,0student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia podstawowe ich cechy i charakterystyki, oraz sposoby bezpiecznego ich użytkowania, ocenia trafność ich doboru i zastosowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B08_U08
student planuje i organizuje bezpieczne rozwiązanie prostego problemu inżynierskiego przy eksploatacji urządzeń i instalacji elektrycznych
2,0student nie potrafi zaplanować ani zorganizować rozwiązania prostego problemu pomiarowego
3,0student potrafi zaplanować i zorganizować rozwiązanie prostego problemu pomiarowego omówionego na zajęciach
3,5student potrafi zaplanować i zorganizować rozwiązanie prostego problemu pomiarowego omówionego na zajęciach przy zachowaniu wszystkich warunków bezpieczeństwa
4,0student potrafi zaplanować i zorganizować rozwiązanie prostego problemu pomiarowego
4,5student potrafi zaplanować i zorganizować rozwiązanie prostego problemu pomiarowego, przy zachowaniu wszystkich warunków bezpieczeństwa
5,0student potrafi kompleksowo zaplanować i zorganizować rozwiązanie problemu pomiarowego, przy zachowaniu wszystkich warunków bezpieczeństwa

Literatura podstawowa

  1. Paweł Hempowicz (praca zbiorowa), Eletrotechnika i elektronika dla nieelektryków, WNT, Warszawa, 1999
  2. Jan Strojny (pod redakcją), Vademecum elektryka: poradnik dla inżynierów, techników i studentów, Centralny Ośrodek Szkolenia i Wydawnictw SEP, Warszawa, 2004
  3. Jan Hennel, Podstawy elektroniki półprzewodnikowej, WNT, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Augustyn Chwaleba, Metrologia elektryczna, WNT, Warszawa, 2003
  2. Jacek Wyszkowski, Elektrotechnika okrętowa: czytanie schematów, Fundacja Rozwoju Akademii Morskiej, Gdynia, 2006
  3. Janusz Piotrowski, Podstawy miernictwa, WNT, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP1
T-L-2pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego1
T-L-3pomiary oporności i przewodności1
T-L-4sprawdzanie przyrządów pomiarowycvh o niższych klasach dokładności1
T-L-5przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 1 ćwiczeń laboratoryjnych1
T-L-6badanie połączenia mieszanego rezystorów1
T-L-7sprawdzenie pierwszego prawa Kirchhoffa1
T-L-8rozszerzanie zakresu pomiarowego amperomierza1
T-L-9przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 2 ćwiczeń laboratoryjnych1
T-L-10pomiar mocy w obwodach prądu przemiennego1
T-L-11badanie woltomierza cyfrowego1
T-L-12badanie transformatora1
T-L-13stany nieustalone1
T-L-14wyznaczanie charakterystyk wybranych maszyn elektrycznych1
T-L-15przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1analiza obwodów prądu stałego4
T-W-2magnetyzm i elektromagnetyzm2
T-W-3analiza obwodów prądu sinusoidalnego4
T-W-4układy trójfazowe2
T-W-5budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych8
T-W-6urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia2
T-W-7ochrona przeciwporażeniowa, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym2
T-W-8elementy półprzewodnikowe, zasada działania i podstawowe przykłady zastosowań4
T-W-9zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury4
A-L-3przygotowanie sprawozdań4
A-L-4przygotowanie do zaliczeń3
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury12
A-W-3przygotowanie do zaliczenia8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B08_W05student rozpoznaje części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych, objasnia zasadę ich działania i podstawowe właściwości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W05ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, niezbędną do: 1) pomiaru i określania wielkości fizycznych, 2) zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i procesów występujących w przyrodzie, 3) wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym, 4) rozumienia zachowania otaczającego nas świata
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania
Treści programoweT-W-1analiza obwodów prądu stałego
T-W-2magnetyzm i elektromagnetyzm
T-W-3analiza obwodów prądu sinusoidalnego
T-W-4układy trójfazowe
T-W-5budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych
T-W-6urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia
T-W-7ochrona przeciwporażeniowa, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym
T-W-8elementy półprzewodnikowe, zasada działania i podstawowe przykłady zastosowań
T-W-9zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozpoznaje części składowych urządzeń i instalacji elektrycznych
3,0student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych
3,5student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia podstawowe ich cechy
4,0student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia podstawowe ich cechy i charakterystyki
4,5student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia podstawowe ich cechy i charakterystyki, oraz sposoby bezpiecznego ich użytkowania
5,0student rozpoznaje podstawowe części składowe urządzeń i instalacji elektrycznych i wymienia podstawowe ich cechy i charakterystyki, oraz sposoby bezpiecznego ich użytkowania, ocenia trafność ich doboru i zastosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B08_W06student objaśnia podstawowe pojęcia dotyczące zjawiska elektrolizy i magazynowania energii elektrycznej w akumulatorach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W06ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, obejmującą chemię ogólną, chemię fizyczną, elementy analizy chemicznej, elementy chemii organicznej i nieorganicznej, elementy elektrochemii, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów chemicznych występujących w przyrodzie oraz zapobiegania niepożądanym efektom procesów chemicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B08_U08student planuje i organizuje bezpieczne rozwiązanie prostego problemu inżynierskiego przy eksploatacji urządzeń i instalacji elektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U08ma przygotowanie niezbędne do pracy w przemyśle, zna czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku; zna zasady bezpieczeństwa pracy i ergonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania
Treści programoweT-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP
T-L-7sprawdzenie pierwszego prawa Kirchhoffa
T-L-13stany nieustalone
T-L-15przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-5przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 1 ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-4sprawdzanie przyrządów pomiarowycvh o niższych klasach dokładności
T-L-12badanie transformatora
T-L-10pomiar mocy w obwodach prądu przemiennego
T-L-3pomiary oporności i przewodności
T-L-11badanie woltomierza cyfrowego
T-L-8rozszerzanie zakresu pomiarowego amperomierza
T-L-9przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 2 ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-2pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego
T-L-6badanie połączenia mieszanego rezystorów
T-L-14wyznaczanie charakterystyk wybranych maszyn elektrycznych
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zaplanować ani zorganizować rozwiązania prostego problemu pomiarowego
3,0student potrafi zaplanować i zorganizować rozwiązanie prostego problemu pomiarowego omówionego na zajęciach
3,5student potrafi zaplanować i zorganizować rozwiązanie prostego problemu pomiarowego omówionego na zajęciach przy zachowaniu wszystkich warunków bezpieczeństwa
4,0student potrafi zaplanować i zorganizować rozwiązanie prostego problemu pomiarowego
4,5student potrafi zaplanować i zorganizować rozwiązanie prostego problemu pomiarowego, przy zachowaniu wszystkich warunków bezpieczeństwa
5,0student potrafi kompleksowo zaplanować i zorganizować rozwiązanie problemu pomiarowego, przy zachowaniu wszystkich warunków bezpieczeństwa