Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów transportowych

Sylabus przedmiotu Instalacje i napędy elektryczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Instalacje i napędy elektryczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Chmielowski <Michal.Chmielowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka: rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, liczby zespolone, równania różniczkowe zwyczajne
W-2fizyka: zjawisko prądu elektrycznego, podstawy elektromagnetyzmu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zdobycie i poszerzenie wiedzy, oraz nabycie umiejętności właściwego użytkowania instalacji i urządzeń elektrycznych
C-2nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych dotyczących bezpieczeństwa w użytkowaniu instalacji i urządzeń elektrycznych, oraz zyskanie świadomości o zagrożeniach podczas użytkowania energii elektrycznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1rozwiązywanie obwodów prądu stałego i przemiennego3
T-A-2obliczanie parametrów zwarciowych i dobór elementów typowych instalacji elektrycznych niskiego napięcia4
T-A-3analiza schematów instalacji elektrycznych1
T-A-4kolokwium1
T-A-5zadania obliczeniowe z dziedziny maszyn prądu stałego, transformatorów, maszyn synchronicznych i indukcyjnych5
T-A-6zaliczenie przedmiotu1
15
wykłady
T-W-1podstawy elektrotechniki i elektromagnetyzmu4
T-W-2budowa, oznaczenia i zastosowanie przewodów, zasady prowadzenia instalacji w zależności od warunków środowiskowych, obciążalność przewodów, wielkości znamionowe2
T-W-3aparaty i urządzenia niskiego napięcia w wykonaniu zwykłym i przeciwwybuchowym: klasyfikacja, budowa i zastosowanie, zasady doboru i montażu łączników2
T-W-4części składowe instalacji elektrycznych, układy sieci, warunki pracy instalacji, instalacje systemów pomocniczych, instalacje w wykonaniu przeciwwybuchowym, środki ochrony przed: skutkami oddziaływania cieplnego, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym, sposoby zapewnienia ciągłości zasilania odbiorników w sytuacjach awaryjnych2
T-W-5zwarcia w sieciach niskiego napięcia, obliczanie wielkości charakterystycznych2
T-W-6dobór elementów instalacji niskiego napięcia2
T-W-7ochrona przeciwporażeniowa w urządzeniach niskiego napięcia, działanie prądu na organizm ludzki, środki ochrony przed dotykiem bezpośrednim i pośrednim, oraz ochrona całkowita2
T-W-8maszyny prądu stałego i ich zastosowanie: budowa i zasada działania, podstawowe określenia i układy połączeń, zjawiska towarzyszące pracy maszyny prądu stałego: oddziaływanie twornika, komutacja, straty i sprawność, prądnice i silniki prądu stałego3
T-W-9transformatory: zasada działania, budowa transformatorów dużej i małej mocy, straty i sprawność, analiza pracy transformatora w stanie jałowym, obciążenia i zwarcia3
T-W-10maszyny synchroniczne: budowa i zasada działania, podstawowe określenia i układy połączeń, analiza pracy prądnicy synchronicznej, synchronizacja prądnicy z siecią, silnik synchroniczny: analiza pracy i metody rozruchu3
T-W-11maszyny indukcyjne: budowa, podstawowe pojęcia i zasada działania, analiza pracy maszyny indukcyjnej: praca silnikowa, prądnicowa i hamulcowa, spsoby rozruchu maszyn indukcyjnych3
T-W-12zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć4
A-A-3przygotowanie do kolokwium4
A-A-4przygotowanie do zaliczenia2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury12
A-W-3przygotowanie do zaliczenia8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie przedmiotu
S-2Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych na podstawie ocen z 2 kolokwiów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C18_W22
student rozpoznaje części składowe instalacji elektrycznych, opisuje środki ochrony użyte do zabezpieczeń tych instalacji, potrafi dobierać środki ochrony dla typowych instalacji elektrycznych
IB_1A_W22T1A_W04C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2
IB_1A_C18_W26
student wylicza typy maszyn elektrycznych, charakteryzuje ich zasadę działania i podstawowe właściwości, tłumaczy podstawowe zasady ich eksploatacji
IB_1A_W26T1A_W02, T1A_W06InzA_W01C-2, C-1T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2
IB_1A_C18_W27
student wymienia zagrożenia przy użytkowaniu instalacji i urządzeń eletkrycznych, definiuje rodzaje zabezpieczeń, jakie mają im przeciwdziałać, oraz charakteryzuje metody doboru tych zabezpieczeń
IB_1A_W27T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-2, C-1T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C18_U01
student dobiera źródła informacji z literatury i korzysta z posiadanych wiadomości w celu rozwiązania podstawowych problemów obliczeniowych z dziedzin przetwarzania i użytkowania energii elektrycznej
IB_1A_U01T1A_U01C-2T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3M-2S-2
IB_1A_C18_U12
student wykorzystuje wiedzę teoretyczną do zidentyfikowania i oceny rodzajów i stopnia zagrożeń związanych z elektrycznością, oraz opracowuje system zabezpieczeń przed tymi zagrożeniami
IB_1A_U12T1A_U11C-2T-A-2, T-A-1, T-A-3M-2S-2
IB_1A_C18_U15
student rozwiązuje proste zadania obliczeniowe z dziedziny przetwarzania i użytkowania energii elektrycznej
IB_1A_U15T1A_U14InzA_U06C-2T-A-2, T-A-5, T-A-1M-2S-2
IB_1A_C18_U16
student planuje rozwiązanie prostego zadania obliczeniowego poprzez analizę znanych mu, typowych metod obliczeniowych
IB_1A_U16T1A_U15InzA_U07C-2T-A-2, T-A-5, T-A-1M-2S-2
IB_1A_C18_U17
student opracowuje dobór rodzaju i typu zabezpieczenia dla standardowych odbiorników energii elektrycznej
IB_1A_U17T1A_U16InzA_U08C-2T-A-2, T-A-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C18_K07
student ma świadomość zagrożeń wynikających z użytkowania energii elektrycznej
IB_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-10, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2
IB_1A_C18_K08
student jest wrażliwy na kwestię odpowiedniego zabezpieczenia urządzeń i instalacji elektrycznych
IB_1A_K08T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-10, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C18_W22
student rozpoznaje części składowe instalacji elektrycznych, opisuje środki ochrony użyte do zabezpieczeń tych instalacji, potrafi dobierać środki ochrony dla typowych instalacji elektrycznych
2,0student nie rozpoznaje części składowych instalacji elektrycznej i nie zna zastosowanych w niej środków ochrony
3,0student rozpoznaje główne części składowe instalacji elektrycznej i główne zabezpieczenia
3,5student rozpoznaje główne części składowe instalacji elektrycznej i zastosowane w niej zabezpieczenia
4,0student rozpoznaje części składowe instalacji elektrycznej i zastosowane w niej zabezpieczenia, potrafi wymienić zasady doboru większości z nich
4,5student rozpoznaje części składowe instalacji elektrycznej i zastosowane w niej zabezpieczenia, potrafi wymienić zasady ich doboru
5,0student rozpoznaje części składowe instalacji elektrycznej i zastosowane w niej zabezpieczenia, oraz potrafi je samodzielnie dobrać
IB_1A_C18_W26
student wylicza typy maszyn elektrycznych, charakteryzuje ich zasadę działania i podstawowe właściwości, tłumaczy podstawowe zasady ich eksploatacji
2,0student nie zna rodzajów maszyn elektrycznych ani zasady ich działania i eksploatacji
3,0student zna główne rodzaje maszyn elektrycznych omówione na wykładzie, oraz zasadę ich działania i podstawowe własności eksploatacji
3,5student zna główne rodzaje maszyn elektrycznych, oraz zasadę ich działania i podstawowe własności eksploatacji
4,0student zna rodzaje maszyn elektrycznych, oraz ogólną zasadę ich działania i własności eksploatacji
4,5student zna rodzaje maszyn elektrycznych, oraz zasadę ich działania, charakterystyki pracy i własności podczas eksploatacji
5,0student zna rodzaje maszyn elektrycznych, potrafi je rozpoznać, szczegółowo opisuje zasadę ich działania, charakterystyki pracy i własności podczas eksploatacji
IB_1A_C18_W27
student wymienia zagrożenia przy użytkowaniu instalacji i urządzeń eletkrycznych, definiuje rodzaje zabezpieczeń, jakie mają im przeciwdziałać, oraz charakteryzuje metody doboru tych zabezpieczeń
2,0student nie rozpoznaje zagrożeń przy użytkowaniu urządzeń i instalacji elektrycznych
3,0student zna zagrożenia wynikające z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych i rozpoznaje rodzaje zabezpieczeń
3,5student zna zagrożenia wynikające z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych i samodzielnie wymienia rodzaje zabezpieczeń
4,0student zna zagrożenia wynikające z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych, samodzielnie wymienia rodzaje zabezpieczeń, opisuje ich działanie i główne zasady doboru
4,5student zna zagrożenia wynikające z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych, ocenia skuteczność zabezpieczeń, opisuje ich działanie i główne zasady doboru
5,0student zna zagrożenia wynikające z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych, potrafi samodzielnie zaprojektować system zabezpieczeń dla prostego obwodu odbiorczego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C18_U01
student dobiera źródła informacji z literatury i korzysta z posiadanych wiadomości w celu rozwiązania podstawowych problemów obliczeniowych z dziedzin przetwarzania i użytkowania energii elektrycznej
2,0student nie potrafi dobrać źródeł informacji w celu rozwiązania prostego problemu obliczeniowego z danej tematyki
3,0student potrafi dobrać podstawowe źródła informacji w celu rozwiązania prostego problemu obliczeniowego z danej tematyki
3,5student potrafi dobrać podstawowe źródła informacji w celu rozwiązania prostego problemu obliczeniowego z danej tematyki i potrafi go rozwiązać z ich pomocą
4,0student posiada podstawowe wiadomości niezbędne do rozwiązania problemu obliczeniowego z danej tematyki i potrafi dobrać dodatkowe źródła informacji, aby go rozwiązać z ich pomocą
4,5student posiada wiadomości niezbędne do rozwiązania problemu obliczeniowego z danej tematyki i potrafi dobrać dodatkowe źródła informacji, aby go rozwiązać
5,0student posiada zaawansowane wiadomości niezbędne do rozwiązania rozbudowanego problemu obliczeniowego z danej tematyki i potrafi dobrać dodatkowe źródła informacji, aby go rozwiązać
IB_1A_C18_U12
student wykorzystuje wiedzę teoretyczną do zidentyfikowania i oceny rodzajów i stopnia zagrożeń związanych z elektrycznością, oraz opracowuje system zabezpieczeń przed tymi zagrożeniami
2,0student nie potrafi zidentyfikować zagrożeń związanych z elektrycznością
3,0student potrafi zidentyfikować zagrożenia związane z elektrycznością, sklasyfikować i ocenić skuteczność głównego zabezpieczenia instalacji
3,5student ocenia zagrożenia związane z elektrycznością w prostej instalacji, oraz skuteczność zastosowanych zabezpieczeń
4,0student ocenia zagrożenia związane z elektrycznością w prostej instalacji, oraz potrafi dobrać rodzaj zabezpieczeń
4,5student ocenia zagrożenia związane z elektrycznością w prostej instalacji, oraz potrafi dobrać zabezpieczenia
5,0student ocenia zagrożenia związane z elektrycznością w prostej instalacji oraz potrafi samodzielnie dobrać zabezpieczenia
IB_1A_C18_U15
student rozwiązuje proste zadania obliczeniowe z dziedziny przetwarzania i użytkowania energii elektrycznej
2,0student nie rozwiązuje podstawowych zadań obliczeniowych
3,0student rozwiązuje podstawowe zadania obliczeniowe z pomocą notatek
3,5student rozwiązuje podstawowe zadania obliczeniowe
4,0student rozwiązuje zadania obliczeniowe z pomocą notatek
4,5student rozwiązuje średnio zaawansowane zadania obliczeniowe z pomocą notatek
5,0student samodzielnie rozwiązuje średnio zaawansowane zadania obliczeniowe
IB_1A_C18_U16
student planuje rozwiązanie prostego zadania obliczeniowego poprzez analizę znanych mu, typowych metod obliczeniowych
2,0student nie potrafi dokonać analizy podstawowych metod obliczeniowych ze względu na brak podstawowych wiadomości
3,0student potrafi dokonać analizy podstawowych metod obliczeniowych
3,5student potrafi zaplanować rozwiązanie prostego zadania obliczeniowego
4,0student potrafi zaplanować rozwiązanie prostego zadania obliczeniowego
4,5student potrafi zaplanować rozwiązanie zadania obliczeniowego
5,0student potrafi zaplanować rozwiązanie rozbudowanego zadania obliczeniowego
IB_1A_C18_U17
student opracowuje dobór rodzaju i typu zabezpieczenia dla standardowych odbiorników energii elektrycznej
2,0student nie potrafi oszacować rodzaju zabezpieczeń niezbędnego do ochrony prostego obwodu odbiorczego
3,0student potrafi oszacować rodzaj zabezpieczeń niezbędny do ochrony pojedynczego obwodu odbiorczego i wymienić zasady jego doboru
3,5student potrafi oszacować rodzaj zabezpieczeń niezbędny do ochrony prostego obwodu odbiorczego i wymienić zasady jego doboru
4,0student potrafi oszacować i dobrać rodzaj zabezpieczeń niezbędny do ochrony pojedynczego obwodu odbiorczego
4,5student potrafi oszacować i dobrać rodzaj zabezpieczeń niezbędny do ochrony prostego obwodu odbiorczego
5,0student potrafi sprawnie oszacować i dobrać rodzaj zabezpieczeń niezbędny do ochrony prostej instalacji elektrycznej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C18_K07
student ma świadomość zagrożeń wynikających z użytkowania energii elektrycznej
2,0student nie zauważa zagrożeń związanych z użytkowaniem energii elektrycznej i nie przestrzega zasad bezpieczeństwa przy kontakcie z urządzeniami
3,0student rozumie, że użytkowanie urządzeń i instalacji elektrycznych związane jest z zagrożeniami i w kontakcie z nimi postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa
3,5student rozumie podstawowe zagrożenia wynikające z niewłaściwego użytkowania energii elektrycznej i postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa przy kontakcie z urządzeniami
4,0student rozumie zagrożenia, jakie wynikają z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych i postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa przy kontakcie z nimi
4,5student rozumie zagrożenia, jakie wynikają z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych, sposób zapobiegania ich skutkom i postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa przy kontakcie z urządzeniami
5,0student rozumie zagrożenia, jakie wynikają z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych, potrafi określać sposoby zapobiegania ich skutkom i tworzyć zasady bezpieczeństwa przy użytkowaniu urządzeń i instalacji elektrycznych
IB_1A_C18_K08
student jest wrażliwy na kwestię odpowiedniego zabezpieczenia urządzeń i instalacji elektrycznych
2,0student nie dba o kwestię właściwego zabezpieczenia instalacji i urządzeń elektrycznych
3,0student ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z przepisami bezpieczeństwa przy użytkowaniu urządzeń i instalacji elektrycznych
3,5student postępuje zgodnie z przepisami bezpieczeństwa przy użytkowaniu urządzeń i instalacji elektrycznych
4,0student postępuje zgodnie z przepisami bezpieczeństwa przy użytkowaniu urządzeń i instalacji elektrycznych i potrafi ocenić skuteczność zabezpieczeń instalacji i urządzeń
4,5student postępuje zgodnie z przepisami bezpieczeństwa przy użytkowaniu urządzeń i instalacji elektrycznych, potrafi ocenić skuteczność i jakość zabezpieczeń instalacji i urządzeń
5,0student postępuje zgodnie z przepisami bezpieczeństwa przy użytkowaniu urządzeń i instalacji elektrycznych i samodzielnie dba o właściwe zabezpieczenie instalacji i urządzeń

Literatura podstawowa

  1. Brunon Lejdy, Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych, WNT, Warszawa, 2009
  2. Paweł Hempowicz (praca zbiorowa), Elektrotechnika i elektronika dla nieelektryków, WNT, Warszawa, 1999
  3. Tadeusz Glinka (praca zbiorowa), Zadania z maszyn elektrycznych, WNT, Warszawa, 1976

Literatura dodatkowa

  1. Henryk Markiewicz, Instalacje elektryczne, WNT, Warszawa, 1998
  2. Elżbieta Goźlińska, Maszyny elektryczne, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2007
  3. Michał Świerżewski, Urządzenia elektryczne w obszarach zagrożonych wybuchem, 2010, http://www.sep.com.pl/opracowania/opracowania_zagrozenia_wybuchem.pdf

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1rozwiązywanie obwodów prądu stałego i przemiennego3
T-A-2obliczanie parametrów zwarciowych i dobór elementów typowych instalacji elektrycznych niskiego napięcia4
T-A-3analiza schematów instalacji elektrycznych1
T-A-4kolokwium1
T-A-5zadania obliczeniowe z dziedziny maszyn prądu stałego, transformatorów, maszyn synchronicznych i indukcyjnych5
T-A-6zaliczenie przedmiotu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1podstawy elektrotechniki i elektromagnetyzmu4
T-W-2budowa, oznaczenia i zastosowanie przewodów, zasady prowadzenia instalacji w zależności od warunków środowiskowych, obciążalność przewodów, wielkości znamionowe2
T-W-3aparaty i urządzenia niskiego napięcia w wykonaniu zwykłym i przeciwwybuchowym: klasyfikacja, budowa i zastosowanie, zasady doboru i montażu łączników2
T-W-4części składowe instalacji elektrycznych, układy sieci, warunki pracy instalacji, instalacje systemów pomocniczych, instalacje w wykonaniu przeciwwybuchowym, środki ochrony przed: skutkami oddziaływania cieplnego, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym, sposoby zapewnienia ciągłości zasilania odbiorników w sytuacjach awaryjnych2
T-W-5zwarcia w sieciach niskiego napięcia, obliczanie wielkości charakterystycznych2
T-W-6dobór elementów instalacji niskiego napięcia2
T-W-7ochrona przeciwporażeniowa w urządzeniach niskiego napięcia, działanie prądu na organizm ludzki, środki ochrony przed dotykiem bezpośrednim i pośrednim, oraz ochrona całkowita2
T-W-8maszyny prądu stałego i ich zastosowanie: budowa i zasada działania, podstawowe określenia i układy połączeń, zjawiska towarzyszące pracy maszyny prądu stałego: oddziaływanie twornika, komutacja, straty i sprawność, prądnice i silniki prądu stałego3
T-W-9transformatory: zasada działania, budowa transformatorów dużej i małej mocy, straty i sprawność, analiza pracy transformatora w stanie jałowym, obciążenia i zwarcia3
T-W-10maszyny synchroniczne: budowa i zasada działania, podstawowe określenia i układy połączeń, analiza pracy prądnicy synchronicznej, synchronizacja prądnicy z siecią, silnik synchroniczny: analiza pracy i metody rozruchu3
T-W-11maszyny indukcyjne: budowa, podstawowe pojęcia i zasada działania, analiza pracy maszyny indukcyjnej: praca silnikowa, prądnicowa i hamulcowa, spsoby rozruchu maszyn indukcyjnych3
T-W-12zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć4
A-A-3przygotowanie do kolokwium4
A-A-4przygotowanie do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury12
A-W-3przygotowanie do zaliczenia8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C18_W22student rozpoznaje części składowe instalacji elektrycznych, opisuje środki ochrony użyte do zabezpieczeń tych instalacji, potrafi dobierać środki ochrony dla typowych instalacji elektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W22zna środki bezpieczeństwa i ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz kryteria ich doboru
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych dotyczących bezpieczeństwa w użytkowaniu instalacji i urządzeń elektrycznych, oraz zyskanie świadomości o zagrożeniach podczas użytkowania energii elektrycznej
C-1zdobycie i poszerzenie wiedzy, oraz nabycie umiejętności właściwego użytkowania instalacji i urządzeń elektrycznych
Treści programoweT-W-1podstawy elektrotechniki i elektromagnetyzmu
T-W-3aparaty i urządzenia niskiego napięcia w wykonaniu zwykłym i przeciwwybuchowym: klasyfikacja, budowa i zastosowanie, zasady doboru i montażu łączników
T-W-7ochrona przeciwporażeniowa w urządzeniach niskiego napięcia, działanie prądu na organizm ludzki, środki ochrony przed dotykiem bezpośrednim i pośrednim, oraz ochrona całkowita
T-W-4części składowe instalacji elektrycznych, układy sieci, warunki pracy instalacji, instalacje systemów pomocniczych, instalacje w wykonaniu przeciwwybuchowym, środki ochrony przed: skutkami oddziaływania cieplnego, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym, sposoby zapewnienia ciągłości zasilania odbiorników w sytuacjach awaryjnych
T-W-2budowa, oznaczenia i zastosowanie przewodów, zasady prowadzenia instalacji w zależności od warunków środowiskowych, obciążalność przewodów, wielkości znamionowe
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie przedmiotu
S-2Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych na podstawie ocen z 2 kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozpoznaje części składowych instalacji elektrycznej i nie zna zastosowanych w niej środków ochrony
3,0student rozpoznaje główne części składowe instalacji elektrycznej i główne zabezpieczenia
3,5student rozpoznaje główne części składowe instalacji elektrycznej i zastosowane w niej zabezpieczenia
4,0student rozpoznaje części składowe instalacji elektrycznej i zastosowane w niej zabezpieczenia, potrafi wymienić zasady doboru większości z nich
4,5student rozpoznaje części składowe instalacji elektrycznej i zastosowane w niej zabezpieczenia, potrafi wymienić zasady ich doboru
5,0student rozpoznaje części składowe instalacji elektrycznej i zastosowane w niej zabezpieczenia, oraz potrafi je samodzielnie dobrać
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C18_W26student wylicza typy maszyn elektrycznych, charakteryzuje ich zasadę działania i podstawowe właściwości, tłumaczy podstawowe zasady ich eksploatacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W26ma wiedzę na temat konstruowania, zasad produkcji i eksploatacji maszyn
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-2nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych dotyczących bezpieczeństwa w użytkowaniu instalacji i urządzeń elektrycznych, oraz zyskanie świadomości o zagrożeniach podczas użytkowania energii elektrycznej
C-1zdobycie i poszerzenie wiedzy, oraz nabycie umiejętności właściwego użytkowania instalacji i urządzeń elektrycznych
Treści programoweT-W-10maszyny synchroniczne: budowa i zasada działania, podstawowe określenia i układy połączeń, analiza pracy prądnicy synchronicznej, synchronizacja prądnicy z siecią, silnik synchroniczny: analiza pracy i metody rozruchu
T-W-8maszyny prądu stałego i ich zastosowanie: budowa i zasada działania, podstawowe określenia i układy połączeń, zjawiska towarzyszące pracy maszyny prądu stałego: oddziaływanie twornika, komutacja, straty i sprawność, prądnice i silniki prądu stałego
T-W-11maszyny indukcyjne: budowa, podstawowe pojęcia i zasada działania, analiza pracy maszyny indukcyjnej: praca silnikowa, prądnicowa i hamulcowa, spsoby rozruchu maszyn indukcyjnych
T-W-9transformatory: zasada działania, budowa transformatorów dużej i małej mocy, straty i sprawność, analiza pracy transformatora w stanie jałowym, obciążenia i zwarcia
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie przedmiotu
S-2Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych na podstawie ocen z 2 kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna rodzajów maszyn elektrycznych ani zasady ich działania i eksploatacji
3,0student zna główne rodzaje maszyn elektrycznych omówione na wykładzie, oraz zasadę ich działania i podstawowe własności eksploatacji
3,5student zna główne rodzaje maszyn elektrycznych, oraz zasadę ich działania i podstawowe własności eksploatacji
4,0student zna rodzaje maszyn elektrycznych, oraz ogólną zasadę ich działania i własności eksploatacji
4,5student zna rodzaje maszyn elektrycznych, oraz zasadę ich działania, charakterystyki pracy i własności podczas eksploatacji
5,0student zna rodzaje maszyn elektrycznych, potrafi je rozpoznać, szczegółowo opisuje zasadę ich działania, charakterystyki pracy i własności podczas eksploatacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C18_W27student wymienia zagrożenia przy użytkowaniu instalacji i urządzeń eletkrycznych, definiuje rodzaje zabezpieczeń, jakie mają im przeciwdziałać, oraz charakteryzuje metody doboru tych zabezpieczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W27ma wiedzę w zakresie doboru materiałów inżynierskich i środków zabezpieczeń technicznych, stosowania zasad bezpiecznej eksploatacji, doboru środków ochrony osobistej pogłębioną dla wybranej technologii, gałęzi przemysłu, grupy obiektów lub systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych dotyczących bezpieczeństwa w użytkowaniu instalacji i urządzeń elektrycznych, oraz zyskanie świadomości o zagrożeniach podczas użytkowania energii elektrycznej
C-1zdobycie i poszerzenie wiedzy, oraz nabycie umiejętności właściwego użytkowania instalacji i urządzeń elektrycznych
Treści programoweT-W-5zwarcia w sieciach niskiego napięcia, obliczanie wielkości charakterystycznych
T-W-6dobór elementów instalacji niskiego napięcia
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie przedmiotu
S-2Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych na podstawie ocen z 2 kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozpoznaje zagrożeń przy użytkowaniu urządzeń i instalacji elektrycznych
3,0student zna zagrożenia wynikające z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych i rozpoznaje rodzaje zabezpieczeń
3,5student zna zagrożenia wynikające z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych i samodzielnie wymienia rodzaje zabezpieczeń
4,0student zna zagrożenia wynikające z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych, samodzielnie wymienia rodzaje zabezpieczeń, opisuje ich działanie i główne zasady doboru
4,5student zna zagrożenia wynikające z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych, ocenia skuteczność zabezpieczeń, opisuje ich działanie i główne zasady doboru
5,0student zna zagrożenia wynikające z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych, potrafi samodzielnie zaprojektować system zabezpieczeń dla prostego obwodu odbiorczego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C18_U01student dobiera źródła informacji z literatury i korzysta z posiadanych wiadomości w celu rozwiązania podstawowych problemów obliczeniowych z dziedzin przetwarzania i użytkowania energii elektrycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-2nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych dotyczących bezpieczeństwa w użytkowaniu instalacji i urządzeń elektrycznych, oraz zyskanie świadomości o zagrożeniach podczas użytkowania energii elektrycznej
Treści programoweT-A-2obliczanie parametrów zwarciowych i dobór elementów typowych instalacji elektrycznych niskiego napięcia
T-A-5zadania obliczeniowe z dziedziny maszyn prądu stałego, transformatorów, maszyn synchronicznych i indukcyjnych
T-A-1rozwiązywanie obwodów prądu stałego i przemiennego
T-A-3analiza schematów instalacji elektrycznych
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych na podstawie ocen z 2 kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi dobrać źródeł informacji w celu rozwiązania prostego problemu obliczeniowego z danej tematyki
3,0student potrafi dobrać podstawowe źródła informacji w celu rozwiązania prostego problemu obliczeniowego z danej tematyki
3,5student potrafi dobrać podstawowe źródła informacji w celu rozwiązania prostego problemu obliczeniowego z danej tematyki i potrafi go rozwiązać z ich pomocą
4,0student posiada podstawowe wiadomości niezbędne do rozwiązania problemu obliczeniowego z danej tematyki i potrafi dobrać dodatkowe źródła informacji, aby go rozwiązać z ich pomocą
4,5student posiada wiadomości niezbędne do rozwiązania problemu obliczeniowego z danej tematyki i potrafi dobrać dodatkowe źródła informacji, aby go rozwiązać
5,0student posiada zaawansowane wiadomości niezbędne do rozwiązania rozbudowanego problemu obliczeniowego z danej tematyki i potrafi dobrać dodatkowe źródła informacji, aby go rozwiązać
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C18_U12student wykorzystuje wiedzę teoretyczną do zidentyfikowania i oceny rodzajów i stopnia zagrożeń związanych z elektrycznością, oraz opracowuje system zabezpieczeń przed tymi zagrożeniami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U12ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w środowisku pracy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-2nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych dotyczących bezpieczeństwa w użytkowaniu instalacji i urządzeń elektrycznych, oraz zyskanie świadomości o zagrożeniach podczas użytkowania energii elektrycznej
Treści programoweT-A-2obliczanie parametrów zwarciowych i dobór elementów typowych instalacji elektrycznych niskiego napięcia
T-A-1rozwiązywanie obwodów prądu stałego i przemiennego
T-A-3analiza schematów instalacji elektrycznych
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych na podstawie ocen z 2 kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zidentyfikować zagrożeń związanych z elektrycznością
3,0student potrafi zidentyfikować zagrożenia związane z elektrycznością, sklasyfikować i ocenić skuteczność głównego zabezpieczenia instalacji
3,5student ocenia zagrożenia związane z elektrycznością w prostej instalacji, oraz skuteczność zastosowanych zabezpieczeń
4,0student ocenia zagrożenia związane z elektrycznością w prostej instalacji, oraz potrafi dobrać rodzaj zabezpieczeń
4,5student ocenia zagrożenia związane z elektrycznością w prostej instalacji, oraz potrafi dobrać zabezpieczenia
5,0student ocenia zagrożenia związane z elektrycznością w prostej instalacji oraz potrafi samodzielnie dobrać zabezpieczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C18_U15student rozwiązuje proste zadania obliczeniowe z dziedziny przetwarzania i użytkowania energii elektrycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych dotyczących bezpieczeństwa w użytkowaniu instalacji i urządzeń elektrycznych, oraz zyskanie świadomości o zagrożeniach podczas użytkowania energii elektrycznej
Treści programoweT-A-2obliczanie parametrów zwarciowych i dobór elementów typowych instalacji elektrycznych niskiego napięcia
T-A-5zadania obliczeniowe z dziedziny maszyn prądu stałego, transformatorów, maszyn synchronicznych i indukcyjnych
T-A-1rozwiązywanie obwodów prądu stałego i przemiennego
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych na podstawie ocen z 2 kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozwiązuje podstawowych zadań obliczeniowych
3,0student rozwiązuje podstawowe zadania obliczeniowe z pomocą notatek
3,5student rozwiązuje podstawowe zadania obliczeniowe
4,0student rozwiązuje zadania obliczeniowe z pomocą notatek
4,5student rozwiązuje średnio zaawansowane zadania obliczeniowe z pomocą notatek
5,0student samodzielnie rozwiązuje średnio zaawansowane zadania obliczeniowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C18_U16student planuje rozwiązanie prostego zadania obliczeniowego poprzez analizę znanych mu, typowych metod obliczeniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa oraz potrafi wybrać i zastosować właściwa metodę i narzędzia dla tego celu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych dotyczących bezpieczeństwa w użytkowaniu instalacji i urządzeń elektrycznych, oraz zyskanie świadomości o zagrożeniach podczas użytkowania energii elektrycznej
Treści programoweT-A-2obliczanie parametrów zwarciowych i dobór elementów typowych instalacji elektrycznych niskiego napięcia
T-A-5zadania obliczeniowe z dziedziny maszyn prądu stałego, transformatorów, maszyn synchronicznych i indukcyjnych
T-A-1rozwiązywanie obwodów prądu stałego i przemiennego
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych na podstawie ocen z 2 kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi dokonać analizy podstawowych metod obliczeniowych ze względu na brak podstawowych wiadomości
3,0student potrafi dokonać analizy podstawowych metod obliczeniowych
3,5student potrafi zaplanować rozwiązanie prostego zadania obliczeniowego
4,0student potrafi zaplanować rozwiązanie prostego zadania obliczeniowego
4,5student potrafi zaplanować rozwiązanie zadania obliczeniowego
5,0student potrafi zaplanować rozwiązanie rozbudowanego zadania obliczeniowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C18_U17student opracowuje dobór rodzaju i typu zabezpieczenia dla standardowych odbiorników energii elektrycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U17potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla inżynierii bezpieczeństwa, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych dotyczących bezpieczeństwa w użytkowaniu instalacji i urządzeń elektrycznych, oraz zyskanie świadomości o zagrożeniach podczas użytkowania energii elektrycznej
Treści programoweT-A-2obliczanie parametrów zwarciowych i dobór elementów typowych instalacji elektrycznych niskiego napięcia
T-A-5zadania obliczeniowe z dziedziny maszyn prądu stałego, transformatorów, maszyn synchronicznych i indukcyjnych
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych na podstawie ocen z 2 kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi oszacować rodzaju zabezpieczeń niezbędnego do ochrony prostego obwodu odbiorczego
3,0student potrafi oszacować rodzaj zabezpieczeń niezbędny do ochrony pojedynczego obwodu odbiorczego i wymienić zasady jego doboru
3,5student potrafi oszacować rodzaj zabezpieczeń niezbędny do ochrony prostego obwodu odbiorczego i wymienić zasady jego doboru
4,0student potrafi oszacować i dobrać rodzaj zabezpieczeń niezbędny do ochrony pojedynczego obwodu odbiorczego
4,5student potrafi oszacować i dobrać rodzaj zabezpieczeń niezbędny do ochrony prostego obwodu odbiorczego
5,0student potrafi sprawnie oszacować i dobrać rodzaj zabezpieczeń niezbędny do ochrony prostej instalacji elektrycznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C18_K07student ma świadomość zagrożeń wynikających z użytkowania energii elektrycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych dotyczących bezpieczeństwa w użytkowaniu instalacji i urządzeń elektrycznych, oraz zyskanie świadomości o zagrożeniach podczas użytkowania energii elektrycznej
C-1zdobycie i poszerzenie wiedzy, oraz nabycie umiejętności właściwego użytkowania instalacji i urządzeń elektrycznych
Treści programoweT-W-1podstawy elektrotechniki i elektromagnetyzmu
T-W-3aparaty i urządzenia niskiego napięcia w wykonaniu zwykłym i przeciwwybuchowym: klasyfikacja, budowa i zastosowanie, zasady doboru i montażu łączników
T-W-10maszyny synchroniczne: budowa i zasada działania, podstawowe określenia i układy połączeń, analiza pracy prądnicy synchronicznej, synchronizacja prądnicy z siecią, silnik synchroniczny: analiza pracy i metody rozruchu
T-W-5zwarcia w sieciach niskiego napięcia, obliczanie wielkości charakterystycznych
T-W-6dobór elementów instalacji niskiego napięcia
T-W-7ochrona przeciwporażeniowa w urządzeniach niskiego napięcia, działanie prądu na organizm ludzki, środki ochrony przed dotykiem bezpośrednim i pośrednim, oraz ochrona całkowita
T-W-8maszyny prądu stałego i ich zastosowanie: budowa i zasada działania, podstawowe określenia i układy połączeń, zjawiska towarzyszące pracy maszyny prądu stałego: oddziaływanie twornika, komutacja, straty i sprawność, prądnice i silniki prądu stałego
T-W-11maszyny indukcyjne: budowa, podstawowe pojęcia i zasada działania, analiza pracy maszyny indukcyjnej: praca silnikowa, prądnicowa i hamulcowa, spsoby rozruchu maszyn indukcyjnych
T-W-9transformatory: zasada działania, budowa transformatorów dużej i małej mocy, straty i sprawność, analiza pracy transformatora w stanie jałowym, obciążenia i zwarcia
T-W-4części składowe instalacji elektrycznych, układy sieci, warunki pracy instalacji, instalacje systemów pomocniczych, instalacje w wykonaniu przeciwwybuchowym, środki ochrony przed: skutkami oddziaływania cieplnego, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym, sposoby zapewnienia ciągłości zasilania odbiorników w sytuacjach awaryjnych
T-W-2budowa, oznaczenia i zastosowanie przewodów, zasady prowadzenia instalacji w zależności od warunków środowiskowych, obciążalność przewodów, wielkości znamionowe
T-A-2obliczanie parametrów zwarciowych i dobór elementów typowych instalacji elektrycznych niskiego napięcia
T-A-5zadania obliczeniowe z dziedziny maszyn prądu stałego, transformatorów, maszyn synchronicznych i indukcyjnych
T-A-1rozwiązywanie obwodów prądu stałego i przemiennego
T-A-3analiza schematów instalacji elektrycznych
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie przedmiotu
S-2Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych na podstawie ocen z 2 kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zauważa zagrożeń związanych z użytkowaniem energii elektrycznej i nie przestrzega zasad bezpieczeństwa przy kontakcie z urządzeniami
3,0student rozumie, że użytkowanie urządzeń i instalacji elektrycznych związane jest z zagrożeniami i w kontakcie z nimi postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa
3,5student rozumie podstawowe zagrożenia wynikające z niewłaściwego użytkowania energii elektrycznej i postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa przy kontakcie z urządzeniami
4,0student rozumie zagrożenia, jakie wynikają z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych i postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa przy kontakcie z nimi
4,5student rozumie zagrożenia, jakie wynikają z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych, sposób zapobiegania ich skutkom i postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa przy kontakcie z urządzeniami
5,0student rozumie zagrożenia, jakie wynikają z użytkowania urządzeń i instalacji elektrycznych, potrafi określać sposoby zapobiegania ich skutkom i tworzyć zasady bezpieczeństwa przy użytkowaniu urządzeń i instalacji elektrycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C18_K08student jest wrażliwy na kwestię odpowiedniego zabezpieczenia urządzeń i instalacji elektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2nabycie wiedzy i umiejętności praktycznych dotyczących bezpieczeństwa w użytkowaniu instalacji i urządzeń elektrycznych, oraz zyskanie świadomości o zagrożeniach podczas użytkowania energii elektrycznej
C-1zdobycie i poszerzenie wiedzy, oraz nabycie umiejętności właściwego użytkowania instalacji i urządzeń elektrycznych
Treści programoweT-W-1podstawy elektrotechniki i elektromagnetyzmu
T-W-3aparaty i urządzenia niskiego napięcia w wykonaniu zwykłym i przeciwwybuchowym: klasyfikacja, budowa i zastosowanie, zasady doboru i montażu łączników
T-W-10maszyny synchroniczne: budowa i zasada działania, podstawowe określenia i układy połączeń, analiza pracy prądnicy synchronicznej, synchronizacja prądnicy z siecią, silnik synchroniczny: analiza pracy i metody rozruchu
T-W-5zwarcia w sieciach niskiego napięcia, obliczanie wielkości charakterystycznych
T-W-6dobór elementów instalacji niskiego napięcia
T-W-7ochrona przeciwporażeniowa w urządzeniach niskiego napięcia, działanie prądu na organizm ludzki, środki ochrony przed dotykiem bezpośrednim i pośrednim, oraz ochrona całkowita
T-W-8maszyny prądu stałego i ich zastosowanie: budowa i zasada działania, podstawowe określenia i układy połączeń, zjawiska towarzyszące pracy maszyny prądu stałego: oddziaływanie twornika, komutacja, straty i sprawność, prądnice i silniki prądu stałego
T-W-11maszyny indukcyjne: budowa, podstawowe pojęcia i zasada działania, analiza pracy maszyny indukcyjnej: praca silnikowa, prądnicowa i hamulcowa, spsoby rozruchu maszyn indukcyjnych
T-W-9transformatory: zasada działania, budowa transformatorów dużej i małej mocy, straty i sprawność, analiza pracy transformatora w stanie jałowym, obciążenia i zwarcia
T-W-4części składowe instalacji elektrycznych, układy sieci, warunki pracy instalacji, instalacje systemów pomocniczych, instalacje w wykonaniu przeciwwybuchowym, środki ochrony przed: skutkami oddziaływania cieplnego, przed prądem przetężeniowym i przeciążeniowym, sposoby zapewnienia ciągłości zasilania odbiorników w sytuacjach awaryjnych
T-W-2budowa, oznaczenia i zastosowanie przewodów, zasady prowadzenia instalacji w zależności od warunków środowiskowych, obciążalność przewodów, wielkości znamionowe
T-A-2obliczanie parametrów zwarciowych i dobór elementów typowych instalacji elektrycznych niskiego napięcia
T-A-5zadania obliczeniowe z dziedziny maszyn prądu stałego, transformatorów, maszyn synchronicznych i indukcyjnych
T-A-1rozwiązywanie obwodów prądu stałego i przemiennego
T-A-3analiza schematów instalacji elektrycznych
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie przedmiotu
S-2Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych na podstawie ocen z 2 kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie dba o kwestię właściwego zabezpieczenia instalacji i urządzeń elektrycznych
3,0student ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z przepisami bezpieczeństwa przy użytkowaniu urządzeń i instalacji elektrycznych
3,5student postępuje zgodnie z przepisami bezpieczeństwa przy użytkowaniu urządzeń i instalacji elektrycznych
4,0student postępuje zgodnie z przepisami bezpieczeństwa przy użytkowaniu urządzeń i instalacji elektrycznych i potrafi ocenić skuteczność zabezpieczeń instalacji i urządzeń
4,5student postępuje zgodnie z przepisami bezpieczeństwa przy użytkowaniu urządzeń i instalacji elektrycznych, potrafi ocenić skuteczność i jakość zabezpieczeń instalacji i urządzeń
5,0student postępuje zgodnie z przepisami bezpieczeństwa przy użytkowaniu urządzeń i instalacji elektrycznych i samodzielnie dba o właściwe zabezpieczenie instalacji i urządzeń