Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Pompy ciepła:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pompy ciepła
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 1,00,33zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,34zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy techniki cieplnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie pomp ciepła oraz zasady projektowania i obliczania obiegów pomp ciepła.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11 Obliczenia efektywności pompy ciepła w obiegu Carnota. Obliczenia obiegów teoretycznych pompy ciepła, urządzenia sprężarkowe jednostopniowe: praca sprężarki, wydajnosć GRZEWCZA I chłodnicza, efektywność PC .2
T-A-2Obliczenia obiegu: suchego nasyconego, z dochłodzeniem, przegrzanego z dochłodzeniem; obiegu z regeneracją. Program SOLKANE3
T-A-3Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej / pompy ciepła MAGAZYNU PORTOWEGO OWOCÓW I WARZYW.5
T-A-4Obliczenia ilości ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego pomieszczeń klimatyzowanych3
T-A-5Obliczenia obiegów wielostopniowych pomp ciepła1
T-A-6zaliczenie1
15
projekty
T-P-1obliczenia projektowe prowadzące do prawidłowego doboru pompy ciepła15
15
wykłady
T-W-1Pompy ciepła w teorii i praktyce - zastosowania. klasyfikacja pomp ciepła . Systemy biwalentne2
T-W-2Zasoby ciepła w otoczeniu do zasilania pomp ciepła. Znaczenie energii słonecznej w naszym klimacie2
T-W-3Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników obiegowych pomp ciepła, różnice z czynnikami chłodniczymi.2
T-W-4Obiegi Lindego mokry -suchy, obieg przegrzany, obieg z dochłodzeniem, obieg z regeneracją ciepła , moc grzewcza i efektywność obiegu1
T-W-5Sposoby poprawy efektywności pomp ciepła, wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła w obiegu pompy ciepła.1
T-W-6Obiegi sprężarkowych pomp ciepła - dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym.1
T-W-7Obiegi kaskadowe. Obiegi skojarzone chłodniczo-grzejny - efektywność. Obiegi rzeczywistwe, straty energetyczne w obiegach pomp ciepła.1
T-W-8Bilans cieplny obiektów ogrzewanych i chłodzonych, znzczenie izolacji cieplnych i zimnochronnych, urządzenia przeciwsłoneczne1
T-W-9Procesy szronienia i odszraniania oziębiaczy powietrza. Przechowalnie: owoców , warzyw, nabiału.1
T-W-10Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko: GWP, ODP, wskaźnik TEWI jako kryterium oceny pomp ciepła.1
T-W-11Rozwiązania zasilania parowników pomp ciepła.1
T-W-12Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni w instalacjach pomp ciepła. Zalety i wady systemów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych5
25
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2przygotowanie do zajęć i opracowanie projektu10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia wykładów10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna: projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzenie projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C12_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie obiegów, czynników i instalacji chłodniczych, oraz zna rozwiązania rzeczywistych pomp ciepła stosowanych w przemyśle i gospodarstwie domowym.
CK_1A_W19, CK_1A_W11T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06InzA_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C12_U01
Potrafi wykonać obliczenia obiegu pompy ciepła.
CK_1A_U08T1A_U09InzA_U01C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-2M-2S-2
CK_1A_C12_U02
Potrafi zaprojektować prostą pompę ciepła.
CK_1A_U03, CK_1A_U14T1A_U03, T1A_U04, T1A_U16InzA_U08C-1T-P-1M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C12_K01
Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat pomp ciepła, ich efektywności, nowych czynników i rozwiązań.
CK_1A_K01T1A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1
CK_1A_C12_K02
Posiada świadomość szczególnej wagi profesjonalizmu i zasad etyki zawodowej.
CK_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_C12_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie obiegów, czynników i instalacji chłodniczych, oraz zna rozwiązania rzeczywistych pomp ciepła stosowanych w przemyśle i gospodarstwie domowym.
2,0
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć, wskazać podstawowe właściwości i cechy dotyczące analizowanych systemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_C12_U01
Potrafi wykonać obliczenia obiegu pompy ciepła.
2,0
3,0Student potrafi rozwiązać proste zadanie obliczeniowe popełniając nieliczne błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_C12_U02
Potrafi zaprojektować prostą pompę ciepła.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_C12_K01
Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat pomp ciepła, ich efektywności, nowych czynników i rozwiązań.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
CK_1A_C12_K02
Posiada świadomość szczególnej wagi profesjonalizmu i zasad etyki zawodowej.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Bonza Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła, I.P.P.U Masta, Gdańsk, 2003
  2. Gruda Z., Postolski J., Zamrażanie żywności., Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2011
  3. Kąkol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich., Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1982
  4. Piotrowski I., Okrętowe urządzenie chłodnicze., Morskie, Gdańsk, 1994
  5. Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych., Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1987
  6. Studziński A., Eksploatacja chłodniowców, Gdynia, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Bohdal T., Charum H., Czapp M.:, Urządzenia chłodnicze sprężarkowe parowe. Podstawy teoretyczne i obliczenia., Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  2. Fodemski T.R., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, Naukowo- Techniczne, Warszawa, 2000
  3. Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżenia temperatury., Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11 Obliczenia efektywności pompy ciepła w obiegu Carnota. Obliczenia obiegów teoretycznych pompy ciepła, urządzenia sprężarkowe jednostopniowe: praca sprężarki, wydajnosć GRZEWCZA I chłodnicza, efektywność PC .2
T-A-2Obliczenia obiegu: suchego nasyconego, z dochłodzeniem, przegrzanego z dochłodzeniem; obiegu z regeneracją. Program SOLKANE3
T-A-3Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej / pompy ciepła MAGAZYNU PORTOWEGO OWOCÓW I WARZYW.5
T-A-4Obliczenia ilości ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego pomieszczeń klimatyzowanych3
T-A-5Obliczenia obiegów wielostopniowych pomp ciepła1
T-A-6zaliczenie1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1obliczenia projektowe prowadzące do prawidłowego doboru pompy ciepła15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pompy ciepła w teorii i praktyce - zastosowania. klasyfikacja pomp ciepła . Systemy biwalentne2
T-W-2Zasoby ciepła w otoczeniu do zasilania pomp ciepła. Znaczenie energii słonecznej w naszym klimacie2
T-W-3Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników obiegowych pomp ciepła, różnice z czynnikami chłodniczymi.2
T-W-4Obiegi Lindego mokry -suchy, obieg przegrzany, obieg z dochłodzeniem, obieg z regeneracją ciepła , moc grzewcza i efektywność obiegu1
T-W-5Sposoby poprawy efektywności pomp ciepła, wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła w obiegu pompy ciepła.1
T-W-6Obiegi sprężarkowych pomp ciepła - dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym.1
T-W-7Obiegi kaskadowe. Obiegi skojarzone chłodniczo-grzejny - efektywność. Obiegi rzeczywistwe, straty energetyczne w obiegach pomp ciepła.1
T-W-8Bilans cieplny obiektów ogrzewanych i chłodzonych, znzczenie izolacji cieplnych i zimnochronnych, urządzenia przeciwsłoneczne1
T-W-9Procesy szronienia i odszraniania oziębiaczy powietrza. Przechowalnie: owoców , warzyw, nabiału.1
T-W-10Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko: GWP, ODP, wskaźnik TEWI jako kryterium oceny pomp ciepła.1
T-W-11Rozwiązania zasilania parowników pomp ciepła.1
T-W-12Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni w instalacjach pomp ciepła. Zalety i wady systemów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2przygotowanie do zajęć i opracowanie projektu10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia wykładów10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_C12_W01Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie obiegów, czynników i instalacji chłodniczych, oraz zna rozwiązania rzeczywistych pomp ciepła stosowanych w przemyśle i gospodarstwie domowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W19ma pogłębioną wiedzę w zakresie czynników chłodniczych, efektywności energetycznej urządzeń i stosowanych wskaźników oceny (np. COP, EER, ODP, GWP, TEWI)
CK_1A_W11ma uporządkowaną wiedzę w zakresie chłodnictwa, wentylacji, ogrzewnictwa i klimatyzacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie pomp ciepła oraz zasady projektowania i obliczania obiegów pomp ciepła.
Treści programoweT-W-1Pompy ciepła w teorii i praktyce - zastosowania. klasyfikacja pomp ciepła . Systemy biwalentne
T-W-2Zasoby ciepła w otoczeniu do zasilania pomp ciepła. Znaczenie energii słonecznej w naszym klimacie
T-W-3Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników obiegowych pomp ciepła, różnice z czynnikami chłodniczymi.
T-W-4Obiegi Lindego mokry -suchy, obieg przegrzany, obieg z dochłodzeniem, obieg z regeneracją ciepła , moc grzewcza i efektywność obiegu
T-W-5Sposoby poprawy efektywności pomp ciepła, wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła w obiegu pompy ciepła.
T-W-6Obiegi sprężarkowych pomp ciepła - dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym.
T-W-7Obiegi kaskadowe. Obiegi skojarzone chłodniczo-grzejny - efektywność. Obiegi rzeczywistwe, straty energetyczne w obiegach pomp ciepła.
T-W-8Bilans cieplny obiektów ogrzewanych i chłodzonych, znzczenie izolacji cieplnych i zimnochronnych, urządzenia przeciwsłoneczne
T-W-9Procesy szronienia i odszraniania oziębiaczy powietrza. Przechowalnie: owoców , warzyw, nabiału.
T-W-10Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko: GWP, ODP, wskaźnik TEWI jako kryterium oceny pomp ciepła.
T-W-11Rozwiązania zasilania parowników pomp ciepła.
T-W-12Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni w instalacjach pomp ciepła. Zalety i wady systemów
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć, wskazać podstawowe właściwości i cechy dotyczące analizowanych systemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_C12_U01Potrafi wykonać obliczenia obiegu pompy ciepła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U08potrafi prowadzić obliczenia, planować i przeprowadzać symulacje komputerowe oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu wentylacji, chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie pomp ciepła oraz zasady projektowania i obliczania obiegów pomp ciepła.
Treści programoweT-A-11 Obliczenia efektywności pompy ciepła w obiegu Carnota. Obliczenia obiegów teoretycznych pompy ciepła, urządzenia sprężarkowe jednostopniowe: praca sprężarki, wydajnosć GRZEWCZA I chłodnicza, efektywność PC .
T-A-3Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej / pompy ciepła MAGAZYNU PORTOWEGO OWOCÓW I WARZYW.
T-A-4Obliczenia ilości ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego pomieszczeń klimatyzowanych
T-A-6zaliczenie
T-A-5Obliczenia obiegów wielostopniowych pomp ciepła
T-A-2Obliczenia obiegu: suchego nasyconego, z dochłodzeniem, przegrzanego z dochłodzeniem; obiegu z regeneracją. Program SOLKANE
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozwiązać proste zadanie obliczeniowe popełniając nieliczne błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_C12_U02Potrafi zaprojektować prostą pompę ciepła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
CK_1A_U14potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować proste urządzenie, obiekt lub system typowe dla chłodnictwa i klimatyzacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie pomp ciepła oraz zasady projektowania i obliczania obiegów pomp ciepła.
Treści programoweT-P-1obliczenia projektowe prowadzące do prawidłowego doboru pompy ciepła
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: projekt
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawdzenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_C12_K01Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat pomp ciepła, ich efektywności, nowych czynników i rozwiązań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie pomp ciepła oraz zasady projektowania i obliczania obiegów pomp ciepła.
Treści programoweT-W-1Pompy ciepła w teorii i praktyce - zastosowania. klasyfikacja pomp ciepła . Systemy biwalentne
T-W-2Zasoby ciepła w otoczeniu do zasilania pomp ciepła. Znaczenie energii słonecznej w naszym klimacie
T-W-3Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników obiegowych pomp ciepła, różnice z czynnikami chłodniczymi.
T-W-4Obiegi Lindego mokry -suchy, obieg przegrzany, obieg z dochłodzeniem, obieg z regeneracją ciepła , moc grzewcza i efektywność obiegu
T-W-5Sposoby poprawy efektywności pomp ciepła, wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła w obiegu pompy ciepła.
T-W-6Obiegi sprężarkowych pomp ciepła - dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym.
T-W-7Obiegi kaskadowe. Obiegi skojarzone chłodniczo-grzejny - efektywność. Obiegi rzeczywistwe, straty energetyczne w obiegach pomp ciepła.
T-W-8Bilans cieplny obiektów ogrzewanych i chłodzonych, znzczenie izolacji cieplnych i zimnochronnych, urządzenia przeciwsłoneczne
T-W-9Procesy szronienia i odszraniania oziębiaczy powietrza. Przechowalnie: owoców , warzyw, nabiału.
T-W-10Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko: GWP, ODP, wskaźnik TEWI jako kryterium oceny pomp ciepła.
T-W-11Rozwiązania zasilania parowników pomp ciepła.
T-W-12Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni w instalacjach pomp ciepła. Zalety i wady systemów
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_C12_K02Posiada świadomość szczególnej wagi profesjonalizmu i zasad etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K02ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie pomp ciepła oraz zasady projektowania i obliczania obiegów pomp ciepła.
Treści programoweT-W-1Pompy ciepła w teorii i praktyce - zastosowania. klasyfikacja pomp ciepła . Systemy biwalentne
T-W-2Zasoby ciepła w otoczeniu do zasilania pomp ciepła. Znaczenie energii słonecznej w naszym klimacie
T-W-3Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników obiegowych pomp ciepła, różnice z czynnikami chłodniczymi.
T-W-4Obiegi Lindego mokry -suchy, obieg przegrzany, obieg z dochłodzeniem, obieg z regeneracją ciepła , moc grzewcza i efektywność obiegu
T-W-5Sposoby poprawy efektywności pomp ciepła, wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła w obiegu pompy ciepła.
T-W-6Obiegi sprężarkowych pomp ciepła - dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym.
T-W-7Obiegi kaskadowe. Obiegi skojarzone chłodniczo-grzejny - efektywność. Obiegi rzeczywistwe, straty energetyczne w obiegach pomp ciepła.
T-W-8Bilans cieplny obiektów ogrzewanych i chłodzonych, znzczenie izolacji cieplnych i zimnochronnych, urządzenia przeciwsłoneczne
T-W-9Procesy szronienia i odszraniania oziębiaczy powietrza. Przechowalnie: owoców , warzyw, nabiału.
T-W-10Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko: GWP, ODP, wskaźnik TEWI jako kryterium oceny pomp ciepła.
T-W-11Rozwiązania zasilania parowników pomp ciepła.
T-W-12Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni w instalacjach pomp ciepła. Zalety i wady systemów
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli