Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Klimatyzacja komfortu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Klimatyzacja komfortu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Jasińska <barbara.jasinska@zut.edu.pl>, Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy termodynamiki |
W-2 | Podstawy wentylacji i klimatyzacji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności projektowania i oceny systemów komfortu cieplnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia procesow obróbki powietrza w klimatyzacji | 14 |
T-A-2 | Zaliczenie. | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów. | 1 |
T-L-2 | Posługiwanie się schematem urządzenia. Regulacja sieci przewodów powietrza. Badanie instalacji klimatyzacji samochodowej. Wyznaczanie bilansu cieplnego i współczynnika przenikania ciepła budynku. Zaliczenie | 14 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie komfortu: cieplnego, zapachowego, akustycznego, elektromagnetycznego. | 2 |
T-W-2 | Metody kształowania mikroklimatu pomieszczeń, oświetlenie. | 2 |
T-W-3 | Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych. | 2 |
T-W-4 | Komfort cieplny a zdrowie człowieka. | 1 |
T-W-5 | Równanie komfortu cieplnego. | 1 |
T-W-6 | Szczegółowa klasyfikacja urządzeń klimatyzacyjnych w oceanotechnice. | 1 |
T-W-7 | Określenie wskaźników PMV i PPD i wymagań dotyczących komfortu termicznego. | 2 |
T-W-8 | Metoda oceny ujemnego obciążenia termicznego (wskaźniki WCI i IREQ). | 1 |
T-W-9 | Wyznaczenie obciążeń termicznych działajacych na człowieka w środowisku pracy (wskaźnik WBGT). | 1 |
T-W-10 | Właściwości i obróbka powietrza, rozwiązania szczegółowe w instalacjach klimatyzacyjnych: filtracja, ogrzewanie, chłodzenie,suszenie, nawilżanie, nawanianie, mieszanie i sterylizacja. | 2 |
T-W-11 | Urządzenia do obróbki powietrza, schematy instalacji klimatyzacyjnych jedno- i dwuprzewodowe, wysokociśnieniowe. | 1 |
T-W-12 | Określenie wielkości oporów powietrza, dobór wentylatora, mocy silnika, wielkości wymienników ciepła i masy medium do nawilżania powietrza. | 4 |
T-W-13 | Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich podczas "saturowanego nurkowania" mieszaniny oddechowe, ich właściwości i oddziaływanie na organizm, zapachy. | 4 |
T-W-14 | Problemy drgań i hałasu w instalacji klimatyzacyjnej. | 2 |
T-W-15 | Optymalne zużycie energii w układach klimatyzacyjnych, akumulacje zimna i ciepła. | 2 |
T-W-16 | Wspomaganie komputerowe procesu projektowania i badania modelowe w klimatyzacji. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia ćwiczeń | 10 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęc i zaliczeń, opracowanie sprawozdania | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i przygotowanie do egzaminu | 18 |
A-W-3 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna/Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej - ocena efektów wiedzy uzyskanej w czasie wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej - ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdania. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie na zajęciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C19-1_W01 Ma poszerzoną wiedzę w zakresie właściwości powietrza, jego składu i zanieczyszczeń gazowych i pyłowych. Rozróżnia różne kryteria oceny komfortu w klimatyzacji. Ma wiedzę o złożonych zjawiskach fizycznych, wpływających na zdrowie i samopoczucie człowieka. | CK_1A_W13, CK_1A_W15 | T1A_W02, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16 | M-1 | S-1 |
CK_1A_C19-1_W02 Ma pogłębioną wiedzę w zakresie budowy klimatyzacji komfortu, jakie urządzenia wchodzą w skład takich instalacji. | CK_1A_W13 | T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16 | M-1 | S-1 |
CK_1A_C19-1_W03 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie klimatyzacji komfortu, projektowania instalacji klimatyzacyjnych w obiektach oceanotechnicznych. Ma wiedzę o kosztach energetycznych pracy tych systemów. | CK_1A_W15 | T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C19-1_U01 Potrafi zaplanować i wykonać typowe pomiary w wentylacji, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować i omówić sprawozdanie z wykonanych prac. | CK_1A_U03, CK_1A_U04, CK_1A_U07 | T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U16 | InzA_U01 | C-1 | T-L-2 | M-3 | S-3, S-4 |
CK_1A_C19-1_U02 Potrafi prowadzić obliczenia typowe dla zakresu klimatyzacji komfortu. | CK_1A_U08 | T1A_U09 | InzA_U01 | C-1 | T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C19-1_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w zakresie klimatyzacji na środowisko, oraz rozumie zagadnienia bezpieczeństwa własnego. Rozumie odpowiedzialność za wykonane projekty w odniesieniu do siebie i innych ludzi. | CK_1A_K04 | T1A_K05 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16 | M-1 | S-1 |
CK_1A_C19-1_K02 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania. | CK_1A_K03, CK_1A_K07 | T1A_K03, T1A_K04 | InzA_K01 | C-1 | T-L-2, T-L-1 | M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C19-1_W01 Ma poszerzoną wiedzę w zakresie właściwości powietrza, jego składu i zanieczyszczeń gazowych i pyłowych. Rozróżnia różne kryteria oceny komfortu w klimatyzacji. Ma wiedzę o złożonych zjawiskach fizycznych, wpływających na zdrowie i samopoczucie człowieka. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia | |
4,0 | Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu | |
CK_1A_C19-1_W02 Ma pogłębioną wiedzę w zakresie budowy klimatyzacji komfortu, jakie urządzenia wchodzą w skład takich instalacji. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu | |
CK_1A_C19-1_W03 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie klimatyzacji komfortu, projektowania instalacji klimatyzacyjnych w obiektach oceanotechnicznych. Ma wiedzę o kosztach energetycznych pracy tych systemów. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C19-1_U01 Potrafi zaplanować i wykonać typowe pomiary w wentylacji, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować i omówić sprawozdanie z wykonanych prac. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaplanować i wykonać podstawowe pomiary pracując indywidualnie lub w zespole oraz opracować i omówić sprawozdanie popełniając szereg błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CK_1A_C19-1_U02 Potrafi prowadzić obliczenia typowe dla zakresu klimatyzacji komfortu. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozwiązać proste zadanie obliczeniowe popełniając przy tym nieliczne błędy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C19-1_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w zakresie klimatyzacji na środowisko, oraz rozumie zagadnienia bezpieczeństwa własnego. Rozumie odpowiedzialność za wykonane projekty w odniesieniu do siebie i innych ludzi. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CK_1A_C19-1_K02 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1996
- Fanger P. O., Komfort cieplny, PWN, Warszawa, 1974
- Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, PAN Instytu geografii i przestrzennego zagospodarowania im. S. Leszczyńskiego, Warszawa, 2004
- Kąkol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1982
- Maczek K., Schnotale J., Skrzyniowska D., Sikorska-Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
- Normy:, PN-85/N-08013; PN-85/N-08011; PN-73/B-03431; PN-87/08009; PN-76/B-03420; PN-78/B-03421
- Recknagel, Sprenger, Schramek, Honmann, Kompendium wiedzy. Ogrzewanie i klimatyzacja, Omni Scala, Wrocław, 2008
- Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991