Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika inżynierska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Geometria z zakresu szkoły średniej |
W-2 | Geometria wykreślna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie się z ogólnymi zasadami tworzenia rysunków technicznych |
C-2 | Opanowanie umiejętności przedstawiania elementów rzeczywistych w dokumentacji rysunkowej |
C-3 | Opanowanie umiejętności wykonywania odręcznych szkiców oraz rysunków technicznych w środowisku Autodesk Inventor |
C-4 | Wykorzystanie Inventora do analizy konstrukcji w procesie projektowania |
C-5 | Opanowanie umiejętności prezentacji wyników prac projektowych |
C-6 | Nabycie umiejętności prawidłowej analizy zadania inżynierskiego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analiza zadania projektowego i wpływ wyboru metody jego realizacji na środowisko i społeczeństwo | 2 |
T-P-2 | Przygotowanie arkusza rysunkowego i zasady tworzenia szkicu na płaszczyźnie | 2 |
T-P-3 | Wymiarowanie szkicu. | 2 |
T-P-4 | Przygotowanie środowiska pracy w programie Autodesk Inventor | 2 |
T-P-5 | Tworzenie bryły (wyciągnięcie proste i złożone, obrót szkicu wokół osi) Modyfikacja utworzonej bryły (fazowanie, podział, pochylenie ścian) | 2 |
T-P-6 | Wykorzystanie linii konstrukcyjnych i środkowych oraz nadawanie więzów geometrycznych. Korzystanie z funkcji nadawania i utrwalania wiązań. | 2 |
T-P-7 | Zaliczenie części pierwszej - wykonanie dokumentacji rysunkowej przedmiotu wskazanego przez prowadzącego zajęcia. | 3 |
T-P-8 | Konstrukcje spawane | 2 |
T-P-9 | Konstrukcje gięte (blacharskie) | 3 |
T-P-10 | Złożenie elementów (wstawianie wiązań, edycja wymiarów, analiza kolizji) | 3 |
T-P-11 | Modyfikacja podzespołów w złożeniu. | 3 |
T-P-12 | Zaliczenie części drugiej - wykonanie złożenia i nadanie ograniczeń ruchu | 3 |
T-P-13 | Projektowanie adaptacyjne | 2 |
T-P-14 | Tworzenie szkicu 3D | 2 |
T-P-15 | Tworzenie płaszczyzn, osi, punktów konstrukcyjnych. Przeciągnięcie po ścieżce. | 3 |
T-P-16 | Tworzenie zespołów elementów | 4 |
T-P-17 | Tworzenie dokumentacji płaskiej (widoki, przekroje, kłady, wymiarowanie) Tworzenie wizualizacji | 2 |
T-P-18 | Zaliczenie części trzeciej - wykonanie adaptacji posiadanej dokumentacji i przedstawienie otrzymanych wyników. | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-P-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 30 |
A-P-3 | Samodzielna praca projektowa w programie Inventor, w wersji edukacyjnej, udostępnianej studentom przez firmę Autodesk. | 50 |
125 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia projektowe z wykorzystaniem programu Autodesk Inventor 2010 oraz rzutnika komputerowego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Na podstawie liczby popełnionych błędów w rysunku wykonawczym odręcznym, Na podstawie ogólnej estetyki i czytelności wykonanego rysunku odręcznego, Na podstawie prawidłowości postępowania podczas pracy z programem Inventor, Na podstawie stopnia zaawansowania zadanego projektu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_B05_W02 Studenci posiadają wiedzę w zakresie zasad rysunku technicznego maszynowego oraz wykonywania dokumentacji projektowej z wykorzystaniem programu Autodesk Inventor i w zakresie cyfrowego prototypowania. | CK_1A_W05 | T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-3, C-5 | T-P-6, T-P-10, T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-P-11, T-P-8, T-P-5, T-P-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_B05_U02 Student umie zastosować w praktyce zasady rysunku technicznego, potrafi wykonywać odręczne szkice rysunkowe. Student potrafi wykorzystywać główne funkcje programu Autodesk Inventor, posiada umiejętność zastosowania prototypowania cyfrowego. | CK_1A_U01, CK_1A_U14 | T1A_U01, T1A_U16 | InzA_U08 | C-3, C-4, C-5 | T-P-13, T-P-6, T-P-10, T-P-4, T-P-3, T-P-15, T-P-16, T-P-14, T-P-2, T-P-11, T-P-17, T-P-8, T-P-9, T-P-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_B05_K01 Student potrafi we właściwy sposób określić priorytety przy wykonywaniu zadania inżynierskiego | CK_1A_K07 | T1A_K04 | — | C-5, C-6 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_B05_W02 Studenci posiadają wiedzę w zakresie zasad rysunku technicznego maszynowego oraz wykonywania dokumentacji projektowej z wykorzystaniem programu Autodesk Inventor i w zakresie cyfrowego prototypowania. | 2,0 | |
3,0 | Studenci posiada znajomość zasad obowiązujących w rysunku technicznym w zakresie rysunku wykonawczego i złożeniowego. Student zna podstawowe zasady tworzenia dokumentacji rysunkowej w programie Autodesk Inventor. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_B05_U02 Student umie zastosować w praktyce zasady rysunku technicznego, potrafi wykonywać odręczne szkice rysunkowe. Student potrafi wykorzystywać główne funkcje programu Autodesk Inventor, posiada umiejętność zastosowania prototypowania cyfrowego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi korzystać z nabytych umiejętności jedynie w sposób bierny. Modele i rysunki wykonuje w sposób schematyczny. Student korzysta wyłącznie z podstawowych funkcji programu Inventor. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_B05_K01 Student potrafi we właściwy sposób określić priorytety przy wykonywaniu zadania inżynierskiego | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w prawidłowy sposób ocenić wpływ przyjętego rozwiązania zadania inżynierskiego na otoczenie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2006
- Rogowski Józef, Waligórski Jerzy, Zasady rysunku technicznego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2008
- Andrzej Jaskulski, Autodesk Inventor Professional. Fusion 2012PL/2012+ z CD, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Polski Komitet Normalizacji - praca zbiorowa, Polskie Normy, Alfa-Wero Sp. z o.o., 2011
- Andrzej Jaskulski, Autodesk Inventor 2010PL/2010, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009