Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomia, zarządzanie i elementy prawa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia, zarządzanie i elementy prawa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, podstawowa wiedza z zakresu przedsiębiorczości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych. Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, rozwijanie u studentów zdolności podejmowania decyzji zarządzających z uwzględnieniem przepisów prawnych oraz wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia ekonomii. Podstawy gospodarki rynkowej. Popyt i podaż oraz czynniki je kształtujące. Przedsiębiorstwo na rynku. Metody analizy danych rynkowych i marketingowych3
T-W-2Podstawy ekonomii przedsiębiorstwa. Potencjał i kapitał w przedsiębiorstwie. Organizacja działalności przedsiębiorstwa. Zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości. Zasady tworzenia biznes - planu.4
T-W-3Analiza ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa. Wielkość i struktura produkcji oraz kosztów. Analiza zasobów pracy.3
T-W-4Sprawozdania finansowe jednostki i ich analiza.Analiza wskaźnikowa. Model zależności między wskaźnikami. Techniki rachunkowe mierzenia efektywności przedsiębiorstw.4
T-W-5Zarządzanie i praca menedżera. Ewolucja zarządzania.Otoczenie organizacji. Zasady zarządzania. Etyczny i społeczny kontekst zarządzania. Zarządzanie celami organizacji i planowanie. Podejmowanie decyzji kierowniczych. Zarządzanie kryzysowe.2
T-W-6Elementy struktury organizacyjnej. Zarządzanie projektowaniem organizacji. Motywowanie pracowników. Zarządzanie procesami interpersonalnymi i grupowymi. Zarządzanie komunikowaniem się w organizacjach. Istota kontrolowania.2
T-W-7Podstawy zarządzania inwestycjami. Opracowanie strategii projektu. Przygotowanie i ocena modeli CAPEX. Efektywność działalności inwestycyjnej. Analiza ryzyka. Zagadnienia logistyczne. Monitorowanie kosztów. Zarządzanie kosztami. Kontrola. Audyty. Nadzór w fazie budowy. Certyfikacja projektów.4
T-W-8Analiza efektywności inwestycji (NPV, IRR). Analiza kosztów i korzyści.4
T-W-9Uwarunkowania prawne działalności gospodarczej4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie i udział w zaliczeniu10
A-W-4praca samodzielna26
76

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B16_W01
student ma podstawowa wiedzę do zrozumienia społecznych , ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań inżynierskich w dziedzinie chłodnictwa i klimatyzacji
CK_1A_W08T1A_W08InzA_W03C-1T-W-9, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-5M-2, M-3, M-1S-1
CK_1A_B16_W02
zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie chłodnictwa i klimatyzacji
CK_1A_W16T1A_W11C-1T-W-2M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B16_U10
student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne w skali lokalnej i regionalnej.
CK_1A_U10T1A_U10, T1A_U11InzA_U03, InzA_U04C-1T-W-8, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B16_K01
student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w kierunku chłodnictwa i klimatyzacji
CK_1A_K01T1A_K01C-1T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-6M-2, M-3, M-1S-1
CK_1A_B16_K02
student ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
CK_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1T-W-1M-3, M-2, M-1S-1
CK_1A_B16_K03
student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
CK_1A_K03T1A_K03InzA_K01C-1T-W-6M-2, M-3, M-1S-1
CK_1A_B16_K06
student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
CK_1A_K06T1A_K06InzA_K02C-1T-W-2, T-W-9, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_B16_W01
student ma podstawowa wiedzę do zrozumienia społecznych , ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań inżynierskich w dziedzinie chłodnictwa i klimatyzacji
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzą w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie., a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
CK_1A_B16_W02
zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie chłodnictwa i klimatyzacji
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzą w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie., a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie., a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_B16_U10
student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne w skali lokalnej i regionalnej.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_B16_K01
student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w kierunku chłodnictwa i klimatyzacji
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu
CK_1A_B16_K02
student ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu
CK_1A_B16_K03
student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu
CK_1A_B16_K06
student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Ekonomia t. I i II, PWE, Warszawa, 2005
  2. Brillman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 2002
  3. Duraj J., Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2000
  4. Lewandowski J., Bagieński S., Biznesplan, Wydawnictwo Wyższa Szkoła Handlowa w Kielcach, Kielce, 2002
  5. Nojszewska E., Podstawy ekonomii, WSiP, Warszawa, 2004
  6. red. R. Milewskiego, Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2004
  7. red. R. Milewski, Podstawy ekonomii. Ćwiczenia, zadania, problemy, PWN, Warszawa, 2001
  8. Skowronek-Mielczarek A., Leszczyński Z., Analiza działalności i rozwoju przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2008
  9. Szeloch M., Podstawy organizacji i zarządzania, Wyd. MWSLiT, Wrocław, 2004
  10. Siuda W., Elementy prawa dla ekonomistów, Poznań, 2006
  11. Strużycki M (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Difin, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. G. Sobczyk (red.), Ekonomika i organizacja małych i średnich przedsiębiorstw, Difin, Warszawa, 2004
  2. red. R. Milewski PWN, Warszawa, Podstawy ekonomii. Ćwiczenia, zadania, problemy, PWN, Warszawa, 2001
  3. Mynarski S., Praktyczne metody analizy danych rynkowych i marketingowych, W, Wyd. ZAKAMYCZE, Kraków, 2000
  4. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93)., 1964
  5. Ustawa z dnia 19 listopada 1999 r. – prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178)., 1999
  6. Ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 17, poz. 209) oraz ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r., 1997
  7. Ustawa z dnia 22 grudnia 1995 r. o wydawaniu „Monitora Sądowego i Gospodarczego” (Dz. U. z 1996 r., Nr 6, poz.42)., 1995

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia ekonomii. Podstawy gospodarki rynkowej. Popyt i podaż oraz czynniki je kształtujące. Przedsiębiorstwo na rynku. Metody analizy danych rynkowych i marketingowych3
T-W-2Podstawy ekonomii przedsiębiorstwa. Potencjał i kapitał w przedsiębiorstwie. Organizacja działalności przedsiębiorstwa. Zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości. Zasady tworzenia biznes - planu.4
T-W-3Analiza ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa. Wielkość i struktura produkcji oraz kosztów. Analiza zasobów pracy.3
T-W-4Sprawozdania finansowe jednostki i ich analiza.Analiza wskaźnikowa. Model zależności między wskaźnikami. Techniki rachunkowe mierzenia efektywności przedsiębiorstw.4
T-W-5Zarządzanie i praca menedżera. Ewolucja zarządzania.Otoczenie organizacji. Zasady zarządzania. Etyczny i społeczny kontekst zarządzania. Zarządzanie celami organizacji i planowanie. Podejmowanie decyzji kierowniczych. Zarządzanie kryzysowe.2
T-W-6Elementy struktury organizacyjnej. Zarządzanie projektowaniem organizacji. Motywowanie pracowników. Zarządzanie procesami interpersonalnymi i grupowymi. Zarządzanie komunikowaniem się w organizacjach. Istota kontrolowania.2
T-W-7Podstawy zarządzania inwestycjami. Opracowanie strategii projektu. Przygotowanie i ocena modeli CAPEX. Efektywność działalności inwestycyjnej. Analiza ryzyka. Zagadnienia logistyczne. Monitorowanie kosztów. Zarządzanie kosztami. Kontrola. Audyty. Nadzór w fazie budowy. Certyfikacja projektów.4
T-W-8Analiza efektywności inwestycji (NPV, IRR). Analiza kosztów i korzyści.4
T-W-9Uwarunkowania prawne działalności gospodarczej4
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie i udział w zaliczeniu10
A-W-4praca samodzielna26
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B16_W01student ma podstawowa wiedzę do zrozumienia społecznych , ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań inżynierskich w dziedzinie chłodnictwa i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych. Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, rozwijanie u studentów zdolności podejmowania decyzji zarządzających z uwzględnieniem przepisów prawnych oraz wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-W-9Uwarunkowania prawne działalności gospodarczej
T-W-4Sprawozdania finansowe jednostki i ich analiza.Analiza wskaźnikowa. Model zależności między wskaźnikami. Techniki rachunkowe mierzenia efektywności przedsiębiorstw.
T-W-6Elementy struktury organizacyjnej. Zarządzanie projektowaniem organizacji. Motywowanie pracowników. Zarządzanie procesami interpersonalnymi i grupowymi. Zarządzanie komunikowaniem się w organizacjach. Istota kontrolowania.
T-W-2Podstawy ekonomii przedsiębiorstwa. Potencjał i kapitał w przedsiębiorstwie. Organizacja działalności przedsiębiorstwa. Zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości. Zasady tworzenia biznes - planu.
T-W-3Analiza ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa. Wielkość i struktura produkcji oraz kosztów. Analiza zasobów pracy.
T-W-8Analiza efektywności inwestycji (NPV, IRR). Analiza kosztów i korzyści.
T-W-7Podstawy zarządzania inwestycjami. Opracowanie strategii projektu. Przygotowanie i ocena modeli CAPEX. Efektywność działalności inwestycyjnej. Analiza ryzyka. Zagadnienia logistyczne. Monitorowanie kosztów. Zarządzanie kosztami. Kontrola. Audyty. Nadzór w fazie budowy. Certyfikacja projektów.
T-W-1Podstawowe pojęcia ekonomii. Podstawy gospodarki rynkowej. Popyt i podaż oraz czynniki je kształtujące. Przedsiębiorstwo na rynku. Metody analizy danych rynkowych i marketingowych
T-W-5Zarządzanie i praca menedżera. Ewolucja zarządzania.Otoczenie organizacji. Zasady zarządzania. Etyczny i społeczny kontekst zarządzania. Zarządzanie celami organizacji i planowanie. Podejmowanie decyzji kierowniczych. Zarządzanie kryzysowe.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzą w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie., a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B16_W02zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie chłodnictwa i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W16zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych. Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, rozwijanie u studentów zdolności podejmowania decyzji zarządzających z uwzględnieniem przepisów prawnych oraz wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-W-2Podstawy ekonomii przedsiębiorstwa. Potencjał i kapitał w przedsiębiorstwie. Organizacja działalności przedsiębiorstwa. Zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości. Zasady tworzenia biznes - planu.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzą w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie., a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie., a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B16_U10student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne w skali lokalnej i regionalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U10potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne w skali lokalnej i regionalnej. Stosuje zasady bhp i higieny pracy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych. Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, rozwijanie u studentów zdolności podejmowania decyzji zarządzających z uwzględnieniem przepisów prawnych oraz wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-W-8Analiza efektywności inwestycji (NPV, IRR). Analiza kosztów i korzyści.
T-W-7Podstawy zarządzania inwestycjami. Opracowanie strategii projektu. Przygotowanie i ocena modeli CAPEX. Efektywność działalności inwestycyjnej. Analiza ryzyka. Zagadnienia logistyczne. Monitorowanie kosztów. Zarządzanie kosztami. Kontrola. Audyty. Nadzór w fazie budowy. Certyfikacja projektów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B16_K01student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w kierunku chłodnictwa i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych. Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, rozwijanie u studentów zdolności podejmowania decyzji zarządzających z uwzględnieniem przepisów prawnych oraz wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-W-5Zarządzanie i praca menedżera. Ewolucja zarządzania.Otoczenie organizacji. Zasady zarządzania. Etyczny i społeczny kontekst zarządzania. Zarządzanie celami organizacji i planowanie. Podejmowanie decyzji kierowniczych. Zarządzanie kryzysowe.
T-W-7Podstawy zarządzania inwestycjami. Opracowanie strategii projektu. Przygotowanie i ocena modeli CAPEX. Efektywność działalności inwestycyjnej. Analiza ryzyka. Zagadnienia logistyczne. Monitorowanie kosztów. Zarządzanie kosztami. Kontrola. Audyty. Nadzór w fazie budowy. Certyfikacja projektów.
T-W-1Podstawowe pojęcia ekonomii. Podstawy gospodarki rynkowej. Popyt i podaż oraz czynniki je kształtujące. Przedsiębiorstwo na rynku. Metody analizy danych rynkowych i marketingowych
T-W-2Podstawy ekonomii przedsiębiorstwa. Potencjał i kapitał w przedsiębiorstwie. Organizacja działalności przedsiębiorstwa. Zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości. Zasady tworzenia biznes - planu.
T-W-9Uwarunkowania prawne działalności gospodarczej
T-W-3Analiza ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa. Wielkość i struktura produkcji oraz kosztów. Analiza zasobów pracy.
T-W-8Analiza efektywności inwestycji (NPV, IRR). Analiza kosztów i korzyści.
T-W-4Sprawozdania finansowe jednostki i ich analiza.Analiza wskaźnikowa. Model zależności między wskaźnikami. Techniki rachunkowe mierzenia efektywności przedsiębiorstw.
T-W-6Elementy struktury organizacyjnej. Zarządzanie projektowaniem organizacji. Motywowanie pracowników. Zarządzanie procesami interpersonalnymi i grupowymi. Zarządzanie komunikowaniem się w organizacjach. Istota kontrolowania.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B16_K02student ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K02ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych. Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, rozwijanie u studentów zdolności podejmowania decyzji zarządzających z uwzględnieniem przepisów prawnych oraz wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia ekonomii. Podstawy gospodarki rynkowej. Popyt i podaż oraz czynniki je kształtujące. Przedsiębiorstwo na rynku. Metody analizy danych rynkowych i marketingowych
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B16_K03student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych. Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, rozwijanie u studentów zdolności podejmowania decyzji zarządzających z uwzględnieniem przepisów prawnych oraz wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-W-6Elementy struktury organizacyjnej. Zarządzanie projektowaniem organizacji. Motywowanie pracowników. Zarządzanie procesami interpersonalnymi i grupowymi. Zarządzanie komunikowaniem się w organizacjach. Istota kontrolowania.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_B16_K06student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych. Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, rozwijanie u studentów zdolności podejmowania decyzji zarządzających z uwzględnieniem przepisów prawnych oraz wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-W-2Podstawy ekonomii przedsiębiorstwa. Potencjał i kapitał w przedsiębiorstwie. Organizacja działalności przedsiębiorstwa. Zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości. Zasady tworzenia biznes - planu.
T-W-9Uwarunkowania prawne działalności gospodarczej
T-W-1Podstawowe pojęcia ekonomii. Podstawy gospodarki rynkowej. Popyt i podaż oraz czynniki je kształtujące. Przedsiębiorstwo na rynku. Metody analizy danych rynkowych i marketingowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu