Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
Sylabus przedmiotu Produkcja surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Produkcja surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej | ||
Specjalność | technologia rybna | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawy: biochemii, ogólnej technologii żywności, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności, inżynierii procesowej, żywienia człowieka oraz fizjologia żywienia. |
W-2 | Student potrafi wykonywać obliczenia i opracowywać uzyskane wyniki, potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studentów wiedzy na temat żywności funkcjonalnej oraz sposobów jej otrzymywania i metod analiz określających właściwości użytkowe tego typu żywności. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu technologii produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające, regulamin, zasady BHP. Zasady poboru próbek do analiz. | 2 |
T-L-2 | Podstawowe analizy chemiczne wybranych surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej. | 15 |
T-L-3 | Surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej: rozpoznawanie, charakterystyka, wartość odżywcza, ocena organoleptyczna, technologie wytwarzania. | 8 |
T-L-4 | Podstawy żywienia organizmów wodnych. Analiza wpływu rodzaju paszy i sposobu żywienia na jakość surowca uzyskanego w hodowli organizmów wodnych. | 4 |
T-L-5 | Podstawy paszoznawstwa. Technologie wytwarzania pasz dla organizmów wodnych. | 4 |
T-L-6 | Olej i mączka rybna - technologia wytwarzania, właściwości, zastosowanie i znaczenie. Wizytacja zakładu produkcyjnego wraz z analizą technologii wytwarzania. | 5 |
T-L-7 | Podstawy projektowania hodowli glonów morskich. | 3 |
T-L-8 | Podstawy projektowania i eksploatacji obiektów do chowu ryb. Wizytacja obiektu wraz z analizą systemu produkcji. | 7 |
48 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Żywność funkcjonalna - wprowadzenie. Wzbogacanie żywności - cele i metody. | 2 |
T-W-2 | Składniki bioaktywne stosowane do wzbogacania żywności: aminokwasy i peptydy, bakterie fermentacji mlekowej oraz substancje fitochemiczne. | 2 |
T-W-3 | Składniki bioaktywne stosowane do wzbogacania żywności: wielonienasycone kwasy tłuszczowe, cholina i lecytyna, witaminy i składniki mineralne. | 2 |
T-W-4 | Preparaty białkowe- zastosowanie i metody wytwarzania. Żywność probiotyczna - charakterystyka i znaczenie. | 2 |
T-W-5 | Błonnik - charakterystyka i funkcje fizjologiczne. Żywność o wysokiej zawartości błonnika i jej znaczenie. | 2 |
T-W-6 | Produkty niskoenergetyczne i o zredukowanej wartości energetycznej. Metody obniżania wartości energetycznej produktów. Zamienniki cukru, tłuszczów i mąki. | 2 |
T-W-7 | Żywność zmniejszająca ryzyko chorób układu krążenia, nowotworów, osteoporozy. | 2 |
T-W-8 | Żywność spowalniająca procesy starzenia. Żywność dla ludzi starszych. | 2 |
T-W-9 | Żywność dla osób obciążonych stresem. Produkty wpływające na nastrój i wydajność psychofizyczną. | 2 |
T-W-10 | Żywność dla ludzi o zwiększonych potrzebach żywieniowych. Produkty funkcjonalne dla sportowców. Zastosowanie hydrolizatów białkowych w sporcie wyczynowym. | 2 |
T-W-11 | Żywność dla osób z zaburzeniami metabolizmu i trawienia (alergie i nietolerancje pokarmowe). | 2 |
T-W-12 | Podstawy hodowli glonów morskich i ich wykorzystanie gospodarcze. | 2 |
T-W-13 | Podstawy hodowli mięczaków i skorupiaków - opis technologii i znaczenie w akwakulturze. | 2 |
T-W-14 | Podstawy hodowli ryb z uwzględnieniem marikultury, chowu ryb w obiegach zamkniętych i sadzach. Charakterystyka metod, technologii produkcji i znaczenie w akwakulturze. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 48 |
A-L-2 | Studiowanie piśmiennictwa fachowego | 15 |
A-L-3 | Konsultacje z prowadzącym przedmiot | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-L-5 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych i kolokwiów. | 30 |
A-L-6 | Opracowanie wyników z laboratorium. | 6 |
119 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 25 |
A-W-3 | Studiowanie wskazanego piśmiennictwa fachowego. | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Multimedialny wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Pokaz połączony z przeżyciem |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-5 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Poprawne obliczenie zadania projektowego wraz z właściwą interpretacją wyników. Poprawne (mieszczące się w granicach błędu) wykonanie oznaczeń chemicznych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: W trakcie zajęć laboratoryjnych przewidziany jest dwukrotny sprawdzian wiadomości. Średnia z usyskanych ocen stanowi ocenę podsumowującą pracę studenta w laboratorium. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin przeprowadzany w formie testu. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kompetencji społecznych nie ocenia się. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO1-30tr_W01 Posiada wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej i jej znaczenia w żywieniu człowieka. Potrafi scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić technologie ich wytwarzania. | TZZ_2A_W07, TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W09, TZZ_2A_W10, TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W12 | R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
TZZ_2A_PO1-30tr_W02 Student posiada wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia organizmów wodnych. Posiada wiedzę na temat rodzajów i właściwościi komponentów paszowych, ich znaczenia i wpływu na wartość dietetyczną wyprodukowanego surowca oraz technologii wytwarzania karmy dla organizmów wodnych. | TZZ_2A_W04, TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W12 | R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W05 | C-1 | T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO1-30tr_U01 Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej, z uwzględnieniem ich wartość odżywczej oraz funkcji. Student potrafi zaproponować i zaplanować proces produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej. | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U13, TZZ_2A_U14, TZZ_2A_U15, TZZ_2A_U16 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-1 | T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
TZZ_2A_PO1-30tr_U02 Umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury. Potrafi za pomocą odpowiednio dobranej diety kształtować wartość dietetyczną uzyskanego surowca. | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U16 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U08, R2A_U09 | InzA2_U06 | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6 | M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO1-30tr_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania oraz popularyzacji nabytej wiedzy. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych. Posiada świadomość wpływu działań człowieka w zakresie żywienia organizmów wodnych na stan środowiska naturalnego oraz wartość dietetyczną otrzymywanego produktu. Posiada umiejętność pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji określonych zadań. | TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K07 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1 | T-W-1, T-L-2, T-L-4, T-L-8 | M-2 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO1-30tr_W01 Posiada wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej i jej znaczenia w żywieniu człowieka. Potrafi scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić technologie ich wytwarzania. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy dotyczącej dotyczącą żywności funkcjonalnej. Nie potrafi scharakteryzować surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić podstawowych technologii ich wytwarzania. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej. Potrafi scharakteryzować podstawowe surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz w sposób ogólny omówić podstawowe technologie ich wytwarzania. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej. Potrafi scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz szerzej omówić podstawowe technologie ich wytwarzania. | |
4,0 | Student posiada szerszą wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej. Potrafi szczegółowo scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić technologie ich wytwarzania. | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej. Rozumie jej znaczenie i wpływ na funkcjonowanie organizmu. Potrafi szczegółowo scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić technologie ich wytwarzania. Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi składnikami i ich wpływ na metabolizm organizmu. | |
5,0 | Student ma ponadprzeciętną wiedzę wynikającą z samokształceniana dotyczącą żywności funkcjonalnej. Rozumie jej znaczenie i wpływ na funkcjonowanie organizmu. Potrafi szczegółowo scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić technologie ich wytwarzania. Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi składnikami i ich wpływ na metabolizm organizmu. | |
TZZ_2A_PO1-30tr_W02 Student posiada wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia organizmów wodnych. Posiada wiedzę na temat rodzajów i właściwościi komponentów paszowych, ich znaczenia i wpływu na wartość dietetyczną wyprodukowanego surowca oraz technologii wytwarzania karmy dla organizmów wodnych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia organizmów wodnych. Posiada ogólną wiedzę na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych, zna ich znaczenie lecz nie rozumie wpływu na wartość dietetyczną wyprodukowanego surowca. Potrafi w sposób uproszczony opisać technologie wytwarzania karmy dla organizmów wodnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO1-30tr_U01 Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej, z uwzględnieniem ich wartość odżywczej oraz funkcji. Student potrafi zaproponować i zaplanować proces produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować większość surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej, z uwzględnieniem ich wartość odżywczej oraz funkcji. Student potrafi zaproponować i zaplanować proste procesy produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_2A_PO1-30tr_U02 Umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury. Potrafi za pomocą odpowiednio dobranej diety kształtować wartość dietetyczną uzyskanego surowca. | 2,0 | |
3,0 | Umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury, ale popełnia liczne błedy, które poprawia. Potrafi skomponować prostą paszę, rozumie i potrafi wyjaśnić podstawowe zależności pomiedzy sposobem żywienia i wartością dietetyczną uzyskanego surowca. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO1-30tr_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania oraz popularyzacji nabytej wiedzy. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych. Posiada świadomość wpływu działań człowieka w zakresie żywienia organizmów wodnych na stan środowiska naturalnego oraz wartość dietetyczną otrzymywanego produktu. Posiada umiejętność pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji określonych zadań. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość swojej ograniczonej wiedzy i umiejętności. Dostrzega potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania, ale zaspokaja ją w ograniczonym zakresie. Rozumie w stopniu podstawowym znaczenie społecznej roli żywienia z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych, ale nie widzi potrzeby popularyzacji zdobytej wiedzy. Posiada dostateczną świadomość wpływu działań człowieka w zakresie żywienia organizmów wodnych na stan środowiska naturalnego oraz wartość dietetyczną otrzymywanego produktu. Posiada wystarczające umiejętności pracy w zespole, nie potrafi jednak określić priorytetów służących realizacji określonych zadań i nie przejmuje roli lidera. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Świderski F. (red.), Żywność wygodna i żywność funkcjonalna., Wyd. Nauk.-Tech., Warszawa, 1999
- Kunachowicz H., Nadolna I., Wojtasik A., Przygoda B., Żywność wzbogacana a zdrowie., Wyd. Instytutu Żywności i Żywienia, Warszawa, 2004
- Jamroz D. (red.), Żywienie zwierząt i paszoznawstwo t. I-III, PWN, Warszawa, 2005
- Guillaume J., Kaushik S., Bergot P., Metailler R., Nutrition and Feeding of Fish and Crustaceans, Springer, Praxis Publishing, Chichester, UK, 2001
- Sadowski J., Trzebiatowski R., Filipiak J., Chów ryb. Przewodnik do ćwiczeń, Wyd. AR, Szczecin, 1999
- Grochowicz J., Technologia produkcji mieszanek paszowych, PWRiL, Warszawa, 1996
- Znanieckiego P. (red.), Zarys obrotu, oceny i przetwórstwa surowców pochodzenia zwierzęcego., PWRiL, Warszawa, 1983
Literatura dodatkowa
- De Silva S.S., Anderson T.A., Fish Nutrition in Aquaculture, Chapman and Hall, London, 1995
- Sikorskiego Z. (red.), Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, Wyd. Nauk.-Tech., Warszawa, 1994
- Jeznach M. (red.), Stan i perspektywy rozwoju rynku żywności funkcjonalnej, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003
- Kunachowicz H., Tabele składu i wartości odżywczej produktów spożywczych, Wyd.. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2005
- Ciborowska H., Rudnicka A, Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka., Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010