Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)

Sylabus przedmiotu Język angielski:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język angielski
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Bukowiec <Magdalena.Bukowiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Głębocka <Katarzyna.Glebocka@zut.edu.pl>, Grażyna Kamińska <Grazyna.Kaminska@zut.edu.pl>, Dorota Karelus <Dorota.Karelus@zut.edu.pl>, Krzysztof Potyrała <Krzysztof.Potyrala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK1 30 2,01,00egzamin
lektoratLK2 15 1,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
C-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1Części układu trawiennego człowieka i jego funkcja.3
T-LK-2Piramida żywności i jej elementy3
T-LK-3Składniki odżywcze w pożywieniu i ich funkcje dla prawidłowego rozwoju człowieka.4
T-LK-4Seafood – rodzaje, sposoby przetwarzania i wartości odżywcze.4
T-LK-5Ryby – gatunki, wartości odżywcze.3
T-LK-6Produkcja mięsa-gatunki mięs i ich wartości odżywcze.3
T-LK-7Wyroby zbożowe – rodzaje, wartości odżywcze.2
T-LK-8Mleko i jego przetwory. Rola wapnia w rozwoju człowieka.4
T-LK-9Metody przetwarzania żywności. Dodatki w żywności: konserwanty, składniki itd.4
30
lektorat
T-LK-1Żywność GMO.4
T-LK-2Agroindustry.2
T-LK-3Współczesne choroby układu trawienia: anoreksja, ortoreksja.4
T-LK-4Bioterroryzm.3
T-LK-5Kuchnie świata. Święta kulinarne. Dania narodowe.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-LK-2Udział w konsultacjach5
A-LK-3Przygotowanie się do zajęć.25
60
lektorat
A-LK-1Zajęcia praktyczne.15
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć.6
A-LK-3Przygotowanie się do egzaminu.5
A-LK-4Egzamin2
A-LK-5Udział w konsultacjach.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-2Ocena formująca: prezentacja (F)
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_A4-1_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
C-1T-LK-1, T-LK-2, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-1, T-LK-3, T-LK-5M-1, M-2, M-3, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_A4-1_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U03R2A_U01, R2A_U03, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10InzA2_U06C-1T-LK-1, T-LK-2, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-1, T-LK-3, T-LK-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-6S-2, S-3
TZZ_2A_A4-1_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U03R2A_U01, R2A_U03, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10InzA2_U06C-2T-LK-1, T-LK-2, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-1, T-LK-3, T-LK-5M-1, M-5S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_A4-1_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
TZZ_2A_K04R2A_K01, R2A_K07C-2T-LK-1, T-LK-2, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-1, T-LK-3, T-LK-5M-1, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_A4-1_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_A4-1_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_A4-1_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_A4-1_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Keith Kelly, SCIENCE, Macmillan, 2004, kserokopie w bibliotece
  2. A. Pohl, Brieger, Technical Grammar and Vocabulary, Summertime Publishing, 2008
  3. Małgorzata Cieślak, REPETYTORIUM tematyczno-leksykalne część:3, WAGROS, Poznań, 2002
  4. REPETYTORIUM tematyczno-leksykalne część: 1, Wagros, Poznań, 2002
  5. Małgorzata Cieślak, REPETYTORIUM tematyczno-leksykalne tylko dla dorosłych, Wagros, Poznaż, 2006
  6. Newsweek 23 Jan. 2006, str. 50, A Recipe for Good Health”., 2006

Literatura dodatkowa

  1. www.answers.com/topic/food-guide-pyramid, Food Pyramid
  2. www.buzzle.com/articles/food-basics-nutritional-elements-of-food.html, Nutritional Elements of Food
  3. Newsweek 23 Jan. 2006, str. 51, Supplements aren’t the Secret to Health, 2006
  4. Newsweek 23 Jan. 2006, str. 50, A Recipe for Good Health, 2006
  5. http://en.wikipedia.org/wiki/Seafood, Seafood
  6. http://en.wikipedia.org/wiki/Fish(food), Fish (food)
  7. http://en.wikipedia.org/wiki/Meat, Meat
  8. :/ww.bbc.co.uk/health/treatments/healthy-living/, Carbohydrates
  9. www.bbc.co.uk/health/nutrition/tratment/healthy-livingnutrition/healthy-diary.shtml/, Milk and Dairy Products
  10. ksero w bibliotece, Methods of Food Preservation
  11. http://en.wikipedia.org/wiki/Genetically-modified-food, . GMO

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Części układu trawiennego człowieka i jego funkcja.3
T-LK-2Piramida żywności i jej elementy3
T-LK-3Składniki odżywcze w pożywieniu i ich funkcje dla prawidłowego rozwoju człowieka.4
T-LK-4Seafood – rodzaje, sposoby przetwarzania i wartości odżywcze.4
T-LK-5Ryby – gatunki, wartości odżywcze.3
T-LK-6Produkcja mięsa-gatunki mięs i ich wartości odżywcze.3
T-LK-7Wyroby zbożowe – rodzaje, wartości odżywcze.2
T-LK-8Mleko i jego przetwory. Rola wapnia w rozwoju człowieka.4
T-LK-9Metody przetwarzania żywności. Dodatki w żywności: konserwanty, składniki itd.4
30

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Żywność GMO.4
T-LK-2Agroindustry.2
T-LK-3Współczesne choroby układu trawienia: anoreksja, ortoreksja.4
T-LK-4Bioterroryzm.3
T-LK-5Kuchnie świata. Święta kulinarne. Dania narodowe.2
15

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-LK-2Udział w konsultacjach5
A-LK-3Przygotowanie się do zajęć.25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia praktyczne.15
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć.6
A-LK-3Przygotowanie się do egzaminu.5
A-LK-4Egzamin2
A-LK-5Udział w konsultacjach.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_A4-1_W01posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-1Żywność GMO.
T-LK-2Agroindustry.
T-LK-4Bioterroryzm.
T-LK-5Kuchnie świata. Święta kulinarne. Dania narodowe.
T-LK-1Części układu trawiennego człowieka i jego funkcja.
T-LK-3Składniki odżywcze w pożywieniu i ich funkcje dla prawidłowego rozwoju człowieka.
T-LK-5Ryby – gatunki, wartości odżywcze.
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-2Ocena formująca: prezentacja (F)
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_A4-1_U01potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-1Żywność GMO.
T-LK-2Agroindustry.
T-LK-4Bioterroryzm.
T-LK-5Kuchnie świata. Święta kulinarne. Dania narodowe.
T-LK-1Części układu trawiennego człowieka i jego funkcja.
T-LK-3Składniki odżywcze w pożywieniu i ich funkcje dla prawidłowego rozwoju człowieka.
T-LK-5Ryby – gatunki, wartości odżywcze.
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-6słuchanie ze zrozumieniem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: prezentacja (F)
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_A4-1_U02posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.
Treści programoweT-LK-1Żywność GMO.
T-LK-2Agroindustry.
T-LK-4Bioterroryzm.
T-LK-5Kuchnie świata. Święta kulinarne. Dania narodowe.
T-LK-1Części układu trawiennego człowieka i jego funkcja.
T-LK-3Składniki odżywcze w pożywieniu i ich funkcje dla prawidłowego rozwoju człowieka.
T-LK-5Ryby – gatunki, wartości odżywcze.
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_A4-1_K01ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.
Treści programoweT-LK-1Żywność GMO.
T-LK-2Agroindustry.
T-LK-4Bioterroryzm.
T-LK-5Kuchnie świata. Święta kulinarne. Dania narodowe.
T-LK-1Części układu trawiennego człowieka i jego funkcja.
T-LK-3Składniki odżywcze w pożywieniu i ich funkcje dla prawidłowego rozwoju człowieka.
T-LK-5Ryby – gatunki, wartości odżywcze.
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-2Ocena formująca: prezentacja (F)
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0