Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Żywienie w sporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie w sporcie
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sobczak-Czynsz <Anna.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, żywienie człowieka, towaroznawstwo żywności, ekologia i ochrona środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie żywienia w sporcie.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin, ze szczególnym uwzględnieniem zapotrzebowania energetycznego.1
T-L-2Opracowanie jadłospisów w okresie „ładowania” węglowodanowego.2
T-L-3Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin, ze szczególnym uwzględnieniem zapotrzebowania na białko.1
T-L-4Opracowanie diety z uwzględnieniem wszystkich rodzajów tłuszczy niezbędnym do poprawy osiągnięć sportowych.1
T-L-5Opracowanie planu nawodnienia uwzględniając okres przed , w trakcie i po wysiłku fizycznym.1
T-L-6Dieta dla sportowca. Układanie jadłospisów z szczególnym uwzględnieniem witamin i składników mineralnych traconych w trakcie aktywności fizycznej.1
T-L-7Dieta dla osób aktywnych fizycznie w kontekście obrony przed wolnymi rodnikami.1
T-L-8Ułożenie planu suplementacji diety dla sportowców różnych dyscyplin.1
T-L-9Opracowanie diety redukcyjnej dla sportowców.1
T-L-10Opracowanie jadłospisu dla osób uczęszczających na siłownię.1
T-L-11Opracowywanie jadłospisów w okresie wzmożonego przygotowania do sezonu startowego1
T-L-12Dieta w anemii sportowca.1
T-L-13Opracowanie planu żywieniowego w okresie startu.1
T-L-14Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Zapotrzebowanie kaloryczne w sporcie.2
T-W-2Węglowodany- kiedy, ile i jakie?1
T-W-3Znaczenie białka w sporcie.1
T-W-4Rola tłuszczów w wysiłku fizycznym.1
T-W-5Nawodnienie1
T-W-6Witamy i minerały2
T-W-7Antyoksydanty w sporcie1
T-W-8Suplementy dla sportowców– charakterystyka, działanie.1
T-W-9Masa startowa – ubytek tkanki tłuszczowej.1
T-W-10Rozbudowa masy mięśniowej a przyrost masy ciała.1
T-W-11Zagrożenia ze strony wyczynowego uprawiana sportu.1
T-W-12Triada zawodnicza.1
T-W-13Odżywianie w trakcie zawodów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów8
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Analiza wskazanej literatury6
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości odżywczej i sposobu żywienia ludzi aktywnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-6zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka, składu produktów żywnościowych, fizjologii sportu i substratów energetycznych.
TZZ_1A_W12, TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W14, TZZ_1A_W22R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-6zcid_U01
Posiada umiejętność oceny wartości odżywczej produktów oraz układania jadłospisów i suplementacji u sportowców.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U29R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U10InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-6zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia żywienia w wysiłku fizycznym. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-6zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka, składu produktów żywnościowych, fizjologii sportu i substratów energetycznych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-6zcid_U01
Posiada umiejętność oceny wartości odżywczej produktów oraz układania jadłospisów i suplementacji u sportowców.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie potrafi ocenić wartości odżywczej i walorów żywieniowych produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diet. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-6zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia żywienia w wysiłku fizycznym. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Dymkowska-Malesa M., Walczak Z., Suplementacja w sporcie., Nowiny Lekarskie, 2011, 80, 3, 199–204
  2. Bean A., Żywienie w sporcie, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań, 2012, ISBN: 978-83-7785-311-5
  3. Zając A.,Poprzecki S., Czuba M., Zydek G., Gołaś A, Dieta i supelemntacja w sporcie i rekreacji, Wyd. AWF Katowice, Katowice, 2012
  4. Celejowa I., Żywienie w sporcie, Wyd. PZWL, Warszawa, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin, ze szczególnym uwzględnieniem zapotrzebowania energetycznego.1
T-L-2Opracowanie jadłospisów w okresie „ładowania” węglowodanowego.2
T-L-3Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin, ze szczególnym uwzględnieniem zapotrzebowania na białko.1
T-L-4Opracowanie diety z uwzględnieniem wszystkich rodzajów tłuszczy niezbędnym do poprawy osiągnięć sportowych.1
T-L-5Opracowanie planu nawodnienia uwzględniając okres przed , w trakcie i po wysiłku fizycznym.1
T-L-6Dieta dla sportowca. Układanie jadłospisów z szczególnym uwzględnieniem witamin i składników mineralnych traconych w trakcie aktywności fizycznej.1
T-L-7Dieta dla osób aktywnych fizycznie w kontekście obrony przed wolnymi rodnikami.1
T-L-8Ułożenie planu suplementacji diety dla sportowców różnych dyscyplin.1
T-L-9Opracowanie diety redukcyjnej dla sportowców.1
T-L-10Opracowanie jadłospisu dla osób uczęszczających na siłownię.1
T-L-11Opracowywanie jadłospisów w okresie wzmożonego przygotowania do sezonu startowego1
T-L-12Dieta w anemii sportowca.1
T-L-13Opracowanie planu żywieniowego w okresie startu.1
T-L-14Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapotrzebowanie kaloryczne w sporcie.2
T-W-2Węglowodany- kiedy, ile i jakie?1
T-W-3Znaczenie białka w sporcie.1
T-W-4Rola tłuszczów w wysiłku fizycznym.1
T-W-5Nawodnienie1
T-W-6Witamy i minerały2
T-W-7Antyoksydanty w sporcie1
T-W-8Suplementy dla sportowców– charakterystyka, działanie.1
T-W-9Masa startowa – ubytek tkanki tłuszczowej.1
T-W-10Rozbudowa masy mięśniowej a przyrost masy ciała.1
T-W-11Zagrożenia ze strony wyczynowego uprawiana sportu.1
T-W-12Triada zawodnicza.1
T-W-13Odżywianie w trakcie zawodów.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów8
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Analiza wskazanej literatury6
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO5-6zcid_W01Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka, składu produktów żywnościowych, fizjologii sportu i substratów energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W12Zna terminologię stosowaną w nutrigenomice oraz zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZZ_1A_W13Ma ogólną wiedzę na temat składu produktów i ich przydatności do żywienia, planowania racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego; oraz oceny stanu odżywienia. Ma podstawową wiedzę na temat zagrożeń wynikających z błędów żywieniowych, zna zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZZ_1A_W14Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego, zmian pod wpływem czynników agresji środowiskowe i ich profilaktyki, zna rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych oraz mechanizmy powstawania zachowań żywieniowych. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety i preparatów dietetycznych.
TZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie żywienia w sporcie.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości odżywczej i sposobu żywienia ludzi aktywnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO5-6zcid_U01Posiada umiejętność oceny wartości odżywczej produktów oraz układania jadłospisów i suplementacji u sportowców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U14Potrafi dobrać zbadać i wykazać zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi.
TZZ_1A_U15Potrafi przez odpowiedni dobór składników diety podnieść jej prozdrowotne efekty oddziaływania na organizm człowieka.
TZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować i ocenić jadłospis dla różnych grup ludności. Posiada umiejętność identyfikacji oraz korekty błędów w żywieniu i stylu życia różnych grup ludności.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie żywienia w sporcie.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości odżywczej i sposobu żywienia ludzi aktywnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie potrafi ocenić wartości odżywczej i walorów żywieniowych produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diet. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO5-6zcid_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia żywienia w wysiłku fizycznym. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie żywienia w sporcie.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości odżywczej i sposobu żywienia ludzi aktywnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.