Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo w żywności a globalizacja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo w żywności a globalizacja | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Alchimowicz <Michal.Alchimowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>, Zdzisław Domiszewski <Zdzislaw.Domiszewski@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość wiedzy z zakresu podstaw prawa żywnościowego i podstaw ekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami i problemami związanymi z globalizacją ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa łańcucha żywnościowego |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności krytycznego podejścia do kompleksowego wpływu globalizacji na bezpieczeństwo żywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ćwiczenie organizacyjne, zasady BHP, przebiegu przedmiotu, wprowadzenie itp. | 2 |
T-A-2 | Światowe koncerny żywnościowe – za i przeciw | 2 |
T-A-3 | Wpływ globalizacji na lokalne ekosystemy | 2 |
T-A-4 | Porównanie strategii przedsiębiorstw wobec globalizacji | 2 |
T-A-5 | Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych | 2 |
T-A-6 | Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 1 | 2 |
T-A-7 | Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe cz. 2 | 2 |
T-A-8 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia globalizacji z uwzględnieniem obrotu żywnością | 2 |
T-W-2 | Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji pierwotnej Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji żywności Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w handlu i dystrybucji | 6 |
T-W-3 | Współczesne tendencje rozwoju rynku żywności na świecie | 1 |
T-W-4 | Sposoby zapewnienia bezpieczeństwa w globalnym obrocie żywnością | 2 |
T-W-5 | Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – miejsce i sposób produkcji Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – właściwości żywności | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowanie zagadnień problemowych | 7 |
A-A-3 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach |
M-3 | Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym |
M-4 | Metody przypadków, sytuacyjna, gry dydaktyczne, dyskusje dydaktyczne, prezentacje – w zależności od ćwiczenia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena formująca: Przygotowanie założeń dyskusji i gier oraz studium przypadków |
S-3 | Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie przebiegu okresowych osiągnięć studenta w czasie trwania przedmiotu |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO1-2_W01 Student jest w stanie definiować zagrożenia z zakresu globalizacji i bezpieczeństwa żywności w obrocie globalnym | TZZ_1A_W18 | R1A_W03, R1A_W05 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-5, S-4, S-3 |
TZZ_1A_PO1-2_W02 Student potrafi rozpoznawać faktycznie istotne problemy związane z globalizacją | TZZ_1A_W22 | R1A_W04, R1A_W07 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-4, S-1, S-5, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO1-2_U01 Student potrafi oceniać i analizować wpływ globalizacji na konkretne segmenty rynku żywności | TZZ_1A_U25 | R1A_U01 | InzA_U03 | C-1 | T-A-2, T-A-6, T-A-7, T-W-5, T-A-3, T-A-5, T-A-4 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-3, S-2, S-5, S-1, S-4 |
TZZ_1A_PO1-2_U02 Student umie szacować i planować postępowanie dostosowujące działania w łańcuchu żywnościowym do wymagań rynku globalnego | TZZ_1A_U29 | R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07 | C-2 | T-A-7, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-3 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-5, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO1-2_K01 Student nabywa postawy postrzegania relacji pomiędzy środowiskiem lokalnym a gospodarką globalną | TZZ_1A_K04 | R1A_K06 | — | C-1 | T-A-4, T-W-1, T-A-2, T-W-4, T-A-3, T-W-5, T-A-5, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-5, S-3, S-4, S-2, S-1 |
TZZ_1A_PO1-2_K02 Student wykształca w sobie wrażliwość na możliwe konsekwencje określonych postaw na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz społeczności | TZZ_1A_K02 | R1A_K04 | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-5, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-W-1, T-A-2, T-W-2, T-W-4 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-1, S-5, S-3, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO1-2_W01 Student jest w stanie definiować zagrożenia z zakresu globalizacji i bezpieczeństwa żywności w obrocie globalnym | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zdefiniować podstawowe zagrożenia bezpieczeństwa żywności w obrocie globalnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_PO1-2_W02 Student potrafi rozpoznawać faktycznie istotne problemy związane z globalizacją | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym krytycznie analizować argumenty za i przeciw globalizacji rynku żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO1-2_U01 Student potrafi oceniać i analizować wpływ globalizacji na konkretne segmenty rynku żywności | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym wskazać ograniczenia obrotu globalnego poroduktami głównych segmentów rynku żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_PO1-2_U02 Student umie szacować i planować postępowanie dostosowujące działania w łańcuchu żywnościowym do wymagań rynku globalnego | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przedstawić podstawowe zagrożenia możliwe przy wprowadzaniu danego produktu żywnościowego na rynek globalny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO1-2_K01 Student nabywa postawy postrzegania relacji pomiędzy środowiskiem lokalnym a gospodarką globalną | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać podstawowe cechy gospodarki gloalnej w żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_PO1-2_K02 Student wykształca w sobie wrażliwość na możliwe konsekwencje określonych postaw na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz społeczności | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi podać podstawowe zagrożenia dotyczące globalnego obrotu żywnością | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika., PIW, Warszawa, 2000
- Harold J., Koniec globalizacji: czego nauczył nas wielki kryzys?, Wyd. Naukowe Scholar, 2010
- Kowalczyk S., Bezpieczeństwo żywności w erze globalizacji, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa, 2009
- Miklaszewski S., Molendowski E., Gospodarka światowa w warunkach globalizacji i regionalizacji rynków, Wyd. Difin, Warszawa, 2009
- Sobiecki R., Globalizacja a funkcje polskiego rolnictwa, Wyd SGH, Warszawa, 2007
- Stiglitz J., Globalizacja, PWN, Warszwa, 2012
Literatura dodatkowa
- Zgodne z tematyką artykuły w prasie krajowej i zagranicznej