Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia rybna
Sylabus przedmiotu Wybrane działy w technologii produktów roślinnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane działy w technologii produktów roślinnych | ||
Specjalność | technologia i biotechnologia żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Wianecki <Marek.Wianecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość wiedzy z zakresu technologii roślinnej, technologii ogólnej, biochemii i inżynierii procesowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy w zakresie wybranych technologii przetwórstwa surowców roślinnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena jakości i sposób parzenia wybranych herbat dostępnych na rynku krajowym | 1 |
T-L-2 | Ocena ziarna kawowca, kaw w postaci sypkiej i po sporządzeniu naparu. | 1 |
T-L-3 | Zagęszczanie produktów pochodzenia roślinnego. | 1 |
T-L-4 | Produkty liofilizowane a suszone metodą konwencjonalną i mikrofalowo-próżniową | 1 |
T-L-5 | Ocena kakao i wybranych produktów kakaowych | 2 |
T-L-6 | Ocena jakości wybranych asortymentów czekolad i produkcja wafli z masą czekoladową. | 1 |
T-L-7 | Jakość sensoryczna wybranych zup i kisieli typu instant. | 2 |
T-L-8 | Charakterystyka owoców runa leśnego z uwzględnieniem produkcji grzybów marynowanych. | 2 |
T-L-9 | Charakterystyka nasion soi i produktów sojowych. | 2 |
T-L-10 | Jakość ziół suszonych a świeżych oraz zastosowanie wybranych metod w utrwalaniu ziół świeżych | 2 |
T-L-11 | Substancje antyżywieniowe i metody ich inaktywacji. | 1 |
T-L-12 | Charakterystyka i zastosowanie wybranych nutraceutyków - substancji o działaniu prozdrowotnym. | 1 |
T-L-13 | Ocena wybranych asortymentów napoi energetyzujących. | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nowoczesne metody zagęszczania soków | 1 |
T-W-2 | Odzyskiwanie aromatów w przetwórstwie soków. | 2 |
T-W-3 | Zastosowanie kriokoncentracji w przetwórstwie owoców | 1 |
T-W-4 | Urządzenia do ultrafiltracji i odwróconej osmozy w przetwórstwie surowców roślinnych | 1 |
T-W-5 | Liofilizacja w przetwórstwie owocowo-warzywnym | 2 |
T-W-6 | Otrzymywanie napojów instant | 2 |
T-W-7 | Technologie otrzymywania namiastek kawy i kawy bezkofeinowej | 1 |
T-W-8 | Metody przetwórcze stosowane w produkcji wódek gatunkowych i likierów | 1 |
T-W-9 | Technologia przetwórstwa kakao | 1 |
T-W-10 | Otrzymywanie czekolady | 1 |
T-W-11 | Przetwórstwo owoców runa leśnego | 1 |
T-W-12 | Nutraceutyki i żywność funkcjonalna | 1 |
T-W-13 | Substancje antyżywieniowe i sposoby ich inaktywacji | 1 |
T-W-14 | Rola ziół i przypraw w technologii żywności | 1 |
T-W-15 | Grzyby hodowlane | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Ćwiczenia praktyczne (eksperyment, obserwacja), pokaz multimedialny | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń | 10 |
A-L-3 | Analiza wskazanej literatury | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie się do kolokwiów | 18 |
A-L-5 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
61 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zajęć | 10 |
A-W-3 | Analiza wskazanej literatury | 10 |
A-W-4 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-W-5 | Przygotowanie się do egzaminu | 18 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z użyciem metod audiowizualnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5). |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów. |
S-3 | Ocena formująca: ocena prezentacji |
S-4 | Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C7tibz_W01 Ma poszerzoną wiedzę na temat wykorzystania procesów mikrobiologicznych w przetwórstwie roślinnym, stosowania nowoczesnych metod przetwórczych oraz zasad projektowania żywności pochodzenia roślinnego. | TZZ_2A_W13, TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W05 | R2A_W04, R2A_W05 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-W-15, T-W-4, T-W-12, T-W-8, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
TZZ_2A_C7tibz_W02 Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą surowców roślinnych ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej. | TZZ_2A_W12 | R2A_W03, R2A_W06 | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-5, T-L-6, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C7tibz_U01 Posiada umiejętność wykorzystywania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. | TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03 | — | C-1 | T-W-10, T-W-9, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-8 | M-1, M-2 | S-3 |
TZZ_2A_C7tibz_U02 Ma umiejętność samokształcenia, potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych. Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachatniania produktów roślinnych. | TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U15, TZZ_2A_U13 | R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-15, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-W-8, T-L-3, T-L-4, T-L-11, T-L-12 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C7tibz_K01 Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania. | TZZ_2A_K04, TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K02 | R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-14, T-W-15, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-12, T-W-13, T-W-1, T-W-8, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-8 | M-1, M-2 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C7tibz_W01 Ma poszerzoną wiedzę na temat wykorzystania procesów mikrobiologicznych w przetwórstwie roślinnym, stosowania nowoczesnych metod przetwórczych oraz zasad projektowania żywności pochodzenia roślinnego. | 2,0 | Wiedza na temat wykorzystania procesów mikrobiologicznych w przetwórstwie roślinnym, stosowania nowoczesnych metod przetwórczych oraz zasad projektowania żywności pochodzenia roślinnego jest niewystarczająca. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. | |
TZZ_2A_C7tibz_W02 Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą surowców roślinnych ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej. | 2,0 | Wiedza w zakresie surowców roślinnych ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej jest niewystarczająca. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C7tibz_U01 Posiada umiejętność wykorzystywania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. | 2,0 | Umiejętność wykorzystywania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, opravowania i zrealizacji harmonogramów prac jest niewystarczająca. |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. | |
TZZ_2A_C7tibz_U02 Ma umiejętność samokształcenia, potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych. Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachatniania produktów roślinnych. | 2,0 | Umiejętność samokształcenia, opracowania procedur produkcji i dokumentacji technologicznej produktów roślinnych oraz zastosowania w praktyce nowych metod uszlachatniania produktów roślinnych jest niewystarczająca. |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C7tibz_K01 Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania. | 2,0 | Świadomość działań w sposób przedsiębiorczy, potrzeby informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz potrzeby ciągłego dokształcania jest niewystarczająca. |
3,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa, Receptury, normy i porady piekarskie, Wydawnictwo Spółdzielcze Sp. z o.o., Warszawa, 1993
- Drzazga B., Analiza techniczna w przetwórstwie owoców i warzyw, WSiP, Warszawa, 1995
- Jarczyk A., Berdowski J.B., Przetwórstwo owoców i warzyw, WSiP, Warszawa, 1999
- Kaleciak J., Technologia przetwórstwa owocowo-warzywnego, PWSZ, Bielsko-Biała, 1971
- Lewis M.J., Young T.W., Piwowarstwo, PWN, Warszawa, 2001
- Pijanowski E., Dłużewski M., Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 1972
- Pijanowski E., Mrożewski S., Jarczyk A., Drzazga B., Technologia produktów owocowych i warzywnych, PWRiL, Warszawa, 1976, Tom 1 i 2
- Praca zbiorowa, Przemysł tłuszczowy - Poradnik inżyniera, WNT, Warszawa, 1976
- Praca zbiorowa pod red. A. Spicera, Nowe metody zagęszczania i suszenia żywności, WNT, Warszawa, 1980
Literatura dodatkowa
- Sikorski Z. E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 1996