Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S2)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów wód

Sylabus przedmiotu Narzędzia prawne w ochronie środowiska wodnego (blok):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Narzędzia prawne w ochronie środowiska wodnego (blok)
Specjalność Ochrona środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>, Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 1,50,50zaliczenie
wykładyW3 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień związanych z ekologią, zrównoważonym wykorzystaniem środowiska, sferą abiotyczną i biotyczną środowiska.
W-2Podstawowe wiadomości z zakresu systematyki i biologii ryb, podstawy hydrozoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z narzędziami prawnymi służącymi ochronie środowiska. Omówione zostaną główne problemy ekologiczne Polski oraz planowane działania na szczeblu centralnym, regionalnym oraz lokalnym w celu ich rozwiązania Zostaną przedstawione instrumenty prawne, ekonomiczne i społeczne, które służą realizacji polityki ekologicznej, a także możliwości finansowania działań z zakresu ochrony środowiska. W aspekcie praktycznym studenci zapoznają się z problemami ekologicznymi wybranej jednostki samorządu lokalnego oraz ocenią stan realizacji lokalnej polityki ekologicznej. Zaproponują własne rozwiązania poprawy stanu środowiska na tym obszarze
C-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt wodnych prawnie chronionych w Polsce, ich statusem ochronnym, sposobami ochrony i zagrożeniami występującymi w naturze

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cele i zadania polityki ekologicznej państwa w głównych obszarach ochrony środowiska Założenia i metodyka oceny realizacji polityki ekologicznej na wybranym przykładzie gminy3
T-A-2Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimatu Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony wód Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powierzchni ziemi i ochrony przed odpadami Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony przyrody Możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska3
T-A-3Polskie i unijne ustawodawstwo w zakresie ochrony środowiska Raporty oddziaływania na środowisko, wymagania, podstawy opracowania2
T-A-4GOSPODAROWANIE ODPADAMI 1. Podstawowe pojęcia – odpady i ich różne kategorie, posiadacze i wytwórcy odpadów, odzysk, unieszkodliwianie. 2. Plany gospodarki odpadami. 3. Ogólne zasady gospodarowania odpadami. 4. Obowiązki posiadaczy odpadów.2
T-A-5GOSPODAROWANIE WODAMI I OCHRONA WÓD 1. Gospodarowanie wodami w prawie Unii Europejskiej • dyrektywa ramowa w sprawie polityki wodnej Wspólnoty z 2000 r. • ochrona jakości wody • reglamentacja zrzutu do wód substancji szkodliwych 2. Zakres obowiązywania nowej ustawy Prawo wodne z 18 lipca 2001 r. 3. Nowy system zarządzania wodami • organy szczebla centralnego • zarządzanie w systemie zlewniowym 4. Prawo własności wód, obowiązki właścicieli wód 5. Prawne formy korzystania z wód 6. Ochrona wód przed zanieczyszczeniem • przepisy prawa wodnego a ogólne zasady prawa emisyjnego • ustalanie i dotrzymywanie wymagań dotyczących jakości wód • standardy emisyjne • strefy i obszary ochronne • pozwolenia wodnoprawne jako pozwolenia emisyjne • opłaty w ochronie wód 7. Ochrona przed powodzią i suszą. 8. Instrumenty planowania w gospodarowaniu wodami • plany gospodarowania wodami • plany ochrony przeciwpowodziowej • warunki korzystania z wód 9. Pozwolenia wodnoprawne jako instrument zarządzania wodami 10. Kataster wodny5
T-A-6Praktyczne zapoznanie się z chronionymi gatunkami bezkręgowców wodnych (Molusca, Crustacea), ocena statusu ochronnego, zagrożenia habitatu i inwazji obcych gatunków).3
T-A-7Oszacowanie statusu ochronnego i zagrożeń habitatu dla chronionych ryb z gromady Actinopterygii występujących w Polsce. Ocena zagrożenia ze strony gatunków inwazyjnych.6
T-A-8Praktyczne zapoznanie się z chronionymi gatunkami płazów Amphibia i gadów Reptilia; oszacowanie rodzajów zagrożenia - zmiana środowiska, gatunki inwazyjne.3
T-A-9Zapoznanie się z zagadnieniem restytucji i oceny zagrożenia ssaków wodnych Mammalia oraz gatunkami ptaków chronionych w Polsce.3
30
wykłady
T-W-1Pojęcie polityki ochrony środowiska, geneza, rodzaje, cele i zasady. Charakterystyka polityk szczegółowych2
T-W-2Polityka ochrony środowiska Unii Europejskiej oraz Polski. Podstawowe dokumenty unijne i krajowe. Aspekty prawne polityki ochrony środowiska.3
T-W-3Podmioty polityki ekologicznej państwa. Rodzaje instrumentów realizacji polityki ochrony środowiska.2
T-W-4Instrumenty prawno-administracyjne. Instrumenty ekonomiczne i rynkowe. Instrumenty społecznego oddziaływania. Edukacja ekologiczna. Informacja o środowisku i jego ochronie5
T-W-5System finansowania polityki ochrony środowiska w Polsce. Pozakrajowe źródła finansowania polityki ochrony środowiska3
T-W-6Gatunki chronione w Polsce z nadgromady Invertebrata i Vertebrata (Actinopterygii)- status ochronny, zagrożenia habitatu, formy ochrony. Terminologia związana z ochroną gatunków - nazewnictwo angielskie.4
T-W-7Chronione gatunki płazów Amphibia i gadów Reptilia (związanych ze środowiskiem wodnym), zagrożenia habitatu, formy ochrony.4
T-W-8Status ochronny i formy ochrony (konwencje międzynarodowe) ssaków Mammalia i ptaków Aves związanych ze środowiskiem wodnym w Polsce.4
T-W-9Typy siedlisk przyrodniczych na terenach chronionych. Wpływ gatunków inwazyjnych na faunę wodną Polski.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczęszczanie na zajecia30
A-A-2Przygotowanie do zajec, opracowanie konspektów i prezentacji15
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach30
A-W-2Studiowanie literatury15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, zajecia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-4Ocena formująca: Prezentacja multimedialna

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D3-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien poprawnie scharakteryzować główne problemy ekologiczne Polski.
RYB_2A_W03, RYB_2A_W08R2A_W02, R2A_W05, R2A_W06, R2A_W07, R2A_W09InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-A-4, T-A-5, T-W-1M-1S-2
RYB_2A_D3-2_W02
Student powinien znać gatunki chronionych zwierząt wodnych w Polsce, ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych oraz konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt
RYB_2A_W01, RYB_2A_W06R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06C-2T-A-7, T-A-9, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D3-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć podstawowe zagadnienia związane z ekologią. Ponadto student potrafi przygotować własne rozwiązania poprawy środowiska na lokalnym obszarze.
RYB_2A_U01, RYB_2A_U02R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U07C-1T-A-2, T-A-1M-1S-1
RYB_2A_D3-2_U02
Student potrafi rozróżnić gatunki zwierząt wodnych chronionych w polsce, określić ich status ochronny, ocenić zagrożenia oraz wymienić najważniejsze konwencje i dyrektywy regulujące ich stan prawny
RYB_2A_U01, RYB_2A_U06R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U07C-2T-A-8, T-A-9, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D3-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę dbałości o środowisko, wrażliwość odnośnie problemu ekologicznych.
RYB_2A_K03R2A_K02, R2A_K03InzA2_K02C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-2
RYB_2A_D3-2_K02
Student będzie w stanie ocenić stan wodnego środowiska przyrodniczego oraz stopień przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej
RYB_2A_K01, RYB_2A_K02R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-2T-A-8, T-A-9, T-W-9, T-W-7M-1S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D3-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien poprawnie scharakteryzować główne problemy ekologiczne Polski.
2,0Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska.
3,0Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska
3,5Student nie tylko potrafi prawidłowo wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska ale i omówić na konkretnych przykładach.
4,0Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne
4,5Student potrafi efektywnie przedstawić możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska
5,0Student bardzo dobrze Potrafi omówić Politykę ochrony środowiska Unii Europejskiej i Polski
RYB_2A_D3-2_W02
Student powinien znać gatunki chronionych zwierząt wodnych w Polsce, ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych oraz konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt
2,0Student nie zna żadnych gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, ich statusu ochronnego, zagrożenia habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych ani konwencji i dyrektyw regulujących status prawny tych zwierząt
3,0Student zna niewiele gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, nie zna ich statusu ochronnego, zagrożenia habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych ani konwencji i dyrektyw regulujących status prawny tych zwierząt
3,5Student zna mało gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, wie niewiele na temat ich statusu ochronnego, zagrożenia habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych oraz konwencji i dyrektyw regulujących status prawny tych zwierząt
4,0Student zna większość gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, jego wiedza na temat ich statusu ochronnego, zagrożenia habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych oraz konwencji i dyrektyw regulujących status prawny tych zwierząt jest wystarczająca
4,5Student zna wszystkie gatunki chronionych zwierząt wodnych w Polsce, jego wiedza na temat ich statusu ochronnego, zagrożenia habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych oraz konwencji i dyrektyw regulujących status prawny tych zwierząt jest dobra
5,0Student zna wszystkie gatunki chronionych zwierząt wodnych w Polsce, jego wiedza na temat ich statusu ochronnego, zagrożenia habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych oraz konwencji i dyrektyw regulujących status prawny tych zwierząt jest bardzo dobra

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D3-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć podstawowe zagadnienia związane z ekologią. Ponadto student potrafi przygotować własne rozwiązania poprawy środowiska na lokalnym obszarze.
2,0Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska.
3,0Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska
3,5Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne
4,0Student poprawnie potrafić ocenić realizację gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimatu.
4,5Student potrafi efektywnie przedstawić możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska
5,0Student potrafi wymienić i omówić podstawowe dokumenty unijne i krajowe. Ponadto potrafi z zrozumieniem przedstawić aspekty prawne polityki ochrony środowiska.
RYB_2A_D3-2_U02
Student potrafi rozróżnić gatunki zwierząt wodnych chronionych w polsce, określić ich status ochronny, ocenić zagrożenia oraz wymienić najważniejsze konwencje i dyrektywy regulujące ich stan prawny
2,0Student nie potrafi rozróżnić gatunków zwierząt wodnych chronionych w Polsce, określić ich statusu ochronnego, ani też ocenić ich zagrożenia i wymienić najważniejszych konwencji i dyrektyw regulujących ich stan prawny
3,0Student potrafi rozróżnić niewiele gatunków zwierząt wodnych chronionych w Polsce, nie potrafi określić ich statusu ochronnego, ani też ocenić ich zagrożenia i wymienić najważniejszych konwencji i dyrektyw regulujących ich stan prawny
3,5Student potrafi rozróżnić większość gatunków zwierząt wodnych chronionych w Polsce, nie potrafi jednak określić ich statusu ochronnego, ani też ocenić ich zagrożenia i wymienić najważniejszych konwencji i dyrektyw regulujących ich stan prawny
4,0Student potrafi rozróżnić większość gatunków zwierząt wodnych chronionych w Polsce, potrafi określić ich status ochronny, ocenić ich zagrożenia i wymienić najważniejsze konwencje i dyrektywy regulujące ich stan prawny
4,5Student potrafi rozróżnić prawie wszystkie gatunki zwierząt wodnych chronionych w Polsce, potrafi określić ich status ochronny, ocenić ich zagrożenia i wymienić najważniejsze konwencje i dyrektywy regulujące ich stan prawny
5,0Student potrafi rozróżnić wszystkie gatunki zwierząt wodnych chronionych w Polsce, potrafi określić ich status ochronny, ocenić ich zagrożenia i wymienić najważniejsze konwencje i dyrektywy regulujące ich stan prawny

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D3-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę dbałości o środowisko, wrażliwość odnośnie problemu ekologicznych.
2,0Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska.
3,0Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska
3,5Student nie tylko potrafi prawidłowo wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska ale i omówić na konkretnych przykładach.
4,0Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne oraz ekonomiczne i rynkowe
4,5Student poprawnie potrafić ocenić realizację gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimat, oraz ochrony wód
5,0Student bardzo dobrze Potrafi omówić Politykę ochrony środowiska Unii Europejskiej i Polski
RYB_2A_D3-2_K02
Student będzie w stanie ocenić stan wodnego środowiska przyrodniczego oraz stopień przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej
2,0Student nie jest w stanie ocenić stan wodnego środowiska przyrodniczego ani stopnia przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej
3,0Student jest w stanie ocenić stan wodnego środowiska przyrodniczego w stopniu dostatecznym, nie potrafi oszacować stopnia przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej
3,5Student jest w stanie ocenić w stopniu dostatecznym stan wodnego środowiska przyrodniczego oraz stopień przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej
4,0Student jest w stanie ocenić stan wodnego środowiska przyrodniczego, nie potrafi w stopniu dobrym ocenić stopnia przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej
4,5Student jest w stanie ocenić stan wodnego środowiska przyrodniczego, potrafi w stopniu dobrym ocenić stopnia przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej
5,0Student jest w stanie ocenić stan wodnego środowiska przyrodniczego, oraz stopień przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej

Literatura podstawowa

  1. B. Poskrobko, Zarządzanie środowiskiem, PWE, Warszawa, 2007
  2. Górka K., Poskrobko B., Radecki W, Ochrona środowiska: problemy społeczne, ekonomiczne i prawne, PWE, Warszawa, 2001
  3. G. Dobrzański, Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2008
  4. M.Górski, J.S.Kierzkowska, Prawo ochrony środowiska, Bydgoszcz, 2006
  5. Więcaszek Beata. Kzrykawski Stanisław, Keszka Sławomir, Antoszek Artur, Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2006
  6. Wolska Neja B., Piasecki W., Mazurkiewicz-Zapałowicz K., Wolska M., Hydrozoologia cz. I: Bezkręgowce, Akademii Rolniczej w Szczecinie, 2006
  7. Głowaciński Z., Polska Czerwona Księga Zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. A. Papuziński, Polityka ekologiczna III Rzeczypospolitej, Wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz, 2000
  2. J. Boć, K.Nowacki, Prawo ochrony środowiska, Wrocław, 2004
  3. J. Ciechanowicz - McLean, Ochrona środowiska w prawie międzynarodowym, Warszawa, 2005
  4. Jendrośka J., Bar M, Prawo ochrony środowiska, Wrocław, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cele i zadania polityki ekologicznej państwa w głównych obszarach ochrony środowiska Założenia i metodyka oceny realizacji polityki ekologicznej na wybranym przykładzie gminy3
T-A-2Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimatu Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony wód Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powierzchni ziemi i ochrony przed odpadami Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony przyrody Możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska3
T-A-3Polskie i unijne ustawodawstwo w zakresie ochrony środowiska Raporty oddziaływania na środowisko, wymagania, podstawy opracowania2
T-A-4GOSPODAROWANIE ODPADAMI 1. Podstawowe pojęcia – odpady i ich różne kategorie, posiadacze i wytwórcy odpadów, odzysk, unieszkodliwianie. 2. Plany gospodarki odpadami. 3. Ogólne zasady gospodarowania odpadami. 4. Obowiązki posiadaczy odpadów.2
T-A-5GOSPODAROWANIE WODAMI I OCHRONA WÓD 1. Gospodarowanie wodami w prawie Unii Europejskiej • dyrektywa ramowa w sprawie polityki wodnej Wspólnoty z 2000 r. • ochrona jakości wody • reglamentacja zrzutu do wód substancji szkodliwych 2. Zakres obowiązywania nowej ustawy Prawo wodne z 18 lipca 2001 r. 3. Nowy system zarządzania wodami • organy szczebla centralnego • zarządzanie w systemie zlewniowym 4. Prawo własności wód, obowiązki właścicieli wód 5. Prawne formy korzystania z wód 6. Ochrona wód przed zanieczyszczeniem • przepisy prawa wodnego a ogólne zasady prawa emisyjnego • ustalanie i dotrzymywanie wymagań dotyczących jakości wód • standardy emisyjne • strefy i obszary ochronne • pozwolenia wodnoprawne jako pozwolenia emisyjne • opłaty w ochronie wód 7. Ochrona przed powodzią i suszą. 8. Instrumenty planowania w gospodarowaniu wodami • plany gospodarowania wodami • plany ochrony przeciwpowodziowej • warunki korzystania z wód 9. Pozwolenia wodnoprawne jako instrument zarządzania wodami 10. Kataster wodny5
T-A-6Praktyczne zapoznanie się z chronionymi gatunkami bezkręgowców wodnych (Molusca, Crustacea), ocena statusu ochronnego, zagrożenia habitatu i inwazji obcych gatunków).3
T-A-7Oszacowanie statusu ochronnego i zagrożeń habitatu dla chronionych ryb z gromady Actinopterygii występujących w Polsce. Ocena zagrożenia ze strony gatunków inwazyjnych.6
T-A-8Praktyczne zapoznanie się z chronionymi gatunkami płazów Amphibia i gadów Reptilia; oszacowanie rodzajów zagrożenia - zmiana środowiska, gatunki inwazyjne.3
T-A-9Zapoznanie się z zagadnieniem restytucji i oceny zagrożenia ssaków wodnych Mammalia oraz gatunkami ptaków chronionych w Polsce.3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie polityki ochrony środowiska, geneza, rodzaje, cele i zasady. Charakterystyka polityk szczegółowych2
T-W-2Polityka ochrony środowiska Unii Europejskiej oraz Polski. Podstawowe dokumenty unijne i krajowe. Aspekty prawne polityki ochrony środowiska.3
T-W-3Podmioty polityki ekologicznej państwa. Rodzaje instrumentów realizacji polityki ochrony środowiska.2
T-W-4Instrumenty prawno-administracyjne. Instrumenty ekonomiczne i rynkowe. Instrumenty społecznego oddziaływania. Edukacja ekologiczna. Informacja o środowisku i jego ochronie5
T-W-5System finansowania polityki ochrony środowiska w Polsce. Pozakrajowe źródła finansowania polityki ochrony środowiska3
T-W-6Gatunki chronione w Polsce z nadgromady Invertebrata i Vertebrata (Actinopterygii)- status ochronny, zagrożenia habitatu, formy ochrony. Terminologia związana z ochroną gatunków - nazewnictwo angielskie.4
T-W-7Chronione gatunki płazów Amphibia i gadów Reptilia (związanych ze środowiskiem wodnym), zagrożenia habitatu, formy ochrony.4
T-W-8Status ochronny i formy ochrony (konwencje międzynarodowe) ssaków Mammalia i ptaków Aves związanych ze środowiskiem wodnym w Polsce.4
T-W-9Typy siedlisk przyrodniczych na terenach chronionych. Wpływ gatunków inwazyjnych na faunę wodną Polski.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczęszczanie na zajecia30
A-A-2Przygotowanie do zajec, opracowanie konspektów i prezentacji15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach30
A-W-2Studiowanie literatury15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien poprawnie scharakteryzować główne problemy ekologiczne Polski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań prawnych i technologicznych stawianych przedsiębiorstwom rybackim (portom, statkom, przedsiębiorstwom połowowym, obiektom akwakultury).
RYB_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zarządzania obszarami przybrzeżnymi i obszarami zależnymi od rybactwa oraz obszarami szczególnej ochrony przyrody.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R2A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z narzędziami prawnymi służącymi ochronie środowiska. Omówione zostaną główne problemy ekologiczne Polski oraz planowane działania na szczeblu centralnym, regionalnym oraz lokalnym w celu ich rozwiązania Zostaną przedstawione instrumenty prawne, ekonomiczne i społeczne, które służą realizacji polityki ekologicznej, a także możliwości finansowania działań z zakresu ochrony środowiska. W aspekcie praktycznym studenci zapoznają się z problemami ekologicznymi wybranej jednostki samorządu lokalnego oraz ocenią stan realizacji lokalnej polityki ekologicznej. Zaproponują własne rozwiązania poprawy stanu środowiska na tym obszarze
Treści programoweT-A-4GOSPODAROWANIE ODPADAMI 1. Podstawowe pojęcia – odpady i ich różne kategorie, posiadacze i wytwórcy odpadów, odzysk, unieszkodliwianie. 2. Plany gospodarki odpadami. 3. Ogólne zasady gospodarowania odpadami. 4. Obowiązki posiadaczy odpadów.
T-A-5GOSPODAROWANIE WODAMI I OCHRONA WÓD 1. Gospodarowanie wodami w prawie Unii Europejskiej • dyrektywa ramowa w sprawie polityki wodnej Wspólnoty z 2000 r. • ochrona jakości wody • reglamentacja zrzutu do wód substancji szkodliwych 2. Zakres obowiązywania nowej ustawy Prawo wodne z 18 lipca 2001 r. 3. Nowy system zarządzania wodami • organy szczebla centralnego • zarządzanie w systemie zlewniowym 4. Prawo własności wód, obowiązki właścicieli wód 5. Prawne formy korzystania z wód 6. Ochrona wód przed zanieczyszczeniem • przepisy prawa wodnego a ogólne zasady prawa emisyjnego • ustalanie i dotrzymywanie wymagań dotyczących jakości wód • standardy emisyjne • strefy i obszary ochronne • pozwolenia wodnoprawne jako pozwolenia emisyjne • opłaty w ochronie wód 7. Ochrona przed powodzią i suszą. 8. Instrumenty planowania w gospodarowaniu wodami • plany gospodarowania wodami • plany ochrony przeciwpowodziowej • warunki korzystania z wód 9. Pozwolenia wodnoprawne jako instrument zarządzania wodami 10. Kataster wodny
T-W-1Pojęcie polityki ochrony środowiska, geneza, rodzaje, cele i zasady. Charakterystyka polityk szczegółowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, zajecia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska.
3,0Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska
3,5Student nie tylko potrafi prawidłowo wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska ale i omówić na konkretnych przykładach.
4,0Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne
4,5Student potrafi efektywnie przedstawić możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska
5,0Student bardzo dobrze Potrafi omówić Politykę ochrony środowiska Unii Europejskiej i Polski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-2_W02Student powinien znać gatunki chronionych zwierząt wodnych w Polsce, ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych oraz konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
RYB_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie gospodarcze. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym z zastosowaniem w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt wodnych prawnie chronionych w Polsce, ich statusem ochronnym, sposobami ochrony i zagrożeniami występującymi w naturze
Treści programoweT-A-7Oszacowanie statusu ochronnego i zagrożeń habitatu dla chronionych ryb z gromady Actinopterygii występujących w Polsce. Ocena zagrożenia ze strony gatunków inwazyjnych.
T-A-9Zapoznanie się z zagadnieniem restytucji i oceny zagrożenia ssaków wodnych Mammalia oraz gatunkami ptaków chronionych w Polsce.
T-W-8Status ochronny i formy ochrony (konwencje międzynarodowe) ssaków Mammalia i ptaków Aves związanych ze środowiskiem wodnym w Polsce.
T-W-9Typy siedlisk przyrodniczych na terenach chronionych. Wpływ gatunków inwazyjnych na faunę wodną Polski.
T-W-6Gatunki chronione w Polsce z nadgromady Invertebrata i Vertebrata (Actinopterygii)- status ochronny, zagrożenia habitatu, formy ochrony. Terminologia związana z ochroną gatunków - nazewnictwo angielskie.
T-W-7Chronione gatunki płazów Amphibia i gadów Reptilia (związanych ze środowiskiem wodnym), zagrożenia habitatu, formy ochrony.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, zajecia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, ich statusu ochronnego, zagrożenia habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych ani konwencji i dyrektyw regulujących status prawny tych zwierząt
3,0Student zna niewiele gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, nie zna ich statusu ochronnego, zagrożenia habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych ani konwencji i dyrektyw regulujących status prawny tych zwierząt
3,5Student zna mało gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, wie niewiele na temat ich statusu ochronnego, zagrożenia habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych oraz konwencji i dyrektyw regulujących status prawny tych zwierząt
4,0Student zna większość gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, jego wiedza na temat ich statusu ochronnego, zagrożenia habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych oraz konwencji i dyrektyw regulujących status prawny tych zwierząt jest wystarczająca
4,5Student zna wszystkie gatunki chronionych zwierząt wodnych w Polsce, jego wiedza na temat ich statusu ochronnego, zagrożenia habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych oraz konwencji i dyrektyw regulujących status prawny tych zwierząt jest dobra
5,0Student zna wszystkie gatunki chronionych zwierząt wodnych w Polsce, jego wiedza na temat ich statusu ochronnego, zagrożenia habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych oraz konwencji i dyrektyw regulujących status prawny tych zwierząt jest bardzo dobra
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć podstawowe zagadnienia związane z ekologią. Ponadto student potrafi przygotować własne rozwiązania poprawy środowiska na lokalnym obszarze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z narzędziami prawnymi służącymi ochronie środowiska. Omówione zostaną główne problemy ekologiczne Polski oraz planowane działania na szczeblu centralnym, regionalnym oraz lokalnym w celu ich rozwiązania Zostaną przedstawione instrumenty prawne, ekonomiczne i społeczne, które służą realizacji polityki ekologicznej, a także możliwości finansowania działań z zakresu ochrony środowiska. W aspekcie praktycznym studenci zapoznają się z problemami ekologicznymi wybranej jednostki samorządu lokalnego oraz ocenią stan realizacji lokalnej polityki ekologicznej. Zaproponują własne rozwiązania poprawy stanu środowiska na tym obszarze
Treści programoweT-A-2Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimatu Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony wód Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powierzchni ziemi i ochrony przed odpadami Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony przyrody Możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska
T-A-1Cele i zadania polityki ekologicznej państwa w głównych obszarach ochrony środowiska Założenia i metodyka oceny realizacji polityki ekologicznej na wybranym przykładzie gminy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, zajecia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska.
3,0Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska
3,5Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne
4,0Student poprawnie potrafić ocenić realizację gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimatu.
4,5Student potrafi efektywnie przedstawić możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska
5,0Student potrafi wymienić i omówić podstawowe dokumenty unijne i krajowe. Ponadto potrafi z zrozumieniem przedstawić aspekty prawne polityki ochrony środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-2_U02Student potrafi rozróżnić gatunki zwierząt wodnych chronionych w polsce, określić ich status ochronny, ocenić zagrożenia oraz wymienić najważniejsze konwencje i dyrektywy regulujące ich stan prawny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt wodnych prawnie chronionych w Polsce, ich statusem ochronnym, sposobami ochrony i zagrożeniami występującymi w naturze
Treści programoweT-A-8Praktyczne zapoznanie się z chronionymi gatunkami płazów Amphibia i gadów Reptilia; oszacowanie rodzajów zagrożenia - zmiana środowiska, gatunki inwazyjne.
T-A-9Zapoznanie się z zagadnieniem restytucji i oceny zagrożenia ssaków wodnych Mammalia oraz gatunkami ptaków chronionych w Polsce.
T-W-8Status ochronny i formy ochrony (konwencje międzynarodowe) ssaków Mammalia i ptaków Aves związanych ze środowiskiem wodnym w Polsce.
T-W-9Typy siedlisk przyrodniczych na terenach chronionych. Wpływ gatunków inwazyjnych na faunę wodną Polski.
T-W-6Gatunki chronione w Polsce z nadgromady Invertebrata i Vertebrata (Actinopterygii)- status ochronny, zagrożenia habitatu, formy ochrony. Terminologia związana z ochroną gatunków - nazewnictwo angielskie.
T-W-7Chronione gatunki płazów Amphibia i gadów Reptilia (związanych ze środowiskiem wodnym), zagrożenia habitatu, formy ochrony.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, zajecia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozróżnić gatunków zwierząt wodnych chronionych w Polsce, określić ich statusu ochronnego, ani też ocenić ich zagrożenia i wymienić najważniejszych konwencji i dyrektyw regulujących ich stan prawny
3,0Student potrafi rozróżnić niewiele gatunków zwierząt wodnych chronionych w Polsce, nie potrafi określić ich statusu ochronnego, ani też ocenić ich zagrożenia i wymienić najważniejszych konwencji i dyrektyw regulujących ich stan prawny
3,5Student potrafi rozróżnić większość gatunków zwierząt wodnych chronionych w Polsce, nie potrafi jednak określić ich statusu ochronnego, ani też ocenić ich zagrożenia i wymienić najważniejszych konwencji i dyrektyw regulujących ich stan prawny
4,0Student potrafi rozróżnić większość gatunków zwierząt wodnych chronionych w Polsce, potrafi określić ich status ochronny, ocenić ich zagrożenia i wymienić najważniejsze konwencje i dyrektywy regulujące ich stan prawny
4,5Student potrafi rozróżnić prawie wszystkie gatunki zwierząt wodnych chronionych w Polsce, potrafi określić ich status ochronny, ocenić ich zagrożenia i wymienić najważniejsze konwencje i dyrektywy regulujące ich stan prawny
5,0Student potrafi rozróżnić wszystkie gatunki zwierząt wodnych chronionych w Polsce, potrafi określić ich status ochronny, ocenić ich zagrożenia i wymienić najważniejsze konwencje i dyrektywy regulujące ich stan prawny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę dbałości o środowisko, wrażliwość odnośnie problemu ekologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi pełnić rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z narzędziami prawnymi służącymi ochronie środowiska. Omówione zostaną główne problemy ekologiczne Polski oraz planowane działania na szczeblu centralnym, regionalnym oraz lokalnym w celu ich rozwiązania Zostaną przedstawione instrumenty prawne, ekonomiczne i społeczne, które służą realizacji polityki ekologicznej, a także możliwości finansowania działań z zakresu ochrony środowiska. W aspekcie praktycznym studenci zapoznają się z problemami ekologicznymi wybranej jednostki samorządu lokalnego oraz ocenią stan realizacji lokalnej polityki ekologicznej. Zaproponują własne rozwiązania poprawy stanu środowiska na tym obszarze
Treści programoweT-W-3Podmioty polityki ekologicznej państwa. Rodzaje instrumentów realizacji polityki ochrony środowiska.
T-W-4Instrumenty prawno-administracyjne. Instrumenty ekonomiczne i rynkowe. Instrumenty społecznego oddziaływania. Edukacja ekologiczna. Informacja o środowisku i jego ochronie
T-W-5System finansowania polityki ochrony środowiska w Polsce. Pozakrajowe źródła finansowania polityki ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, zajecia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska.
3,0Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska
3,5Student nie tylko potrafi prawidłowo wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska ale i omówić na konkretnych przykładach.
4,0Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne oraz ekonomiczne i rynkowe
4,5Student poprawnie potrafić ocenić realizację gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimat, oraz ochrony wód
5,0Student bardzo dobrze Potrafi omówić Politykę ochrony środowiska Unii Europejskiej i Polski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-2_K02Student będzie w stanie ocenić stan wodnego środowiska przyrodniczego oraz stopień przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
RYB_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt wodnych prawnie chronionych w Polsce, ich statusem ochronnym, sposobami ochrony i zagrożeniami występującymi w naturze
Treści programoweT-A-8Praktyczne zapoznanie się z chronionymi gatunkami płazów Amphibia i gadów Reptilia; oszacowanie rodzajów zagrożenia - zmiana środowiska, gatunki inwazyjne.
T-A-9Zapoznanie się z zagadnieniem restytucji i oceny zagrożenia ssaków wodnych Mammalia oraz gatunkami ptaków chronionych w Polsce.
T-W-9Typy siedlisk przyrodniczych na terenach chronionych. Wpływ gatunków inwazyjnych na faunę wodną Polski.
T-W-7Chronione gatunki płazów Amphibia i gadów Reptilia (związanych ze środowiskiem wodnym), zagrożenia habitatu, formy ochrony.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, zajecia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie ocenić stan wodnego środowiska przyrodniczego ani stopnia przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej
3,0Student jest w stanie ocenić stan wodnego środowiska przyrodniczego w stopniu dostatecznym, nie potrafi oszacować stopnia przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej
3,5Student jest w stanie ocenić w stopniu dostatecznym stan wodnego środowiska przyrodniczego oraz stopień przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej
4,0Student jest w stanie ocenić stan wodnego środowiska przyrodniczego, nie potrafi w stopniu dobrym ocenić stopnia przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej
4,5Student jest w stanie ocenić stan wodnego środowiska przyrodniczego, potrafi w stopniu dobrym ocenić stopnia przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej
5,0Student jest w stanie ocenić stan wodnego środowiska przyrodniczego, oraz stopień przestrzegania polskich i międzynarodowych przepisów prawnych w dziedzinie ochrony fauny wodnej