Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Zagrożenia mikrobiologiczne w żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia mikrobiologiczne w żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50egzamin
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1bakteriologia
W-2podstawy technologii zywności
W-3mikrobiologia zywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nośnikiem może być żywność

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyrózniki stosowane w ocenie mikrobiologicznej żywności; wymagane kryteria4
T-L-2Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości i trwalości zywności, aktywnośc enzymatyczna, specyfika surowcowa8
T-L-3Mikroorganizmy zagrażające bezpieczeństwu zdrowotnemu zywności; metody oznaczeń10
T-L-4Człowiek i srodowisko bezpośrednio-produkcyjne jako źrodla zagrożen mikrobiologicznych w zywności.4
T-L-5sposoby zabezpieczenia żywności a przeżywalność mikroorganizmów4
30
wykłady
T-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w zywnosci.1
T-W-2Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości i trwałości zywności. Specyfika surowcowa.6
T-W-3Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych dla bezpieczeństwa zdrowotnego żywności.8
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2praca własna - studiowanie literatury z omawianego zakresu30
A-L-3bieżące przygotowywanie się do zajęć15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3studiowanie materialów żrodłowych dotyczących omawianych zagadnień20
A-W-4przygotowanie do egzaminu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1prezentacje dotyczące zagrożeń mikrobiologicznych związanych z zywnością i jej produkcja, z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Zajęcia audytoryjne, praca w grupach
M-3Interpretacja wyników, dyskusja tematyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęć praktycznych
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i współpracy w przeprowadzaniu ukierunkowanych analiz
S-3Ocena formująca: znajomość technik i biegłość w pracy analitycznej
S-4Ocena formująca: przygotowanie prezentacji na zadany temat
S-5Ocena formująca: pisemne testowe zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO8-2_W01
zna rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w zywności i wie skąd się biorą
MS_2A_W06R2A_W02C-1T-L-3, T-L-2, T-L-4M-3, M-1S-1, S-4, S-5
MS_2A_PO8-2_W02
zna wyróżniki i kryteria stosowane w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i higieny procesu produkcji zywności
MS_2A_W10R2A_W03, R2A_W04, R2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-L-1M-2, M-3S-1, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO8-2_U01
potrafi wskazać właściwy dla okreslonego rodzaju produktu, kierunek badań mikrobiologicznych, dobrac własciwą metodę oznaczeń oraz poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki
MS_2A_U03R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U07C-1T-L-1, T-W-3, T-W-2, T-L-3M-3S-2
MS_2A_PO8-2_U02
potrafi określic skuteczność procesu przetwórczego, sposobu zabezpieczenia gotowego produktu oraz zabiegów sanityzacyjnych w eliminacji - redukcji liczby mikroorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego produktu
MS_2A_U01, MS_2A_U03, MS_2A_U04R2A_U01, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U07C-1T-L-5M-1S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO8-2_K01
ma świadomość dotyczącą rodzajów zagrożeń mikrobiologicznych dla bezpieczeństwa zdrowotnego i trwałości produktów i potrzeby podejmowania własciwych działan przecidziałających takim zagrożeniom
MS_2A_K03R2A_K06InzA2_K01C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-L-4M-3, M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO8-2_W01
zna rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w zywności i wie skąd się biorą
2,0
3,0potrafi wskazać główne zagrożenia mikrobiologiczne, których nośnikiem może być zywność i wskazać ich potencjalne źródła; nie wie jak przeciwdziałac zanieczyszczeniu nimi zywności
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_2A_PO8-2_W02
zna wyróżniki i kryteria stosowane w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i higieny procesu produkcji zywności
2,0
3,0zna wyrózniki stosowane w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, nie wie jak jak przeprowadzać, ukierunkowaną na konkretny wyróżnik, analizę mikrobiologiczną określonego produktu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO8-2_U01
potrafi wskazać właściwy dla okreslonego rodzaju produktu, kierunek badań mikrobiologicznych, dobrac własciwą metodę oznaczeń oraz poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki
2,0
3,0potrafi wskazać mikroorganizmy które należy oznaczać w konkretnego typu zywności. Nie umie jak właściwie przeprowadzić ukierunkowaną analizę mikrobiologiczna i poprawnie zinterpretowac uzyskane wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_2A_PO8-2_U02
potrafi określic skuteczność procesu przetwórczego, sposobu zabezpieczenia gotowego produktu oraz zabiegów sanityzacyjnych w eliminacji - redukcji liczby mikroorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego produktu
2,0
3,0potrafi okreśic skuteczność zastosowanych zabiegów w eliminacji -redukcji liczby szkodliwych mikroorganizmów , nie umie wskazać powodu niezadawalającej skuteczności procesu/ów i jakie środki zaradcze podjąć
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO8-2_K01
ma świadomość dotyczącą rodzajów zagrożeń mikrobiologicznych dla bezpieczeństwa zdrowotnego i trwałości produktów i potrzeby podejmowania własciwych działan przecidziałających takim zagrożeniom
2,0
3,0ma świadomośc dotycząca większości zagrożeń mikrobiologicznych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i ograniczoną wiedzę jak im przeciwdziałać
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Żakowska Z., H. Stobińska, Mikrobiologia i higiena w przemyśle spożywczym., Politechnika Łódzka, Łódź, 2000
  2. Salyers A.A., D.D. Whitt, Mikrobiologia. Róznorodność, chorobotwórczośc i środowisko., PWN, W-wa, 2005
  3. Szewczyk E.M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2011
  4. przondo-Mordarska A. i in., Mikrobiologia, Urban @ Partner, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Anonim, Zbiór Norm PN dotyczących postepowania przy oznaczaniu okreslonych bakterii w zywności., PKN, W-wa, 2012
  2. Zaleski S., Mikrobiologia żywności pochodzenia zwierzęcego, WNT, W-wa, 1986
  3. Jay J.M., M.J. Loessner, D.A. Golden, Moder food microbiology, Springer Sc.+Business Media Inc, USA, 2011, 7 ed.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyrózniki stosowane w ocenie mikrobiologicznej żywności; wymagane kryteria4
T-L-2Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości i trwalości zywności, aktywnośc enzymatyczna, specyfika surowcowa8
T-L-3Mikroorganizmy zagrażające bezpieczeństwu zdrowotnemu zywności; metody oznaczeń10
T-L-4Człowiek i srodowisko bezpośrednio-produkcyjne jako źrodla zagrożen mikrobiologicznych w zywności.4
T-L-5sposoby zabezpieczenia żywności a przeżywalność mikroorganizmów4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w zywnosci.1
T-W-2Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości i trwałości zywności. Specyfika surowcowa.6
T-W-3Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych dla bezpieczeństwa zdrowotnego żywności.8
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2praca własna - studiowanie literatury z omawianego zakresu30
A-L-3bieżące przygotowywanie się do zajęć15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3studiowanie materialów żrodłowych dotyczących omawianych zagadnień20
A-W-4przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO8-2_W01zna rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w zywności i wie skąd się biorą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W06Ma znajomość słownictwa fachowego w języku obcym na poziomie B2+ w danej dziedzinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nośnikiem może być żywność
Treści programoweT-L-3Mikroorganizmy zagrażające bezpieczeństwu zdrowotnemu zywności; metody oznaczeń
T-L-2Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości i trwalości zywności, aktywnośc enzymatyczna, specyfika surowcowa
T-L-4Człowiek i srodowisko bezpośrednio-produkcyjne jako źrodla zagrożen mikrobiologicznych w zywności.
Metody nauczaniaM-3Interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
M-1prezentacje dotyczące zagrożeń mikrobiologicznych związanych z zywnością i jej produkcja, z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęć praktycznych
S-4Ocena formująca: przygotowanie prezentacji na zadany temat
S-5Ocena formująca: pisemne testowe zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wskazać główne zagrożenia mikrobiologiczne, których nośnikiem może być zywność i wskazać ich potencjalne źródła; nie wie jak przeciwdziałac zanieczyszczeniu nimi zywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO8-2_W02zna wyróżniki i kryteria stosowane w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i higieny procesu produkcji zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W10Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod otrzymywania i zastosowania głównych rodzajów biopolimerów, mechanizmów biodegradacji oraz biorafinacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nośnikiem może być żywność
Treści programoweT-L-1Wyrózniki stosowane w ocenie mikrobiologicznej żywności; wymagane kryteria
Metody nauczaniaM-2Zajęcia audytoryjne, praca w grupach
M-3Interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęć praktycznych
S-5Ocena formująca: pisemne testowe zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna wyrózniki stosowane w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, nie wie jak jak przeprowadzać, ukierunkowaną na konkretny wyróżnik, analizę mikrobiologiczną określonego produktu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO8-2_U01potrafi wskazać właściwy dla okreslonego rodzaju produktu, kierunek badań mikrobiologicznych, dobrac własciwą metodę oznaczeń oraz poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nośnikiem może być żywność
Treści programoweT-L-1Wyrózniki stosowane w ocenie mikrobiologicznej żywności; wymagane kryteria
T-W-3Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych dla bezpieczeństwa zdrowotnego żywności.
T-W-2Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości i trwałości zywności. Specyfika surowcowa.
T-L-3Mikroorganizmy zagrażające bezpieczeństwu zdrowotnemu zywności; metody oznaczeń
Metody nauczaniaM-3Interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i współpracy w przeprowadzaniu ukierunkowanych analiz
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wskazać mikroorganizmy które należy oznaczać w konkretnego typu zywności. Nie umie jak właściwie przeprowadzić ukierunkowaną analizę mikrobiologiczna i poprawnie zinterpretowac uzyskane wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO8-2_U02potrafi określic skuteczność procesu przetwórczego, sposobu zabezpieczenia gotowego produktu oraz zabiegów sanityzacyjnych w eliminacji - redukcji liczby mikroorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego produktu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
MS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
MS_2A_U04Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka oraz zwierząt i określić ich rolę w środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nośnikiem może być żywność
Treści programoweT-L-5sposoby zabezpieczenia żywności a przeżywalność mikroorganizmów
Metody nauczaniaM-1prezentacje dotyczące zagrożeń mikrobiologicznych związanych z zywnością i jej produkcja, z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: przygotowanie prezentacji na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi okreśic skuteczność zastosowanych zabiegów w eliminacji -redukcji liczby szkodliwych mikroorganizmów , nie umie wskazać powodu niezadawalającej skuteczności procesu/ów i jakie środki zaradcze podjąć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO8-2_K01ma świadomość dotyczącą rodzajów zagrożeń mikrobiologicznych dla bezpieczeństwa zdrowotnego i trwałości produktów i potrzeby podejmowania własciwych działan przecidziałających takim zagrożeniom
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nośnikiem może być żywność
Treści programoweT-W-2Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości i trwałości zywności. Specyfika surowcowa.
T-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w zywnosci.
T-W-3Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych dla bezpieczeństwa zdrowotnego żywności.
T-L-4Człowiek i srodowisko bezpośrednio-produkcyjne jako źrodla zagrożen mikrobiologicznych w zywności.
Metody nauczaniaM-3Interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
M-1prezentacje dotyczące zagrożeń mikrobiologicznych związanych z zywnością i jej produkcja, z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: przygotowanie prezentacji na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomośc dotycząca większości zagrożeń mikrobiologicznych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i ograniczoną wiedzę jak im przeciwdziałać
3,5
4,0
4,5
5,0