Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | MS_1A_O6-2_U02 | Student potrafi wykonać preparat histologiczny w celu oceny stanu narządu wewnętrznego. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | MS_1A_U07 | Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników. |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
---|
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem kursu jest zapoznanie studentów z mikroskopową budową organizmów, z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo. |
---|
C-2 | Zapoznanie studentów z zależnościami pomiędzy budową histologiczną tkanek i narządów;
Tak postrzegana wiedza histologiczna (wzbogacona o topografię narządów) jest nieodzowna dla przyswojenia wiedzy z zakresu innych dyscyplin. |
Treści programowe | T-W-5 | Tkanki środowiska wewnętrznego - łączne, rodzaje, substancja pozakomórkowa (macierz), komórki tkanki łącznej właściwej, budowa substancji pozakomórkowej, kolagenowe i niekolagenowe składniki macierzy; budowa chemiczna i struktura mineralna tkanki, typy połączeń kości; krew jako zawiesina komórek (krwinek) i płytek krwi w płynnej substancji międzykomórkowej; skład krwi |
---|
T-W-10 | Tkanka nerwowa, układ nerwowy – neuron, tkanka glejowa, rozwój tkanki nerwowej, zakończenia nerwowe, rozwój układu nerwowego, pojęcie i budowa nerwu; opony mózgowo-rdzeniowe – budowa, funkcje; płyn mózgowo-rdzeniowy; mózg, nerwy mózgowe, rdzeń kręgowy, układ autonomiczny. |
T-W-1 | Metody badań budowy i funkcji tkanek; rozwój nauki o tkankach jako efekt postępu w zakresie technik i metod badawczych; rodzaje mikroskopów – świetlne i elektronowe; hodowla tkanek obserwowanych in vitro i in vivo; |
T-W-8 | Układy wydalniczy i osmoregulacyjny jako zespół organów wyprowadzających z organizmu na zewnątrz nadmiar wody, końcowe produkty przemiany materii oraz substancje toksyczne; budowa nerki ; topografia, podział na odcinki, struktury wewnętrzne, moczowody; wątroba i jej udział w wydalaniu i neutralizacji toksyn i końcowych produktów przemiany materii; woreczek żółciowy, kanał wyprowadzający żółć; układy wrotne, skzela i pęcherz pławny – rola w wydalaniu CO2 oraz nadmiaru soli, komórki chlorkowe; układy wrotne; przewód pokarmowy – nabłonki „odsalające” wodę morską. |
T-W-12 | Mechanizm przenikania i transportu przez błony cytoplazmatyczne i wewnętrzne komórki substancji (gazy, toksyny). |
T-W-6 | Tkanki mięśniowe jako zbiór komórek zdolnych do skurczu i rozkurczu – rodzaje, pochodzenie, włókno mięśniowe – miocyt, budowa sarkomeru, miofilamenty cienkie i grube; ślizgowa teoria skurczu mięśnia; molekularny mechanizm skurczu, tubule poprzeczne i siateczka sarkoplazmatyczna; typy włókien mięśniowych; tkanka mięśniowa sercowa; tkanka mięśniowa gładka; |
T-W-3 | Tkanki nabłonkowe – rodzaje, pochodzenie, zróżnicowanie budowy jako wyrazu przystosowania jego makro- i mikrostruktury do miejsca występowania i pełnionej funkcji; |
T-W-9 | Układ wydzielania wewnętrznego (endokrynny) - struktura (gruczoły) i topografia układu endokrynnego ryb; budowa komórkowa ważniejszych gruczołów, regulacja hormonalna funkcji i wpływ oddziaływań hormonów na struktury organizmu ryby; morfo-funkcjonalne skutki zaburzeń funkcji poszczególnych gruczołów; struktury neurosekrecyjne, udział gruczołów wydzielania wewnętrznego w regulacji i przygotowaniu organizmu do rozrodu; możliwości zastosowań praktycznych. |
T-W-2 | Elementy strukturalne ciała – komórki, tkanki, organy, układy (budowa zewnętrzna i wewnętrzna komórki, struktury wewnątrzkomórkowe, zróżnicowanie wielkości, kształtów i budowy zewnętrznej i wewnętrznej w zależności od pełnionej funkcji; rodzaje tkanek - udział i rola tkanek w strukturach o wyższym stopniu integracji morfo-funkcjonalnej – organach i układach; Narządy – topografia, udział różnych struktur tkankowych w poszczegól-nych narządach, morfologiczne modyfikacje komórek w poszczególnych narządach; współzależność strukturalna i funkcjonalna poszczególnych narządów wewnątrz układu; |
T-W-4 | Tkanki pogranicza; nabłonki - rodzaje, budowa nabłonka jako wyraz przystosowania jego makro- i mikrostruktu-ry do miejsca występowania i pełnionej funkcji; pochodzenie nabłonków.
Skóra: budowa, funkcje, warstwy, ubarwienie skóry, specyficzność i zróżnicowanie skóry na tle funkcji przez nią spełnianych. |
T-W-7 | Układ krążenia (krwionośny i limfatyczny) - arterie i żyły, naczynia włosowate, serce; budowa i topografia; serca limfatyczne; układy wrotne – specyficzna budowa, topografia, znaczenie; mięśnie układu krążenia; ośrodki i struktury regulujące pracę i czynności układu krążenia. |
T-W-11 | Układ i narządy rozrodcze – gonady i przewody wyprowadzające; zmiany strukturalne w budowie zewnętrznej towarzyszące cyklom rozrodczym i ich biologiczne znaczenie; Zmiany strukturalne w układzie endokrynnym; gruczoły płciowe, gonady, komórki rozrodcze – plemniki i jaja; spermatogeneza, owogeneza. |
T-L-2 | Tkanka nabłonkowa – rodzaje, pochodzenie, zróżnicowanie budowy jako wyraz przystosowania do miejsca występowania i pełnionej funkcji; |
T-L-4 | Tkanka mięśniowa – rodzaje, unerwienie, budowa sarkomeru, ślizgowa teoria skurczu mięśnia, typy włókien mięśniowych – czerwone i białe, molekularny mechanizmu skurczu (skurcz izotoniczny, izometryczny i rozkurcz); |
T-L-5 | Tkanka nerwowa – rodzaje komórek w układzie nerwowym, pojęcie i budowa nerwu; |
T-L-3 | Tkanka łączna właściwa, siateczkowata, galaretowata – struktury i elementy składowe, powstawanie, miejsca występowania w organizmie, unerwienie, unaczynienie; tkanka tłuszczowa żółta i brunatna; tkanka chrzęstna i kostna – struktury, elementy składowe, powstawanie; krew i limfa – elementy składowe, powstawanie. |
T-L-1 | Techniki histologiczne. Utrwalanie materiału histologicznego. Przygotowanie skrawków;
Barwienie preparatów tkankowych – różne typy barwników. Wpływ techniki na jakość preparatów; |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny |
---|
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (wypreparowanie mięśni, oglądanie preparatów w formalinie, wykonanie i oglądanie preparatów histologicznych poszczególnych tkanek i układów róznych gatunków kregowców i bezkregowców) |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia |
---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć
ocena aktywnosci studenta na zajęciach |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi wykonać preparatu histologicznego, anie nie potrafi go ocenić. |
3,0 | Potrafi zinterpretować obraz mikroskopowy wybranych preparatów histologicznych. |
3,5 | Potrafi zinterpretować obraz mikroskopowy wybranych preparatów histologicznych. |
4,0 | Potrafi prawidłowo zinterpretować obraz mikroskopowy większości preparatów histologicznych. |
4,5 | Potrafi wykonać preparat histologiczny z większości narządów oraz prawidłowo zinterpretować ich obraz. |
5,0 | Potrafi wykonać preparat yhistologiczne z różnych narzadów oraz prawidłowo zinterpretować ich obraz. |