Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | MS_1A_O6-1_W01 | Po odbyciu kursu student ma wiedzę na temat morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej, chemicznych składników komórki, cytoszkieletu, budowy błon komórkowych oraz mechanizmu transportu przez nie substancji o różnej wielkości i budowie. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | MS_1A_W03 | Ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtownia środowiska. |
---|
MS_1A_W11 | Ma niezbędną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania komórek i narządów, fizjologii trawienia i przemian składników pokarmowych oraz ich wpływu na bezpieczeństwo konsumenta. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W01 | ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W04 | ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
R1A_W06 | ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach |
R1A_W08 | zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodologia badań cytologicznych, budową i funkcjonowaniem komórki z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo. |
---|
C-2 | Student nabędzie umiejętność obsługi różnego typu mikroskopów oraz wiedzę praktyczną dotycząca metod badań cytologicznych. |
Treści programowe | T-W-1 | Metody badań cytologicznych - mikroskopia świetlna, kontrast fazowy, mikroskopia polaryzacyjna, mikroskopia elektronowa |
---|
T-W-3 | Cytoplazma i organelle cytoplazmatyczne |
T-W-4 | Cytoszkielet |
T-W-5 | Struktura i funkcje białek |
T-W-7 | Wzrost komórek, energetyka komórki, różnicowanie |
T-W-2 | Chemiczne składniki komórki (woda; składniki mineralne; makrocząsteczki, monomery i polimery; aminokwasy i białka; cukrowce; polisacharydy złożone, mukopolisacharydy, mukoproteidy i glikoproteidy; lipidy; kwasy nukleinowe; enzymy. |
T-W-6 | Budowa błon, transport przez błony, cytoplazmatyczny system wakuolarny i mikrosomy (ogólna morfologia, właściwości cytochemiczne systemu, funkcja systemu wakuolarnego. |
T-L-3 | Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie) |
T-L-8 | Ultrastruktura plemnika (morfologia, analiza komet) |
T-L-1 | Technika badania struktur biologicznych (mikroskopia kontrastowo-fazowa, mikroskopia interferencyjna, ultramikroskopia, mikroskopia polaryzacyjna
Barwienie cytologiczne (mechanizm barwienia, metachromazja)
Cytochemiczne i histochemiczne metody barwienia (wykrywanie białek, wykrywanie aldehydów, wykrywanie kwasów nukleinowych, reakcja PAS, wykrywanie lipidów, wykrywanie enzymów |
T-L-4 | Błona plazmatyczna (struktura, skład chemiczny, dysocjacja i reasocjacja komórek) |
T-L-6 | Komórka roślinna (ściany komórkowe, chloroplast) |
T-L-7 | Przygotowanie zawiesin komórkowych do badań histochemicznych (badanie żywych komórek, wyosobnianie komórek) |
T-L-2 | Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie)
Metody histochemiczne oparte na oznaczaniu fizycznym (mikroskopia fluorescencyjna, mikroskopia konfokalna) |
T-L-5 | Funkcja systemu wakuolarnego (funcja mechaniczna, wymiana, przebudowa i przemieszczanie błon |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny |
---|
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (m.in. wykonywanie i analiza wymazów, wykonywanie i analiza preparatów histologicznych, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb), pokaz działania programu do "Analizy komet" przy ocenie jakości materiału genetycznego pochodzacego z plemników ryb |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę"
ocena aktywnosci studenta na zajęciach |
---|
S-2 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy na temat budowy i działania organelli komórkowych. |
3,0 | Student ma wiedzę na temat morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej. |
3,5 | Student ma wiedzę na temat morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej oraz chemicznych składników komórki. |
4,0 | Student ma w większości wiedzę na temat morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej, chemicznych składników komórki, cytoszkieletu, budowy błon komórkowych . |
4,5 | Student ma w większości wiedzę na temat morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej, chemicznych składników komórki, cytoszkieletu, budowy błon komórkowych oraz mechanizmu transportu przez nie substancji o różnej wielkości i budowie. |
5,0 | Student ma pełną wiedzę na temat morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej, chemicznych składników komórki, cytoszkielet, budowy błon komórkowych oraz mechanizmu transportu przez nie substancji o różnej wielkości i budowie. |