Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | MS_1A_O4-1_U01 | Student potrafi dokonać wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematy badawczego oraz zna i potrafi podać metody molekularnego znakowania populacji oraz drogi tworzenia się nowych gatunków. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | MS_1A_U01 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. |
---|
MS_1A_U02 | Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze. |
MS_1A_U06 | Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz ma umiejętność przeprowadzania obserwacji i oceny zjawisk procesowych. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
R1A_U08 | posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
R1A_U09 | posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
R1A_U10 | ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami pojęciami genetycznymi, typami dziedziczenia, funkcjonowaniem mechanizmów genetycznych w komórce oraz możliwością wykorzystania głównych technik genetycznych. |
---|
Treści programowe | T-A-1 | Izolacja materiału genetycznego z tkanek żwieżych i konserwowanych. |
---|
T-A-2 | Powielanie kopii genów poza organizmem żywym. |
T-A-3 | Analiza garnituru chromosomowego |
T-A-4 | Analiza przykładowych sekwencji genów |
T-W-7 | Podstawy ewolucjonizmu |
T-W-1 | Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Podstawowe pojęcia. |
T-W-2 | Chromosomy. Kariotypowanie. |
T-W-6 | Genom. Podstawy genetyki populacyjnej. Prawo H-W. |
T-W-9 | Przegląd chorób o podłożu genetycznym. Wybrane zespoły aberracji chromosomowych. |
T-W-8 | Powstawanie nowych gatunków. Metody znakowania genetycznego populacji. |
Metody nauczania | M-1 | wykłąd informacyjny, objaśnienia, wyjaśnienia |
---|
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: ocena formująca |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach. |
3,0 | Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach. |
3,5 | Student w zakresie ogólnym poytafi zastosować techniki i metody wykorzystywane w genetyce. |
4,0 | Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej. |
4,5 | Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej. Potrafi wskazać drogi w tworzeniu się nowych gatunków. Potrafi dla uzupełnienia wiedzy skorzystać z naukowych opracowań i publikacji w języku polskim. |
5,0 | Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej. Potrafi wskazać drogi w tworzeniu się nowych gatunków. Potrafi dla poszerzenia wiedzy skorzystać z naukowych opracowań i publikacji w języku polskim i angielskim. |