Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | MS_1A_O1-2_U01 | Student dobiera odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | MS_1A_U01 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. |
---|
MS_1A_U02 | Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze. |
MS_1A_U08 | Potrafi dobierać metody i wykonać analizy próbek środowiskowych i biologicznych. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
R1A_U08 | posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
R1A_U09 | posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł |
R1A_U10 | ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-3 | Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu biologicznego i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska |
---|
C-4 | Przedstawienie studentom procedur związanych z przygotowaniem i wykonywaniem raportów oddziaływania na środowisko |
C-5 | Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych |
Treści programowe | T-W-4 | Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne
administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy. |
---|
T-W-5 | Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych |
T-W-6 | Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i
habitatowej) |
T-A-1 | Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych
(bioindykacja i biomonitoring) |
T-A-3 | Indykatory biotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym. |
T-A-4 | Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych |
T-A-7 | Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji. |
T-A-8 | Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych |
T-A-9 | Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey |
T-A-5 | Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań
środowiska wodnego |
T-A-6 | Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk
badawczych, wybór metody, postępowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych,
konserwacja i opis prób, przygotowywanie prób do oznaczeń) |
T-A-2 | Przegląd aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej |
---|
M-2 | Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu |
M-3 | Dyskusja na temat możliwosci i potrzeby wykorzystania metod monitoringu biologicznego w różnych ekosystemach |
M-4 | Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach |
---|
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | student nie dobiera prawidłowo metod biologicznego monitoringu środowiska i i nie potrafi ich zinterpretować |
3,0 | student dobiera prawidłowo zaledwie kilka metod biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować |
3,5 | student dobiera w większości przypadków odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować |
4,0 | student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować |
4,5 | student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować oraz porównać ich efektywność |
5,0 | student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować, porównać ich efektywność oraz samodzielnie modyfikować w celu uniknięcia błędów w przyszłości |