Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Mykologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mykologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Królicki <laserclinic@laserclinic.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL5 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii i wybranych działów mykologii na poziomie szkoły średniej oraz mikrobiologii ogólnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i odmiennością świata grzybów oraz ich bioróżnorodnością
C-2Zapoznanie studentów z wszechobecnością grzybów oraz pozytywnym i szkodliwym aspektem ich występowania w ekosystemach
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania grzybów i ich metabolitów przez człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP w pracowni mikologicznej. Struktury morfotyczne stadiów wegetatywnych i generatywnych OGP. Mikroskopowa identyfikacja plazmodium, oogonium, antherydium, sporangium i oospor. Budowa i zróżnicowanie trzonków sporangialnych Oomycota.3
T-L-2Struktury morfotyczne tworzące formy wegetatywne grzybów właściwych. Obserwacja mikroskopowa: strzępek coenocytycznych, strzępek z septami bez sprzążek oraz ze sprzążkami i hakami. Zróżnicowanie sposobów wytwarzania zarodników mitosporowych. Typy, budowa i występowanie konidiomów: acerwulus, koremium, piknidium, sporodochium – obserwacja makro- i mikroskopowa.4
T-L-3Sprawdzian pisemny (zakres ćwiczeń 1-2)1
T-L-4Przegląd owocników wytwarzanych przez grzyby Ascomycota. Budowa i występowanie owocników typu klejstotecjum, perytecjum, apotecjum, pseudotecjum. Obserwacja mikroskopowa budowy worka i zarodników workowych. Budowa struktu infekcyjnych grzybów fitopatogenicznych.4
T-L-5Wegetatywne formy przetrwalnikowe grzybni. Przegląd i budowa owocników grzybów Basidiomycota. Budowa chlamydospor, sklerocjum, pseudosklerocjum i ryzomorf. Przykłady podstawczaków o owocnikach gymnokarpicznych, hemiangiokarpicznych i angiokarpicznych; budowa tych owocników. Morfologiczne zróżnicowanie owocników hemiangiokarpicznych. Budowa mikroskopowa podstawki i elementów tworzących hymenium.4
T-L-6Sprawdzian pisemny (ćwiczenie 3-4)1
T-L-7Grzyby toksynotwórcze w przemyśle i przetwórstwie spożywczym. Grzyby gnijących i„zepsutych” owoców, warzy i innych produktów spożywczych. Obserwacja mikroskopowa i kryteria identyfikacji rodzajów: Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Trichotecium, Alternaria, Botrytis. Budowa konidioforu, sposób tworzenia się i morfologia zarodników. Identyfikacja mikroskopowa rodzajów: Rhizopus, Mucor, Cladosporium.4
T-L-8Metody i zasady izolacji i hodowli i inkubacji mikromycetes; podłoża mykologiczne, zasdy ich przygotowania i utylizacji.4
T-L-9Grzyby drożdżoidalne wykorzystane w przemyśle i przetwórstwie spożywczym, hodowla i oznaczanie2
T-L-10Sprawdzian pisemny i praktyczne rozpoznawanie grzybów mikro- i makroskopowych3
30
wykłady
T-W-1Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii. Przegląd systematyczny grzybów i OGP4
T-W-2Cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów.2
T-W-3Grupy troficzne grzybów, ich występowanie oraz znaczenie w ekosystemach2
T-W-4Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie2
T-W-5Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mikoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, ogrody ambrozjowe budowa, przykłady i znaczenie w ekosystemach.2
T-W-6Wykorzystanie grzybów w walce biologicznej ze szkodnikami roślin (nicienie, pajęczaki, owady) oraz ich rola jako nadpasożytów patogenów roślinnych2
T-W-7Znaczenie produktów metabolizmu pierwotnego grzybów w przemyśle spożywczym2
T-W-8Metabolity wtórne grzybów. Wykorzystanie metabolitów wtórnych produkowanych przez grzyby mikroskopowe w biofarmakologii i zakres ich stosowania w medycynie4
T-W-9Wykorzystanie metabolitów pierwotnych i wtórnych macromycetes w biofarmakologii. Substancje prozdrowotne grzybów.2
T-W-10Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowame oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie2
T-W-11Grzyby jadalne i ich trujące sobowtóry. Mykotrucizny i objawy zatruć nimi spowodowane2
T-W-12Grzyby uprawne, ich skład chemiczny i wartości odżywcze2
T-W-13Egzamin pisemny2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do zajęć10
A-L-3uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia8
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu35
A-W-3uczestnictwo w konsultacjach25
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Ćwiczenia: obserwacja i szkic najważniejszych cech diagnostycznych w poszczgólnych gromadach grzybów i OGP, identyfikacja najważniejszych rodzajów / gatunków grzybów mikrioskopowych i makroskopowych
M-4Film dydaktyczny obrazujący zróżnicowanie morfologiczne grzybów oraz wskazujący na potrzebę ich ochrony

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów mikro- i makroskopowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C5_W01
Student definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia mikologiczne, charakteryzuje specyfikę budowy, biologii i fizjologii grzybów oraz OGP, posługując się specjalistyczna terminologią mikologiczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
MS_1A_W03R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W08InzA_W05C-1T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
MS_1A_C5_W02
Student nazywa i rozpoznaje podstawowe grupy systematyczne grzybów i OGP oraz wylicza ich przedstawicieli, wymieniając grupy troficzne tych organizmów
MS_1A_W03R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W08InzA_W05C-2T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-2, T-L-5, T-L-4M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
MS_1A_C5_W03
Student wyjaśnia znaczenie grzybów i OGP w procesach biotechnologicznych, rozpoznaje gatunki wykorzystane w różnych gałęziach przemysłu, wyjaśnia znaczenie poszczególnych grup troficznych i ich przedstawicieli w ekosystemie i gospodarce człowieka
MS_1A_W04, MS_1A_W08, MS_1A_W10R1A_W01, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-9M-1, M-4, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C5_U01
Student posiada umiejętność właściwego korzystania i dobierania specjalistycznej terminologii mykologicznej
MS_1A_U01, MS_1A_U02, MS_1A_U06R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U06, InzA_U08C-1T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-9, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-L-4, T-L-8M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-4, S-5, S-6
MS_1A_C5_U02
Student potrafi przeprowadzić poprawną obserwację, ocenę oraz interpretację procesów biochemicznych i biotechnologicznych, w których uczestniczą grzyby i OGP
MS_1A_U01, MS_1A_U02R1A_U01, R1A_U02, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10InzA_U01, InzA_U03C-1, C-2, C-3T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C5_K01
Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych, jest świadomy ryzyka i zagrożeń pracy w laboratorium mikologicznym oraz kontakcie z grzybami i ich metabolitami; jako odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania potrafi temu przeciwdziałać
MS_1A_K01, MS_1A_K03, MS_1A_K05R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-W-10, T-W-4, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
MS_1A_C5_K02
Student ma świadomość roli społecznej, rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, zwłaszcza dotyczącej profilaktyki zatruć grzybami i ich metabolitami.
MS_1A_K01, MS_1A_K05R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-W-11, T-W-12, T-W-10, T-W-4, T-W-3, T-L-9, T-L-8M-1, M-4, M-2S-1, S-2, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C5_W01
Student definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia mikologiczne, charakteryzuje specyfikę budowy, biologii i fizjologii grzybów oraz OGP, posługując się specjalistyczna terminologią mikologiczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i specjalistycznej terminologii z zakresu mikologii
3,0Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia z zakresu mikologii, nie potrafi ich jednak dostosować do konkretnych obiektów i przykładów
3,5Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia z zakresu mikologii, potrafi je odnieść dostosować do konkretnych, pojedynczych obiektów i przykładów; nie potrafi ich jednak szczegółowo scharakteryzować
4,0Student rozumie i posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu mikologii, potrafi podać i scharakteryzować pojedyncze, przykładowe obiekty
4,5Student rozumie i posługuje się swobodnie terminologią specjalistyczną z zakresu mikologii, potrafi podać i scharakteryzować liczne przykłady wyjaśniające znaczenie tej nomenklatury, nie zna jednak mykologicznych określeń w języku łacińskim
5,0Student rozumie i posługuje się swobodnie terminologią specjalistyczną z zakresu mikologii, potrafi podać i scharakteryzować liczne przykłady wyjaśniające znaczenie tej nomenklatury, zna większość mikologicznych określeń w języku łacińskim
MS_1A_C5_W02
Student nazywa i rozpoznaje podstawowe grupy systematyczne grzybów i OGP oraz wylicza ich przedstawicieli, wymieniając grupy troficzne tych organizmów
2,0Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować żadnej z grup systematycznych grzybów i OGP, nie zna ich przedstawicieli ani specyfiki ich budowy anatomicznej, morfologicznej oraz fizjologii
3,0Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP (jedynie w języku polskim), nie rozróżnia specyfiki ich budowy ani kryteriów podziału taksonomicznego
3,5Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP (jedynie w języku polskim), wskazuje na specyfikę ich budowy rozróżnia kryteria podziału taksonomicznego
4,0Student wymienia i charakteryzuje szczegółowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP (jedynie w języku polskim), wymienia i wskazuje na podanych przez siebie przykładach specyfikę ich budowy oraz kryteria podziału taksonomicznego
4,5Student wymienia i charakteryzuje szczegółowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP, zna ok. 90% nazewnictwa w języku polskim oraz w 60% w języku łacińskim; wymienia i wskazuje na dowolnych, podanych przez nauczyciela, przykładach specyfikę ich budowy oraz kryteria podziału taksonomicznego
5,0Student wymienia i charakteryzuje szczegółowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP; zna ok. 90% nazewnictwa w języku polskim oraz 90% w języku łacińskim; wymienia i wskazuje na dowolnych, podanych przez nauczyciela, przykładach specyfikę ich budowy oraz kryteria podziału taksonomicznego
MS_1A_C5_W03
Student wyjaśnia znaczenie grzybów i OGP w procesach biotechnologicznych, rozpoznaje gatunki wykorzystane w różnych gałęziach przemysłu, wyjaśnia znaczenie poszczególnych grup troficznych i ich przedstawicieli w ekosystemie i gospodarce człowieka
2,0Student nie potrafi wymienić grup troficznych grzybów; nie rozpoznaje ich przedstawicieli; nie zna ich nazewnictwa polskiego i łacińskietgo
3,0Student jedynie wymienia grupy troficzne grzybów i OGP, potrafi podać jednostkowe przykłady gatunków (jedynie w języku polskim) w poszczególnych grupach, ogólnikowo wymienia znaczenie grup troficznych w ekosystemie i gospodarce człowieka, nie potrafi wyjaśnić mechanizmu ich aktywności
3,5Student wymienia i ogólnikowo charakteryzuje grupy troficzne grzybów i OGP, potrafi podać jednostkowe przykłady gatunków (jedynie w języku polskim) w poszczególnych grupach, wyjaśnia mechanizm aktywności grzybów i OGP
4,0Student wymienia i szczegółowo charakteryzuje grupy troficzne grzybów i OGP, potrafi nazwać jednostkowe przykłady gatunków ( w języku polskim znając ok. 60% ich łącińskiej nomenklatury) w poszczególnych grupach, wyjaśnia mechanizm aktywności grzybów i OGP
4,5Student wymienia i szczegółowo charakteryzuje grupy troficzne grzybów i OGP, potrafi nazwać większość przykładów gatunków ( w języku polskim znając ok. 90% ich łącińskiej nomenklatury) w poszczególnych grupach, wyjaśnia mechanizm aktywności grzybów i OGP
5,0Student wymienia i szczegółowo charakteryzuje grupy troficzne grzybów i OGP, swobodnie nazwa większość (ponad 90%) przykładowych gatunków, w języku polskim i łacińskim nomenklatury) , wyjaśnia mechanizm aktywności grzybów i OGP

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C5_U01
Student posiada umiejętność właściwego korzystania i dobierania specjalistycznej terminologii mykologicznej
2,0Student nie korzysta, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje sie podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią z zakresu mykologii
3,0Student właściwie dobiera i stosuje podstawowe pojęciai specjalistyczne z zakresu mykologii
3,5Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu mykologii, potrafii je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze, wybrane przez siebie przykłady
4,0Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu mykologii, potrafii je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka (podanych przez nauczyciela)przykłady
4,5Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu mykologii, potrafii je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość (podanych przez nauczyciela) przykładów
5,0Student właściwie interpretuje większość pojęć z zakresu mykologii, potrafii je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość (podanych przez nauczyciela) przykładów. Umie wykorzystać nazewnictwop łacińskie w terminologii mykologicznej
MS_1A_C5_U02
Student potrafi przeprowadzić poprawną obserwację, ocenę oraz interpretację procesów biochemicznych i biotechnologicznych, w których uczestniczą grzyby i OGP
2,0Student nie potrafi przeprowadzić właściwej obserwacji miejsc występowania grzybów oraz nie umie powiązać i zinterpretować związków tego występowania z aktywnością biochemiczną tych organizmów i skutków tej aktywności dla ekosytemu gospodaki człowieka
3,0Student bardzo ogólnikowo, mało wnikliwie przeprowadza obserwację miejsc występowania grzybów, wymienia, ale nie rozumie, związków i skutków środowiskowych i gospodarczych, tego występowania ze specyfiką aktywności biochemicznej tych organizmów człowieka
3,5Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach technologicznyc, nie potrafi jednak poprzec ich konkretnymi przykładami
4,0Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach biotechnologicznych, wskazuje konkretne pojedyncze przykłady występowania tych związków
4,5Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach biotechnologicznych, wskazuje konkretne, liczne przykłady występowania i znaczenia tych związków, nazywa ale praktycznie nie rozpoznaje grzybów spółtworzacych te związki
5,0Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach biotechnologicznych, wskazuje konkretne, liczne przykłady występowania i znaczenia tych związków, nie tylko nazywa ale tez identyfikuje grzyby wspóltworzące te zależności

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C5_K01
Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych, jest świadomy ryzyka i zagrożeń pracy w laboratorium mikologicznym oraz kontakcie z grzybami i ich metabolitami; jako odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania potrafi temu przeciwdziałać
2,0Student nie rozumie potrzeby stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych, nie jest świadomy ryzyka i zagrożeń pracy w laboratorium mykologicznym nie jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania
3,0Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych, jest świadomy ryzyka i zagrożeń pracy w laboratorium mykologicznym jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C5_K02
Student ma świadomość roli społecznej, rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, zwłaszcza dotyczącej profilaktyki zatruć grzybami i ich metabolitami.
2,0Student nie ma świadomości roli społecznej, nie rozumie potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy, zwłaszcza dotyczącej profilaktyki zatruć grzybami i ich metabolitami.
3,0Student ma świadomość roli społecznej, rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, zwłaszcza dotyczącej profilaktyki zatruć grzybami i ich metabolitami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bujakiewicz A., Lisiewska M., Mikologia.Przewodnik do ćwiczeń terenowych i laboratoryjnych, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2003, ISBN 83-89290-24-3
  2. Dynowska M., Ejdys E. (red.), Mikologia laboratoryjna. Przygotowanie materiału badawczego i diagnostyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurkiego, Olsztyn, 2011, ISBN 978-83-7299-722-7
  3. Grajewski J. (red.)., Mikotoksyny i grzyby pleśniowe. Zagrożenia dla człowieka i zwierząt, Wyd. UKW. Bydgoszcz, Bydgoszcz, 2006
  4. Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin., Fundacja Rozwój SGGW Warszawa., Warszawa., 2003, ISBN 83-7274-056-9
  5. Muller E., Loeffler W., Zarys mikologii dla przyrodników, PWRiL, Warszawa, 1987, ISBN 83-09-01137-7

Literatura dodatkowa

  1. Bilai V.I., Antibiotic-producing microscopic fungi, Elevier Publishing Company, Amsterdam/London/New York, 1963
  2. Butt C.W., Jackson C.W., Magan N., Fungi as biocontrol agents. Progress, Problems and potential, CABI Publishing, Oxon UK, New York USA, 2001, ISBN 0 85199 356 7
  3. Gumińska B., Wojewoda W., Grzyby i ich oznaczanie, PWRiL, Warszawa, 1983, ISBN 83-09-00714-5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP w pracowni mikologicznej. Struktury morfotyczne stadiów wegetatywnych i generatywnych OGP. Mikroskopowa identyfikacja plazmodium, oogonium, antherydium, sporangium i oospor. Budowa i zróżnicowanie trzonków sporangialnych Oomycota.3
T-L-2Struktury morfotyczne tworzące formy wegetatywne grzybów właściwych. Obserwacja mikroskopowa: strzępek coenocytycznych, strzępek z septami bez sprzążek oraz ze sprzążkami i hakami. Zróżnicowanie sposobów wytwarzania zarodników mitosporowych. Typy, budowa i występowanie konidiomów: acerwulus, koremium, piknidium, sporodochium – obserwacja makro- i mikroskopowa.4
T-L-3Sprawdzian pisemny (zakres ćwiczeń 1-2)1
T-L-4Przegląd owocników wytwarzanych przez grzyby Ascomycota. Budowa i występowanie owocników typu klejstotecjum, perytecjum, apotecjum, pseudotecjum. Obserwacja mikroskopowa budowy worka i zarodników workowych. Budowa struktu infekcyjnych grzybów fitopatogenicznych.4
T-L-5Wegetatywne formy przetrwalnikowe grzybni. Przegląd i budowa owocników grzybów Basidiomycota. Budowa chlamydospor, sklerocjum, pseudosklerocjum i ryzomorf. Przykłady podstawczaków o owocnikach gymnokarpicznych, hemiangiokarpicznych i angiokarpicznych; budowa tych owocników. Morfologiczne zróżnicowanie owocników hemiangiokarpicznych. Budowa mikroskopowa podstawki i elementów tworzących hymenium.4
T-L-6Sprawdzian pisemny (ćwiczenie 3-4)1
T-L-7Grzyby toksynotwórcze w przemyśle i przetwórstwie spożywczym. Grzyby gnijących i„zepsutych” owoców, warzy i innych produktów spożywczych. Obserwacja mikroskopowa i kryteria identyfikacji rodzajów: Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Trichotecium, Alternaria, Botrytis. Budowa konidioforu, sposób tworzenia się i morfologia zarodników. Identyfikacja mikroskopowa rodzajów: Rhizopus, Mucor, Cladosporium.4
T-L-8Metody i zasady izolacji i hodowli i inkubacji mikromycetes; podłoża mykologiczne, zasdy ich przygotowania i utylizacji.4
T-L-9Grzyby drożdżoidalne wykorzystane w przemyśle i przetwórstwie spożywczym, hodowla i oznaczanie2
T-L-10Sprawdzian pisemny i praktyczne rozpoznawanie grzybów mikro- i makroskopowych3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii. Przegląd systematyczny grzybów i OGP4
T-W-2Cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów.2
T-W-3Grupy troficzne grzybów, ich występowanie oraz znaczenie w ekosystemach2
T-W-4Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie2
T-W-5Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mikoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, ogrody ambrozjowe budowa, przykłady i znaczenie w ekosystemach.2
T-W-6Wykorzystanie grzybów w walce biologicznej ze szkodnikami roślin (nicienie, pajęczaki, owady) oraz ich rola jako nadpasożytów patogenów roślinnych2
T-W-7Znaczenie produktów metabolizmu pierwotnego grzybów w przemyśle spożywczym2
T-W-8Metabolity wtórne grzybów. Wykorzystanie metabolitów wtórnych produkowanych przez grzyby mikroskopowe w biofarmakologii i zakres ich stosowania w medycynie4
T-W-9Wykorzystanie metabolitów pierwotnych i wtórnych macromycetes w biofarmakologii. Substancje prozdrowotne grzybów.2
T-W-10Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowame oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie2
T-W-11Grzyby jadalne i ich trujące sobowtóry. Mykotrucizny i objawy zatruć nimi spowodowane2
T-W-12Grzyby uprawne, ich skład chemiczny i wartości odżywcze2
T-W-13Egzamin pisemny2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do zajęć10
A-L-3uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu35
A-W-3uczestnictwo w konsultacjach25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C5_W01Student definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia mikologiczne, charakteryzuje specyfikę budowy, biologii i fizjologii grzybów oraz OGP, posługując się specjalistyczna terminologią mikologiczną w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtownia środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i odmiennością świata grzybów oraz ich bioróżnorodnością
Treści programoweT-W-8Metabolity wtórne grzybów. Wykorzystanie metabolitów wtórnych produkowanych przez grzyby mikroskopowe w biofarmakologii i zakres ich stosowania w medycynie
T-W-7Znaczenie produktów metabolizmu pierwotnego grzybów w przemyśle spożywczym
T-W-10Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowame oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie
T-W-2Cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów.
T-W-4Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie
T-W-1Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii. Przegląd systematyczny grzybów i OGP
T-W-9Wykorzystanie metabolitów pierwotnych i wtórnych macromycetes w biofarmakologii. Substancje prozdrowotne grzybów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów mikro- i makroskopowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i specjalistycznej terminologii z zakresu mikologii
3,0Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia z zakresu mikologii, nie potrafi ich jednak dostosować do konkretnych obiektów i przykładów
3,5Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia z zakresu mikologii, potrafi je odnieść dostosować do konkretnych, pojedynczych obiektów i przykładów; nie potrafi ich jednak szczegółowo scharakteryzować
4,0Student rozumie i posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu mikologii, potrafi podać i scharakteryzować pojedyncze, przykładowe obiekty
4,5Student rozumie i posługuje się swobodnie terminologią specjalistyczną z zakresu mikologii, potrafi podać i scharakteryzować liczne przykłady wyjaśniające znaczenie tej nomenklatury, nie zna jednak mykologicznych określeń w języku łacińskim
5,0Student rozumie i posługuje się swobodnie terminologią specjalistyczną z zakresu mikologii, potrafi podać i scharakteryzować liczne przykłady wyjaśniające znaczenie tej nomenklatury, zna większość mikologicznych określeń w języku łacińskim
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C5_W02Student nazywa i rozpoznaje podstawowe grupy systematyczne grzybów i OGP oraz wylicza ich przedstawicieli, wymieniając grupy troficzne tych organizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtownia środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wszechobecnością grzybów oraz pozytywnym i szkodliwym aspektem ich występowania w ekosystemach
Treści programoweT-W-5Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mikoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, ogrody ambrozjowe budowa, przykłady i znaczenie w ekosystemach.
T-W-2Cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów.
T-W-4Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie
T-W-3Grupy troficzne grzybów, ich występowanie oraz znaczenie w ekosystemach
T-L-2Struktury morfotyczne tworzące formy wegetatywne grzybów właściwych. Obserwacja mikroskopowa: strzępek coenocytycznych, strzępek z septami bez sprzążek oraz ze sprzążkami i hakami. Zróżnicowanie sposobów wytwarzania zarodników mitosporowych. Typy, budowa i występowanie konidiomów: acerwulus, koremium, piknidium, sporodochium – obserwacja makro- i mikroskopowa.
T-L-5Wegetatywne formy przetrwalnikowe grzybni. Przegląd i budowa owocników grzybów Basidiomycota. Budowa chlamydospor, sklerocjum, pseudosklerocjum i ryzomorf. Przykłady podstawczaków o owocnikach gymnokarpicznych, hemiangiokarpicznych i angiokarpicznych; budowa tych owocników. Morfologiczne zróżnicowanie owocników hemiangiokarpicznych. Budowa mikroskopowa podstawki i elementów tworzących hymenium.
T-L-4Przegląd owocników wytwarzanych przez grzyby Ascomycota. Budowa i występowanie owocników typu klejstotecjum, perytecjum, apotecjum, pseudotecjum. Obserwacja mikroskopowa budowy worka i zarodników workowych. Budowa struktu infekcyjnych grzybów fitopatogenicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-3Ćwiczenia: obserwacja i szkic najważniejszych cech diagnostycznych w poszczgólnych gromadach grzybów i OGP, identyfikacja najważniejszych rodzajów / gatunków grzybów mikrioskopowych i makroskopowych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów mikro- i makroskopowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować żadnej z grup systematycznych grzybów i OGP, nie zna ich przedstawicieli ani specyfiki ich budowy anatomicznej, morfologicznej oraz fizjologii
3,0Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP (jedynie w języku polskim), nie rozróżnia specyfiki ich budowy ani kryteriów podziału taksonomicznego
3,5Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP (jedynie w języku polskim), wskazuje na specyfikę ich budowy rozróżnia kryteria podziału taksonomicznego
4,0Student wymienia i charakteryzuje szczegółowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP (jedynie w języku polskim), wymienia i wskazuje na podanych przez siebie przykładach specyfikę ich budowy oraz kryteria podziału taksonomicznego
4,5Student wymienia i charakteryzuje szczegółowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP, zna ok. 90% nazewnictwa w języku polskim oraz w 60% w języku łacińskim; wymienia i wskazuje na dowolnych, podanych przez nauczyciela, przykładach specyfikę ich budowy oraz kryteria podziału taksonomicznego
5,0Student wymienia i charakteryzuje szczegółowo poszczególne grupy systematyczne grzybów i OGP; zna ok. 90% nazewnictwa w języku polskim oraz 90% w języku łacińskim; wymienia i wskazuje na dowolnych, podanych przez nauczyciela, przykładach specyfikę ich budowy oraz kryteria podziału taksonomicznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C5_W03Student wyjaśnia znaczenie grzybów i OGP w procesach biotechnologicznych, rozpoznaje gatunki wykorzystane w różnych gałęziach przemysłu, wyjaśnia znaczenie poszczególnych grup troficznych i ich przedstawicieli w ekosystemie i gospodarce człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W04Student ma podstawową wiedzę na temat nomenklatury, podstawowych definicji i budowy składników żywności oraz wzajemnych zwiążków i przemian wynikających z oddziaływań między nimi.
MS_1A_W08Ma podstawową wiedzę dotyczącą patogenów roślin, zwierząt i ludzi oraz metod ich identyfikacji.
MS_1A_W10Ma podstawową wiedzę dotyczącą oprzyrządowania i technik biotechnologicznych oraz ich wykorzystania w przeprowadzaniu bioprocesów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i odmiennością świata grzybów oraz ich bioróżnorodnością
C-2Zapoznanie studentów z wszechobecnością grzybów oraz pozytywnym i szkodliwym aspektem ich występowania w ekosystemach
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania grzybów i ich metabolitów przez człowieka
Treści programoweT-W-8Metabolity wtórne grzybów. Wykorzystanie metabolitów wtórnych produkowanych przez grzyby mikroskopowe w biofarmakologii i zakres ich stosowania w medycynie
T-W-11Grzyby jadalne i ich trujące sobowtóry. Mykotrucizny i objawy zatruć nimi spowodowane
T-W-12Grzyby uprawne, ich skład chemiczny i wartości odżywcze
T-W-5Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mikoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, ogrody ambrozjowe budowa, przykłady i znaczenie w ekosystemach.
T-W-7Znaczenie produktów metabolizmu pierwotnego grzybów w przemyśle spożywczym
T-W-6Wykorzystanie grzybów w walce biologicznej ze szkodnikami roślin (nicienie, pajęczaki, owady) oraz ich rola jako nadpasożytów patogenów roślinnych
T-W-10Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowame oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie
T-W-2Cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów.
T-W-4Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie
T-W-1Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii. Przegląd systematyczny grzybów i OGP
T-W-3Grupy troficzne grzybów, ich występowanie oraz znaczenie w ekosystemach
T-W-9Wykorzystanie metabolitów pierwotnych i wtórnych macromycetes w biofarmakologii. Substancje prozdrowotne grzybów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-4Film dydaktyczny obrazujący zróżnicowanie morfologiczne grzybów oraz wskazujący na potrzebę ich ochrony
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów mikro- i makroskopowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić grup troficznych grzybów; nie rozpoznaje ich przedstawicieli; nie zna ich nazewnictwa polskiego i łacińskietgo
3,0Student jedynie wymienia grupy troficzne grzybów i OGP, potrafi podać jednostkowe przykłady gatunków (jedynie w języku polskim) w poszczególnych grupach, ogólnikowo wymienia znaczenie grup troficznych w ekosystemie i gospodarce człowieka, nie potrafi wyjaśnić mechanizmu ich aktywności
3,5Student wymienia i ogólnikowo charakteryzuje grupy troficzne grzybów i OGP, potrafi podać jednostkowe przykłady gatunków (jedynie w języku polskim) w poszczególnych grupach, wyjaśnia mechanizm aktywności grzybów i OGP
4,0Student wymienia i szczegółowo charakteryzuje grupy troficzne grzybów i OGP, potrafi nazwać jednostkowe przykłady gatunków ( w języku polskim znając ok. 60% ich łącińskiej nomenklatury) w poszczególnych grupach, wyjaśnia mechanizm aktywności grzybów i OGP
4,5Student wymienia i szczegółowo charakteryzuje grupy troficzne grzybów i OGP, potrafi nazwać większość przykładów gatunków ( w języku polskim znając ok. 90% ich łącińskiej nomenklatury) w poszczególnych grupach, wyjaśnia mechanizm aktywności grzybów i OGP
5,0Student wymienia i szczegółowo charakteryzuje grupy troficzne grzybów i OGP, swobodnie nazwa większość (ponad 90%) przykładowych gatunków, w języku polskim i łacińskim nomenklatury) , wyjaśnia mechanizm aktywności grzybów i OGP
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C5_U01Student posiada umiejętność właściwego korzystania i dobierania specjalistycznej terminologii mykologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U06Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz ma umiejętność przeprowadzania obserwacji i oceny zjawisk procesowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i odmiennością świata grzybów oraz ich bioróżnorodnością
Treści programoweT-W-8Metabolity wtórne grzybów. Wykorzystanie metabolitów wtórnych produkowanych przez grzyby mikroskopowe w biofarmakologii i zakres ich stosowania w medycynie
T-W-11Grzyby jadalne i ich trujące sobowtóry. Mykotrucizny i objawy zatruć nimi spowodowane
T-W-12Grzyby uprawne, ich skład chemiczny i wartości odżywcze
T-W-5Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mikoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, ogrody ambrozjowe budowa, przykłady i znaczenie w ekosystemach.
T-W-7Znaczenie produktów metabolizmu pierwotnego grzybów w przemyśle spożywczym
T-W-6Wykorzystanie grzybów w walce biologicznej ze szkodnikami roślin (nicienie, pajęczaki, owady) oraz ich rola jako nadpasożytów patogenów roślinnych
T-W-10Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowame oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie
T-W-2Cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów.
T-W-4Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie
T-W-1Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii. Przegląd systematyczny grzybów i OGP
T-W-3Grupy troficzne grzybów, ich występowanie oraz znaczenie w ekosystemach
T-W-9Wykorzystanie metabolitów pierwotnych i wtórnych macromycetes w biofarmakologii. Substancje prozdrowotne grzybów.
T-L-2Struktury morfotyczne tworzące formy wegetatywne grzybów właściwych. Obserwacja mikroskopowa: strzępek coenocytycznych, strzępek z septami bez sprzążek oraz ze sprzążkami i hakami. Zróżnicowanie sposobów wytwarzania zarodników mitosporowych. Typy, budowa i występowanie konidiomów: acerwulus, koremium, piknidium, sporodochium – obserwacja makro- i mikroskopowa.
T-L-5Wegetatywne formy przetrwalnikowe grzybni. Przegląd i budowa owocników grzybów Basidiomycota. Budowa chlamydospor, sklerocjum, pseudosklerocjum i ryzomorf. Przykłady podstawczaków o owocnikach gymnokarpicznych, hemiangiokarpicznych i angiokarpicznych; budowa tych owocników. Morfologiczne zróżnicowanie owocników hemiangiokarpicznych. Budowa mikroskopowa podstawki i elementów tworzących hymenium.
T-L-7Grzyby toksynotwórcze w przemyśle i przetwórstwie spożywczym. Grzyby gnijących i„zepsutych” owoców, warzy i innych produktów spożywczych. Obserwacja mikroskopowa i kryteria identyfikacji rodzajów: Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Trichotecium, Alternaria, Botrytis. Budowa konidioforu, sposób tworzenia się i morfologia zarodników. Identyfikacja mikroskopowa rodzajów: Rhizopus, Mucor, Cladosporium.
T-L-9Grzyby drożdżoidalne wykorzystane w przemyśle i przetwórstwie spożywczym, hodowla i oznaczanie
T-L-4Przegląd owocników wytwarzanych przez grzyby Ascomycota. Budowa i występowanie owocników typu klejstotecjum, perytecjum, apotecjum, pseudotecjum. Obserwacja mikroskopowa budowy worka i zarodników workowych. Budowa struktu infekcyjnych grzybów fitopatogenicznych.
T-L-8Metody i zasady izolacji i hodowli i inkubacji mikromycetes; podłoża mykologiczne, zasdy ich przygotowania i utylizacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-3Ćwiczenia: obserwacja i szkic najważniejszych cech diagnostycznych w poszczgólnych gromadach grzybów i OGP, identyfikacja najważniejszych rodzajów / gatunków grzybów mikrioskopowych i makroskopowych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów mikro- i makroskopowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie korzysta, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje sie podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią z zakresu mykologii
3,0Student właściwie dobiera i stosuje podstawowe pojęciai specjalistyczne z zakresu mykologii
3,5Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu mykologii, potrafii je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze, wybrane przez siebie przykłady
4,0Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu mykologii, potrafii je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka (podanych przez nauczyciela)przykłady
4,5Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu mykologii, potrafii je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość (podanych przez nauczyciela) przykładów
5,0Student właściwie interpretuje większość pojęć z zakresu mykologii, potrafii je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość (podanych przez nauczyciela) przykładów. Umie wykorzystać nazewnictwop łacińskie w terminologii mykologicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C5_U02Student potrafi przeprowadzić poprawną obserwację, ocenę oraz interpretację procesów biochemicznych i biotechnologicznych, w których uczestniczą grzyby i OGP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i odmiennością świata grzybów oraz ich bioróżnorodnością
C-2Zapoznanie studentów z wszechobecnością grzybów oraz pozytywnym i szkodliwym aspektem ich występowania w ekosystemach
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania grzybów i ich metabolitów przez człowieka
Treści programoweT-W-8Metabolity wtórne grzybów. Wykorzystanie metabolitów wtórnych produkowanych przez grzyby mikroskopowe w biofarmakologii i zakres ich stosowania w medycynie
T-W-5Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mikoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, ogrody ambrozjowe budowa, przykłady i znaczenie w ekosystemach.
T-W-7Znaczenie produktów metabolizmu pierwotnego grzybów w przemyśle spożywczym
T-W-6Wykorzystanie grzybów w walce biologicznej ze szkodnikami roślin (nicienie, pajęczaki, owady) oraz ich rola jako nadpasożytów patogenów roślinnych
T-W-10Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowame oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie
T-W-4Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie
T-W-1Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii. Przegląd systematyczny grzybów i OGP
T-W-3Grupy troficzne grzybów, ich występowanie oraz znaczenie w ekosystemach
T-W-9Wykorzystanie metabolitów pierwotnych i wtórnych macromycetes w biofarmakologii. Substancje prozdrowotne grzybów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić właściwej obserwacji miejsc występowania grzybów oraz nie umie powiązać i zinterpretować związków tego występowania z aktywnością biochemiczną tych organizmów i skutków tej aktywności dla ekosytemu gospodaki człowieka
3,0Student bardzo ogólnikowo, mało wnikliwie przeprowadza obserwację miejsc występowania grzybów, wymienia, ale nie rozumie, związków i skutków środowiskowych i gospodarczych, tego występowania ze specyfiką aktywności biochemicznej tych organizmów człowieka
3,5Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach technologicznyc, nie potrafi jednak poprzec ich konkretnymi przykładami
4,0Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach biotechnologicznych, wskazuje konkretne pojedyncze przykłady występowania tych związków
4,5Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach biotechnologicznych, wskazuje konkretne, liczne przykłady występowania i znaczenia tych związków, nazywa ale praktycznie nie rozpoznaje grzybów spółtworzacych te związki
5,0Student potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe występowania grzybów i OGP w ekosytemach i w procesach biotechnologicznych, wskazuje konkretne, liczne przykłady występowania i znaczenia tych związków, nie tylko nazywa ale tez identyfikuje grzyby wspóltworzące te zależności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C5_K01Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych, jest świadomy ryzyka i zagrożeń pracy w laboratorium mikologicznym oraz kontakcie z grzybami i ich metabolitami; jako odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania potrafi temu przeciwdziałać
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i odmiennością świata grzybów oraz ich bioróżnorodnością
C-2Zapoznanie studentów z wszechobecnością grzybów oraz pozytywnym i szkodliwym aspektem ich występowania w ekosystemach
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania grzybów i ich metabolitów przez człowieka
Treści programoweT-W-11Grzyby jadalne i ich trujące sobowtóry. Mykotrucizny i objawy zatruć nimi spowodowane
T-W-12Grzyby uprawne, ich skład chemiczny i wartości odżywcze
T-W-7Znaczenie produktów metabolizmu pierwotnego grzybów w przemyśle spożywczym
T-W-10Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowame oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie
T-W-4Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie
T-L-1Zasady BHP w pracowni mikologicznej. Struktury morfotyczne stadiów wegetatywnych i generatywnych OGP. Mikroskopowa identyfikacja plazmodium, oogonium, antherydium, sporangium i oospor. Budowa i zróżnicowanie trzonków sporangialnych Oomycota.
T-L-2Struktury morfotyczne tworzące formy wegetatywne grzybów właściwych. Obserwacja mikroskopowa: strzępek coenocytycznych, strzępek z septami bez sprzążek oraz ze sprzążkami i hakami. Zróżnicowanie sposobów wytwarzania zarodników mitosporowych. Typy, budowa i występowanie konidiomów: acerwulus, koremium, piknidium, sporodochium – obserwacja makro- i mikroskopowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów mikro- i makroskopowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych, nie jest świadomy ryzyka i zagrożeń pracy w laboratorium mykologicznym nie jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania
3,0Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania kompetencji zawodowych, jest świadomy ryzyka i zagrożeń pracy w laboratorium mykologicznym jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane badania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C5_K02Student ma świadomość roli społecznej, rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, zwłaszcza dotyczącej profilaktyki zatruć grzybami i ich metabolitami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i odmiennością świata grzybów oraz ich bioróżnorodnością
C-2Zapoznanie studentów z wszechobecnością grzybów oraz pozytywnym i szkodliwym aspektem ich występowania w ekosystemach
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania grzybów i ich metabolitów przez człowieka
Treści programoweT-W-11Grzyby jadalne i ich trujące sobowtóry. Mykotrucizny i objawy zatruć nimi spowodowane
T-W-12Grzyby uprawne, ich skład chemiczny i wartości odżywcze
T-W-10Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowame oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie
T-W-4Produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i fito- i zoopatogenicznych oraz ich znaczenie
T-W-3Grupy troficzne grzybów, ich występowanie oraz znaczenie w ekosystemach
T-L-9Grzyby drożdżoidalne wykorzystane w przemyśle i przetwórstwie spożywczym, hodowla i oznaczanie
T-L-8Metody i zasady izolacji i hodowli i inkubacji mikromycetes; podłoża mykologiczne, zasdy ich przygotowania i utylizacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-4Film dydaktyczny obrazujący zróżnicowanie morfologiczne grzybów oraz wskazujący na potrzebę ich ochrony
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów mikro- i makroskopowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości roli społecznej, nie rozumie potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy, zwłaszcza dotyczącej profilaktyki zatruć grzybami i ich metabolitami.
3,0Student ma świadomość roli społecznej, rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, zwłaszcza dotyczącej profilaktyki zatruć grzybami i ich metabolitami.
3,5
4,0
4,5
5,0