Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Mykologia lekarska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mykologia lekarska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Królicki <laserclinic@laserclinic.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii z zakresu szkoły średniej na poziomie rozszerzonym
W-2Znajomość treści programowych zawartych w mikologii ogólnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze źródłami grzybowych zakażeń zewnętrznych i wewnętrznych ludzi i zwierząt oraz rozpoznawanie tych grzybów i symptomów przez nie wywoływanych
C-2Zapoznanie studentów z trującymi metabolitami pierwotnymi i wtórnymi grzybów występujących w surowcach i produktach spożywczych
C-3Zapoznanie studentów z diagnostyką i identyfikacją grzybów trujących i niejadalnych występujących w Polsce oraz objawami zatrucia tymi grzybami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja pracy i przepisy BHP obowiązujące w laboratorium mikologicznym. Podstawowe podłoża do hodowli grzybów chorobotwórczych dla ludzi. Metody pobierania, przygotowania i barwienia preparatów oraz zakładanie mikrohodowli.4
T-L-2Diagnostyka mikroskopowa szczepów rodzajów: Microsporum, Trichophyton, Epidermophyton, Candida, Geotrichum i Aspergillus. Różnicowanie szczepów grzybów drożdżoidalnych na podstawie wyników szeregu cukrowego i wzrostu na podłożu Nickersona.4
T-L-3Sprawdzian pisemny1
T-L-4Izolacja, identyfikacja i charakterystyka szczepów grzybów toksynotwórczych z rodzajów:Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Stachybotrys, Mucor wywołujących mykotoksykozy ludzi i zwierząt4
T-L-5Izolacja, hodowla i identyfikacja szczepów grzybów wywołujących alergie: Cladosporium, Alternaria, Rhizopus, Fusarium, Botrytis4
T-L-6Macromycetes - gatunki grzybów " kapeluszowych" stanowiące najczęstsze przyczyny zatruć - rozpoznawanie różnicujacych cech makro- i mikroskopowych mylonych z ich "sobowtórami" jadalnymi4
T-L-7Diagnostyka i leczenie zatruć grzybami (postępowanie przedlekarskie, lekarskie i szpitalne)3
T-L-8Praktyczne rozpoznawanie grzybów mikroskopowych wpływających na zdrowie ludzi3
T-L-9Końcowy zaliczeniowy sprawdzian pisemny3
30
wykłady
T-W-1Systematyka i biologia grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka. Naturalne rezerwuary grzybów potencjlanie chorobotwórczych dla człowieka i ich wymagania środowiskowe2
T-W-2Aktywność biochemiczna i cechy determinujące zoo- i antropopatogeniczność grzybów chorobotwórczych. Grzyby alergogenne.2
T-W-3Dermatofity,wywoływane przez nie dermatozy, ich objawy kliniczne, zapobieganie i leczenie2
T-W-4Grzybice głębokie - Mycoses profundae: etiologia, rozpoznanie i leczenie aspergilozy,kandydoz, kryptokokozy, mukormykozy, histoplazmozy i monosporiozy i in.2
T-W-5Mikotoksykozy ludzi i zwierząt, zródła zagrożen i symptomy zatruć metabolitami wtórnymi grzybów2
T-W-6Zatrucia grzybami cz.1. Gatunki grzybów wytwarzające związki toksyczne o działaniu cytotoksycznym, nefrotoksycznym, neurotoksycznym i cholinergicznym2
T-W-7Zatrucia grzybami cz.2. Grzyby wywołujące reakcje typu disulfiram-alkohol, gatunki grzybów o działaniu gastroenterotoksycznym i atropinopodobnym na OUN. Zagrożenia zdrowia i życia wywołane substancjami halucynogennymi grzybów.2
T-W-8Zaliczenie pisemne1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie piśmniennictwa7
A-W-3Przygotowanie teoretyczne do zajęć8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Ćwiczenia: obserwacja i szkic najważniejszych cech diagnostycznych gatunków grzybów mikroskopowych patogenicznych dla ludzi i zwierząt oraz makroskopowych gatunków grzybów trujących

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych patogenicznych i trujacych dla ludzi i zwierząt
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów patogenicznych i chrobotwórczych dla człowiekaa także gatunków mikro- i makroskopowych wywołujących zatrucia u ludzi

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C18_W01
Student ma wiedze w zakresie nazywania i posługiwania sie specjalistyczna terminologia zwiazana z mikologia lekarska w formie werbalnej, pisemnej i praktyczne
MS_1A_W03, MS_1A_W06R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W08, R1A_W09InzA_W05C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
MS_1A_C18_W02
Student wskazuje i objasnia naturalne rezerwuary grzybów potencjalnie patogenicznych, tokstcznych i trujacych dla człowieka, tłumaczy zasady profilaktyki oraz rozpoznaje choroby wywołane przez grzyby
MS_1A_W03, MS_1A_W06, MS_1A_W07R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W08, R1A_W09InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C18_U01
Student posiada umiejętność korzystania i dobierania specjalistycznej terminologii z zakresu mykologii lekarskiej
MS_1A_U01, MS_1A_U02R1A_U01, R1A_U02, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10InzA_U01, InzA_U03C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
MS_1A_C18_U02
Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenie związane z kontaktem człowieka z grzybami potencjalnie chorobotwórczymi oraz wykonać ich diagnozę taksonomiczną
MS_1A_U02, MS_1A_U05R1A_U02, R1A_U05, R1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
MS_1A_C18_U03
Student posiada umiejetnosc przeprowadzenia obserwacji mikro- i makroskopowych grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka oraz grzybów wytwarzajacych substancje trujace
MS_1A_U05, MS_1A_U06R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C18_K01
Student ma świadomość powszechnie występujących zagrożen związanych z różnymi zródłami zakażen człowieka przez grzyby, możliwościami profilaktyki i diagnozy
MS_1A_K01, MS_1A_K03, MS_1A_K05R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
MS_1A_C18_K02
Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
MS_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-2, C-3, C-1T-L-8, T-L-9, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
MS_1A_C18_K03
Student jest otwarty na postrzeganie niebezpieczeństw związanych z różnymi możliwosciami i drogami zakażen i zatruć grzybami a także wykazuje dbałość o działania profilaktyczne w tym zakresie
MS_1A_K03R1A_K02, R1A_K03, R1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-2, C-3, C-1T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-8, T-L-9, T-L-7, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C18_W01
Student ma wiedze w zakresie nazywania i posługiwania sie specjalistyczna terminologia zwiazana z mikologia lekarska w formie werbalnej, pisemnej i praktyczne
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i specjalistycznej terminologii z zakresu mikologii lekarskiej
3,0Student rozumie i wymienia podstawowe "suche" pojęcia z zakresu mikologii lekarskiej, nie potrafi jednak odnieść ich do konkretnych obiektów i przykładów
3,5Student rozumie i wymienia podstawowe "suche" pojęcia z zakresu mikologii lekarskiej, potrafi je odnieść do konkretnych pojedynczych obiektów i przykładów. Nie potrafi ich jednak szczegółowo scharakteryzować i praktycznie zidentyfikować
4,0Student rozumie i posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu mikologii lekarskiej; potrafi podać i wyczerpująco scharakteryzować pojedyncze grzyby i mikozy przez nie wywołane
4,5Student rozumie i posługuje sie ogólnymi a także szczegółowymi pojęciami z zakresu mikologii lekarskiej; potrafi wyczerpująco je wyjaśnić i scharakteryzować oraz podać liczne przykłady grzybów i mikoz przez nie wywołanych
5,0Student swobodnie posługuje sie ogólnymi i szczegółowymi pojęciami z zakresu mikologii lekarskiej; potrafi wyczerpująco je wyjaśnić i scharakteryzować oraz podać liczne przykłady grzybów i mikoz przez nie wywołanych a także bezbłędnie praktycznie identyfikuje różne grupy systematyczne grzybów ważnych w mikologii lekarskiej
MS_1A_C18_W02
Student wskazuje i objasnia naturalne rezerwuary grzybów potencjalnie patogenicznych, tokstcznych i trujacych dla człowieka, tłumaczy zasady profilaktyki oraz rozpoznaje choroby wywołane przez grzyby
2,0Student nie potrafi wskazać na żadne z zagrożen i naturalnych źródeł infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, nie wie na czym polega patogeniczność gatunków wywołujących mikozy, nie potrafi zróżnicować i zdiagnozować mikoz
3,0Student bardzo ogólnikowo wskazuje na zagrożenia i źródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, nie potrafi powiązać aktywności biochemicznej grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , nie potrafi zdiagnozować mikoz
3,5Student wyczerpująco wskazuje na zagrożenia i źródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, nie potrafi jednak powiązać aktywności biochemicznej grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , potrafi zdiagnozować mikozy
4,0Student wyczerpująco wskazuje na zagrożenia i źródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, potrafi powiaząć aktywność biochemiczną grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , nie potrafi jednak wyjaśnić mechanizmu oddziaływania na organizm człowieka, potrafi zdiagnozować mikozy
4,5Student wyczerpująco wskazuje na zagrożenia i źródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, potrafi powiązać aktywność biochemiczną grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , potrafi dodatkowo wyjaśnić mechanizm oddziaływania patogenicznego i toksycznego grzybów na organizm człowieka, potrafi zdiagnozowac mikozy
5,0Student wyczerpująco wskazuje na zagrożenia i zródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, potrafi powiązać aktywność biochemiczną grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , potrafi dodatkowo wyjaśnić mechanizm oddziaływania patogenicznego i toksycznego grzybów na organizm człowieka, potrafi zdiagnozowac mikozy oraz stosuje łacinską nomenklaturę kliniczną sprawców mikoz

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C18_U01
Student posiada umiejętność korzystania i dobierania specjalistycznej terminologii z zakresu mykologii lekarskiej
2,0Student nie korzysta, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się nawet podstawowymi pojęciami z zakresu mikologii lekarskiej
3,0Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (ponad 50% z obowiązujących treści) nie potrafi jednak łączyć ich z konkretnymi praktycznymi przykładami
3,5Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (55-70% z obowiązujacych treści) potrafi łączyć je z pojedynczymi praktycznymi przykładami
4,0Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (71-90% z obowiazujących treści) potrafi łączyć je z pojedynczymi praktycznymi przykładami
4,5Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (ponad 90% z obowiązujących treści) potrafi łączyć je z licznymi praktycznymi przykładami
5,0Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (ponad 90% z obowiazujących treści) potrafi łączyć je z licznymi praktycznymi przykładami, potrafi weryfikowac i analizować uniwersalizm stosowanej nomenklatury
MS_1A_C18_U02
Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenie związane z kontaktem człowieka z grzybami potencjalnie chorobotwórczymi oraz wykonać ich diagnozę taksonomiczną
2,0Student nie potrafi wymienić rezerwuwarów występowania grzybów potencjalnie chorobotwórczych, nie umie zdiagnozowac żadnego z nich
3,0Student właściwie wymienia wiekszość zródeł infekcji człowieka i zwierząt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną do 50% taksonów zawartych w treściach programowych, nie potrafi jednak łaczyć ich z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami
3,5Student własciwie wymienia wszystkie zródła infekcji człowieka i zwierząt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną 55 -70% taksonów zawartych w treściach programowych, tylko pojedyncze ze zidentyfikowanych gatunków łączy z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami
4,0Student właściwie wymienia wszystkie zródła infekcji człowieka i zwierząt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną 71 -90% taksonów zawartych w treściach programowych, ponad 50% ze zidentyfikowanych gatunków łączy z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami
4,5Student właściwie wymienia wszystkie zródła infekcji człowieka i zwierzśt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną ponad 90% taksonów zawartych w treściach programowych, i wszystkie ze zidentyfikowanych gatunków łączy z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami
5,0Student właściwie wymienia wszystkie zródła infekcji człowieka i zwierząt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną ponad 90% taksonów zawartych w treściach programowych, i wszystkie ze zidentyfikowanych gatunków łączy z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami
MS_1A_C18_U03
Student posiada umiejetnosc przeprowadzenia obserwacji mikro- i makroskopowych grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka oraz grzybów wytwarzajacych substancje trujace
2,0Student nie potrafi, samodzielnie ani z pomocą nauczyciela, przeprowadzić prawidłowego oznaczenia taksonomicznego żadnego z gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka, nie wykonuje wiarygodnych i reprezentatywnych preparatów z prób mikologicznych
3,0Student potrafi przeprowadzic prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka jedynie z pomocą nauczyciela, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne preparaty z prób mikologicznych
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka (ponad 50% zapalnowanych w treściach programowych), nie potrafi wyszukać kryteriów zróżnicowania tych grzybów, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne preparaty z prób mikologicznych
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka, (55 -70% zapalnowanych w treściach programowych), potrafi wyszukać kryteria zróżnicowania tych grzybów, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne preparaty z prób mikologicznych
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka, (71 -90% zapalnowanych w treściach programowych), potrafi wyszukać i nazwać pojedyncze kryteria zróżnicowania tych grzybów, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne preparaty z prób mikologicznych
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka, (71 -90% zapalnowanych w treściach programowych), potrafi wyszukać i nazwać wiekszość kryteriów zróżnicowania tych grzybów, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne preparaty z prób mikologicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C18_K01
Student ma świadomość powszechnie występujących zagrożen związanych z różnymi zródłami zakażen człowieka przez grzyby, możliwościami profilaktyki i diagnozy
2,0Student nie ma świadomości powszechnie występujących zagrożeń związanych z różnymi źródłami zakażeń człowieka przez grzyby
3,0Student ma świadomość powszechnie występujących zagrożeń związanych z różnymi źródłami zakażeń człowieka przez grzyby a także inicjatywę w propagowaniu tej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C18_K02
Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
2,0Student nie jest otwarty na ciągłe poszerzanie wiedzy i dokształcanie się
3,0Student jest otwarty na ciągłe poszerzanie wiedzy i dokształcanie się
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C18_K03
Student jest otwarty na postrzeganie niebezpieczeństw związanych z różnymi możliwosciami i drogami zakażen i zatruć grzybami a także wykazuje dbałość o działania profilaktyczne w tym zakresie
2,0Student nie postrzega niebezpieczeństw związanych z różnymi możliwosciami i drogami zakażen i zatruć grzybami a także nie wykazuje dbałości o działania profilaktyczne w tym zakresie
3,0Student jest otwarty na postrzeganie niebezpieczeństw związanych z różnymi możliwosciami i drogami zakażen i zatruć grzybami a także wykazuje dbałość o działania profilaktyczne w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Adamski Z., Batura-Gabryel H., Mikologia lekarska dla lekarzy i studentów, UMP Poznań, Poznań, 2008, ISBN 978-83-60187-76-0
  2. Alkiewicz J., Mikologia lekarska, PZWL, Warszawa, 1966
  3. Burda P.R., Zatrucia ostre grzybami i roślinami wyższymi, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1998
  4. Kawszyk-Gindifer Z., Sobiszewski W., Grzybice i sposoby ich zwalczania, PZWL, Warszawa, 1990
  5. Kowalczuk E., Ćwiczenia z mikologii lekarskiej dla studentów mikrobiologii, Wyd. UMCS, Lublin, 1998, ISBN 83-227- 1246-4
  6. Kurnatowska A., Przewodnik do ćwiczen z mikologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1973

Literatura dodatkowa

  1. Baran E. (red.), Zarys mikologii lekasrskiej., Volumed, Wrocław, 1998
  2. Jabłońska S., Chorzelski T., Choroby skóry oraz wybrane schorzenia przenoszone drogą płciową, PZWL, Warszawa, 1981
  3. Misra J.K., Deshmukh S.K., Fungi from different environments, Science Publishers, Jersey Plymouth, Enfield, New Hampshire, 2009, ISBN 978-1-57808-578-1
  4. Muller E., Loeffler W., Zarys mikologii dla przyrodników i lekarzy, PWRiL, Warszawa, 1987
  5. Dziubek Z. (red.), Choroby zakazne i pasożytnicze, PZWL, Warszawa, 2003, ISBN 83-200-2748-9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja pracy i przepisy BHP obowiązujące w laboratorium mikologicznym. Podstawowe podłoża do hodowli grzybów chorobotwórczych dla ludzi. Metody pobierania, przygotowania i barwienia preparatów oraz zakładanie mikrohodowli.4
T-L-2Diagnostyka mikroskopowa szczepów rodzajów: Microsporum, Trichophyton, Epidermophyton, Candida, Geotrichum i Aspergillus. Różnicowanie szczepów grzybów drożdżoidalnych na podstawie wyników szeregu cukrowego i wzrostu na podłożu Nickersona.4
T-L-3Sprawdzian pisemny1
T-L-4Izolacja, identyfikacja i charakterystyka szczepów grzybów toksynotwórczych z rodzajów:Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Stachybotrys, Mucor wywołujących mykotoksykozy ludzi i zwierząt4
T-L-5Izolacja, hodowla i identyfikacja szczepów grzybów wywołujących alergie: Cladosporium, Alternaria, Rhizopus, Fusarium, Botrytis4
T-L-6Macromycetes - gatunki grzybów " kapeluszowych" stanowiące najczęstsze przyczyny zatruć - rozpoznawanie różnicujacych cech makro- i mikroskopowych mylonych z ich "sobowtórami" jadalnymi4
T-L-7Diagnostyka i leczenie zatruć grzybami (postępowanie przedlekarskie, lekarskie i szpitalne)3
T-L-8Praktyczne rozpoznawanie grzybów mikroskopowych wpływających na zdrowie ludzi3
T-L-9Końcowy zaliczeniowy sprawdzian pisemny3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systematyka i biologia grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka. Naturalne rezerwuary grzybów potencjlanie chorobotwórczych dla człowieka i ich wymagania środowiskowe2
T-W-2Aktywność biochemiczna i cechy determinujące zoo- i antropopatogeniczność grzybów chorobotwórczych. Grzyby alergogenne.2
T-W-3Dermatofity,wywoływane przez nie dermatozy, ich objawy kliniczne, zapobieganie i leczenie2
T-W-4Grzybice głębokie - Mycoses profundae: etiologia, rozpoznanie i leczenie aspergilozy,kandydoz, kryptokokozy, mukormykozy, histoplazmozy i monosporiozy i in.2
T-W-5Mikotoksykozy ludzi i zwierząt, zródła zagrożen i symptomy zatruć metabolitami wtórnymi grzybów2
T-W-6Zatrucia grzybami cz.1. Gatunki grzybów wytwarzające związki toksyczne o działaniu cytotoksycznym, nefrotoksycznym, neurotoksycznym i cholinergicznym2
T-W-7Zatrucia grzybami cz.2. Grzyby wywołujące reakcje typu disulfiram-alkohol, gatunki grzybów o działaniu gastroenterotoksycznym i atropinopodobnym na OUN. Zagrożenia zdrowia i życia wywołane substancjami halucynogennymi grzybów.2
T-W-8Zaliczenie pisemne1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie piśmniennictwa7
A-W-3Przygotowanie teoretyczne do zajęć8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C18_W01Student ma wiedze w zakresie nazywania i posługiwania sie specjalistyczna terminologia zwiazana z mikologia lekarska w formie werbalnej, pisemnej i praktyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtownia środowiska.
MS_1A_W06Ma znajomość języka obcego na poziemie B2
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z trującymi metabolitami pierwotnymi i wtórnymi grzybów występujących w surowcach i produktach spożywczych
C-3Zapoznanie studentów z diagnostyką i identyfikacją grzybów trujących i niejadalnych występujących w Polsce oraz objawami zatrucia tymi grzybami
C-1Zapoznanie studentów ze źródłami grzybowych zakażeń zewnętrznych i wewnętrznych ludzi i zwierząt oraz rozpoznawanie tych grzybów i symptomów przez nie wywoływanych
Treści programoweT-W-1Systematyka i biologia grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka. Naturalne rezerwuary grzybów potencjlanie chorobotwórczych dla człowieka i ich wymagania środowiskowe
T-W-3Dermatofity,wywoływane przez nie dermatozy, ich objawy kliniczne, zapobieganie i leczenie
T-W-4Grzybice głębokie - Mycoses profundae: etiologia, rozpoznanie i leczenie aspergilozy,kandydoz, kryptokokozy, mukormykozy, histoplazmozy i monosporiozy i in.
T-W-2Aktywność biochemiczna i cechy determinujące zoo- i antropopatogeniczność grzybów chorobotwórczych. Grzyby alergogenne.
T-W-5Mikotoksykozy ludzi i zwierząt, zródła zagrożen i symptomy zatruć metabolitami wtórnymi grzybów
T-W-6Zatrucia grzybami cz.1. Gatunki grzybów wytwarzające związki toksyczne o działaniu cytotoksycznym, nefrotoksycznym, neurotoksycznym i cholinergicznym
T-W-7Zatrucia grzybami cz.2. Grzyby wywołujące reakcje typu disulfiram-alkohol, gatunki grzybów o działaniu gastroenterotoksycznym i atropinopodobnym na OUN. Zagrożenia zdrowia i życia wywołane substancjami halucynogennymi grzybów.
T-L-4Izolacja, identyfikacja i charakterystyka szczepów grzybów toksynotwórczych z rodzajów:Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Stachybotrys, Mucor wywołujących mykotoksykozy ludzi i zwierząt
T-L-5Izolacja, hodowla i identyfikacja szczepów grzybów wywołujących alergie: Cladosporium, Alternaria, Rhizopus, Fusarium, Botrytis
T-L-2Diagnostyka mikroskopowa szczepów rodzajów: Microsporum, Trichophyton, Epidermophyton, Candida, Geotrichum i Aspergillus. Różnicowanie szczepów grzybów drożdżoidalnych na podstawie wyników szeregu cukrowego i wzrostu na podłożu Nickersona.
T-L-6Macromycetes - gatunki grzybów " kapeluszowych" stanowiące najczęstsze przyczyny zatruć - rozpoznawanie różnicujacych cech makro- i mikroskopowych mylonych z ich "sobowtórami" jadalnymi
T-L-7Diagnostyka i leczenie zatruć grzybami (postępowanie przedlekarskie, lekarskie i szpitalne)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Ćwiczenia: obserwacja i szkic najważniejszych cech diagnostycznych gatunków grzybów mikroskopowych patogenicznych dla ludzi i zwierząt oraz makroskopowych gatunków grzybów trujących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych patogenicznych i trujacych dla ludzi i zwierząt
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów patogenicznych i chrobotwórczych dla człowiekaa także gatunków mikro- i makroskopowych wywołujących zatrucia u ludzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i specjalistycznej terminologii z zakresu mikologii lekarskiej
3,0Student rozumie i wymienia podstawowe "suche" pojęcia z zakresu mikologii lekarskiej, nie potrafi jednak odnieść ich do konkretnych obiektów i przykładów
3,5Student rozumie i wymienia podstawowe "suche" pojęcia z zakresu mikologii lekarskiej, potrafi je odnieść do konkretnych pojedynczych obiektów i przykładów. Nie potrafi ich jednak szczegółowo scharakteryzować i praktycznie zidentyfikować
4,0Student rozumie i posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu mikologii lekarskiej; potrafi podać i wyczerpująco scharakteryzować pojedyncze grzyby i mikozy przez nie wywołane
4,5Student rozumie i posługuje sie ogólnymi a także szczegółowymi pojęciami z zakresu mikologii lekarskiej; potrafi wyczerpująco je wyjaśnić i scharakteryzować oraz podać liczne przykłady grzybów i mikoz przez nie wywołanych
5,0Student swobodnie posługuje sie ogólnymi i szczegółowymi pojęciami z zakresu mikologii lekarskiej; potrafi wyczerpująco je wyjaśnić i scharakteryzować oraz podać liczne przykłady grzybów i mikoz przez nie wywołanych a także bezbłędnie praktycznie identyfikuje różne grupy systematyczne grzybów ważnych w mikologii lekarskiej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C18_W02Student wskazuje i objasnia naturalne rezerwuary grzybów potencjalnie patogenicznych, tokstcznych i trujacych dla człowieka, tłumaczy zasady profilaktyki oraz rozpoznaje choroby wywołane przez grzyby
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtownia środowiska.
MS_1A_W06Ma znajomość języka obcego na poziemie B2
MS_1A_W07Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów i procesów zachodzęcych z ich udziałem w różnych gałęziach przemysłu i rolnictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z trującymi metabolitami pierwotnymi i wtórnymi grzybów występujących w surowcach i produktach spożywczych
C-3Zapoznanie studentów z diagnostyką i identyfikacją grzybów trujących i niejadalnych występujących w Polsce oraz objawami zatrucia tymi grzybami
C-1Zapoznanie studentów ze źródłami grzybowych zakażeń zewnętrznych i wewnętrznych ludzi i zwierząt oraz rozpoznawanie tych grzybów i symptomów przez nie wywoływanych
Treści programoweT-W-1Systematyka i biologia grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka. Naturalne rezerwuary grzybów potencjlanie chorobotwórczych dla człowieka i ich wymagania środowiskowe
T-W-3Dermatofity,wywoływane przez nie dermatozy, ich objawy kliniczne, zapobieganie i leczenie
T-W-4Grzybice głębokie - Mycoses profundae: etiologia, rozpoznanie i leczenie aspergilozy,kandydoz, kryptokokozy, mukormykozy, histoplazmozy i monosporiozy i in.
T-W-2Aktywność biochemiczna i cechy determinujące zoo- i antropopatogeniczność grzybów chorobotwórczych. Grzyby alergogenne.
T-W-5Mikotoksykozy ludzi i zwierząt, zródła zagrożen i symptomy zatruć metabolitami wtórnymi grzybów
T-W-6Zatrucia grzybami cz.1. Gatunki grzybów wytwarzające związki toksyczne o działaniu cytotoksycznym, nefrotoksycznym, neurotoksycznym i cholinergicznym
T-W-7Zatrucia grzybami cz.2. Grzyby wywołujące reakcje typu disulfiram-alkohol, gatunki grzybów o działaniu gastroenterotoksycznym i atropinopodobnym na OUN. Zagrożenia zdrowia i życia wywołane substancjami halucynogennymi grzybów.
T-L-4Izolacja, identyfikacja i charakterystyka szczepów grzybów toksynotwórczych z rodzajów:Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Stachybotrys, Mucor wywołujących mykotoksykozy ludzi i zwierząt
T-L-5Izolacja, hodowla i identyfikacja szczepów grzybów wywołujących alergie: Cladosporium, Alternaria, Rhizopus, Fusarium, Botrytis
T-L-2Diagnostyka mikroskopowa szczepów rodzajów: Microsporum, Trichophyton, Epidermophyton, Candida, Geotrichum i Aspergillus. Różnicowanie szczepów grzybów drożdżoidalnych na podstawie wyników szeregu cukrowego i wzrostu na podłożu Nickersona.
T-L-6Macromycetes - gatunki grzybów " kapeluszowych" stanowiące najczęstsze przyczyny zatruć - rozpoznawanie różnicujacych cech makro- i mikroskopowych mylonych z ich "sobowtórami" jadalnymi
T-L-7Diagnostyka i leczenie zatruć grzybami (postępowanie przedlekarskie, lekarskie i szpitalne)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Ćwiczenia: obserwacja i szkic najważniejszych cech diagnostycznych gatunków grzybów mikroskopowych patogenicznych dla ludzi i zwierząt oraz makroskopowych gatunków grzybów trujących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych patogenicznych i trujacych dla ludzi i zwierząt
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów patogenicznych i chrobotwórczych dla człowiekaa także gatunków mikro- i makroskopowych wywołujących zatrucia u ludzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać na żadne z zagrożen i naturalnych źródeł infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, nie wie na czym polega patogeniczność gatunków wywołujących mikozy, nie potrafi zróżnicować i zdiagnozować mikoz
3,0Student bardzo ogólnikowo wskazuje na zagrożenia i źródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, nie potrafi powiązać aktywności biochemicznej grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , nie potrafi zdiagnozować mikoz
3,5Student wyczerpująco wskazuje na zagrożenia i źródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, nie potrafi jednak powiązać aktywności biochemicznej grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , potrafi zdiagnozować mikozy
4,0Student wyczerpująco wskazuje na zagrożenia i źródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, potrafi powiaząć aktywność biochemiczną grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , nie potrafi jednak wyjaśnić mechanizmu oddziaływania na organizm człowieka, potrafi zdiagnozować mikozy
4,5Student wyczerpująco wskazuje na zagrożenia i źródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, potrafi powiązać aktywność biochemiczną grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , potrafi dodatkowo wyjaśnić mechanizm oddziaływania patogenicznego i toksycznego grzybów na organizm człowieka, potrafi zdiagnozowac mikozy
5,0Student wyczerpująco wskazuje na zagrożenia i zródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, potrafi powiązać aktywność biochemiczną grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , potrafi dodatkowo wyjaśnić mechanizm oddziaływania patogenicznego i toksycznego grzybów na organizm człowieka, potrafi zdiagnozowac mikozy oraz stosuje łacinską nomenklaturę kliniczną sprawców mikoz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C18_U01Student posiada umiejętność korzystania i dobierania specjalistycznej terminologii z zakresu mykologii lekarskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z trującymi metabolitami pierwotnymi i wtórnymi grzybów występujących w surowcach i produktach spożywczych
C-3Zapoznanie studentów z diagnostyką i identyfikacją grzybów trujących i niejadalnych występujących w Polsce oraz objawami zatrucia tymi grzybami
C-1Zapoznanie studentów ze źródłami grzybowych zakażeń zewnętrznych i wewnętrznych ludzi i zwierząt oraz rozpoznawanie tych grzybów i symptomów przez nie wywoływanych
Treści programoweT-W-1Systematyka i biologia grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka. Naturalne rezerwuary grzybów potencjlanie chorobotwórczych dla człowieka i ich wymagania środowiskowe
T-W-3Dermatofity,wywoływane przez nie dermatozy, ich objawy kliniczne, zapobieganie i leczenie
T-W-4Grzybice głębokie - Mycoses profundae: etiologia, rozpoznanie i leczenie aspergilozy,kandydoz, kryptokokozy, mukormykozy, histoplazmozy i monosporiozy i in.
T-W-2Aktywność biochemiczna i cechy determinujące zoo- i antropopatogeniczność grzybów chorobotwórczych. Grzyby alergogenne.
T-W-5Mikotoksykozy ludzi i zwierząt, zródła zagrożen i symptomy zatruć metabolitami wtórnymi grzybów
T-W-6Zatrucia grzybami cz.1. Gatunki grzybów wytwarzające związki toksyczne o działaniu cytotoksycznym, nefrotoksycznym, neurotoksycznym i cholinergicznym
T-W-7Zatrucia grzybami cz.2. Grzyby wywołujące reakcje typu disulfiram-alkohol, gatunki grzybów o działaniu gastroenterotoksycznym i atropinopodobnym na OUN. Zagrożenia zdrowia i życia wywołane substancjami halucynogennymi grzybów.
T-L-4Izolacja, identyfikacja i charakterystyka szczepów grzybów toksynotwórczych z rodzajów:Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Stachybotrys, Mucor wywołujących mykotoksykozy ludzi i zwierząt
T-L-5Izolacja, hodowla i identyfikacja szczepów grzybów wywołujących alergie: Cladosporium, Alternaria, Rhizopus, Fusarium, Botrytis
T-L-2Diagnostyka mikroskopowa szczepów rodzajów: Microsporum, Trichophyton, Epidermophyton, Candida, Geotrichum i Aspergillus. Różnicowanie szczepów grzybów drożdżoidalnych na podstawie wyników szeregu cukrowego i wzrostu na podłożu Nickersona.
T-L-6Macromycetes - gatunki grzybów " kapeluszowych" stanowiące najczęstsze przyczyny zatruć - rozpoznawanie różnicujacych cech makro- i mikroskopowych mylonych z ich "sobowtórami" jadalnymi
T-L-7Diagnostyka i leczenie zatruć grzybami (postępowanie przedlekarskie, lekarskie i szpitalne)
T-L-1Organizacja pracy i przepisy BHP obowiązujące w laboratorium mikologicznym. Podstawowe podłoża do hodowli grzybów chorobotwórczych dla ludzi. Metody pobierania, przygotowania i barwienia preparatów oraz zakładanie mikrohodowli.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Ćwiczenia: obserwacja i szkic najważniejszych cech diagnostycznych gatunków grzybów mikroskopowych patogenicznych dla ludzi i zwierząt oraz makroskopowych gatunków grzybów trujących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych patogenicznych i trujacych dla ludzi i zwierząt
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów patogenicznych i chrobotwórczych dla człowiekaa także gatunków mikro- i makroskopowych wywołujących zatrucia u ludzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie korzysta, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się nawet podstawowymi pojęciami z zakresu mikologii lekarskiej
3,0Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (ponad 50% z obowiązujących treści) nie potrafi jednak łączyć ich z konkretnymi praktycznymi przykładami
3,5Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (55-70% z obowiązujacych treści) potrafi łączyć je z pojedynczymi praktycznymi przykładami
4,0Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (71-90% z obowiazujących treści) potrafi łączyć je z pojedynczymi praktycznymi przykładami
4,5Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (ponad 90% z obowiązujących treści) potrafi łączyć je z licznymi praktycznymi przykładami
5,0Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (ponad 90% z obowiazujących treści) potrafi łączyć je z licznymi praktycznymi przykładami, potrafi weryfikowac i analizować uniwersalizm stosowanej nomenklatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C18_U02Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenie związane z kontaktem człowieka z grzybami potencjalnie chorobotwórczymi oraz wykonać ich diagnozę taksonomiczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne wpływające na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludz, stan środowiska naturalnego i zasoby naturalne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z trującymi metabolitami pierwotnymi i wtórnymi grzybów występujących w surowcach i produktach spożywczych
C-3Zapoznanie studentów z diagnostyką i identyfikacją grzybów trujących i niejadalnych występujących w Polsce oraz objawami zatrucia tymi grzybami
C-1Zapoznanie studentów ze źródłami grzybowych zakażeń zewnętrznych i wewnętrznych ludzi i zwierząt oraz rozpoznawanie tych grzybów i symptomów przez nie wywoływanych
Treści programoweT-W-1Systematyka i biologia grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka. Naturalne rezerwuary grzybów potencjlanie chorobotwórczych dla człowieka i ich wymagania środowiskowe
T-W-3Dermatofity,wywoływane przez nie dermatozy, ich objawy kliniczne, zapobieganie i leczenie
T-W-4Grzybice głębokie - Mycoses profundae: etiologia, rozpoznanie i leczenie aspergilozy,kandydoz, kryptokokozy, mukormykozy, histoplazmozy i monosporiozy i in.
T-W-2Aktywność biochemiczna i cechy determinujące zoo- i antropopatogeniczność grzybów chorobotwórczych. Grzyby alergogenne.
T-W-5Mikotoksykozy ludzi i zwierząt, zródła zagrożen i symptomy zatruć metabolitami wtórnymi grzybów
T-W-6Zatrucia grzybami cz.1. Gatunki grzybów wytwarzające związki toksyczne o działaniu cytotoksycznym, nefrotoksycznym, neurotoksycznym i cholinergicznym
T-W-7Zatrucia grzybami cz.2. Grzyby wywołujące reakcje typu disulfiram-alkohol, gatunki grzybów o działaniu gastroenterotoksycznym i atropinopodobnym na OUN. Zagrożenia zdrowia i życia wywołane substancjami halucynogennymi grzybów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Ćwiczenia: obserwacja i szkic najważniejszych cech diagnostycznych gatunków grzybów mikroskopowych patogenicznych dla ludzi i zwierząt oraz makroskopowych gatunków grzybów trujących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych patogenicznych i trujacych dla ludzi i zwierząt
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów patogenicznych i chrobotwórczych dla człowiekaa także gatunków mikro- i makroskopowych wywołujących zatrucia u ludzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić rezerwuwarów występowania grzybów potencjalnie chorobotwórczych, nie umie zdiagnozowac żadnego z nich
3,0Student właściwie wymienia wiekszość zródeł infekcji człowieka i zwierząt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną do 50% taksonów zawartych w treściach programowych, nie potrafi jednak łaczyć ich z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami
3,5Student własciwie wymienia wszystkie zródła infekcji człowieka i zwierząt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną 55 -70% taksonów zawartych w treściach programowych, tylko pojedyncze ze zidentyfikowanych gatunków łączy z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami
4,0Student właściwie wymienia wszystkie zródła infekcji człowieka i zwierząt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną 71 -90% taksonów zawartych w treściach programowych, ponad 50% ze zidentyfikowanych gatunków łączy z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami
4,5Student właściwie wymienia wszystkie zródła infekcji człowieka i zwierzśt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną ponad 90% taksonów zawartych w treściach programowych, i wszystkie ze zidentyfikowanych gatunków łączy z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami
5,0Student właściwie wymienia wszystkie zródła infekcji człowieka i zwierząt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną ponad 90% taksonów zawartych w treściach programowych, i wszystkie ze zidentyfikowanych gatunków łączy z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C18_U03Student posiada umiejetnosc przeprowadzenia obserwacji mikro- i makroskopowych grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka oraz grzybów wytwarzajacych substancje trujace
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne wpływające na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludz, stan środowiska naturalnego i zasoby naturalne.
MS_1A_U06Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz ma umiejętność przeprowadzania obserwacji i oceny zjawisk procesowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z trującymi metabolitami pierwotnymi i wtórnymi grzybów występujących w surowcach i produktach spożywczych
C-3Zapoznanie studentów z diagnostyką i identyfikacją grzybów trujących i niejadalnych występujących w Polsce oraz objawami zatrucia tymi grzybami
C-1Zapoznanie studentów ze źródłami grzybowych zakażeń zewnętrznych i wewnętrznych ludzi i zwierząt oraz rozpoznawanie tych grzybów i symptomów przez nie wywoływanych
Treści programoweT-W-1Systematyka i biologia grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka. Naturalne rezerwuary grzybów potencjlanie chorobotwórczych dla człowieka i ich wymagania środowiskowe
T-W-3Dermatofity,wywoływane przez nie dermatozy, ich objawy kliniczne, zapobieganie i leczenie
T-W-4Grzybice głębokie - Mycoses profundae: etiologia, rozpoznanie i leczenie aspergilozy,kandydoz, kryptokokozy, mukormykozy, histoplazmozy i monosporiozy i in.
T-W-2Aktywność biochemiczna i cechy determinujące zoo- i antropopatogeniczność grzybów chorobotwórczych. Grzyby alergogenne.
T-W-5Mikotoksykozy ludzi i zwierząt, zródła zagrożen i symptomy zatruć metabolitami wtórnymi grzybów
T-W-6Zatrucia grzybami cz.1. Gatunki grzybów wytwarzające związki toksyczne o działaniu cytotoksycznym, nefrotoksycznym, neurotoksycznym i cholinergicznym
T-W-7Zatrucia grzybami cz.2. Grzyby wywołujące reakcje typu disulfiram-alkohol, gatunki grzybów o działaniu gastroenterotoksycznym i atropinopodobnym na OUN. Zagrożenia zdrowia i życia wywołane substancjami halucynogennymi grzybów.
T-L-4Izolacja, identyfikacja i charakterystyka szczepów grzybów toksynotwórczych z rodzajów:Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Stachybotrys, Mucor wywołujących mykotoksykozy ludzi i zwierząt
T-L-5Izolacja, hodowla i identyfikacja szczepów grzybów wywołujących alergie: Cladosporium, Alternaria, Rhizopus, Fusarium, Botrytis
T-L-2Diagnostyka mikroskopowa szczepów rodzajów: Microsporum, Trichophyton, Epidermophyton, Candida, Geotrichum i Aspergillus. Różnicowanie szczepów grzybów drożdżoidalnych na podstawie wyników szeregu cukrowego i wzrostu na podłożu Nickersona.
T-L-6Macromycetes - gatunki grzybów " kapeluszowych" stanowiące najczęstsze przyczyny zatruć - rozpoznawanie różnicujacych cech makro- i mikroskopowych mylonych z ich "sobowtórami" jadalnymi
T-L-7Diagnostyka i leczenie zatruć grzybami (postępowanie przedlekarskie, lekarskie i szpitalne)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Ćwiczenia: obserwacja i szkic najważniejszych cech diagnostycznych gatunków grzybów mikroskopowych patogenicznych dla ludzi i zwierząt oraz makroskopowych gatunków grzybów trujących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych patogenicznych i trujacych dla ludzi i zwierząt
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów patogenicznych i chrobotwórczych dla człowiekaa także gatunków mikro- i makroskopowych wywołujących zatrucia u ludzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi, samodzielnie ani z pomocą nauczyciela, przeprowadzić prawidłowego oznaczenia taksonomicznego żadnego z gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka, nie wykonuje wiarygodnych i reprezentatywnych preparatów z prób mikologicznych
3,0Student potrafi przeprowadzic prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka jedynie z pomocą nauczyciela, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne preparaty z prób mikologicznych
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka (ponad 50% zapalnowanych w treściach programowych), nie potrafi wyszukać kryteriów zróżnicowania tych grzybów, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne preparaty z prób mikologicznych
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka, (55 -70% zapalnowanych w treściach programowych), potrafi wyszukać kryteria zróżnicowania tych grzybów, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne preparaty z prób mikologicznych
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka, (71 -90% zapalnowanych w treściach programowych), potrafi wyszukać i nazwać pojedyncze kryteria zróżnicowania tych grzybów, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne preparaty z prób mikologicznych
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka, (71 -90% zapalnowanych w treściach programowych), potrafi wyszukać i nazwać wiekszość kryteriów zróżnicowania tych grzybów, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne preparaty z prób mikologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C18_K01Student ma świadomość powszechnie występujących zagrożen związanych z różnymi zródłami zakażen człowieka przez grzyby, możliwościami profilaktyki i diagnozy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze źródłami grzybowych zakażeń zewnętrznych i wewnętrznych ludzi i zwierząt oraz rozpoznawanie tych grzybów i symptomów przez nie wywoływanych
Treści programoweT-W-1Systematyka i biologia grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka. Naturalne rezerwuary grzybów potencjlanie chorobotwórczych dla człowieka i ich wymagania środowiskowe
T-W-3Dermatofity,wywoływane przez nie dermatozy, ich objawy kliniczne, zapobieganie i leczenie
T-W-4Grzybice głębokie - Mycoses profundae: etiologia, rozpoznanie i leczenie aspergilozy,kandydoz, kryptokokozy, mukormykozy, histoplazmozy i monosporiozy i in.
T-W-2Aktywność biochemiczna i cechy determinujące zoo- i antropopatogeniczność grzybów chorobotwórczych. Grzyby alergogenne.
T-W-5Mikotoksykozy ludzi i zwierząt, zródła zagrożen i symptomy zatruć metabolitami wtórnymi grzybów
T-W-6Zatrucia grzybami cz.1. Gatunki grzybów wytwarzające związki toksyczne o działaniu cytotoksycznym, nefrotoksycznym, neurotoksycznym i cholinergicznym
T-W-7Zatrucia grzybami cz.2. Grzyby wywołujące reakcje typu disulfiram-alkohol, gatunki grzybów o działaniu gastroenterotoksycznym i atropinopodobnym na OUN. Zagrożenia zdrowia i życia wywołane substancjami halucynogennymi grzybów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Ćwiczenia: obserwacja i szkic najważniejszych cech diagnostycznych gatunków grzybów mikroskopowych patogenicznych dla ludzi i zwierząt oraz makroskopowych gatunków grzybów trujących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych patogenicznych i trujacych dla ludzi i zwierząt
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów patogenicznych i chrobotwórczych dla człowiekaa także gatunków mikro- i makroskopowych wywołujących zatrucia u ludzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości powszechnie występujących zagrożeń związanych z różnymi źródłami zakażeń człowieka przez grzyby
3,0Student ma świadomość powszechnie występujących zagrożeń związanych z różnymi źródłami zakażeń człowieka przez grzyby a także inicjatywę w propagowaniu tej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C18_K02Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z trującymi metabolitami pierwotnymi i wtórnymi grzybów występujących w surowcach i produktach spożywczych
C-3Zapoznanie studentów z diagnostyką i identyfikacją grzybów trujących i niejadalnych występujących w Polsce oraz objawami zatrucia tymi grzybami
C-1Zapoznanie studentów ze źródłami grzybowych zakażeń zewnętrznych i wewnętrznych ludzi i zwierząt oraz rozpoznawanie tych grzybów i symptomów przez nie wywoływanych
Treści programoweT-L-8Praktyczne rozpoznawanie grzybów mikroskopowych wpływających na zdrowie ludzi
T-L-9Końcowy zaliczeniowy sprawdzian pisemny
T-L-7Diagnostyka i leczenie zatruć grzybami (postępowanie przedlekarskie, lekarskie i szpitalne)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Ćwiczenia: obserwacja i szkic najważniejszych cech diagnostycznych gatunków grzybów mikroskopowych patogenicznych dla ludzi i zwierząt oraz makroskopowych gatunków grzybów trujących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych patogenicznych i trujacych dla ludzi i zwierząt
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów patogenicznych i chrobotwórczych dla człowiekaa także gatunków mikro- i makroskopowych wywołujących zatrucia u ludzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest otwarty na ciągłe poszerzanie wiedzy i dokształcanie się
3,0Student jest otwarty na ciągłe poszerzanie wiedzy i dokształcanie się
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C18_K03Student jest otwarty na postrzeganie niebezpieczeństw związanych z różnymi możliwosciami i drogami zakażen i zatruć grzybami a także wykazuje dbałość o działania profilaktyczne w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z trującymi metabolitami pierwotnymi i wtórnymi grzybów występujących w surowcach i produktach spożywczych
C-3Zapoznanie studentów z diagnostyką i identyfikacją grzybów trujących i niejadalnych występujących w Polsce oraz objawami zatrucia tymi grzybami
C-1Zapoznanie studentów ze źródłami grzybowych zakażeń zewnętrznych i wewnętrznych ludzi i zwierząt oraz rozpoznawanie tych grzybów i symptomów przez nie wywoływanych
Treści programoweT-W-8Zaliczenie pisemne
T-W-6Zatrucia grzybami cz.1. Gatunki grzybów wytwarzające związki toksyczne o działaniu cytotoksycznym, nefrotoksycznym, neurotoksycznym i cholinergicznym
T-W-7Zatrucia grzybami cz.2. Grzyby wywołujące reakcje typu disulfiram-alkohol, gatunki grzybów o działaniu gastroenterotoksycznym i atropinopodobnym na OUN. Zagrożenia zdrowia i życia wywołane substancjami halucynogennymi grzybów.
T-L-4Izolacja, identyfikacja i charakterystyka szczepów grzybów toksynotwórczych z rodzajów:Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Stachybotrys, Mucor wywołujących mykotoksykozy ludzi i zwierząt
T-L-5Izolacja, hodowla i identyfikacja szczepów grzybów wywołujących alergie: Cladosporium, Alternaria, Rhizopus, Fusarium, Botrytis
T-L-2Diagnostyka mikroskopowa szczepów rodzajów: Microsporum, Trichophyton, Epidermophyton, Candida, Geotrichum i Aspergillus. Różnicowanie szczepów grzybów drożdżoidalnych na podstawie wyników szeregu cukrowego i wzrostu na podłożu Nickersona.
T-L-6Macromycetes - gatunki grzybów " kapeluszowych" stanowiące najczęstsze przyczyny zatruć - rozpoznawanie różnicujacych cech makro- i mikroskopowych mylonych z ich "sobowtórami" jadalnymi
T-L-3Sprawdzian pisemny
T-L-8Praktyczne rozpoznawanie grzybów mikroskopowych wpływających na zdrowie ludzi
T-L-9Końcowy zaliczeniowy sprawdzian pisemny
T-L-7Diagnostyka i leczenie zatruć grzybami (postępowanie przedlekarskie, lekarskie i szpitalne)
T-L-1Organizacja pracy i przepisy BHP obowiązujące w laboratorium mikologicznym. Podstawowe podłoża do hodowli grzybów chorobotwórczych dla ludzi. Metody pobierania, przygotowania i barwienia preparatów oraz zakładanie mikrohodowli.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub utrwalonego materiału mikologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego
M-3Ćwiczenia: obserwacja i szkic najważniejszych cech diagnostycznych gatunków grzybów mikroskopowych patogenicznych dla ludzi i zwierząt oraz makroskopowych gatunków grzybów trujących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował w domu
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta związane z praktycznym wyszukiwaniem i nazywaniem obiektów mykologicznych patogenicznych i trujacych dla ludzi i zwierząt
S-3Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mykologicznych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu programu ćwiczeń i wykładów
S-6Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja poznanych gatunków grzybów patogenicznych i chrobotwórczych dla człowiekaa także gatunków mikro- i makroskopowych wywołujących zatrucia u ludzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie postrzega niebezpieczeństw związanych z różnymi możliwosciami i drogami zakażen i zatruć grzybami a także nie wykazuje dbałości o działania profilaktyczne w tym zakresie
3,0Student jest otwarty na postrzeganie niebezpieczeństw związanych z różnymi możliwosciami i drogami zakażen i zatruć grzybami a także wykazuje dbałość o działania profilaktyczne w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0