Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy technologii roślinnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technologii roślinnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Wianecki <Marek.Wianecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu podstawy technologii roślinnej powinien znać podstawy biologii, chemii i mikrobiologii żywności. |
W-2 | Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy w zakresie właściwości technologicznych i żywieniowych owoców i warzyw oraz ich przetwarzania z uwzględnieniem zagrożeń mikrobiologicznych. |
C-2 | Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów roślinnych z uwzględnieniem mikrobiologicznych aspektów ich zagrożeń na poszczególnych etapach produkcji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązujacymi. | 1 |
T-L-2 | Technologia produkcji półproduktów na przykładzie przecieru z jabłek i z marchwi. | 2 |
T-L-3 | Technologia produkcji mrożonki warzywnej trzyskładnikowej. | 3 |
T-L-4 | Technologia produkcji marmolady. | 2 |
T-L-5 | Technologia produkcji soków surowych. | 2 |
T-L-6 | Charakterystyka i ocena właściwości sensorycznych i fizykochemicznych "biosoków". | 2 |
T-L-7 | Technologia produkcji galaretek owocowych. | 2 |
T-L-8 | Charakterystyka suszy warzywnych. Ocena ich własciwosci sensorycznych i fizykochemicznych. | 2 |
T-L-9 | Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych. | 2 |
T-L-10 | Ocena jakości ziemniaka w zależnosci od typu i zastosowanej obróbki cieplnej. | 2 |
T-L-11 | Technologia produkcji pieczarek marynowanych. | 2 |
T-L-12 | Wpływ wybranych obróbek technologicznych owoców na zawartość kwasu askorbinowego. | 2 |
T-L-13 | Technologia produkcji warzyw kiszonych. | 2 |
T-L-14 | Technologia produkcji sałatek warzywnych zakwaszanych. | 2 |
T-L-15 | Ocena i porównanie wybranych owoców kandyzowanych. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres, rola i zadania przetwórstwa owocowo-warzywnego w Polsce. | 2 |
T-W-2 | Owoce w przetwórstwie spożywczym - właściwości i kierunki wykorzystania. | 2 |
T-W-3 | Warzywa w przetwórstwie spożywczym - właściwości i kierunki wykorzystania. | 2 |
T-W-4 | Fizyczne i biologiczne metody utrwalania surowców i produktów roślinnych. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka i technologia produkcji wybranych półprzetworów. | 2 |
T-W-6 | Charakterystyka i technologia produkcji dżemów, marmolad i powideł. | 2 |
T-W-7 | Charakterystyka,technologia produkcji i właściwości prozdrowotne soków owocowych i warzywnych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie literatury | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwiów | 14 |
A-L-4 | Konsultacje | 6 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywny udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielna praca z literaturą | 8 |
A-W-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia praktyczne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu na podstawie średniej ocen z ćwiczeń i oceny z wykładu. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy w grupie. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C10_W01 Posiada podstawową wiedzę na temat właściwości owoców i warzyw pod wzgledem ich znaczenia technologicznego i zdrowotnego. Zna podstawowe technologie przetwarzania surowców roślinnych z uwzględnieniem ich aspektów mikrobiologicznych. | MS_1A_W14 | R1A_W04, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C10_U09 Student potrafi scharakteryzować surowce roślinne, określić ich przydatność technologiczną oraz zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych jego etapach. | MS_1A_U09 | R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-L-4, T-L-9, T-L-3, T-L-11, T-L-2, T-L-10, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-12, T-L-13, T-L-15, T-L-5, T-L-8, T-L-14 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C10_K01 Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie społeczną rolę absolwenta. | MS_1A_K01, MS_1A_K02, MS_1A_K03, MS_1A_K04, MS_1A_K05 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2 | T-L-11, T-L-15, T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-L-10, T-L-12, T-L-1, T-L-13, T-L-9, T-L-4, T-L-2, T-L-14, T-L-5, T-L-8, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C10_W01 Posiada podstawową wiedzę na temat właściwości owoców i warzyw pod wzgledem ich znaczenia technologicznego i zdrowotnego. Zna podstawowe technologie przetwarzania surowców roślinnych z uwzględnieniem ich aspektów mikrobiologicznych. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta na temat właściwości owoców i warzyw pod względem ich znaczenia technologicznego i zdrowotnego oraz podstawowych technologii przetwarzania surowców roslinnych z uwzględnieniem ich aspektów mikrobiologicznych jest niewystarczający. |
3,0 | Zasób wiedzy studenta w wyzej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyzej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu zauważalnych błędów. | |
5,0 | Student posiada dużą wiedzę na temat właściwości owoców i warzyw pod względem ich znaczenia technologicznego i zdrowotnego oraz bardzo dobrze zna podstawowe technologie przetwarzania surowców roślinnych z uwzględnieniem ich aspektów mikrobiologicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C10_U09 Student potrafi scharakteryzować surowce roślinne, określić ich przydatność technologiczną oraz zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych jego etapach. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować surowców roslinnych i ich przydatności technologicznej oraz jego umiejętności w zaplanowaniu procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobilogicznych na poszczególnych jego etapach są niewystarczające. |
3,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętności studenta w wyzej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować surowce roślinne i ich przydatność technologicznej oraz jego umiejętności w zaplanowaniu procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych jego etapach są powyżej standardu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C10_K01 Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie społeczną rolę absolwenta. | 2,0 | Kompetencje studenta w zakresie podnoszenia swojej wiedzy i samokształcenia się, a także odpowiedzialności za swoją pracę są nie wystarczające. Student nie potrafi być członkiem i liderem. Nie myśli i nie działa przedsiębiorczo. Nie zachowuje się profesjonalnie i nie rozumie społecznej roli absolwenta. |
3,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyzej średniego standardu z pewnymi brakami. | |
5,0 | Kompetencje studenta w zakresie podnoszenia swojej wiedzy i samokształcenia się, a także odpowiedzialności za swoją pracę są powyżej standardu. Student potrafi być bardzo dobrym członkiem i liderem. Wykazuje dużą aktywność myślenia i działania. Bardzo dobrze rozumie społeczną rolę lidera. |
Literatura podstawowa
- Jarczyk A., Berdowski J., Przetwórstwo owoców i warzyw cz I i II, Warszawa, 1999
- Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw., Wrocław, 2002
- Sikorski Z, Chemia żywności, WNT Warszawa
- Pijanowski E. i in., Ogólna technologia żywności, PWNT Warszawa, 1997
- Świetlikowska U., Surowce spożywcze, SGGW Warszawa, 2006
- Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Technologia produktów owocowo-warzywnych. cz. I., Warszawa, 1973
- Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Drzazga B., Technologia produktów owocowych i warzywnych. cz. II., Warszawa, 1976
Literatura dodatkowa
- Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych, Warszawa, 1993
- Drzazga A., Analiza technologiczna w przetwórstwie owoców i warzyw., Warszawa, 1995
- Lempka A, Towaroznawstwo produktów spożywczych, Warszawa, 1985
- Zalewski S., Podstawy technologii gastronomicznej., Warszawa, 2003