Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów

Sylabus przedmiotu Teoria optymalnych połowów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria optymalnych połowów
Specjalność Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL6 30 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student przystępujący do zajęć z Teorii optymalnych połowów powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu hydrobiologii, ekologii i ochrony środowiska, biologicznych zasobów morza oraz matematyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom wiadomości z zakresu teorii optymalnych połowów.
C-2Przygotowanie studentów do uczestnictwa w procesie gospodarowania zasobami biologicznymi mórz i oceanów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Standaryzacja nakładu połowowego i jej praktyczne wykorzystanie.2
T-L-2Ocena liczebności i biomasy pokolenia (kohorty) ryb w kolejnych latach życia.2
T-L-3Wykorzystanie danych z pomiaru masowego i odczytów wieku do sporządzenia klucza długość-wiek.4
T-L-4Wyznaczanie parametrów równań wzrostu długości i masy ryb według modelu von Bertalanffy'ego.4
T-L-5Kolokwium.2
T-L-6Wyznaczanie współczynników śmiertelności naturalnej i całkowitej przy pomocy różnych metod.4
T-L-7Zastosowanie metody analizy wirtualnej populacji (VPA).3
T-L-8Ocena zależności "stado-uzupełnienie".2
T-L-9Zastosowanie modelu analitycznego Bevertona i Holta.3
T-L-10Zastosowanie modeli syntetycznych - wyznaczanie parametrów modelu Schaefera i modelu Foxa2
T-L-11Kolokwium2
30
wykłady
T-W-1Ogólne zasady, cele i zadania teorii optymalnych połowów.2
T-W-2Pojęcie stada, metodyka identyfikacji stad.2
T-W-3Struktura stada i metody jej badania.2
T-W-4Główne czynniki decydujące o wielkości biomasy stada2
T-W-5Naturalne mechanizmy regulujące wielkość biomasy stada: uzupełnienie, wzrost, śmiertelność.2
T-W-6Zależność stado-uzupełnienie.2
T-W-7Naturalne przyczyny zmian produkcyjności stada.2
T-W-8Presja wywierana przez rybołówstwo jako główny czynnik wpływający na stado - śmiertelność połowowa.2
T-W-9Ocena wielkości stada.2
T-W-10Nakład połowowy, moc połowowa, wydajność połowu, łowność oraz dostępność i podatność na złowienie.2
T-W-11Modele optymalnych połowów: modele globalne (syntetyczne) i modele strukturalne (analityczne).4
T-W-12Analiza wirtualnej populacji.2
T-W-13Prognozowanie połowów.2
T-W-14Gospodarowanie żywymi zasobami mórz - regulacja rybołówstwa2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowywanie raportów z wykonanych na zajęciach zadań30
A-L-3przygotowanie się do kolokwiów30
A-L-4praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu30
120
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu30
A-W-3przygotowanie do egzaminu30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3prezentacja
M-4zajęcia z użyciem komputera
M-5dyskusja dydaktyczna
M-6metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdań z wykonanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwiów
S-3Ocena podsumowująca: zdanie egzaminu
S-4Ocena formująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S11_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z teorią optymalnych połowów. Ma wiedzę na temat procesów zachodzących w "stadach". Potrafi prognozować z wykorzystaniem metod statystycznych zmiany mogące zachodzić w eksploatowanych populacjach.
EMO_1A_W09, EMO_1A_W11, EMO_1A_W21R1A_W01, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-5S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S11_U01
Student potrafi analizować uzyskane informacje. Potrafi korzystać z technologii informacyjnych w celu pozyskania danych do analiz.
EMO_1A_U01, EMO_1A_U03R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, T1A_U01, T1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2
EMO_1A_S11_U02
Student potrafi dokonać analizy czynników wpływających na efektywność eksploatacji organizmów morskich. Na podstawie posiadanych danych potrafi dokonać oceny zasobów organizmów morskich.
EMO_1A_U11, EMO_1A_U16R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U12InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06C-2T-L-9, T-L-6, T-L-10, T-L-7, T-L-8M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S11_K01
Student wykazuje się etycznym podejściem do zwierząt ma jednak świadomość zróżnicowania kulturowego i wynikającego z niego różnego podejścia do eksploatacji organizmów wodnych.
EMO_1A_K01, EMO_1A_K02R1A_K01, R1A_K04, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K04, T1A_K07InzA_K02C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-7, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-9, T-L-6, T-L-10, T-L-7, T-L-8M-5, M-6S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S11_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z teorią optymalnych połowów. Ma wiedzę na temat procesów zachodzących w "stadach". Potrafi prognozować z wykorzystaniem metod statystycznych zmiany mogące zachodzić w eksploatowanych populacjach.
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S11_U01
Student potrafi analizować uzyskane informacje. Potrafi korzystać z technologii informacyjnych w celu pozyskania danych do analiz.
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium
EMO_1A_S11_U02
Student potrafi dokonać analizy czynników wpływających na efektywność eksploatacji organizmów morskich. Na podstawie posiadanych danych potrafi dokonać oceny zasobów organizmów morskich.
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S11_K01
Student wykazuje się etycznym podejściem do zwierząt ma jednak świadomość zróżnicowania kulturowego i wynikającego z niego różnego podejścia do eksploatacji organizmów wodnych.
2,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
5,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.

Literatura podstawowa

  1. Kompowski A., Horbowy J., Dynamika stada, Wydawnictwo MIR, Gdynia, 1990
  2. Kompowski A., Horbowy J., Wstęp do teorii optymalnych połowów, Wydawnictwo AR w Szczecinie, Szczecin, 1997
  3. anonymous, Stock assassment for fishery management., FAO Technical Papers, 2006
  4. Horbowy, Wielogatunkowy model stado-produkcja, Wydawnictwo MIR, Gdynia, 1992
  5. Hilborn R., Walters C.J., Quantitative fisheries stock assessment, Chapman&Hall, New York, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Standaryzacja nakładu połowowego i jej praktyczne wykorzystanie.2
T-L-2Ocena liczebności i biomasy pokolenia (kohorty) ryb w kolejnych latach życia.2
T-L-3Wykorzystanie danych z pomiaru masowego i odczytów wieku do sporządzenia klucza długość-wiek.4
T-L-4Wyznaczanie parametrów równań wzrostu długości i masy ryb według modelu von Bertalanffy'ego.4
T-L-5Kolokwium.2
T-L-6Wyznaczanie współczynników śmiertelności naturalnej i całkowitej przy pomocy różnych metod.4
T-L-7Zastosowanie metody analizy wirtualnej populacji (VPA).3
T-L-8Ocena zależności "stado-uzupełnienie".2
T-L-9Zastosowanie modelu analitycznego Bevertona i Holta.3
T-L-10Zastosowanie modeli syntetycznych - wyznaczanie parametrów modelu Schaefera i modelu Foxa2
T-L-11Kolokwium2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólne zasady, cele i zadania teorii optymalnych połowów.2
T-W-2Pojęcie stada, metodyka identyfikacji stad.2
T-W-3Struktura stada i metody jej badania.2
T-W-4Główne czynniki decydujące o wielkości biomasy stada2
T-W-5Naturalne mechanizmy regulujące wielkość biomasy stada: uzupełnienie, wzrost, śmiertelność.2
T-W-6Zależność stado-uzupełnienie.2
T-W-7Naturalne przyczyny zmian produkcyjności stada.2
T-W-8Presja wywierana przez rybołówstwo jako główny czynnik wpływający na stado - śmiertelność połowowa.2
T-W-9Ocena wielkości stada.2
T-W-10Nakład połowowy, moc połowowa, wydajność połowu, łowność oraz dostępność i podatność na złowienie.2
T-W-11Modele optymalnych połowów: modele globalne (syntetyczne) i modele strukturalne (analityczne).4
T-W-12Analiza wirtualnej populacji.2
T-W-13Prognozowanie połowów.2
T-W-14Gospodarowanie żywymi zasobami mórz - regulacja rybołówstwa2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowywanie raportów z wykonanych na zajęciach zadań30
A-L-3przygotowanie się do kolokwiów30
A-L-4praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu30
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu30
A-W-3przygotowanie do egzaminu30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S11_W01Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z teorią optymalnych połowów. Ma wiedzę na temat procesów zachodzących w "stadach". Potrafi prognozować z wykorzystaniem metod statystycznych zmiany mogące zachodzić w eksploatowanych populacjach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W09Ma podstawową wiedzę z zakresu technologii informacyjnych oraz zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich.
EMO_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
EMO_1A_W21Ma wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód, dynamice zmian zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiadomości z zakresu teorii optymalnych połowów.
C-2Przygotowanie studentów do uczestnictwa w procesie gospodarowania zasobami biologicznymi mórz i oceanów.
Treści programoweT-W-3Struktura stada i metody jej badania.
T-W-1Ogólne zasady, cele i zadania teorii optymalnych połowów.
T-W-4Główne czynniki decydujące o wielkości biomasy stada
T-W-2Pojęcie stada, metodyka identyfikacji stad.
T-W-6Zależność stado-uzupełnienie.
T-W-5Naturalne mechanizmy regulujące wielkość biomasy stada: uzupełnienie, wzrost, śmiertelność.
T-W-8Presja wywierana przez rybołówstwo jako główny czynnik wpływający na stado - śmiertelność połowowa.
T-W-9Ocena wielkości stada.
T-W-10Nakład połowowy, moc połowowa, wydajność połowu, łowność oraz dostępność i podatność na złowienie.
T-W-11Modele optymalnych połowów: modele globalne (syntetyczne) i modele strukturalne (analityczne).
T-W-12Analiza wirtualnej populacji.
T-W-13Prognozowanie połowów.
T-W-14Gospodarowanie żywymi zasobami mórz - regulacja rybołówstwa
T-W-7Naturalne przyczyny zmian produkcyjności stada.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3prezentacja
M-5dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zdanie egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S11_U01Student potrafi analizować uzyskane informacje. Potrafi korzystać z technologii informacyjnych w celu pozyskania danych do analiz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_U03Potrafi poprawnie zastosować podstawowe technologie informacyjne niezbędne w pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiadomości z zakresu teorii optymalnych połowów.
C-2Przygotowanie studentów do uczestnictwa w procesie gospodarowania zasobami biologicznymi mórz i oceanów.
Treści programoweT-L-3Wykorzystanie danych z pomiaru masowego i odczytów wieku do sporządzenia klucza długość-wiek.
T-L-1Standaryzacja nakładu połowowego i jej praktyczne wykorzystanie.
T-L-2Ocena liczebności i biomasy pokolenia (kohorty) ryb w kolejnych latach życia.
T-L-4Wyznaczanie parametrów równań wzrostu długości i masy ryb według modelu von Bertalanffy'ego.
Metody nauczaniaM-3prezentacja
M-4zajęcia z użyciem komputera
M-5dyskusja dydaktyczna
M-6metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdań z wykonanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S11_U02Student potrafi dokonać analizy czynników wpływających na efektywność eksploatacji organizmów morskich. Na podstawie posiadanych danych potrafi dokonać oceny zasobów organizmów morskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U11Potrafi eksplorować zasoby surowców pochodzenia morskiego oraz określić sposób ich pozyskiwania. Umie dokonać analizy czynników wpływających na efektywność ich eksploatacji.
EMO_1A_U16Potrafi na podstawie zgromadzonych danych dokonać oceny zasobów mórz i oceanów. Potrafi opracować plan zagospodarowania i przygotować koncepcyjną dokumentację niezbędną do prowadzenia eksploatacji zasobów mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do uczestnictwa w procesie gospodarowania zasobami biologicznymi mórz i oceanów.
Treści programoweT-L-9Zastosowanie modelu analitycznego Bevertona i Holta.
T-L-6Wyznaczanie współczynników śmiertelności naturalnej i całkowitej przy pomocy różnych metod.
T-L-10Zastosowanie modeli syntetycznych - wyznaczanie parametrów modelu Schaefera i modelu Foxa
T-L-7Zastosowanie metody analizy wirtualnej populacji (VPA).
T-L-8Ocena zależności "stado-uzupełnienie".
Metody nauczaniaM-4zajęcia z użyciem komputera
M-5dyskusja dydaktyczna
M-6metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdań z wykonanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S11_K01Student wykazuje się etycznym podejściem do zwierząt ma jednak świadomość zróżnicowania kulturowego i wynikającego z niego różnego podejścia do eksploatacji organizmów wodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiadomości z zakresu teorii optymalnych połowów.
C-2Przygotowanie studentów do uczestnictwa w procesie gospodarowania zasobami biologicznymi mórz i oceanów.
Treści programoweT-W-3Struktura stada i metody jej badania.
T-W-1Ogólne zasady, cele i zadania teorii optymalnych połowów.
T-W-4Główne czynniki decydujące o wielkości biomasy stada
T-W-2Pojęcie stada, metodyka identyfikacji stad.
T-W-6Zależność stado-uzupełnienie.
T-W-5Naturalne mechanizmy regulujące wielkość biomasy stada: uzupełnienie, wzrost, śmiertelność.
T-W-8Presja wywierana przez rybołówstwo jako główny czynnik wpływający na stado - śmiertelność połowowa.
T-W-9Ocena wielkości stada.
T-W-10Nakład połowowy, moc połowowa, wydajność połowu, łowność oraz dostępność i podatność na złowienie.
T-W-11Modele optymalnych połowów: modele globalne (syntetyczne) i modele strukturalne (analityczne).
T-W-12Analiza wirtualnej populacji.
T-W-13Prognozowanie połowów.
T-W-14Gospodarowanie żywymi zasobami mórz - regulacja rybołówstwa
T-W-7Naturalne przyczyny zmian produkcyjności stada.
T-L-3Wykorzystanie danych z pomiaru masowego i odczytów wieku do sporządzenia klucza długość-wiek.
T-L-1Standaryzacja nakładu połowowego i jej praktyczne wykorzystanie.
T-L-2Ocena liczebności i biomasy pokolenia (kohorty) ryb w kolejnych latach życia.
T-L-4Wyznaczanie parametrów równań wzrostu długości i masy ryb według modelu von Bertalanffy'ego.
T-L-9Zastosowanie modelu analitycznego Bevertona i Holta.
T-L-6Wyznaczanie współczynników śmiertelności naturalnej i całkowitej przy pomocy różnych metod.
T-L-10Zastosowanie modeli syntetycznych - wyznaczanie parametrów modelu Schaefera i modelu Foxa
T-L-7Zastosowanie metody analizy wirtualnej populacji (VPA).
T-L-8Ocena zależności "stado-uzupełnienie".
Metody nauczaniaM-5dyskusja dydaktyczna
M-6metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
5,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.