Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)
specjalność: informatyka i doradztwo w technice rolniczej i leśnej

Sylabus przedmiotu Zagadnienia jakości w technice:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagadnienia jakości w technice
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Dawidowski <Jan.Dawidowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jan Dawidowski <Jan.Dawidowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości ze statystyki – rozumienie i umiejętność wykorzystywania właściwości rozkładu normalnego (krzywej Gaussa)
W-2Umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excela w zakresie tworzenia wykresów i wykorzystywania w obliczeniach funkcji statystycznych
W-3Umiejętność posługiwania się programem Statistica (dostępny w zasobach Uczelnianego Centrum Komputerowego)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studenta z podstawowymi technikami i narzędziami sterowania jakością
C-2Przygotowanie absolwenta do zrozumienia i wyrobienia w nim umiejętności posługiwania się podstawowymi technikami i narzędziami sterowania jakością

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Metody statystyczne w ocenie jakości. Narzędzia i techniki zarządzania jakością: wykres współzależności, działania porównawcze, burza mózgów, wykres przyczynowo-skutkowy, karta przebiegu, wykres drzewa, karta kontrolna, histogram, wykres Pareto-Lorenza, wykres rozrzutu, zdatność procesów, straty jakościowe procesów15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Opracowanie i przygotowanie referatów oraz prezentacji10
A-W-3Studiowanie literatury5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studenta poprzez rozwiązywanie zadań oraz opracowanie i prezentowanie prac przejściowyc (referatów)
M-3Wykorzystanie programów komputerowych Excel i Statistica

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena zadań, prac przejściowych i prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C07_W01
zna wskaźniki wykorzystywane do charakteryzowania zmienności cech jakościowych i posiada wiedzę o sposobach wykorzystywania statystyki do rozwiązywania problemów jakościowych. Zna również podstawowe narzędzia i techniki doskonalenia jakości procesów i wykorzystywane do celu oprogramowanie komputerowe
TRL_2A_W18, TRL_2A_W23R2A_W05InzA2_W02, InzA2_W04, InzA2_W05C-1, C-2T-W-1M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C07_U01
ma umiejętność wykorzystania podstawowych, omawianych na zajęciach, technik i narzędzi doskonalenia jakości procesów oraz potrafi do tego celu wykorzystać narzędzia arkusza Excel oraz program Statistica
TRL_2A_U16, TRL_2A_U19, TRL_2A_U24R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1, C-2T-W-1M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C07_K01
jest kreatywny w wykorzystywaniu nabytej w trakcie zajęć wiedzy, otwarty i aktywny w pracy zespołowej, ma świadomość potrzeby doskonalenia jakości procesów realizowanych w obszarze produkcji rolniczej i około rolniczej
TRL_2A_K04, TRL_2A_K05R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-1, C-2T-W-1M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C07_W01
zna wskaźniki wykorzystywane do charakteryzowania zmienności cech jakościowych i posiada wiedzę o sposobach wykorzystywania statystyki do rozwiązywania problemów jakościowych. Zna również podstawowe narzędzia i techniki doskonalenia jakości procesów i wykorzystywane do celu oprogramowanie komputerowe
2,0Student nie posiada wiedzy o przedstawianych w trakcie zajęć podstawowych narzędziach i technikach zarządzania jakością
3,0Student poprawnie wykorzystuje właściwości rozkładu normalnego w ocenie wadliwości, stabilności i zdolności procesu
3,5Student poprawnie opisuje funkcje jakie pełnią wszystkie przedstawione w trakcie zajęć podstawowe narzędzia i techniki zarządzania jakością w procesie doskonalenia jakości
4,0Student potrafi opisać procedury wykorzystania wszystkich przedstawionych w trakcie zajęć podstawowych narzędzi i technik zarządzania jakością w procesie doskonalenia jakości
4,5Student zna możliwości wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excela i programu statystycznego Statistica do rozwiązywania problemów zarządzania jakością
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć podstawowe narzędzia i techniki zarządzania jakością, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C07_U01
ma umiejętność wykorzystania podstawowych, omawianych na zajęciach, technik i narzędzi doskonalenia jakości procesów oraz potrafi do tego celu wykorzystać narzędzia arkusza Excel oraz program Statistica
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować przedstawionych w trakcie zajęć podstawowych narzędzi i technik zarządzania jakością
3,0Student potrafi interpretować wyniki obliczeń wskaźników ą charakteryzujących wadliwość, stabilność i zdolność procesów bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student potrafi określić do rozwiązania jakich problemów jakościowych stosowane są przedstawione w trakcie zajęć podstawowe narzędzia i techniki zarządzania jakością
4,0Student potrafi zaprojektować badanie problemów jakościowych za pomocą przedstawionych w trakcie zajęć podstawowych narzędzi i technik zarządzania jakością w procesie doskonalenia jakości
4,5Student potrafi przeprowadzać analizy problemów jakościowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excela i programu statystycznego Statistica
5,0Student potrafi również prowadzić dyskusję o możliwościach doskonalenia jakości procesów i proponować stosowne rozwiązania zaistniałych problemów jakościowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C07_K01
jest kreatywny w wykorzystywaniu nabytej w trakcie zajęć wiedzy, otwarty i aktywny w pracy zespołowej, ma świadomość potrzeby doskonalenia jakości procesów realizowanych w obszarze produkcji rolniczej i około rolniczej
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy poprzez wyrażanie własnych poglądów na przekazywane treści
3,5Dodatkowo Student jest aktywny podczas dyskusji nad prezentowanymi w trakcie zajęć referatami
4,0Dodatkowo Student wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej oraz umiejętności i zdolności osobiste, w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Dodatkowo Student wykazuje aktywność w kreowaniu własnych pomysłów
5,0Student jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień

Literatura podstawowa

  1. Iwasiewicz A., Zarządzanie jakością. Podstawowe problemy i metody, PWN, Warszawa-Kraków, 1999
  2. Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka., PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Problemy jakości, Czasopismo FSNT NOT, 2011
  2. Przegląd Techniczny, Czasopismo FSNT NOT, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody statystyczne w ocenie jakości. Narzędzia i techniki zarządzania jakością: wykres współzależności, działania porównawcze, burza mózgów, wykres przyczynowo-skutkowy, karta przebiegu, wykres drzewa, karta kontrolna, histogram, wykres Pareto-Lorenza, wykres rozrzutu, zdatność procesów, straty jakościowe procesów15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Opracowanie i przygotowanie referatów oraz prezentacji10
A-W-3Studiowanie literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C07_W01zna wskaźniki wykorzystywane do charakteryzowania zmienności cech jakościowych i posiada wiedzę o sposobach wykorzystywania statystyki do rozwiązywania problemów jakościowych. Zna również podstawowe narzędzia i techniki doskonalenia jakości procesów i wykorzystywane do celu oprogramowanie komputerowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W18ma wiedzę w zakresie technologii wstępnego przetwarzania produktów roślinnych i zwierzęcych, obejmującą obróbkę surowców roślinnych przeznaczonych na produkty żywnościowe dla ludzi i zwierząt oraz wstępną obróbkę surowca mięsnego i mleka, a także sposoby oceny jakości wybranych surowców i kontroli jakości produktów;
TRL_2A_W23ma wiedzę w zakresie zagadnień jakości w technice, obejmującą zmienność cech jakościowych, metody statystyczne w ocenie jakości, narzędzia i techniki zarządzania jakością, zdatność i straty jakościowe procesów, przydatną do stosowania technik i narzędzi służących do sterowania jakością;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z podstawowymi technikami i narzędziami sterowania jakością
C-2Przygotowanie absolwenta do zrozumienia i wyrobienia w nim umiejętności posługiwania się podstawowymi technikami i narzędziami sterowania jakością
Treści programoweT-W-1Metody statystyczne w ocenie jakości. Narzędzia i techniki zarządzania jakością: wykres współzależności, działania porównawcze, burza mózgów, wykres przyczynowo-skutkowy, karta przebiegu, wykres drzewa, karta kontrolna, histogram, wykres Pareto-Lorenza, wykres rozrzutu, zdatność procesów, straty jakościowe procesów
Metody nauczaniaM-1metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-3Wykorzystanie programów komputerowych Excel i Statistica
M-2Aktywizacja studenta poprzez rozwiązywanie zadań oraz opracowanie i prezentowanie prac przejściowyc (referatów)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi
S-1Ocena formująca: Ocena zadań, prac przejściowych i prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy o przedstawianych w trakcie zajęć podstawowych narzędziach i technikach zarządzania jakością
3,0Student poprawnie wykorzystuje właściwości rozkładu normalnego w ocenie wadliwości, stabilności i zdolności procesu
3,5Student poprawnie opisuje funkcje jakie pełnią wszystkie przedstawione w trakcie zajęć podstawowe narzędzia i techniki zarządzania jakością w procesie doskonalenia jakości
4,0Student potrafi opisać procedury wykorzystania wszystkich przedstawionych w trakcie zajęć podstawowych narzędzi i technik zarządzania jakością w procesie doskonalenia jakości
4,5Student zna możliwości wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excela i programu statystycznego Statistica do rozwiązywania problemów zarządzania jakością
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć podstawowe narzędzia i techniki zarządzania jakością, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C07_U01ma umiejętność wykorzystania podstawowych, omawianych na zajęciach, technik i narzędzi doskonalenia jakości procesów oraz potrafi do tego celu wykorzystać narzędzia arkusza Excel oraz program Statistica
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U16rozpoznaje zagrożenia występujące dla środowiska ze strony wycofanych z eksploatacji środków technicznych i orientuje się w uwarunkowaniach i możliwościach poddania ich recyklingowi;
TRL_2A_U19potrafi opracować technologie wstępnej obróbki surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego przeznaczonych na produkty żywnościowe dla ludzi i zwierząt;
TRL_2A_U24potrafi stosować techniki i narzędzia służące do sterowania jakością;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z podstawowymi technikami i narzędziami sterowania jakością
C-2Przygotowanie absolwenta do zrozumienia i wyrobienia w nim umiejętności posługiwania się podstawowymi technikami i narzędziami sterowania jakością
Treści programoweT-W-1Metody statystyczne w ocenie jakości. Narzędzia i techniki zarządzania jakością: wykres współzależności, działania porównawcze, burza mózgów, wykres przyczynowo-skutkowy, karta przebiegu, wykres drzewa, karta kontrolna, histogram, wykres Pareto-Lorenza, wykres rozrzutu, zdatność procesów, straty jakościowe procesów
Metody nauczaniaM-1metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-3Wykorzystanie programów komputerowych Excel i Statistica
M-2Aktywizacja studenta poprzez rozwiązywanie zadań oraz opracowanie i prezentowanie prac przejściowyc (referatów)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi
S-1Ocena formująca: Ocena zadań, prac przejściowych i prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować przedstawionych w trakcie zajęć podstawowych narzędzi i technik zarządzania jakością
3,0Student potrafi interpretować wyniki obliczeń wskaźników ą charakteryzujących wadliwość, stabilność i zdolność procesów bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student potrafi określić do rozwiązania jakich problemów jakościowych stosowane są przedstawione w trakcie zajęć podstawowe narzędzia i techniki zarządzania jakością
4,0Student potrafi zaprojektować badanie problemów jakościowych za pomocą przedstawionych w trakcie zajęć podstawowych narzędzi i technik zarządzania jakością w procesie doskonalenia jakości
4,5Student potrafi przeprowadzać analizy problemów jakościowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excela i programu statystycznego Statistica
5,0Student potrafi również prowadzić dyskusję o możliwościach doskonalenia jakości procesów i proponować stosowne rozwiązania zaistniałych problemów jakościowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C07_K01jest kreatywny w wykorzystywaniu nabytej w trakcie zajęć wiedzy, otwarty i aktywny w pracy zespołowej, ma świadomość potrzeby doskonalenia jakości procesów realizowanych w obszarze produkcji rolniczej i około rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K04jest otwarty na poznawanie nowych technik i technologii przeznaczonych do stosowania w gospodarce żywnościowej i leśnej, jest wyczulony na techniki i technologie przyczyniające się do mniejszego obciążenia środowiska;
TRL_2A_K05ma świadomość ważności roli społecznej absolwenta zawodowo ukierunkowanego do działania w obszarze gospodarki żywnościowej i leśnej, rozumie społeczną wagę wytwarzania żywności o wysokiej jakości i ważność działania w sposób profesjonalny;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z podstawowymi technikami i narzędziami sterowania jakością
C-2Przygotowanie absolwenta do zrozumienia i wyrobienia w nim umiejętności posługiwania się podstawowymi technikami i narzędziami sterowania jakością
Treści programoweT-W-1Metody statystyczne w ocenie jakości. Narzędzia i techniki zarządzania jakością: wykres współzależności, działania porównawcze, burza mózgów, wykres przyczynowo-skutkowy, karta przebiegu, wykres drzewa, karta kontrolna, histogram, wykres Pareto-Lorenza, wykres rozrzutu, zdatność procesów, straty jakościowe procesów
Metody nauczaniaM-1metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-3Wykorzystanie programów komputerowych Excel i Statistica
M-2Aktywizacja studenta poprzez rozwiązywanie zadań oraz opracowanie i prezentowanie prac przejściowyc (referatów)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi
S-1Ocena formująca: Ocena zadań, prac przejściowych i prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy poprzez wyrażanie własnych poglądów na przekazywane treści
3,5Dodatkowo Student jest aktywny podczas dyskusji nad prezentowanymi w trakcie zajęć referatami
4,0Dodatkowo Student wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej oraz umiejętności i zdolności osobiste, w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Dodatkowo Student wykazuje aktywność w kreowaniu własnych pomysłów
5,0Student jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień