Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Zasady kompozycji i dekoracji wnętrz:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zasady kompozycji i dekoracji wnętrz
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, fizjologii i systematyce roślin, znajomość podstawowych gatunków roślin ozdobnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wartością dekoracyjną roślin ozdobnych
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi stylami i zasadami kompozycji roślinnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Historia dekoracji wnętrz materiałem roślinnym2
T-A-2Materiałoznawstwo i techniki stosowane w dekoracjach roślinnych2
T-A-3Zasady projektowania dekoracji roślinnych do określonych stylów wnętrz4
T-A-4Dekoracje o charakterze okolicznościowym3
T-A-5Dekoracje wielkoformatowe sal, hotelii, centrów handlowych.4
15
wykłady
T-W-1Asortyment roślin stosowanych w dekoracjach roślinnych5
T-W-2Dzieje dekoracji roślinnych5
T-W-3Elementy kompozycji roślinnej10
T-W-4Style kompozycji roślinnych10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje5
A-A-3przygotowanie opracowania wybranego tematu20
A-A-4przygotowanie do zaliczenia formy zajęć20
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne studiowanie treści programowych10
A-W-3konsultacje10
A-W-4przygotowanie do zaliczenia formy zajęć10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja,pokaz)
M-4Metody praktyczne (pokaz, wystawa)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test
S-2Ocena podsumowująca: projekt

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O02-2_W01
Umie dobierać rośliny ozodbne do dekoracji wnętrz
TRL_1A_W10R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O02-2_U01
Proponuje rodzaj kompozycji do dekoracji określonych wnętrz
TRL_1A_U10R1A_U05, R1A_U06InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O02-2_K01
student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie wiedzy na temat dekoracji wnętrz roślinami ozdobnymi
TRL_1A_K07R1A_K08InzA_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O02-2_W01
Umie dobierać rośliny ozodbne do dekoracji wnętrz
2,0
3,0student umie wykorzystywać podstawowe gatunki roślin ozdobnych do dekoracji wnętrz
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O02-2_U01
Proponuje rodzaj kompozycji do dekoracji określonych wnętrz
2,0
3,0student potrafi dobrać w stopniu podstawowym okreśłony typ dekoracji do wybranego wnętrza
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O02-2_K01
student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie wiedzy na temat dekoracji wnętrz roślinami ozdobnymi
2,0
3,0student w stopniu podstawowym ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie wiedzy na temat dekoracji wnętrz roślinami ozdobnymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Walther Beate, Kompozycje kwiatowe, Weltbild, Stuttgart, 2010
  2. Łukaszewska A., Skutnik E., Przewodnik florysty, SGGW, Warszawa, 2003
  3. Nizińska A., Bukieciarstwo i dekoracje roślinne, Hortpress, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Nizińska A., ABC Florystyk, Hortpress, Warszawa, 2008
  2. branżowe czasopisma, Florum, Nasz dom i ogród – flora, Florysta, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Historia dekoracji wnętrz materiałem roślinnym2
T-A-2Materiałoznawstwo i techniki stosowane w dekoracjach roślinnych2
T-A-3Zasady projektowania dekoracji roślinnych do określonych stylów wnętrz4
T-A-4Dekoracje o charakterze okolicznościowym3
T-A-5Dekoracje wielkoformatowe sal, hotelii, centrów handlowych.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Asortyment roślin stosowanych w dekoracjach roślinnych5
T-W-2Dzieje dekoracji roślinnych5
T-W-3Elementy kompozycji roślinnej10
T-W-4Style kompozycji roślinnych10
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje5
A-A-3przygotowanie opracowania wybranego tematu20
A-A-4przygotowanie do zaliczenia formy zajęć20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne studiowanie treści programowych10
A-W-3konsultacje10
A-W-4przygotowanie do zaliczenia formy zajęć10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O02-2_W01Umie dobierać rośliny ozodbne do dekoracji wnętrz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W10ma uporządkowaną podstawową wiedzę w zakresie: 1) produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin upraw-nych, uprawę roli, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie i nawożenie roślin, zmianowanie i płodozmiany, zasady użytkowania łąk i pastwisk, systemy gospodarowania w rolnictwie, wpływ mechanizacji na środowisko glebowe i produkcję roślinną, 2) produkcji ogrodniczej, obejmującą charakterystykę podstawowych grup roślin ogrodniczych oraz organizację produkcji i sprzedaży roślin ogrodni-czych, 3) produkcji zwierzęcej, obejmującą podstawy reprodukcji zwierząt, podstawy żywienia i paszoznawstwa, podstawy profilaktyki weterynaryjnej, dobrostan zwierząt, wymogi dla pomieszczeń inwentarskich, systemy i metody chowu, hodowli i użytkowania wybranych gatunków zwierząt, zagrożenia dla ludzi, zwierząt i środowiska naturalnego związane z intensywną produkcją zwierzęcą, 4) gospodarki leśnej, obejmującą ekosystem leśny, kategorie lasów ochron-nych i zasady prowadzenia w nich gospodarki leśnej, charakterystykę zasobów leśnych i przyrodniczych warunków produkcji leśnej w Polsce, regionalizację przyrodniczo-leśną i typologię siedlisk leśnych, cechy drzewostanu, mapy siedliskowe i drzewostanowe, strukturę i jakość hodowlaną oraz techniczną drzewostanu, zabiegi pielęgnacyjne, rębnie, zagrożenia, monitoring i ochronę lasów, z wyraźnym zaznaczeniem elementów środowiskowych, przydatną do rozu-mienia uwarunkowań i zasad produkcji roślinnej, zwierzęcej i leśnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wartością dekoracyjną roślin ozdobnych
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi stylami i zasadami kompozycji roślinnych
Treści programoweT-W-1Asortyment roślin stosowanych w dekoracjach roślinnych
T-W-2Dzieje dekoracji roślinnych
T-W-3Elementy kompozycji roślinnej
T-W-4Style kompozycji roślinnych
T-A-1Historia dekoracji wnętrz materiałem roślinnym
T-A-2Materiałoznawstwo i techniki stosowane w dekoracjach roślinnych
T-A-3Zasady projektowania dekoracji roślinnych do określonych stylów wnętrz
T-A-4Dekoracje o charakterze okolicznościowym
T-A-5Dekoracje wielkoformatowe sal, hotelii, centrów handlowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja,pokaz)
M-4Metody praktyczne (pokaz, wystawa)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test
S-2Ocena podsumowująca: projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student umie wykorzystywać podstawowe gatunki roślin ozdobnych do dekoracji wnętrz
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O02-2_U01Proponuje rodzaj kompozycji do dekoracji określonych wnętrz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U10wykazuje znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w produkcji roślinnej, hodowli i chowie zwierząt oraz gospodarce leśnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wartością dekoracyjną roślin ozdobnych
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi stylami i zasadami kompozycji roślinnych
Treści programoweT-W-1Asortyment roślin stosowanych w dekoracjach roślinnych
T-W-2Dzieje dekoracji roślinnych
T-W-3Elementy kompozycji roślinnej
T-W-4Style kompozycji roślinnych
T-A-1Historia dekoracji wnętrz materiałem roślinnym
T-A-2Materiałoznawstwo i techniki stosowane w dekoracjach roślinnych
T-A-3Zasady projektowania dekoracji roślinnych do określonych stylów wnętrz
T-A-4Dekoracje o charakterze okolicznościowym
T-A-5Dekoracje wielkoformatowe sal, hotelii, centrów handlowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja,pokaz)
M-4Metody praktyczne (pokaz, wystawa)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test
S-2Ocena podsumowująca: projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi dobrać w stopniu podstawowym okreśłony typ dekoracji do wybranego wnętrza
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O02-2_K01student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie wiedzy na temat dekoracji wnętrz roślinami ozdobnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wartością dekoracyjną roślin ozdobnych
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi stylami i zasadami kompozycji roślinnych
Treści programoweT-W-1Asortyment roślin stosowanych w dekoracjach roślinnych
T-W-2Dzieje dekoracji roślinnych
T-W-3Elementy kompozycji roślinnej
T-W-4Style kompozycji roślinnych
T-A-1Historia dekoracji wnętrz materiałem roślinnym
T-A-2Materiałoznawstwo i techniki stosowane w dekoracjach roślinnych
T-A-3Zasady projektowania dekoracji roślinnych do określonych stylów wnętrz
T-A-4Dekoracje o charakterze okolicznościowym
T-A-5Dekoracje wielkoformatowe sal, hotelii, centrów handlowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja,pokaz)
M-4Metody praktyczne (pokaz, wystawa)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie wiedzy na temat dekoracji wnętrz roślinami ozdobnymi
3,5
4,0
4,5
5,0