Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo rolnicze

Sylabus przedmiotu Metody statystyczne w badaniach rolniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody statystyczne w badaniach rolniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 2,00,47egzamin
laboratoriaL1 10 1,00,24zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw statystyki matematycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasadami planowania eksperymentów rolniczych
C-2Nabycie wiedzy w zakresie analizy statystycznej danych
C-3Ukształtowanie umiejętności wnioskowania i prezentacji wyników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza przykładów lczbowych, wnioskowanie, tabelaryczne i graficzne przedstawianie wyników20
20
laboratoria
T-L-1Samodzielna praca nad przykładami w programie komputerowym10
10
wykłady
T-W-1Podstawy wnioskowania statystycznego, podstawowe pojęcia w doświadczalnictwie2
T-W-2Zasady planowania doświadczeń, technika zakładania i prowadzenia doświadczeń2
T-W-3Analiza wariancji w doświadczalnictwie2
T-W-4Układy doświadczeń 1-czynnikowych2
T-W-5Testy wielokrotne w analizie wariancji2
T-W-6Układy doświadczeń 2-czynnikowych4
T-W-7Układy doświadczeń wieloczynnikowych2
T-W-8Transformacje wyników2
T-W-9Zastosowanie testów nieparametrycznych2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2wykonanie prac kontrolnych10
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Opracowanie prac projektowych20
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2przygotowanie do wykładów na podstawie literatury30
A-W-3udział w konsultacjach10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Praca kontrolna
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_B03_W01
Posiada wiedzę w zakresie stosowania metod statystycznych w doświadczeniach rolniczych
ROL_2A_W02R2A_W01, R2A_W03, R2A_W05C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-1M-1S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_B03_U01
Nabycie wiedzy w zakresie analizy statystycznej danych
ROL_2A_U01R2A_U01, R2A_U03C-1, C-3T-A-1, T-L-1M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_B03_K01
Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki działalności w rolnictwie z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
ROL_2A_K04R2A_K06C-3T-A-1, T-L-1M-2, M-3S-2, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_B03_W01
Posiada wiedzę w zakresie stosowania metod statystycznych w doświadczeniach rolniczych
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń
3,0Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w ograniczonym zakresie
3,5Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w szerszym zakresie
4,0Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod
4,5Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń ogrodniczych w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazać najlepsze rozwiazania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń ogrodniczych w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazać najlepsze rozwiazania i uzasadnić ich wybór

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_B03_U01
Nabycie wiedzy w zakresie analizy statystycznej danych
2,0Student nie potrafi planować i analizować wyników badań
3,0Student potrafi analizować wyniki w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki
4,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki
4,5Student potrafi dobrać odpowiednią metodę zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki, potrafi ocenićc ich wiarygodność i przydatność
5,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretować wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność oraz możliwość ich wykorzystania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_B03_K01
Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki działalności w rolnictwie z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
2,0
3,0Student potrafi ocenić skutki działalności w rolnictwie z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rudnicki F., Doświadczalnictwo rolnicze, Wydawnictwo ATR w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1991
  2. Tretowski J., Wójcik A.R., Metodyka doswiadczen rolniczych, Wydawnictwo WSRP Siedlce, Siedlce, 1991

Literatura dodatkowa

  1. Kala R. , 2002, Statystyka dla przyrodników, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza przykładów lczbowych, wnioskowanie, tabelaryczne i graficzne przedstawianie wyników20
20

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Samodzielna praca nad przykładami w programie komputerowym10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy wnioskowania statystycznego, podstawowe pojęcia w doświadczalnictwie2
T-W-2Zasady planowania doświadczeń, technika zakładania i prowadzenia doświadczeń2
T-W-3Analiza wariancji w doświadczalnictwie2
T-W-4Układy doświadczeń 1-czynnikowych2
T-W-5Testy wielokrotne w analizie wariancji2
T-W-6Układy doświadczeń 2-czynnikowych4
T-W-7Układy doświadczeń wieloczynnikowych2
T-W-8Transformacje wyników2
T-W-9Zastosowanie testów nieparametrycznych2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2wykonanie prac kontrolnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Opracowanie prac projektowych20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2przygotowanie do wykładów na podstawie literatury30
A-W-3udział w konsultacjach10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_B03_W01Posiada wiedzę w zakresie stosowania metod statystycznych w doświadczeniach rolniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę z zakresu matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów fizycznych zachodzących w glebie i roślinach oraz wiedzę z doświadczalnictwa, w tym stosowania metod statystycznych dostosowanych do specyfiki doświadczeń rolniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami planowania eksperymentów rolniczych
C-2Nabycie wiedzy w zakresie analizy statystycznej danych
Treści programoweT-W-4Układy doświadczeń 1-czynnikowych
T-W-2Zasady planowania doświadczeń, technika zakładania i prowadzenia doświadczeń
T-W-3Analiza wariancji w doświadczalnictwie
T-W-5Testy wielokrotne w analizie wariancji
T-W-6Układy doświadczeń 2-czynnikowych
T-W-8Transformacje wyników
T-W-7Układy doświadczeń wieloczynnikowych
T-W-1Podstawy wnioskowania statystycznego, podstawowe pojęcia w doświadczalnictwie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń
3,0Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w ograniczonym zakresie
3,5Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w szerszym zakresie
4,0Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod
4,5Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń ogrodniczych w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazać najlepsze rozwiazania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń ogrodniczych w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazać najlepsze rozwiazania i uzasadnić ich wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_B03_U01Nabycie wiedzy w zakresie analizy statystycznej danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł (zasoby medialne, Internet). Tworzenie informacji, krytyczne selekcjonowanie danych, gromadzenie, przechowywanie, twórcze przetwarzanie, z zachowaniem praw własności, intelektualnej, służące do opisu zjawisk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami planowania eksperymentów rolniczych
C-3Ukształtowanie umiejętności wnioskowania i prezentacji wyników
Treści programoweT-A-1Analiza przykładów lczbowych, wnioskowanie, tabelaryczne i graficzne przedstawianie wyników
T-L-1Samodzielna praca nad przykładami w programie komputerowym
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praca kontrolna
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi planować i analizować wyników badań
3,0Student potrafi analizować wyniki w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki
4,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki
4,5Student potrafi dobrać odpowiednią metodę zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki, potrafi ocenićc ich wiarygodność i przydatność
5,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretować wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność oraz możliwość ich wykorzystania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_B03_K01Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki działalności w rolnictwie z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności wnioskowania i prezentacji wyników
Treści programoweT-A-1Analiza przykładów lczbowych, wnioskowanie, tabelaryczne i graficzne przedstawianie wyników
T-L-1Samodzielna praca nad przykładami w programie komputerowym
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praca kontrolna
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić skutki działalności w rolnictwie z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0