Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo rolnicze

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie energii odnawialnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie energii odnawialnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Nowowiejski <Rafal.Nowowiejski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki - mechanika i ciepło.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z możliwościami racjonalnego wykorzystywania energii jakie daje energa odnawialna, szczególnie na obszarach wiejskich.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami oraz rozwiązaniami technicznymi z zakresu odnawialnych źródeł energii.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystania alternatywnych źródeł energii w rolnictwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zapotrzebowanie energii i jej zasoby odnawialne i nieodnawialne. Zalety i wady energetyki konwencjonalnej. Ekologiczne aspekty użytkowania energii.2
T-W-2Energia rzek. Elektrownie wodne. Mała energetyka wodna.1
T-W-3Energia wód morskich i oceanicznych. Energia pływów, fal, prądów morskich, różnic zasolenia. Energia termiczna mórz i oceanów.1
T-W-4Energia geotermiczna.1
T-W-5Energia wiatru. Turbiny wiatrowe. Podstawowe obliczenia.1
T-W-6Energia słoneczna. Pasywne i aktywne systemy jej wykorzystania. Kolektory słoneczne, stawy i kominy słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne. Podstawowe obliczenia.1
T-W-7Wykorzystanie biomasy. Biopaliwa. Rośliny energetyczne. Biogaz i biogazownie.2
T-W-8Wodór jako źródło energii. Ogniwa paliwowe.1
T-W-9Podstawowe akty i regulacje prawne związane z alternatywnymi źródłami energii. Pojęcie certyfikatów. Aspekty ekologiczne, spoleczne i ekonomiczne wykorzystywania alternatywnych źródeł energii.1
T-W-10Energia odpadowa.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie samodzielnego opracowania zadanego tematu.6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-3Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kontrola przyswajania materiału podawanego na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający wykłady
S-3Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału omawianego na wykładach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C08_W01
Ma wiedzę w zakresie energii odnawialnej, obejmującą możliwe do zastosowania w obszarze rolnictwa oraz gospodarki leśnej wybrane urządzenia energetyczne wykorzystujące energię odnawialną oraz polskie i europejskie regulacje prawne dotyczące alternatywnych źródeł energii. Zna podstawowe prawa, pojęcia i definicje z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie przemiany realizowane w urządzeniach i instalacjach wykorzystujących alternatywne źródła energii
ROL_2A_W06, ROL_2A_W10R2A_W01, R2A_W06, R2A_W07C-1, C-2T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-9M-1, M-3, M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C08_U01
Jest przygotowany do stosowania w produkcji rolniczej i leśnej urządzeń, układów i systemów bazujących na energii odnawialnej, potrafi dobrać poszczególne zespoły systemu energetycznego w gospodarstwie. Potrafi analizować pracę urządzeń bazujących na alternatywnych źródłach energii.
ROL_2A_U04R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-9M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_C08_K01
Student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się odpowiedzialną postawą i sumiennością w zdobywaniu wiedzy. Ma świadomość powiązań jakie istnieją między sposobami użytkowania energii a jakością środowiska. Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się.
ROL_2A_K01, ROL_2A_K03, ROL_2A_K06, ROL_2A_K07R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K07, R2A_K08C-1, C-2, C-3T-W-10, T-W-1, T-W-9M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C08_W01
Ma wiedzę w zakresie energii odnawialnej, obejmującą możliwe do zastosowania w obszarze rolnictwa oraz gospodarki leśnej wybrane urządzenia energetyczne wykorzystujące energię odnawialną oraz polskie i europejskie regulacje prawne dotyczące alternatywnych źródeł energii. Zna podstawowe prawa, pojęcia i definicje z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie przemiany realizowane w urządzeniach i instalacjach wykorzystujących alternatywne źródła energii
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Nie przygotował prezentacji na zadany temat.
3,0Zna większość podstawowych pojęć z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna większość podstawowych praw i definicji związanych z alternatywnymi żródłami energii.
3,5Zna prawie wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i częściowo rozumie prawie wszystkie podstawowych prawa i definicjie związanych z z alternatywnymi żródłami energii.
4,0Zna i rozumie wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z alternatywnymi żródłami energii.
4,5Zna i rozumie wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z alternatywnymi żródłami energii.
5,0Zna bardzo dobrze wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i bardzo dobrze rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z alternatywnymi żródłami energii.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C08_U01
Jest przygotowany do stosowania w produkcji rolniczej i leśnej urządzeń, układów i systemów bazujących na energii odnawialnej, potrafi dobrać poszczególne zespoły systemu energetycznego w gospodarstwie. Potrafi analizować pracę urządzeń bazujących na alternatywnych źródłach energii.
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności z zakresu alternatywnych źródeł energii.
3,0Student potrafi analizować pracę większości urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
3,5Student potrafi poprawnie analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
4,0Student potrafi dobrze analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
4,5Student potrafi prawie bezbłędnie analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
5,0Student potrafi bezbłędnie analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_C08_K01
Student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się odpowiedzialną postawą i sumiennością w zdobywaniu wiedzy. Ma świadomość powiązań jakie istnieją między sposobami użytkowania energii a jakością środowiska. Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się.
2,0Nie ma świadomości ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie.
3,0Ma świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
3,5Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
4,0Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi to uzasadnić.
4,5Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi dobrze to uzasadnić.
5,0Ma bardzo dużą świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie bardzo dobrze potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi dobrze to uzasadnić.

Literatura podstawowa

  1. Krawiec F., Energia. Zasoby, procesy, technologie, transformacje, modele biznesowe, planowanie rozwoju, Difin, Warszawa, 2012
  2. Lewandowski W. M., Proekologiczne źródła energii odnawialne, WNT, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Niedziółka D., Zielona energia w Polsce, CeDeWu, 2012
  2. Ciechanowicz W., Energia, środowisko i ekonomia, Instytut Badań Systemowych PAN, Warszawa, 1997
  3. Świerszcz K., Skuteczny biznesplan rozwoju energetyki z odnawialnych źródeł energii a fundusze europejskie, Atla2, Wrocław, 2011
  4. Łucki Z., Misiak W., Energetyka a społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zapotrzebowanie energii i jej zasoby odnawialne i nieodnawialne. Zalety i wady energetyki konwencjonalnej. Ekologiczne aspekty użytkowania energii.2
T-W-2Energia rzek. Elektrownie wodne. Mała energetyka wodna.1
T-W-3Energia wód morskich i oceanicznych. Energia pływów, fal, prądów morskich, różnic zasolenia. Energia termiczna mórz i oceanów.1
T-W-4Energia geotermiczna.1
T-W-5Energia wiatru. Turbiny wiatrowe. Podstawowe obliczenia.1
T-W-6Energia słoneczna. Pasywne i aktywne systemy jej wykorzystania. Kolektory słoneczne, stawy i kominy słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne. Podstawowe obliczenia.1
T-W-7Wykorzystanie biomasy. Biopaliwa. Rośliny energetyczne. Biogaz i biogazownie.2
T-W-8Wodór jako źródło energii. Ogniwa paliwowe.1
T-W-9Podstawowe akty i regulacje prawne związane z alternatywnymi źródłami energii. Pojęcie certyfikatów. Aspekty ekologiczne, spoleczne i ekonomiczne wykorzystywania alternatywnych źródeł energii.1
T-W-10Energia odpadowa.1
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie samodzielnego opracowania zadanego tematu.6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_C08_W01Ma wiedzę w zakresie energii odnawialnej, obejmującą możliwe do zastosowania w obszarze rolnictwa oraz gospodarki leśnej wybrane urządzenia energetyczne wykorzystujące energię odnawialną oraz polskie i europejskie regulacje prawne dotyczące alternatywnych źródeł energii. Zna podstawowe prawa, pojęcia i definicje z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie przemiany realizowane w urządzeniach i instalacjach wykorzystujących alternatywne źródła energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
ROL_2A_W10posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z możliwościami racjonalnego wykorzystywania energii jakie daje energa odnawialna, szczególnie na obszarach wiejskich.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami oraz rozwiązaniami technicznymi z zakresu odnawialnych źródeł energii.
Treści programoweT-W-2Energia rzek. Elektrownie wodne. Mała energetyka wodna.
T-W-10Energia odpadowa.
T-W-4Energia geotermiczna.
T-W-5Energia wiatru. Turbiny wiatrowe. Podstawowe obliczenia.
T-W-3Energia wód morskich i oceanicznych. Energia pływów, fal, prądów morskich, różnic zasolenia. Energia termiczna mórz i oceanów.
T-W-8Wodór jako źródło energii. Ogniwa paliwowe.
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zapotrzebowanie energii i jej zasoby odnawialne i nieodnawialne. Zalety i wady energetyki konwencjonalnej. Ekologiczne aspekty użytkowania energii.
T-W-7Wykorzystanie biomasy. Biopaliwa. Rośliny energetyczne. Biogaz i biogazownie.
T-W-6Energia słoneczna. Pasywne i aktywne systemy jej wykorzystania. Kolektory słoneczne, stawy i kominy słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne. Podstawowe obliczenia.
T-W-9Podstawowe akty i regulacje prawne związane z alternatywnymi źródłami energii. Pojęcie certyfikatów. Aspekty ekologiczne, spoleczne i ekonomiczne wykorzystywania alternatywnych źródeł energii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
M-2Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału omawianego na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Nie przygotował prezentacji na zadany temat.
3,0Zna większość podstawowych pojęć z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna większość podstawowych praw i definicji związanych z alternatywnymi żródłami energii.
3,5Zna prawie wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i częściowo rozumie prawie wszystkie podstawowych prawa i definicjie związanych z z alternatywnymi żródłami energii.
4,0Zna i rozumie wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z alternatywnymi żródłami energii.
4,5Zna i rozumie wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z alternatywnymi żródłami energii.
5,0Zna bardzo dobrze wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i bardzo dobrze rozumie wszystkie podstawowe prawa i definicje związane z alternatywnymi żródłami energii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_C08_U01Jest przygotowany do stosowania w produkcji rolniczej i leśnej urządzeń, układów i systemów bazujących na energii odnawialnej, potrafi dobrać poszczególne zespoły systemu energetycznego w gospodarstwie. Potrafi analizować pracę urządzeń bazujących na alternatywnych źródłach energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U04Samodzielnie potrafi opracować projekt zagospodarowania różnych siedlisk z wykorzystaniem roślin rolniczych i energetycznych i ozdobnych oraz ocenić jego efekty
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z możliwościami racjonalnego wykorzystywania energii jakie daje energa odnawialna, szczególnie na obszarach wiejskich.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami oraz rozwiązaniami technicznymi z zakresu odnawialnych źródeł energii.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystania alternatywnych źródeł energii w rolnictwie.
Treści programoweT-W-2Energia rzek. Elektrownie wodne. Mała energetyka wodna.
T-W-10Energia odpadowa.
T-W-4Energia geotermiczna.
T-W-5Energia wiatru. Turbiny wiatrowe. Podstawowe obliczenia.
T-W-3Energia wód morskich i oceanicznych. Energia pływów, fal, prądów morskich, różnic zasolenia. Energia termiczna mórz i oceanów.
T-W-8Wodór jako źródło energii. Ogniwa paliwowe.
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zapotrzebowanie energii i jej zasoby odnawialne i nieodnawialne. Zalety i wady energetyki konwencjonalnej. Ekologiczne aspekty użytkowania energii.
T-W-7Wykorzystanie biomasy. Biopaliwa. Rośliny energetyczne. Biogaz i biogazownie.
T-W-6Energia słoneczna. Pasywne i aktywne systemy jej wykorzystania. Kolektory słoneczne, stawy i kominy słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne. Podstawowe obliczenia.
T-W-9Podstawowe akty i regulacje prawne związane z alternatywnymi źródłami energii. Pojęcie certyfikatów. Aspekty ekologiczne, spoleczne i ekonomiczne wykorzystywania alternatywnych źródeł energii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
M-2Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kontrola przyswajania materiału podawanego na wykładach
S-3Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału omawianego na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności z zakresu alternatywnych źródeł energii.
3,0Student potrafi analizować pracę większości urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
3,5Student potrafi poprawnie analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
4,0Student potrafi dobrze analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
4,5Student potrafi prawie bezbłędnie analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
5,0Student potrafi bezbłędnie analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_C08_K01Student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się odpowiedzialną postawą i sumiennością w zdobywaniu wiedzy. Ma świadomość powiązań jakie istnieją między sposobami użytkowania energii a jakością środowiska. Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się prze całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
ROL_2A_K06Potrafi prawidłowo określać oraz rozwiązywać problemy związane z doradztwem produkcji rolniczej i agroturystyce
ROL_2A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie realizacji zadań związanych z produkcją rolniczą i organizacją agroturystyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z możliwościami racjonalnego wykorzystywania energii jakie daje energa odnawialna, szczególnie na obszarach wiejskich.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami oraz rozwiązaniami technicznymi z zakresu odnawialnych źródeł energii.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystania alternatywnych źródeł energii w rolnictwie.
Treści programoweT-W-10Energia odpadowa.
T-W-1Klasyfikacja źródeł energii. Zapotrzebowanie energii i jej zasoby odnawialne i nieodnawialne. Zalety i wady energetyki konwencjonalnej. Ekologiczne aspekty użytkowania energii.
T-W-9Podstawowe akty i regulacje prawne związane z alternatywnymi źródłami energii. Pojęcie certyfikatów. Aspekty ekologiczne, spoleczne i ekonomiczne wykorzystywania alternatywnych źródeł energii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii.
M-2Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kontrola przyswajania materiału podawanego na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający wykłady
S-3Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie.
3,0Ma świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
3,5Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
4,0Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi to uzasadnić.
4,5Ma dużą świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi dobrze to uzasadnić.
5,0Ma bardzo dużą świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie bardzo dobrze potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi dobrze to uzasadnić.