Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Choroby, szkodniki i ochrona roślin zielarskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Choroby, szkodniki i ochrona roślin zielarskich | ||
Specjalność | Zielarstwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z zakresu entomologii, anatomii, fizjologii i taksonomii roślin oraz posługiwania się mikroskopem świetlnym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zna i diagnozuje najważniejsze grupy chorób i szkodników roślin zielarskich, potrafi podać przyczyny ich pojawu, etiologię i warunki sprzyjające ich występowaniu |
C-2 | rozpoznaje gatunki grzybów ważne chorobotwórczo dla roślin zielarskich |
C-3 | potrafi wskazać i zastosować właściwe metody ochrony roślin zielarskich przed najważniejszymi chorobami i szkodnikami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Diagnostyka najważniejszych grup szkodników roślin zielarskich na podstawie cech morfologicznych oraz uszkodzeń roślin powodowanych przez wybrane fitofagi | 4 |
T-A-2 | Biologia, rozwój i szkodliwość wybranych szkodników roślin zielarskich | 4 |
T-A-3 | Charakterystyka najważniejszych szkodników roślin cebulowych, baldaszkowatych i różowatych | 5 |
T-A-4 | Diagnostyka i szkodliwość najważniejszych chorób roślin zielarskich powodowanych przez wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne i grzyby oraz biologia ich sprawców | 13 |
T-A-5 | Wpływ najważniejszych grup patogenów i szkodników roślinnych na jakość surowca zielarskiego | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka najważniejszych grup chorób i szkodników roślin zielarskich | 4 |
T-W-2 | Typy uszkodzeń roślin zielarskich powodowanych przez fitofagi | 4 |
T-W-3 | Ekologiczne aspekty występowania szkodników roślin. Choroba - jej istota, przebieg procesu chorobowego | 4 |
T-W-4 | Metody prognozowania i sygnalizacji pojawu najważniejszych chorób i szkodników roślin zielarskich | 4 |
T-W-5 | Czynniki wpływające na przebieg procesu chorobowego. Epidemiologia chorób roślin; typy epidemii i ich przebieg. | 4 |
T-W-6 | Profilaktyka w ochronie roślin zielarskich przed chorobami i szkodnikami | 4 |
T-W-7 | Ekologiczne i integrowane metody ochrony roślin zielarskich przed chorobami i szkodnikami uprawianych w gruncie i pod osłonami | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | konsultacje | 5 |
A-A-3 | samodzielne przygotowanie się do zliczenia wiedzy zdobytej na ćwiczeniach | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 4 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia treści programowych z wykładów | 10 |
A-W-4 | zaliczenie wiedzy z wykładów | 2 |
46 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | prezentacja multimedialna |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | pokaz i ekspozycja |
M-5 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: kolokwium |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-4 | Ocena podsumowująca: praca kontrolna z umiejętności |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D05-zi_W01 zna najważniejsze grupy chorób i szkodników roślin zielarskich, potrafi podać przyczyny ich pojawu, etiologię i warunki sprzyjające ich występowaniu | OG_1A_W13 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1, C-3, C-2 | T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-3 | M-2, M-1, M-3 | S-3 |
OG_1A_D05-zi_W02 potrafi wskazać właściwe metody ochrony roślin zielarskich przed najważniejszymi chorobami i szkodnikami | OG_1A_W13 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-2, C-3, C-1 | T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D05-zi_U01 diagnozuje najważniejsze grupy chorób i szkodników roślin zielarskich oraz rozpoznaje gatunki grzybów i szkodników ważne dla ochrony roślin zielarskich | OG_1A_U04 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-3, C-1, C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-4 | M-3, M-5, M-4, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
OG_1A_D05-zi_U02 potrafi zastosować właściwe metody ochrony roślin zielarskich przed najważniejszymi chorobami i szkodnikami | OG_1A_U13, OG_1A_U04 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U10 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-3, C-2, C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-5, M-4, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D05-zi_K01 ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania sie w zakresie stosowania nowoczesnych, a zarazem bezpiecznych metod ochrony roślin | OG_1A_K04, OG_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-3 | T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4 | M-3, M-1 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D05-zi_W01 zna najważniejsze grupy chorób i szkodników roślin zielarskich, potrafi podać przyczyny ich pojawu, etiologię i warunki sprzyjające ich występowaniu | 2,0 | |
3,0 | zna najważniejsze grupy chorób i szkodników roślin zielarskich w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_D05-zi_W02 potrafi wskazać właściwe metody ochrony roślin zielarskich przed najważniejszymi chorobami i szkodnikami | 2,0 | |
3,0 | potrafi wskazać właściwe metody ochrony roślin zielarskich w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D05-zi_U01 diagnozuje najważniejsze grupy chorób i szkodników roślin zielarskich oraz rozpoznaje gatunki grzybów i szkodników ważne dla ochrony roślin zielarskich | 2,0 | |
3,0 | diagnozuje najważniejsze grupy chorób i szkodników roślin zielarskich w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_D05-zi_U02 potrafi zastosować właściwe metody ochrony roślin zielarskich przed najważniejszymi chorobami i szkodnikami | 2,0 | |
3,0 | potrafi zastosować właściwe metody ochrony roślin zielarskich w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D05-zi_K01 ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania sie w zakresie stosowania nowoczesnych, a zarazem bezpiecznych metod ochrony roślin | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania się w zakresie stosowania środków ochrony roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia, PWRiL, Poznań, 2010, Tom 1
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia, PWRiL, Poznań, 2010, Tom 2
- Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa., 2011
- Błaszkowski J., Adamska I., Czerniawska B., Madej T., Zioło E., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, http://www.zor.zut.edu.pl/Skrypt-web/Home.html, 2011
- Czerniakowski Z.W., Czerniakowski Z., Szkodniki ziół, Wydawnictwo Mitel, Rzeszów, 2012
- Wilkaniec B. (red.), Entomologia szczegółowa, PWRiL, Poznań, 2010, Tom 2
Literatura dodatkowa
- Hołubowicz-Kliza G., Polowa uprawa ziół, IUNG, Puławy, 2012
- Łabanowski G., Orlikowski L., Soika G., Wojdyła A., Ochrona roślin rabatowych i balkonowych, Plantpress, Kraków, 2004
- Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, Plantpress, Kraków, 2011
- Instytut Ochrony Roślin – PIB, Zalecenia ochrony roślin. Rośliny zielarskie., Instytut Ochrony Roślin – PIB, Poznań, 2015