Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,46egzamin
laboratoriaL4 10 1,00,27zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,27zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z biologii ogólnej, chemii i fizyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się studentów z podstawowymi procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie
C-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
C-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększeniu produktywności roślin
C-4zdobycie umiejętności pracy w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie4
T-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin3
T-A-3Reakcje ruchowe roślin2
T-A-4Wskaźniki produktywności roślin1
10
laboratoria
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznnienia i osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji3
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych w liściach oraz pomiary intensywności fotosyntezy i oddychania roślin3
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy2
T-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin2
10
wykłady
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin3
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie)2
T-W-3wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania2
T-W-4Fizjologia żywienia mineralnego roślin3
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin2
T-W-6Ogólna charakterystyka regulatorów wzrostu i rozwoju roślin2
T-W-7Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych6
A-A-3Opracowanie konspektów z ćwiczeń audytoryjnych6
A-A-4Studiowanie fachowej literatury4
A-A-5konsultacje4
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-3Przygotowanie konspektów (sprawozdań) z zajęć laboratoryjnych8
A-L-4Studiowaniej literatury4
A-L-5konsultacje2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu9
A-W-3konsultacje1
A-W-4przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Pokaz, demonstracja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów
S-4Ocena formująca: Pisemna praca na wybrany temat

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B08_W01
Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
OG_1A_W04R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W05C-1T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-3, S-4
OG_1A_B08_W02
Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach
OG_1A_W04R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W05C-2T-L-1, T-A-3, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2, S-4
OG_1A_B08_W03
Zna niezbędne dla roślin składniki chemiczne oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną
OG_1A_W04R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W05C-3T-L-3, T-A-2, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-5S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B08_U02
Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski
OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-A-1M-1, M-2, M-4S-1, S-2
OG_1A_C13_U01
Potrafi opisać rolę czynników zewnętrznych (środowiskowych) i endogennych (wewnętrznych) w regulacji podstawowych procesów wrostu i rozwoju roślin
OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3, C-4T-L-4, T-A-2, T-W-3, T-W-6, T-A-4M-1, M-4, M-5S-1, S-3, S-4
OG_1A_C13_U03
Korzysta z różnych źródeł informcji i wyszukuje z nich dane do opracowania konkretnego zadania z zakresu fizjologii roslin ogrodniczych
OG_1A_U09R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1, C-3T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C13_K01
Potrafi współpracować w grupie i brać odpowiedzialność za wykonane zadanie
OG_1A_K05R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-A-1, T-A-4M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B08_W01
Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
2,0
3,0Student zna, definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_B08_W02
Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach
2,0
3,0Student w stopniu zadawalającym zna podstawowe czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz ich wpływ na procesy fizjologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_B08_W03
Zna niezbędne dla roślin składniki chemiczne oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną
2,0
3,0zna nie wszystkie składniki niezbędne dla roślin i wyjaśnia podstawową rolę niektórych z nich
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B08_U02
Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C13_U01
Potrafi opisać rolę czynników zewnętrznych (środowiskowych) i endogennych (wewnętrznych) w regulacji podstawowych procesów wrostu i rozwoju roślin
2,0
3,0student poprawnie opisuje wpływ podstawowych czynników wpływających na prawidłowy przebieg procesów wzrostu i rozwoju roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C13_U03
Korzysta z różnych źródeł informcji i wyszukuje z nich dane do opracowania konkretnego zadania z zakresu fizjologii roslin ogrodniczych
2,0
3,0potrafi poprawniedobrać podstawowe źródła informacji w celu opracowania konkretnego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C13_K01
Potrafi współpracować w grupie i brać odpowiedzialność za wykonane zadanie
2,0
3,0współpracuje w grupie w czasie zajęć laboratoryjnych i bierze częściową odpowiedzialność za wykonane zadanie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
  2. Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo Naukowe AR Szczecin, Szczecin, 2002
  3. Piskornik Z., Fizjologia roślin dla wydziałów ogrodniczych. Cz i i II, Wydawnictwo AR Kraków, Kraków, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A., Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie4
T-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin3
T-A-3Reakcje ruchowe roślin2
T-A-4Wskaźniki produktywności roślin1
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Procesy dyfuzji, pęcznnienia i osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji3
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych w liściach oraz pomiary intensywności fotosyntezy i oddychania roślin3
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy2
T-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin3
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie)2
T-W-3wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania2
T-W-4Fizjologia żywienia mineralnego roślin3
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin2
T-W-6Ogólna charakterystyka regulatorów wzrostu i rozwoju roślin2
T-W-7Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych6
A-A-3Opracowanie konspektów z ćwiczeń audytoryjnych6
A-A-4Studiowanie fachowej literatury4
A-A-5konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-3Przygotowanie konspektów (sprawozdań) z zajęć laboratoryjnych8
A-L-4Studiowaniej literatury4
A-L-5konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu9
A-W-3konsultacje1
A-W-4przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B08_W01Definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W04student ma wiedzę w zakresie fizjologii roślin ogrodniczych, obejmującą mechanizmy regulacji procesów życiowych roślin, gospodarkę wodną i mineralną roślin, transport i dystrybucję związków mineralnych i organicznych w roślinach oraz ich wpływ na plonowanie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się studentów z podstawowymi procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie
Treści programoweT-L-1Procesy dyfuzji, pęcznnienia i osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie)
T-W-4Fizjologia żywienia mineralnego roślin
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów
S-4Ocena formująca: Pisemna praca na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna, definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B08_W02Charakteryzuje czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W04student ma wiedzę w zakresie fizjologii roślin ogrodniczych, obejmującą mechanizmy regulacji procesów życiowych roślin, gospodarkę wodną i mineralną roślin, transport i dystrybucję związków mineralnych i organicznych w roślinach oraz ich wpływ na plonowanie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
Treści programoweT-L-1Procesy dyfuzji, pęcznnienia i osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji
T-A-3Reakcje ruchowe roślin
T-W-3wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Pisemna praca na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadawalającym zna podstawowe czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz ich wpływ na procesy fizjologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B08_W03Zna niezbędne dla roślin składniki chemiczne oraz objaśnia ich rolę fizjologiczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W04student ma wiedzę w zakresie fizjologii roślin ogrodniczych, obejmującą mechanizmy regulacji procesów życiowych roślin, gospodarkę wodną i mineralną roślin, transport i dystrybucję związków mineralnych i organicznych w roślinach oraz ich wpływ na plonowanie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększeniu produktywności roślin
Treści programoweT-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy
T-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin
T-W-4Fizjologia żywienia mineralnego roślin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Pokaz, demonstracja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów
S-4Ocena formująca: Pisemna praca na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna nie wszystkie składniki niezbędne dla roślin i wyjaśnia podstawową rolę niektórych z nich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B08_U02Wykonuje pomiary podstawowych procesów fizjologicznych u roślin, interpretuje wyniki tych pomiarów i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
C-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększeniu produktywności roślin
C-4zdobycie umiejętności pracy w grupie
Treści programoweT-L-1Procesy dyfuzji, pęcznnienia i osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych w liściach oraz pomiary intensywności fotosyntezy i oddychania roślin
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza pomiary podstawowych cech i procesów fizjologicznych oraz poprawnie analizuje wyniki tych pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C13_U01Potrafi opisać rolę czynników zewnętrznych (środowiskowych) i endogennych (wewnętrznych) w regulacji podstawowych procesów wrostu i rozwoju roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
C-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększeniu produktywności roślin
C-4zdobycie umiejętności pracy w grupie
Treści programoweT-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin
T-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin
T-W-3wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania
T-W-6Ogólna charakterystyka regulatorów wzrostu i rozwoju roślin
T-A-4Wskaźniki produktywności roślin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Pokaz, demonstracja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów
S-4Ocena formująca: Pisemna praca na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student poprawnie opisuje wpływ podstawowych czynników wpływających na prawidłowy przebieg procesów wzrostu i rozwoju roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C13_U03Korzysta z różnych źródeł informcji i wyszukuje z nich dane do opracowania konkretnego zadania z zakresu fizjologii roslin ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Poznanie zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinach a czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi (środowiskowymi)
C-1Zapoznanie się studentów z podstawowymi procesami fiizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie
C-3Wykorzystanie poznanych procesów fizjologicznych w zwiększeniu produktywności roślin
Treści programoweT-A-2Rola fizjologiczna i objawy niedoborów niezbędnych makro i mikroelementów u roślin
T-A-3Reakcje ruchowe roślin
T-W-1Gospodarka wodna komórek roślinnych i roślin
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie)
T-W-3wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na procesy fotosyntezy i oddychania
T-W-4Fizjologia żywienia mineralnego roślin
T-W-5Wzrost i różnicowanie się roślin
T-W-6Ogólna charakterystyka regulatorów wzrostu i rozwoju roślin
T-W-7Klasyfikacja i znaczenie ruchów roślinnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Pisemna praca na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi poprawniedobrać podstawowe źródła informacji w celu opracowania konkretnego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C13_K01Potrafi współpracować w grupie i brać odpowiedzialność za wykonane zadanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4zdobycie umiejętności pracy w grupie
Treści programoweT-L-1Procesy dyfuzji, pęcznnienia i osmozy. Oznaczanie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych w liściach oraz pomiary intensywności fotosyntezy i oddychania roślin
T-L-3Wykrywanie pierwiastków mineralnych w roślinie. Antagonizm jonowy
T-L-4Wpływ stymulatorów i inhibitorów na procesy wzrostu i rozwoju roślin
T-A-1Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie
T-A-4Wskaźniki produktywności roślin
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0współpracuje w grupie w czasie zajęć laboratoryjnych i bierze częściową odpowiedzialność za wykonane zadanie
3,5
4,0
4,5
5,0