Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Hortiterapia i dekoracje roślinne
Sylabus przedmiotu Konserwacja i przechowalnictwo surowców zielarskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konserwacja i przechowalnictwo surowców zielarskich | ||
Specjalność | Zielarstwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada wiedzę z zakresu chemii analitycznej, biochemii i fizjologii roślin |
W-2 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu zielarstwa |
W-3 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu przetwórstwa i przechowalnictwa surowców roślinnych |
W-4 | Ukształtowanie w studentach umiejętności przeprowadzenia kompleksowej oceny jakości surowców i produktów zielarskich |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom wiedzy z zakresu metod konserwacji i przechowalnictwa surowców zielarskich |
C-2 | Przekazanie studentom wiedzy z zakresu właściwości i możliwości wykorzystania związków biologicznie czynnych surowców zielarskich w produkcji preparatów ziołowych |
C-3 | Zapoznanie studentów z warunkami i technologiami wytwarzania preparatów ziołowych |
C-4 | Wykształcenie w studentach umiejętności oceny wpływu technologii suszenia i przetwarzania surowców roślinnych na jakość i właściwości produktu finalnego oraz dokonania wyboru właściwej technologii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka metod pozyskiwania olejków eterycznych | 2 |
T-A-2 | Produkcja ekstraktów ziołowych | 3 |
T-A-3 | Wykorzystanie ziół w produkcji leków prostych | 2 |
T-A-4 | Otrzymywanie wyciągów, soków, intraktów i nalewek | 3 |
T-A-5 | Produkcja syropów, past i proszków ziołowych | 2 |
T-A-6 | Technologia produkcji i zastosowanie mieszanek ziołowych | 2 |
T-A-7 | Charakterystyka produkcji leków ziołowych złożonych | 3 |
T-A-8 | Wykorzystanie technik mikrokapsułkowania w produkcji przetworów ziołowych | 1 |
T-A-9 | Ocena wpływu metod przetwarzania za zawartość i aktywność związków biologicznie czynnych | 2 |
20 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie surowca do suszenia. Ocena organoleptyczna, makro- i mikroskopowa surowca przed suszeniem, zgodnie z obowiązującymi standardami - praca w grupach | 5 |
T-L-2 | Ocena fizykochemiczna surowca przed suszeniem, zgodnie z obowiązującymi standardami - praca w grupach | 5 |
T-L-3 | Wpływ suszenia na cechy organoleptyczne oraz zawartość związków biologicznie czynnychw surowcach zielarskich. Laboratoryjna ocena jakości surowca po suszeniu, zgodnie z obowiązującymi standardami - praca w grupach, przygotowanie sprawozdania | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka metod konserwacji surowców zielarskich | 1 |
T-W-2 | Fizyczne warunki suszenia surowców zielarskich | 3 |
T-W-3 | Metody suszenia i typy suszarni. Obsługa suszarni | 3 |
T-W-4 | Adjustacja surowców zielarskich | 4 |
T-W-5 | Przechowywanie surowców zielarskich | 2 |
T-W-6 | Rodzaje opakowań surowców zielarskich | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w zajęciach | 20 |
A-A-2 | przygotowanie do sprawdzianu | 5 |
A-A-3 | czytanie wskazanej lieratury | 6 |
31 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 4 |
A-L-3 | udział w konsultacjach związanych z opracowaniem raportu | 2 |
A-L-4 | opracowanie wyników oznaczeń laboratoryjnych | 3 |
A-L-5 | napisanie raportu z ćwiczeń laboratoryjnych | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 8 |
A-W-3 | przygotowanie do testu | 8 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Wykład problematyczny |
M-3 | Pokaz |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studenta przy wykonywaniu analiz |
M-5 | Analiza interpretacyjna uzyskanych wyników badań |
M-6 | Metoda projektów / raport |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru |
S-3 | Ocena podsumowująca: Raport |
S-4 | Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D10-zi_W01 Student zna podstawowe składniki biologicznie czynne występujące w surowcach zielarskich oraz kierunki ich wykorzystania w produkcji preparatów ziołowych | OG_1A_W04 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W05 | C-3, C-2 | T-A-1, T-A-8, T-A-7, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-W-1, T-A-3, T-A-4, T-A-9 | M-3, M-1 | S-2, S-1 |
OG_1A_D10-zi_W02 Student posiada wiedzę z zakresu metod konserwacji i przechowalnictwa surowców zielarskich | OG_1A_W19 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-4 | T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2 |
OG_1A_D10-zi_W03 Student zna zagadnienie z zakresu warunków i technologii wytwarzania preparatów ziołowych | OG_1A_W19 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-3, T-A-9, T-A-8, T-A-5, T-A-7, T-A-2 | M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D10-zi_U01 Student potrafi dobrać optymalne warunki i technologię suszenia oraz przetwarzania surowców zielarskich, mając na uwadze zachowanie wysokiej jakości i właściwości produktu finalnego | OG_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-4, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
OG_1A_D10-zi_U02 Student samodzielnie przeprowadza badania związane z oceną jakości surowców zielarskich, w oparciu o obowiązujące standardy, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski | OG_1A_U08 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-4 | T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-6, M-4, M-5 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D10-zi_K01 Student potrafi zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości surowców zielarskich w oparciu o obowiązujące standardy | OG_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-4 | T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-5, M-4, M-6 | S-4, S-3 |
OG_1A_D10-zi_K02 Student ma świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo produktów zielarskich | OG_1A_K04 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2, C-1, C-3 | T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-A-9 | M-3, M-1, M-4, M-5, M-6 | S-3, S-4, S-1 |
OG_1A_D10-zi_K03 Student potrafi pracować w zespole | OG_1A_K05 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-4 | T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-6, M-4, M-5 | S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D10-zi_W01 Student zna podstawowe składniki biologicznie czynne występujące w surowcach zielarskich oraz kierunki ich wykorzystania w produkcji preparatów ziołowych | 2,0 | Student nie zna podstawowych składników biologicznie czynnych występujących w surowcach zielarskich oraz kierunków ich wykorzystania w produkcji preparatów ziołowych |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym najważniejsze składniki biologicznie czynne występujące w surowcach zielarskich oraz kierunki ich wykorzystania w produkcji preparatów ziołowych | |
3,5 | Student zna w stopniu zadowalającym podstawowe składniki biologicznie czynne występujące w surowcach zielarskich oraz kierunki ich wykorzystania w produkcji preparatów ziołowych | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym podstawowe składniki biologicznie czynne występujące w surowcach zielarskich oraz kierunki ich wykorzystania w produkcji preparatów ziołowych | |
4,5 | Student zna w stopniu ponad dobrym podstawowe składniki biologicznie czynne występujące w surowcach zielarskich oraz kierunki ich wykorzystania w produkcji preparatów ziołowych | |
5,0 | Student zna w stopniu bardzo dobrym podstawowe składniki biologicznie czynne występujące w surowcach zielarskich oraz kierunki ich wykorzystania w produkcji preparatów ziołowych | |
OG_1A_D10-zi_W02 Student posiada wiedzę z zakresu metod konserwacji i przechowalnictwa surowców zielarskich | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu metod konserwacji i przechowalnictwa surowców zielarskich |
3,0 | Student posiada w stopniu podstawowym wiedzę z zakresu metod konserwacji i przechowalnictwa surowców zielarskich | |
3,5 | Student posiada w stopniu zadowalającym wiedzę z zakresu metod konserwacji i przechowalnictwa surowców zielarskich | |
4,0 | Student posiada w stopniu dobrym wiedzę z zakresu metod konserwacji i przechowalnictwa surowców zielarskich | |
4,5 | Student posiada w stopniu ponad dobrym wiedzę z zakresu metod konserwacji i przechowalnictwa surowców zielarskich | |
5,0 | Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę z zakresu metod konserwacji i przechowalnictwa surowców zielarskich | |
OG_1A_D10-zi_W03 Student zna zagadnienie z zakresu warunków i technologii wytwarzania preparatów ziołowych | 2,0 | Student nie zna zagadnień z zakresu warunków i technologii wytwarzania preparatów ziołowych |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym zagadnienie z zakresu warunków i technologii wytwarzania preparatów ziołowych | |
3,5 | Student zna w stopniu zadowalającym zagadnienie z zakresu warunków i technologii wytwarzania preparatów ziołowych | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym zagadnienie z zakresu warunków i technologii wytwarzania preparatów ziołowych | |
4,5 | Student zna w stopniu ponad dobrym zagadnienie z zakresu warunków i technologii wytwarzania preparatów ziołowych | |
5,0 | Student zna w stopniu bardzo dobrym zagadnienie z zakresu warunków i technologii wytwarzania preparatów ziołowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D10-zi_U01 Student potrafi dobrać optymalne warunki i technologię suszenia oraz przetwarzania surowców zielarskich, mając na uwadze zachowanie wysokiej jakości i właściwości produktu finalnego | 2,0 | Student nie potrafi dobrać optymalnych warunków i technologii suszenia oraz przetwarzania surowców zielarskich, mając na uwadze zachowanie wysokiej jakości i właściwości produktu finalnego |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym dobrać optymalne warunki i technologię suszenia oraz przetwarzania surowców zielarskich, mając na uwadze zachowanie wysokiej jakości i właściwości produktu finalnego | |
3,5 | Student potrafi dobrać w stopniu zadowalającym optymalne warunki i technologię suszenia oraz przetwarzania surowców zielarskich, mając na uwadze zachowanie wysokiej jakości i właściwości produktu finalnego | |
4,0 | Student potrafi dobrać w stopniu dobrym optymalne warunki i technologię suszenia oraz przetwarzania surowców zielarskich, mając na uwadze zachowanie wysokiej jakości i właściwości produktu finalnego | |
4,5 | Student potrafi dobrać w stopniu ponad dobrym optymalne warunki i technologię suszenia oraz przetwarzania surowców zielarskich, mając na uwadze zachowanie wysokiej jakości i właściwości produktu finalnego | |
5,0 | Student potrafi dobrać w stopniu bardzo dobrym optymalne warunki i technologię suszenia oraz przetwarzania surowców zielarskich, mając na uwadze zachowanie wysokiej jakości i właściwości produktu finalnego | |
OG_1A_D10-zi_U02 Student samodzielnie przeprowadza badania związane z oceną jakości surowców zielarskich, w oparciu o obowiązujące standardy, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić badań związanych z oceną jakości surowców zielarskich, w oparciu o obowiązujące standardy, błędnie interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym samodzielnie przeprowadzić badania związane z oceną jakości surowców zielarskich, w oparciu o obowiązujące standardy, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski | |
3,5 | Student potrafi w stopniu zadowalającym samodzielnie przeprowadzić badania związane z oceną jakości surowców zielarskich, w oparciu o obowiązujące standardy, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym samodzielnie przeprowadzić badania związane z oceną jakości surowców zielarskich, w oparciu o obowiązujące standardy, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski | |
4,5 | Student potrafi w stopniu ponad dobrym samodzielnie przeprowadzić badania związane z oceną jakości surowców zielarskich, w oparciu o obowiązujące standardy, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym samodzielnie przeprowadzić badania związane z oceną jakości surowców zielarskich, w oparciu o obowiązujące standardy, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D10-zi_K01 Student potrafi zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości surowców zielarskich w oparciu o obowiązujące standardy | 2,0 | Student nie potrafi zaplanować i przeprowadzić kompleksowej oceny jakości surowców zielarskich w oparciu o obowiązujące standardy |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości surowców zielarskich w oparciu o obowiązujące standardy | |
3,5 | Student potrafi w stopniu zadowalającym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości surowców zielarskich w oparciu o obowiązujące standardy | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości surowców zielarskich w oparciu o obowiązujące standardy | |
4,5 | Student potrafi w stopniu ponad dobrym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości surowców zielarskich w oparciu o obowiązujące standardy | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym zaplanować i przeprowadzić kompleksową ocenę jakości surowców zielarskich w oparciu o obowiązujące standardy | |
OG_1A_D10-zi_K02 Student ma świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo produktów zielarskich | 2,0 | Student nie ma świadomości wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo produktów zielarskich |
3,0 | Student ma w stopniu podstawowym świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo produktów zielarskich | |
3,5 | Student ma w stopniu zadowalającym świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo produktów zielarskich | |
4,0 | Student ma w stopniu dobrym świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo produktów zielarskich | |
4,5 | Student ma w stopniu ponad dobrym świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo produktów zielarskich | |
5,0 | Student ma w stopniu bardzo dobrym świadomość wpływu różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych na jakość, w tym bezpieczeństwo produktów zielarskich | |
OG_1A_D10-zi_K03 Student potrafi pracować w zespole | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole |
3,0 | Student potrafi pracować w zespole w stopniu podstawowym | |
3,5 | Student potrafi pracować w zespole w stopniu zadowalającym | |
4,0 | Student potrafi pracować w zespole w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi pracować w zespole w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student potrafi pracować w zespole w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Karwowska K., Przybył J., Suszarnictwo i przetwórstwo ziół, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2005
- Strzelecka H., Towaroznawstwo zielarskie, Dział Wydawnictw AM, Warszawa, 1997
- Farmakopea Polska VIII, Polskie Towarzystwo Farmaceutyczne, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Kohlmünzer S., Farmakognozja, PZWL, Warszawa, 2007
- Lamer-Zarawska E., Kowal-Gierczak B., Niedworok J., Fitoterapia i leki roślinne, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
- Schaffner W., Rośliny lecznicze – chemizm, działanie, zastosowanie, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1996
- Polskie Normy ISO z zakresu oceny jakości surowców zielarskich