Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Hortiterapia i dekoracje roślinne

Sylabus przedmiotu Terapie naturalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Terapie naturalne
Specjalność Zielarstwo
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Dobromilska <Renata.Dobromilska@zut.edu.pl>, Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 0,70,50zaliczenie
wykładyW6 5 0,30,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu zielarstwa i farmakognozji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasadami przygotowania ziół do użycia i zasadami tworzenia receptur, bezpiecznym dawkowaniem oraz interakcą leków ziołowych.
C-2Tarapie naturalne stosowane w różnych dolegliwościach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zioła stosowane w chorobach serca, wątroby i dróg żółciowych, zioła przeciwgorączkowe, przeciwkrwotoczne, przeciwzapalne i odkażające, przeciwbiegunkowe, przeczyszczające, uspakajające.8
T-A-2Zioła o nadzwyczajnej mocy.2
T-A-3Zioła imunostymujujące.3
T-A-4Aromaterapia i kosmetyka ziołowa.2
15
wykłady
T-W-1Metody terapii naturalnych – przygotowanie ziół do użycia, zasady tworzenia receptur, dawkowanie, interakcje leków.5
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Studiowanie fachowej literatury4
21
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
9

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna)
M-3metody eksponujące (surowce, zdjęcia, ryciny)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: prezentacja

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D08-zi_W01
Student ma wiedzę odnośnie roli i znaczenia ziołolecznictwa w zapobieganiu i zwalczaniu dolegliwości zdrowotnych.
OG_1A_W14R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-2T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-1, T-A-4M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D08-zi_U01
Student posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do tworzenia zestawów ziół leczniczych na różne dolegliwości.
OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-W-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D08-zi_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności i samodokształcania się przy propagowaniu zdobytej wiedzy.
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2, C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-W-1M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D08-zi_W01
Student ma wiedzę odnośnie roli i znaczenia ziołolecznictwa w zapobieganiu i zwalczaniu dolegliwości zdrowotnych.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował tematykę zagadnień.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D08-zi_U01
Student posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do tworzenia zestawów ziół leczniczych na różne dolegliwości.
2,0
3,0Student posiadł umiejętność w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D08-zi_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności i samodokształcania się przy propagowaniu zdobytej wiedzy.
2,0
3,0Student biernie uczestniczył w zajęciach bez wykazywania własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bieniok H., Wielka księga zdrowia., Dragon, Bielsko-Biała, 2014
  2. Encyklopedia medycyny naturalnej
  3. Senderski M. E., Zioła w leczeniu dolegliwości chorób układu trawiennego oraz wątroby i trzustki., M. Senderski, Podkowa Leśna, 2009
  4. Senderski M.E., Zioła w lwczeniu dolegliwości serca i chorób układu krążenia., M. Senderski, Podkowa Leśna, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Panacea - Leki roślinne (kwartalnik)., Labofarm, Starogard Gdański

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zioła stosowane w chorobach serca, wątroby i dróg żółciowych, zioła przeciwgorączkowe, przeciwkrwotoczne, przeciwzapalne i odkażające, przeciwbiegunkowe, przeczyszczające, uspakajające.8
T-A-2Zioła o nadzwyczajnej mocy.2
T-A-3Zioła imunostymujujące.3
T-A-4Aromaterapia i kosmetyka ziołowa.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody terapii naturalnych – przygotowanie ziół do użycia, zasady tworzenia receptur, dawkowanie, interakcje leków.5
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Studiowanie fachowej literatury4
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D08-zi_W01Student ma wiedzę odnośnie roli i znaczenia ziołolecznictwa w zapobieganiu i zwalczaniu dolegliwości zdrowotnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Tarapie naturalne stosowane w różnych dolegliwościach.
Treści programoweT-A-2Zioła o nadzwyczajnej mocy.
T-A-3Zioła imunostymujujące.
T-A-1Zioła stosowane w chorobach serca, wątroby i dróg żółciowych, zioła przeciwgorączkowe, przeciwkrwotoczne, przeciwzapalne i odkażające, przeciwbiegunkowe, przeczyszczające, uspakajające.
T-W-1Metody terapii naturalnych – przygotowanie ziół do użycia, zasady tworzenia receptur, dawkowanie, interakcje leków.
T-A-4Aromaterapia i kosmetyka ziołowa.
Metody nauczaniaM-2metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna)
M-3metody eksponujące (surowce, zdjęcia, ryciny)
M-1metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował tematykę zagadnień.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D08-zi_U01Student posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do tworzenia zestawów ziół leczniczych na różne dolegliwości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami przygotowania ziół do użycia i zasadami tworzenia receptur, bezpiecznym dawkowaniem oraz interakcą leków ziołowych.
C-2Tarapie naturalne stosowane w różnych dolegliwościach.
Treści programoweT-A-3Zioła imunostymujujące.
T-A-2Zioła o nadzwyczajnej mocy.
T-A-1Zioła stosowane w chorobach serca, wątroby i dróg żółciowych, zioła przeciwgorączkowe, przeciwkrwotoczne, przeciwzapalne i odkażające, przeciwbiegunkowe, przeczyszczające, uspakajające.
T-W-1Metody terapii naturalnych – przygotowanie ziół do użycia, zasady tworzenia receptur, dawkowanie, interakcje leków.
Metody nauczaniaM-2metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna)
M-1metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-3metody eksponujące (surowce, zdjęcia, ryciny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiadł umiejętność w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D08-zi_K01Student ma świadomość odpowiedzialności i samodokształcania się przy propagowaniu zdobytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Tarapie naturalne stosowane w różnych dolegliwościach.
C-1Zapoznanie z zasadami przygotowania ziół do użycia i zasadami tworzenia receptur, bezpiecznym dawkowaniem oraz interakcą leków ziołowych.
Treści programoweT-A-1Zioła stosowane w chorobach serca, wątroby i dróg żółciowych, zioła przeciwgorączkowe, przeciwkrwotoczne, przeciwzapalne i odkażające, przeciwbiegunkowe, przeczyszczające, uspakajające.
T-A-3Zioła imunostymujujące.
T-A-4Aromaterapia i kosmetyka ziołowa.
T-A-2Zioła o nadzwyczajnej mocy.
T-W-1Metody terapii naturalnych – przygotowanie ziół do użycia, zasady tworzenia receptur, dawkowanie, interakcje leków.
Metody nauczaniaM-2metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna)
M-3metody eksponujące (surowce, zdjęcia, ryciny)
M-1metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczył w zajęciach bez wykazywania własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0