Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Hortiterapia i dekoracje roślinne

Sylabus przedmiotu Nasiennictwo i szkółkarstwo roślin ogrodniczych i zielarskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nasiennictwo i szkółkarstwo roślin ogrodniczych i zielarskich
Specjalność Zielarstwo
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Paweł Słodkowski <Pawel.Slodkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 1,50,48zaliczenie
laboratoriaL6 10 0,50,28zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 20 1,00,24zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii, systematyce roślin.
W-2Znajomość podstawowych grup i gatunków roślin ozdobnych, warzywnych, zielarskich i sadowniczych.
W-3Znajomość podstaw biologii roślin, oddziaływania środowiska klimatyczno-glebowego na rośliny ozdobne, warzywne, zielarskie i sadownicze oraz zasad uprawy.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie dostępnych technik w produkcji nasiennej roślin ogrodniczych oraz szkółkarskiej roślin ozdobnych i sadowniczych.
C-2Zapoznanie z odpowiednimi metodami uprawy w szkółce wybranych gatunków roślin ogrodniczych.
C-3Poznanie metod rozmnażania roślin sadowniczych, stosowania podkładek, regeneracji materiału szkółkarskiego oraz wymagań jakościowych materiału szkółkarskiego.
C-4Zapoznanie z organizacją produkcji nasiennej w Polsce i na świecie.
C-5Rozróżnianie i rozpoznawanie materiału siewnego najważniejszych gatunków roślin ogrodniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka owoców i nasion wybranych roślin ozdobnych, warzywnych i zielarskich.3
T-A-2Uprawa wybranych gatunków roślin ozdobnych, warzywnych i zielarskich na nasiona. Produkcja nasion odmian mieszańcowych. Suszenie, czyszczenie i zbiór nasion. Przechowywanie i uszlachetnianie materiału siewnego roślin ogrodniczych.5
T-A-3Uprawa bylin w szkółce. Środki produkcji i technologie.2
T-A-4Rozmnażanie drzew i krzewów metodą wegetatywną i generatywną. Choroby i szkodniki występujące w szkółkach, progi szkodliwości, zwalczanie. Dokumentacja Szkółkarska, kwalifikacja drzewek i krzewów. Terminy i technika wykopywania, sortowania oraz transport.10
20
laboratoria
T-L-1Charakterystyka i ocena materiału siewnego wybranych gatunków roślin ozdobnych, warzywnych i zielarskich. Dokumentacja oceny polowej i laboratoryjnej.5
T-L-2Okulizacja i szczepienie-metody i terminy. Pozyskiwanie oczek i zrazów. Pielęgnacja uszlachetnionych podkładek.5
10
wykłady
T-W-1Polski i światowy rynek nasion roślin ozdobnych, warzywnych i zielarskich. Zadania i zakres nasiennictwa.4
T-W-2Agrotechniczne podstawy produkcji nasiennej wybranych gatunków warzyw, roślin ozdobnych i zielarskich (uprawa gleby, zmianowanie, nawadnianie, izolacja przestrzenna, przechowywanie materiału). Zabiegi pielęgnacyjne w uprawach nasiennych.8
T-W-3Projektowanie i organizacja szkółki bylin. Rodzaje szkółek w zależności od lokalizacji i wyposażenia. Zakładanie i prowadzenie matecznika bylin.3
T-W-4Podstawy organizacji szkółki roślin sadowniczych. Rozmnażanie generatywne i wegetatywne roślin sadowniczych. Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych -znaczenie w produkcji, terminy pobierania nasion, obróbka nasion, wysiew, wymagania klimatyczne i glebowe. Podkładki generatywne i wegetatywne stosowane w sadownictwie.15
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Konsultacje3
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia7
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia5
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury związanej z tematyką wykładu.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4Konsultacje4
46

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające – wykład informacyjny, konwersatoryjny
M-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ogrodniczych
M-3Metody praktyczne – prezentacja, pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Praca kontrolna
S-3Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D04-zi_W01
Ma wiedzę na temat założenia i prowadzenia szkółki.
OG_1A_W14R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-2, C-1, C-3T-A-4, T-W-4M-3, M-1, M-2S-1, S-2
OG_1A_D04-zi_W02
Ma wiedzę o generatywnym i wegetatywnym rozmnażaniu roślin sadowniczych. Zna podkładki stosowane w sadownictwie.
OG_1A_W14R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-3, C-2T-W-4, T-A-4, T-L-2M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3
OG_1A_D04-zi_W03
Charakteryzuje i rozpoznaje nasienniki oraz materiał siewny wybranych gatunków roślin ogrodniczych.
OG_1A_W12R1A_W01, R1A_W02, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-5T-L-1, T-A-1M-1, M-3, M-2S-2, S-3
OG_1A_D04-zi_W04
Potrafi wskazać i zaproponować dla poszczególnych roślin zalecenia uprawowe.
OG_1A_W12R1A_W01, R1A_W02, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-2M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D04-zi_U01
Posiada umiejetność prowadzenia i organizacji szkółki bylin i roślin sadowniczych
OG_1A_U03, OG_1A_U07R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-3, C-2T-W-4, T-A-4, T-L-2, T-W-3, T-A-3M-1, M-2, M-3S-2, S-1
OG_1A_D04-zi_U02
Potrafi wyprodukować wysokiej jakości materiał szkółkarski.
OG_1A_U07R1A_U05, R1A_U06InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-3, C-2T-A-4, T-W-4, T-L-2M-3S-1, S-3, S-2
OG_1A_D04-zi_U03
Umie prowadzić dokumentację szkółkarską.
OG_1A_U07R1A_U05, R1A_U06InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-3T-W-4, T-A-4M-2, M-1S-2, S-1
OG_1A_D04-zi_U04
Posiada umiejętność planowania i dobierania właściwych metod uprawy, zbioru oraz oceny materiału siewnego.
OG_1A_U05, OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-4T-W-2, T-A-2, T-W-1M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D04-zi_K01
Świadomie ocenia metody rozmnażania dla poszczególnych grup roślin.
OG_1A_K07R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-1, C-3T-A-4, T-W-4, T-L-2M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3
OG_1A_D04-zi_K02
Jest zorientowany w aktualnych normach branżowych.
OG_1A_K07R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-2, C-3T-W-4, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2
OG_1A_D04-zi_K03
Przyswoił podstawy etyki zawodowej produkcji sadowniczego materiału szkółkarskiego.
OG_1A_K03R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-2, C-3, C-1T-W-4, T-A-4, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
OG_1A_D04-zi_K04
Potrafi zorganizować pracę w zespole.
OG_1A_K05R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-3, C-2, C-1T-W-4, T-A-4, T-L-2M-1, M-3, M-2S-3
OG_1A_D04-zi_K05
Świadomie ocenia potrzebę dokształcania się w zakresie szkółkarstwa i nasiennictwa.
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-3, C-1, C-2T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-A-2M-2, M-3, M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D04-zi_W01
Ma wiedzę na temat założenia i prowadzenia szkółki.
2,0
3,0student zna podstawową tematykę zwiazaną z założeniem i prowadzeniem szkółki
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_D04-zi_W02
Ma wiedzę o generatywnym i wegetatywnym rozmnażaniu roślin sadowniczych. Zna podkładki stosowane w sadownictwie.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę na temat rozmnażania roślin sadowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_D04-zi_W03
Charakteryzuje i rozpoznaje nasienniki oraz materiał siewny wybranych gatunków roślin ogrodniczych.
2,0
3,0Charakteryzuje i rozpoznaje nasienniki oraz materiał siewny podstawowych gatunków roślin ogrodniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_D04-zi_W04
Potrafi wskazać i zaproponować dla poszczególnych roślin zalecenia uprawowe.
2,0
3,0Potrafi wskazać i zaproponować dla podstawowych gatunków roślin ogrodniczych zalecenia uprawowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D04-zi_U01
Posiada umiejetność prowadzenia i organizacji szkółki bylin i roślin sadowniczych
2,0
3,0student ma podstawowa umiejetność organizacji i prowadzenia szkółki
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_D04-zi_U02
Potrafi wyprodukować wysokiej jakości materiał szkółkarski.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował umiejętność produkcji materiału szkółkarskiego wysokiej jakości
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_D04-zi_U03
Umie prowadzić dokumentację szkółkarską.
2,0
3,0tudent w stopniu dostatecznym posiadł umiejętność prowadzenia dokumentacji szkółkarskiej
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_D04-zi_U04
Posiada umiejętność planowania i dobierania właściwych metod uprawy, zbioru oraz oceny materiału siewnego.
2,0
3,0Posiada umiejętność planowania i dobierania właściwych metod uprawy, zbioru oraz oceny materiału siewnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D04-zi_K01
Świadomie ocenia metody rozmnażania dla poszczególnych grup roślin.
2,0
3,0Student dostatecznie świadomie ocenia metody rozmnażania poszczególnych grup roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_D04-zi_K02
Jest zorientowany w aktualnych normach branżowych.
2,0
3,0Jest dostatecznie zorientowany w aktualnych normach branżowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_D04-zi_K03
Przyswoił podstawy etyki zawodowej produkcji sadowniczego materiału szkółkarskiego.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym przyswoił podstawy etyki zawodowej produkcji sadowniczego materiału szkółkarskiego.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_D04-zi_K04
Potrafi zorganizować pracę w zespole.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi zorganizować pracę w zespole.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_D04-zi_K05
Świadomie ocenia potrzebę dokształcania się w zakresie szkółkarstwa i nasiennictwa.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym dostrzega potrzebę dokształcania się w zakresie szkółkarstwa i nasiennictwa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Duczmal K.W., Tucholska H., Nasiennictwo T.1 i 2., PWRiL, Poznań, 2003
  2. Duczmal K.W., Nasiennictwo ogrodnicze, AR Poznań, Poznań, 1993
  3. Orłowski M., Słodkowski P., Uprawa warzyw na nasiona, AR Szczecin, Szczecin, 2003
  4. Marcinkowski J., Byliny ogrodowe, PWRiL, Warszawa, 2002
  5. Rejman A., Szkółkarstwo roślin sadowniczych, PWRiL, Warszawa, 2002
  6. Czynczyk A., Szkółkarstwo sadownicze., PWRiL, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Tonecki J., Łukaszewska A.J., Rozmnażanie roślin ozdobnych, SGGW, Warszawa, 1996
  2. Lista metod badań laboratorium oceny nasion, PIORIN, Warszawa, 2010
  3. Marcinkowski J., Katalog bylin polecanych przez Związek Szkółkarzy Polskich, Agencja Promocji Zieleni, Warszawa, 2010
  4. Szkółkarstwo, Plantpress, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka owoców i nasion wybranych roślin ozdobnych, warzywnych i zielarskich.3
T-A-2Uprawa wybranych gatunków roślin ozdobnych, warzywnych i zielarskich na nasiona. Produkcja nasion odmian mieszańcowych. Suszenie, czyszczenie i zbiór nasion. Przechowywanie i uszlachetnianie materiału siewnego roślin ogrodniczych.5
T-A-3Uprawa bylin w szkółce. Środki produkcji i technologie.2
T-A-4Rozmnażanie drzew i krzewów metodą wegetatywną i generatywną. Choroby i szkodniki występujące w szkółkach, progi szkodliwości, zwalczanie. Dokumentacja Szkółkarska, kwalifikacja drzewek i krzewów. Terminy i technika wykopywania, sortowania oraz transport.10
20

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Charakterystyka i ocena materiału siewnego wybranych gatunków roślin ozdobnych, warzywnych i zielarskich. Dokumentacja oceny polowej i laboratoryjnej.5
T-L-2Okulizacja i szczepienie-metody i terminy. Pozyskiwanie oczek i zrazów. Pielęgnacja uszlachetnionych podkładek.5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polski i światowy rynek nasion roślin ozdobnych, warzywnych i zielarskich. Zadania i zakres nasiennictwa.4
T-W-2Agrotechniczne podstawy produkcji nasiennej wybranych gatunków warzyw, roślin ozdobnych i zielarskich (uprawa gleby, zmianowanie, nawadnianie, izolacja przestrzenna, przechowywanie materiału). Zabiegi pielęgnacyjne w uprawach nasiennych.8
T-W-3Projektowanie i organizacja szkółki bylin. Rodzaje szkółek w zależności od lokalizacji i wyposażenia. Zakładanie i prowadzenie matecznika bylin.3
T-W-4Podstawy organizacji szkółki roślin sadowniczych. Rozmnażanie generatywne i wegetatywne roślin sadowniczych. Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych -znaczenie w produkcji, terminy pobierania nasion, obróbka nasion, wysiew, wymagania klimatyczne i glebowe. Podkładki generatywne i wegetatywne stosowane w sadownictwie.15
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Konsultacje3
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury związanej z tematyką wykładu.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4Konsultacje4
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D04-zi_W01Ma wiedzę na temat założenia i prowadzenia szkółki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z odpowiednimi metodami uprawy w szkółce wybranych gatunków roślin ogrodniczych.
C-1Poznanie dostępnych technik w produkcji nasiennej roślin ogrodniczych oraz szkółkarskiej roślin ozdobnych i sadowniczych.
C-3Poznanie metod rozmnażania roślin sadowniczych, stosowania podkładek, regeneracji materiału szkółkarskiego oraz wymagań jakościowych materiału szkółkarskiego.
Treści programoweT-A-4Rozmnażanie drzew i krzewów metodą wegetatywną i generatywną. Choroby i szkodniki występujące w szkółkach, progi szkodliwości, zwalczanie. Dokumentacja Szkółkarska, kwalifikacja drzewek i krzewów. Terminy i technika wykopywania, sortowania oraz transport.
T-W-4Podstawy organizacji szkółki roślin sadowniczych. Rozmnażanie generatywne i wegetatywne roślin sadowniczych. Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych -znaczenie w produkcji, terminy pobierania nasion, obróbka nasion, wysiew, wymagania klimatyczne i glebowe. Podkładki generatywne i wegetatywne stosowane w sadownictwie.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne – prezentacja, pokaz
M-1Metody podające – wykład informacyjny, konwersatoryjny
M-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ogrodniczych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Praca kontrolna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawową tematykę zwiazaną z założeniem i prowadzeniem szkółki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D04-zi_W02Ma wiedzę o generatywnym i wegetatywnym rozmnażaniu roślin sadowniczych. Zna podkładki stosowane w sadownictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie dostępnych technik w produkcji nasiennej roślin ogrodniczych oraz szkółkarskiej roślin ozdobnych i sadowniczych.
C-3Poznanie metod rozmnażania roślin sadowniczych, stosowania podkładek, regeneracji materiału szkółkarskiego oraz wymagań jakościowych materiału szkółkarskiego.
C-2Zapoznanie z odpowiednimi metodami uprawy w szkółce wybranych gatunków roślin ogrodniczych.
Treści programoweT-W-4Podstawy organizacji szkółki roślin sadowniczych. Rozmnażanie generatywne i wegetatywne roślin sadowniczych. Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych -znaczenie w produkcji, terminy pobierania nasion, obróbka nasion, wysiew, wymagania klimatyczne i glebowe. Podkładki generatywne i wegetatywne stosowane w sadownictwie.
T-A-4Rozmnażanie drzew i krzewów metodą wegetatywną i generatywną. Choroby i szkodniki występujące w szkółkach, progi szkodliwości, zwalczanie. Dokumentacja Szkółkarska, kwalifikacja drzewek i krzewów. Terminy i technika wykopywania, sortowania oraz transport.
T-L-2Okulizacja i szczepienie-metody i terminy. Pozyskiwanie oczek i zrazów. Pielęgnacja uszlachetnionych podkładek.
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ogrodniczych
M-3Metody praktyczne – prezentacja, pokaz
M-1Metody podające – wykład informacyjny, konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praca kontrolna
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę na temat rozmnażania roślin sadowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D04-zi_W03Charakteryzuje i rozpoznaje nasienniki oraz materiał siewny wybranych gatunków roślin ogrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W12student posiada wiedzę z zakresu nasiennictwa ogrodniczego obejmującą morfologię i anatomię nasion oraz podstawowe metody produkcji nasion roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5Rozróżnianie i rozpoznawanie materiału siewnego najważniejszych gatunków roślin ogrodniczych.
Treści programoweT-L-1Charakterystyka i ocena materiału siewnego wybranych gatunków roślin ozdobnych, warzywnych i zielarskich. Dokumentacja oceny polowej i laboratoryjnej.
T-A-1Charakterystyka owoców i nasion wybranych roślin ozdobnych, warzywnych i zielarskich.
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny, konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne – prezentacja, pokaz
M-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ogrodniczych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praca kontrolna
S-3Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Charakteryzuje i rozpoznaje nasienniki oraz materiał siewny podstawowych gatunków roślin ogrodniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D04-zi_W04Potrafi wskazać i zaproponować dla poszczególnych roślin zalecenia uprawowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W12student posiada wiedzę z zakresu nasiennictwa ogrodniczego obejmującą morfologię i anatomię nasion oraz podstawowe metody produkcji nasion roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie dostępnych technik w produkcji nasiennej roślin ogrodniczych oraz szkółkarskiej roślin ozdobnych i sadowniczych.
Treści programoweT-W-2Agrotechniczne podstawy produkcji nasiennej wybranych gatunków warzyw, roślin ozdobnych i zielarskich (uprawa gleby, zmianowanie, nawadnianie, izolacja przestrzenna, przechowywanie materiału). Zabiegi pielęgnacyjne w uprawach nasiennych.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne – prezentacja, pokaz
M-1Metody podające – wykład informacyjny, konwersatoryjny
M-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ogrodniczych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wskazać i zaproponować dla podstawowych gatunków roślin ogrodniczych zalecenia uprawowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D04-zi_U01Posiada umiejetność prowadzenia i organizacji szkółki bylin i roślin sadowniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
OG_1A_U07student potrafi założyć i prowadzić szkółkę drzew i krzewów ozdobnych oraz sadowniczych, posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod rozmnażania roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie dostępnych technik w produkcji nasiennej roślin ogrodniczych oraz szkółkarskiej roślin ozdobnych i sadowniczych.
C-3Poznanie metod rozmnażania roślin sadowniczych, stosowania podkładek, regeneracji materiału szkółkarskiego oraz wymagań jakościowych materiału szkółkarskiego.
C-2Zapoznanie z odpowiednimi metodami uprawy w szkółce wybranych gatunków roślin ogrodniczych.
Treści programoweT-W-4Podstawy organizacji szkółki roślin sadowniczych. Rozmnażanie generatywne i wegetatywne roślin sadowniczych. Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych -znaczenie w produkcji, terminy pobierania nasion, obróbka nasion, wysiew, wymagania klimatyczne i glebowe. Podkładki generatywne i wegetatywne stosowane w sadownictwie.
T-A-4Rozmnażanie drzew i krzewów metodą wegetatywną i generatywną. Choroby i szkodniki występujące w szkółkach, progi szkodliwości, zwalczanie. Dokumentacja Szkółkarska, kwalifikacja drzewek i krzewów. Terminy i technika wykopywania, sortowania oraz transport.
T-L-2Okulizacja i szczepienie-metody i terminy. Pozyskiwanie oczek i zrazów. Pielęgnacja uszlachetnionych podkładek.
T-W-3Projektowanie i organizacja szkółki bylin. Rodzaje szkółek w zależności od lokalizacji i wyposażenia. Zakładanie i prowadzenie matecznika bylin.
T-A-3Uprawa bylin w szkółce. Środki produkcji i technologie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny, konwersatoryjny
M-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ogrodniczych
M-3Metody praktyczne – prezentacja, pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praca kontrolna
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawowa umiejetność organizacji i prowadzenia szkółki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D04-zi_U02Potrafi wyprodukować wysokiej jakości materiał szkółkarski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U07student potrafi założyć i prowadzić szkółkę drzew i krzewów ozdobnych oraz sadowniczych, posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod rozmnażania roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie dostępnych technik w produkcji nasiennej roślin ogrodniczych oraz szkółkarskiej roślin ozdobnych i sadowniczych.
C-3Poznanie metod rozmnażania roślin sadowniczych, stosowania podkładek, regeneracji materiału szkółkarskiego oraz wymagań jakościowych materiału szkółkarskiego.
C-2Zapoznanie z odpowiednimi metodami uprawy w szkółce wybranych gatunków roślin ogrodniczych.
Treści programoweT-A-4Rozmnażanie drzew i krzewów metodą wegetatywną i generatywną. Choroby i szkodniki występujące w szkółkach, progi szkodliwości, zwalczanie. Dokumentacja Szkółkarska, kwalifikacja drzewek i krzewów. Terminy i technika wykopywania, sortowania oraz transport.
T-W-4Podstawy organizacji szkółki roślin sadowniczych. Rozmnażanie generatywne i wegetatywne roślin sadowniczych. Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych -znaczenie w produkcji, terminy pobierania nasion, obróbka nasion, wysiew, wymagania klimatyczne i glebowe. Podkładki generatywne i wegetatywne stosowane w sadownictwie.
T-L-2Okulizacja i szczepienie-metody i terminy. Pozyskiwanie oczek i zrazów. Pielęgnacja uszlachetnionych podkładek.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne – prezentacja, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Praca kontrolna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował umiejętność produkcji materiału szkółkarskiego wysokiej jakości
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D04-zi_U03Umie prowadzić dokumentację szkółkarską.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U07student potrafi założyć i prowadzić szkółkę drzew i krzewów ozdobnych oraz sadowniczych, posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod rozmnażania roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Poznanie metod rozmnażania roślin sadowniczych, stosowania podkładek, regeneracji materiału szkółkarskiego oraz wymagań jakościowych materiału szkółkarskiego.
Treści programoweT-W-4Podstawy organizacji szkółki roślin sadowniczych. Rozmnażanie generatywne i wegetatywne roślin sadowniczych. Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych -znaczenie w produkcji, terminy pobierania nasion, obróbka nasion, wysiew, wymagania klimatyczne i glebowe. Podkładki generatywne i wegetatywne stosowane w sadownictwie.
T-A-4Rozmnażanie drzew i krzewów metodą wegetatywną i generatywną. Choroby i szkodniki występujące w szkółkach, progi szkodliwości, zwalczanie. Dokumentacja Szkółkarska, kwalifikacja drzewek i krzewów. Terminy i technika wykopywania, sortowania oraz transport.
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ogrodniczych
M-1Metody podające – wykład informacyjny, konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praca kontrolna
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0tudent w stopniu dostatecznym posiadł umiejętność prowadzenia dokumentacji szkółkarskiej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D04-zi_U04Posiada umiejętność planowania i dobierania właściwych metod uprawy, zbioru oraz oceny materiału siewnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie dostępnych technik w produkcji nasiennej roślin ogrodniczych oraz szkółkarskiej roślin ozdobnych i sadowniczych.
C-4Zapoznanie z organizacją produkcji nasiennej w Polsce i na świecie.
Treści programoweT-W-2Agrotechniczne podstawy produkcji nasiennej wybranych gatunków warzyw, roślin ozdobnych i zielarskich (uprawa gleby, zmianowanie, nawadnianie, izolacja przestrzenna, przechowywanie materiału). Zabiegi pielęgnacyjne w uprawach nasiennych.
T-A-2Uprawa wybranych gatunków roślin ozdobnych, warzywnych i zielarskich na nasiona. Produkcja nasion odmian mieszańcowych. Suszenie, czyszczenie i zbiór nasion. Przechowywanie i uszlachetnianie materiału siewnego roślin ogrodniczych.
T-W-1Polski i światowy rynek nasion roślin ozdobnych, warzywnych i zielarskich. Zadania i zakres nasiennictwa.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne – prezentacja, pokaz
M-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ogrodniczych
M-1Metody podające – wykład informacyjny, konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność planowania i dobierania właściwych metod uprawy, zbioru oraz oceny materiału siewnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D04-zi_K01Świadomie ocenia metody rozmnażania dla poszczególnych grup roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K07student ma świadomość znaczenia znajomości aktualnych technologii i stanu produkcji roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie dostępnych technik w produkcji nasiennej roślin ogrodniczych oraz szkółkarskiej roślin ozdobnych i sadowniczych.
C-3Poznanie metod rozmnażania roślin sadowniczych, stosowania podkładek, regeneracji materiału szkółkarskiego oraz wymagań jakościowych materiału szkółkarskiego.
Treści programoweT-A-4Rozmnażanie drzew i krzewów metodą wegetatywną i generatywną. Choroby i szkodniki występujące w szkółkach, progi szkodliwości, zwalczanie. Dokumentacja Szkółkarska, kwalifikacja drzewek i krzewów. Terminy i technika wykopywania, sortowania oraz transport.
T-W-4Podstawy organizacji szkółki roślin sadowniczych. Rozmnażanie generatywne i wegetatywne roślin sadowniczych. Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych -znaczenie w produkcji, terminy pobierania nasion, obróbka nasion, wysiew, wymagania klimatyczne i glebowe. Podkładki generatywne i wegetatywne stosowane w sadownictwie.
T-L-2Okulizacja i szczepienie-metody i terminy. Pozyskiwanie oczek i zrazów. Pielęgnacja uszlachetnionych podkładek.
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ogrodniczych
M-3Metody praktyczne – prezentacja, pokaz
M-1Metody podające – wykład informacyjny, konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praca kontrolna
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostatecznie świadomie ocenia metody rozmnażania poszczególnych grup roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D04-zi_K02Jest zorientowany w aktualnych normach branżowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K07student ma świadomość znaczenia znajomości aktualnych technologii i stanu produkcji roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z odpowiednimi metodami uprawy w szkółce wybranych gatunków roślin ogrodniczych.
C-3Poznanie metod rozmnażania roślin sadowniczych, stosowania podkładek, regeneracji materiału szkółkarskiego oraz wymagań jakościowych materiału szkółkarskiego.
Treści programoweT-W-4Podstawy organizacji szkółki roślin sadowniczych. Rozmnażanie generatywne i wegetatywne roślin sadowniczych. Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych -znaczenie w produkcji, terminy pobierania nasion, obróbka nasion, wysiew, wymagania klimatyczne i glebowe. Podkładki generatywne i wegetatywne stosowane w sadownictwie.
T-A-4Rozmnażanie drzew i krzewów metodą wegetatywną i generatywną. Choroby i szkodniki występujące w szkółkach, progi szkodliwości, zwalczanie. Dokumentacja Szkółkarska, kwalifikacja drzewek i krzewów. Terminy i technika wykopywania, sortowania oraz transport.
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny, konwersatoryjny
M-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ogrodniczych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Praca kontrolna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest dostatecznie zorientowany w aktualnych normach branżowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D04-zi_K03Przyswoił podstawy etyki zawodowej produkcji sadowniczego materiału szkółkarskiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z odpowiednimi metodami uprawy w szkółce wybranych gatunków roślin ogrodniczych.
C-3Poznanie metod rozmnażania roślin sadowniczych, stosowania podkładek, regeneracji materiału szkółkarskiego oraz wymagań jakościowych materiału szkółkarskiego.
C-1Poznanie dostępnych technik w produkcji nasiennej roślin ogrodniczych oraz szkółkarskiej roślin ozdobnych i sadowniczych.
Treści programoweT-W-4Podstawy organizacji szkółki roślin sadowniczych. Rozmnażanie generatywne i wegetatywne roślin sadowniczych. Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych -znaczenie w produkcji, terminy pobierania nasion, obróbka nasion, wysiew, wymagania klimatyczne i glebowe. Podkładki generatywne i wegetatywne stosowane w sadownictwie.
T-A-4Rozmnażanie drzew i krzewów metodą wegetatywną i generatywną. Choroby i szkodniki występujące w szkółkach, progi szkodliwości, zwalczanie. Dokumentacja Szkółkarska, kwalifikacja drzewek i krzewów. Terminy i technika wykopywania, sortowania oraz transport.
T-L-2Okulizacja i szczepienie-metody i terminy. Pozyskiwanie oczek i zrazów. Pielęgnacja uszlachetnionych podkładek.
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny, konwersatoryjny
M-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ogrodniczych
M-3Metody praktyczne – prezentacja, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Praca kontrolna
S-3Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym przyswoił podstawy etyki zawodowej produkcji sadowniczego materiału szkółkarskiego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D04-zi_K04Potrafi zorganizować pracę w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Poznanie metod rozmnażania roślin sadowniczych, stosowania podkładek, regeneracji materiału szkółkarskiego oraz wymagań jakościowych materiału szkółkarskiego.
C-2Zapoznanie z odpowiednimi metodami uprawy w szkółce wybranych gatunków roślin ogrodniczych.
C-1Poznanie dostępnych technik w produkcji nasiennej roślin ogrodniczych oraz szkółkarskiej roślin ozdobnych i sadowniczych.
Treści programoweT-W-4Podstawy organizacji szkółki roślin sadowniczych. Rozmnażanie generatywne i wegetatywne roślin sadowniczych. Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych -znaczenie w produkcji, terminy pobierania nasion, obróbka nasion, wysiew, wymagania klimatyczne i glebowe. Podkładki generatywne i wegetatywne stosowane w sadownictwie.
T-A-4Rozmnażanie drzew i krzewów metodą wegetatywną i generatywną. Choroby i szkodniki występujące w szkółkach, progi szkodliwości, zwalczanie. Dokumentacja Szkółkarska, kwalifikacja drzewek i krzewów. Terminy i technika wykopywania, sortowania oraz transport.
T-L-2Okulizacja i szczepienie-metody i terminy. Pozyskiwanie oczek i zrazów. Pielęgnacja uszlachetnionych podkładek.
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny, konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne – prezentacja, pokaz
M-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ogrodniczych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi zorganizować pracę w zespole.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D04-zi_K05Świadomie ocenia potrzebę dokształcania się w zakresie szkółkarstwa i nasiennictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Poznanie metod rozmnażania roślin sadowniczych, stosowania podkładek, regeneracji materiału szkółkarskiego oraz wymagań jakościowych materiału szkółkarskiego.
C-1Poznanie dostępnych technik w produkcji nasiennej roślin ogrodniczych oraz szkółkarskiej roślin ozdobnych i sadowniczych.
C-2Zapoznanie z odpowiednimi metodami uprawy w szkółce wybranych gatunków roślin ogrodniczych.
Treści programoweT-W-4Podstawy organizacji szkółki roślin sadowniczych. Rozmnażanie generatywne i wegetatywne roślin sadowniczych. Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych -znaczenie w produkcji, terminy pobierania nasion, obróbka nasion, wysiew, wymagania klimatyczne i glebowe. Podkładki generatywne i wegetatywne stosowane w sadownictwie.
T-W-3Projektowanie i organizacja szkółki bylin. Rodzaje szkółek w zależności od lokalizacji i wyposażenia. Zakładanie i prowadzenie matecznika bylin.
T-W-2Agrotechniczne podstawy produkcji nasiennej wybranych gatunków warzyw, roślin ozdobnych i zielarskich (uprawa gleby, zmianowanie, nawadnianie, izolacja przestrzenna, przechowywanie materiału). Zabiegi pielęgnacyjne w uprawach nasiennych.
T-A-2Uprawa wybranych gatunków roślin ozdobnych, warzywnych i zielarskich na nasiona. Produkcja nasion odmian mieszańcowych. Suszenie, czyszczenie i zbiór nasion. Przechowywanie i uszlachetnianie materiału siewnego roślin ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ogrodniczych
M-3Metody praktyczne – prezentacja, pokaz
M-1Metody podające – wykład informacyjny, konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Praca kontrolna
S-3Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym dostrzega potrzebę dokształcania się w zakresie szkółkarstwa i nasiennictwa.
3,5
4,0
4,5
5,0