Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)
specjalność: Produkcja owoców, warzyw i ziół
Sylabus przedmiotu Kształtowanie krajobrazu i ochrona przyrody:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kształtowanie krajobrazu i ochrona przyrody | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z ekologii, fizjografii; |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie aspektów prawnych ochrony przyrody i krajobrazu w kraju i Unii Europejskiej; |
C-2 | Poznanie zasad kształtowania krajobrazu i jego ochrony w działaniach tzw. aktywnej ochrony; |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Prawo ochrony przyrody i planistyka w kształtowania krajobrazu; Typowe opracowania i dokumentacje ekofizjograficzne i studialne dla krajobrazu; | 4 |
T-A-2 | Kształtowanie krajobrazu na przykładach inwestycji z ekologicznym warunkiem realizacji; | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geneza ochrony przyrody i krajobrazu w Polsce i Unii Europejskiej; Natura 2000 i Dyrektywa Siedliskowa oraz Dyrektywa Ptasia i ich znaczenie w kształtowaniu krajobrazu; Gatunki chronione prawem polskim i wspólnotowym; | 2 |
T-W-2 | Zwierzęta a drogi jako problem w kształtowaniu krajobrazu; Zdjęcia typu lidar w kształtowaniu krajobrazu i ochronie przyrody; | 1 |
T-W-3 | Obszarowe formy ochrony przyrody i krajobrazu oraz typy i rodzaje krajobrazów; | 1 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach audytoryjnych; | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć audytoryjnych; | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 4 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów; | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do dyskusji; | 4 |
12 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny; |
M-2 | Wykład problemowy; |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna; |
M-4 | Burza mózgów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności i udziału w dyskusji; |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena za opracowanie analizy krajobrazu; |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_B04_W04 Ma wiedze na temat prawnych i technicznych aspektów i mozliwosci planowania ochrony przyrody i krajobrazu i zagospodarowania w krajobrazie oraz objasnia zasady klasyfikacji typów krajobrazu w środowisku przyrodniczym. | OG_2A_W04, OG_2A_W05 | R2A_W02, R2A_W05, R2A_W06, R2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W05 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_B04_U01 Umie wykonać podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu. | OG_2A_U01, OG_2A_U03 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U06 | InzA2_U01, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U07 | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2 | M-4, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_B04_K03 Ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania. | OG_2A_K03, OG_2A_K04 | R2A_K05, R2A_K06 | InzA2_K01 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_B04_W04 Ma wiedze na temat prawnych i technicznych aspektów i mozliwosci planowania ochrony przyrody i krajobrazu i zagospodarowania w krajobrazie oraz objasnia zasady klasyfikacji typów krajobrazu w środowisku przyrodniczym. | 2,0 | Nie posiada wiedzy na temat prawnych i technicznych aspektów i mozliwosci ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny. |
3,0 | Ma niepełną wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i mozliwosci ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny. | |
3,5 | Ma podstawową wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i mozliwosci ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny. | |
4,0 | Ma wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i mozliwosci ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny. | |
4,5 | Ma pełną wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i mozliwosci ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny. | |
5,0 | Ma pełną i pogłebioną wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i mozliwosci ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_B04_U01 Umie wykonać podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu. | 2,0 | Nie potrafi wykonać podstawowego opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu. |
3,0 | Umie wykonać przy dużej pomocy podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu. | |
3,5 | Umie wykonać przy pomocy podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu. | |
4,0 | Umie wykonać przy niewielkiej pomocy prowadzącego podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu. | |
4,5 | Umie wykonać podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu. | |
5,0 | Umie samodzielnie wykonać podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_B04_K03 Ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania. | 2,0 | Nie posiada świadomości postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania. |
3,0 | Ma elementarną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania. | |
3,5 | Ma dostateczną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania. | |
4,0 | Ma dobrą świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania. | |
4,5 | Ma pełną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania. | |
5,0 | Ma pełną i ugruntowaną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania. |
Literatura podstawowa
- Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu., Richling Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
- Wolski P., Przyrodnicze podstawy kształtowania krajobrazu. Słownik pojęć., SGGW, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Żarska B., Ochrona krajobrazu., SGGW, Warszawa, 2005