Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka matematyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu matematyki ze szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod statystycznych do analizy danych, wyciągania wniosków i prezentacji uzyskanych wyników
C-3Kształtowanie świadomości o ciągłego kształcenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Elementy statystyki opisowej, wyliczenie i interpretacja2
T-A-2Kostrukcja szeregów rozdzielczych zmiennej ciągłej i skokowej2
T-A-3Zastosowanie testu t studenta, wyliczenie przykładów2
T-A-4Analiza doswiadczenia 1-czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji, wnioskowanie2
T-A-5Porównania wielokrotne średnich, tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie2
T-A-6Ocena zależności pomiezy dwoma zmiennymi , wyliczenie współczynnika korelacji i prostej regresji, graficzne przedstawienie wyników2
T-A-7Zastosowanie testów nieparametrycznych- chi-kwadrat, korelacji kolejności i testu znaku, wyliczenie na przykładach, interpretacja3
15
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne, charakterystyki próby2
T-W-2Rozkłady zmiennych, analiza struktury zbiorowości statystycznej2
T-W-3Zasady wnioskowania statystycznego, testy istotności i przedziały ufności2
T-W-4Analiza wariancji, układy doświadczeń 1-czynnikowych2
T-W-5Metody porównań średnich - testy wielokrotne2
T-W-6Korelacja i regresja prosta2
T-W-7Testy nieparametryczne2
T-W-8Zasady opracowania wyników badań1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć15
A-A-3Wykonanie prac kontrolnych15
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury30
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Prace kontrolne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B07_W01
Zna metody statystyczne przydatne do analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków
OZE_1A_W01R1A_W01InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B07_U01
Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania
OZE_1A_U05R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B07_K01
Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę jej pogłebiania
OZE_1A_K02R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-3T-A-4, T-A-6M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B07_W01
Zna metody statystyczne przydatne do analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków
2,0
3,0Student zna podstawowe metody statystyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B07_U01
Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności w zakresie wykonywania analiz i wnioskowania statystycznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B07_K01
Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę jej pogłebiania
2,0
3,0Student ma świadomość o konieczności podwyższania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobek A., Szwaczkowski T., Statystyka matematyczna dla biologów, Wydawnictwo AR w Poznaniu, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Roeske-Słomka I., Podstawy statystyki, Politechnika koszalińska, Koszalin, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Elementy statystyki opisowej, wyliczenie i interpretacja2
T-A-2Kostrukcja szeregów rozdzielczych zmiennej ciągłej i skokowej2
T-A-3Zastosowanie testu t studenta, wyliczenie przykładów2
T-A-4Analiza doswiadczenia 1-czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji, wnioskowanie2
T-A-5Porównania wielokrotne średnich, tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie2
T-A-6Ocena zależności pomiezy dwoma zmiennymi , wyliczenie współczynnika korelacji i prostej regresji, graficzne przedstawienie wyników2
T-A-7Zastosowanie testów nieparametrycznych- chi-kwadrat, korelacji kolejności i testu znaku, wyliczenie na przykładach, interpretacja3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne, charakterystyki próby2
T-W-2Rozkłady zmiennych, analiza struktury zbiorowości statystycznej2
T-W-3Zasady wnioskowania statystycznego, testy istotności i przedziały ufności2
T-W-4Analiza wariancji, układy doświadczeń 1-czynnikowych2
T-W-5Metody porównań średnich - testy wielokrotne2
T-W-6Korelacja i regresja prosta2
T-W-7Testy nieparametryczne2
T-W-8Zasady opracowania wyników badań1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć15
A-A-3Wykonanie prac kontrolnych15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_B07_W01Zna metody statystyczne przydatne do analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i statystyki matematycznej, obejmującą między innymi analizę funkcji jednej i wielu zmiennych, rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, elementy rachunku różniczkowego i całkowego oraz elementy opisu struktury zbiorowości statystycznej, estymatory oraz podstawowe metody wnioskowania statystycznego, przydatną do: 1) opisu zjawisk fizycznych, 2) rozwiązywania zadań inżynierskich, 3) analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków, 4) prezentacji danych i wyników analizy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych
Treści programoweT-W-1Wiadomości wstępne, charakterystyki próby
T-W-2Rozkłady zmiennych, analiza struktury zbiorowości statystycznej
T-W-3Zasady wnioskowania statystycznego, testy istotności i przedziały ufności
T-W-4Analiza wariancji, układy doświadczeń 1-czynnikowych
T-W-5Metody porównań średnich - testy wielokrotne
T-W-6Korelacja i regresja prosta
T-W-7Testy nieparametryczne
T-W-8Zasady opracowania wyników badań
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody statystyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_B07_U01Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U05potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w obszarze odnawialnych źródeł energii, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod statystycznych do analizy danych, wyciągania wniosków i prezentacji uzyskanych wyników
Treści programoweT-A-1Elementy statystyki opisowej, wyliczenie i interpretacja
T-A-2Kostrukcja szeregów rozdzielczych zmiennej ciągłej i skokowej
T-A-3Zastosowanie testu t studenta, wyliczenie przykładów
T-A-4Analiza doswiadczenia 1-czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji, wnioskowanie
T-A-5Porównania wielokrotne średnich, tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie
T-A-6Ocena zależności pomiezy dwoma zmiennymi , wyliczenie współczynnika korelacji i prostej regresji, graficzne przedstawienie wyników
T-A-7Zastosowanie testów nieparametrycznych- chi-kwadrat, korelacji kolejności i testu znaku, wyliczenie na przykładach, interpretacja
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Prace kontrolne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności w zakresie wykonywania analiz i wnioskowania statystycznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_B07_K01Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę jej pogłebiania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie świadomości o ciągłego kształcenia
Treści programoweT-A-4Analiza doswiadczenia 1-czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji, wnioskowanie
T-A-6Ocena zależności pomiezy dwoma zmiennymi , wyliczenie współczynnika korelacji i prostej regresji, graficzne przedstawienie wyników
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prace kontrolne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość o konieczności podwyższania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0