Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OZE_1A_B03_W01 | ma podstawową, uporządkowaną wiedzę w zakresie fizyki obejmującą: elementy mechaniki, wielkości i prawa opisujące ruch płynów, fizyka cząsteczkowa, podstawy elektryczności, elementy fizyki atomowej i jądrowej, fale elektromagnetyczne, kwantowe właściwości promieniowania oraz budowę ciała stałego, |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OZE_1A_W02 | ma podstawową, uporządkowaną wiedzę w zakresie:
1) fizyki, obejmującą elementy mechaniki klasycznej i relatywistycznej, wielkości i prawa opisujące ruch płynów, fizykę cząsteczkową, elektryczność, elementy fizyki atomowej i jądrowej, fale elektromagnetyczne, kwantowe właściwości promieniowania oraz budowę ciała stałego,
2) mechaniki, obejmującą płaskie i przestrzenne układy sił, środek ciężkości, tarcie, ruch prostoliniowy i krzywoliniowy, podstawowe pojęcia i prawa dynamiki, momenty bezwładności, dynamikę ruchu obrotowego,
3) mechaniki płynów,
4) techniki cieplnej, obejmującą zasady termodynamiki, przemiany odwracalne gazów, termodynamikę pary wodnej, termodynamikę gazów wilgotnych, obiegi termiczne maszyn cieplnych, termodynamikę procesu spalania, wymianę i wymienniki ciepła,
5) wytrzymałości materiałów, obejmującą naprężenia i odkształcenia, rozciąganie i ściskanie, ścinanie, momenty bezwładności figur płaskich, skręcanie, zginanie, wyboczenie, hipotezy wytężeniowe,
w tym niezbędną do:
1) zrozumienia i analizy zjawisk fizycznych występujących przy pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych,
2) pomiaru podstawowych wielkości fizycznych,
3) eksploatacji urządzeń występujących przy pozyskiwaniu, przetwarzaniu i wykorzystywaniu energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych,
4) samodzielnego rozwiązywania prostych problemów technicznych; |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W01 | ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teorii fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Zagadnienia wstępne: Rola fizyki w rozwoju nauki. Wielkości i prawa fizyczne. Układ jednostek SI. Grawitacja. |
---|
T-W-2 | Elementy mechaniki: kinematyka i dynamika punktu materialnego, praca jako sposób przekazywania energii. |
T-W-3 | Wielkości i prawa opisujące ruch płynów doskonałych i rzeczywistych. |
T-W-4 | Kinetyczno – molekularna teoria budowy materii. Elementy termodynamiki. |
T-W-5 | Zjawiska transportu cząsteczkowego. Zjawiska powierzchniowe w cieczach. |
T-W-6 | Klasyczna teoria przewodnictwa elektrycznego. Wielkości i prawa związane z przepływem prądu elektrycznego. Pole magnetyczne. |
T-W-7 | Właściwości elektryczne i magnetyczne materii. |
T-W-8 | Fale elektromagnetyczne. Dualizm korpuskularno – falowy. Kwantowe własności promieniowania |
T-W-9 | Ogólna charakterystyka atomu i jądra atomowego. Promieniotwórczość naturalna. Rodzaje promieniowania jądrowego. Oddziaływanie promieniowania z materią. |
T-W-10 | Promieniowanie słoneczne i jego skutki. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną. |
---|
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposób oceny | S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z wykładów. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zadowalające opanowanie wiedzy ze zrealizowanego materiału. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |