Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Mała energetyka wodna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mała energetyka wodna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Aleksander Brzóstowicz <Aleksander.Brzostowicz@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 6 1,00,33zaliczenie
wykładyW4 12 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizyki i termodynamiki, wymiany ciepła oraz matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z tematyką możliwości wykorzystania energii wód. Mała energetyka wodna, urządzenia, praca urządzeń

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapoznanie się z podstawową metodyką liczenia związanych z małą energetyką wodną.10
10
wykłady
T-W-1Wykorzystanie energii wody.2
T-W-2Elementy zagospodarowania energetycznego rzeki. Rodzaje elektrowni wodnych i ich klasyfikacja.2
T-W-3Wyznaczanie mocy i produkcji energii oraz systemy regulacyjne małych elektrowni wodnych.2
T-W-4Rodzaje i charakterystyka turbin, urządzenia hydrotechniczne i pomocnicze elektrowni.2
T-W-5Struktura nakładów inwestycyjnych na MEW, opłacalność energetycznego zagospodarowania małych spadów.2
T-W-6Współpraca elektrowni wodnych z systemem energetycznym. Wpływ na środowisko małych elektrowni wodnych2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Samokształcenie polegające na studiowaniu literatury tematu.15
A-A-3Przygotowanie do kolokwium.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Samokształcenie - uzupełnianie wiedzy20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne (rozwiązywanie zagadnień).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające umiejętność wykorzystania wzorów obliczeniowych. System punktowy: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C16_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować i omówić zagadnienia: wykorzystanie energii wodnej; elektrownie przepływowe; elektrownie z członami pompowymi; elektrownie szczytowo-pompowe; urządzenia elektrowni wodnych; praca elektrowni wodnych; mała energetyka wodna; energia pływów, fal, prądów morskich.
OZE_1A_W12R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C16_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiąść umiejetność ocenienia możliwości wykorzystania (w danych warunkach) energii wód celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych. Powinien umieć wskazać konkretne rozwiązania przydatne do praktycznego zastosowania. Powinien umieć określić oddziaływania środowiskowe energetyki wodnej. Ponadto powinien umieć korzystać z literatury naukowej i technicznej.
OZE_1A_U14R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C16_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien umieć wykazać potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych jakim jest energia wód. Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
OZE_1A_K01, OZE_1A_K02R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C16_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować i omówić zagadnienia: wykorzystanie energii wodnej; elektrownie przepływowe; elektrownie z członami pompowymi; elektrownie szczytowo-pompowe; urządzenia elektrowni wodnych; praca elektrowni wodnych; mała energetyka wodna; energia pływów, fal, prądów morskich.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym jest w stanie zdefiniować i omówić zaganienia małej energetyki wodnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C16_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiąść umiejetność ocenienia możliwości wykorzystania (w danych warunkach) energii wód celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych. Powinien umieć wskazać konkretne rozwiązania przydatne do praktycznego zastosowania. Powinien umieć określić oddziaływania środowiskowe energetyki wodnej. Ponadto powinien umieć korzystać z literatury naukowej i technicznej.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma umijętność oceny możliwości wykorzystania energii wód w danych warunkach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C16_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien umieć wykazać potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych jakim jest energia wód. Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym powinien wykazać potrzebę i celowość wykorzystania energii wód
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Michałowski S., Plutecki J.:, Energetyka wodna, WNT, Warszawa, 1975
  2. Łaski A.:, Elektrownie wodne. Rozwiązania i dobór parametrów, WNT, Warszawa, 1971
  3. praca ziorowa pod red. M. Hoffmana, Małe elektrownie wodne, poradnik., Wyd. Nabba, Warszawa, 1992
  4. Laudyn D., Pawlik M., Strzelczyk F.:, Elektrownie, WNT, Warszawa, 2000
  5. Mikielewicz J., Cieśiński J., Niekonwencjonalne urządzenia i systemy konwersji energii, Ossolineum, Wrocław, 1999
  6. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  7. Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Gronowicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Radom - Poznań, 2008
  2. Praca zbiorowa, Odnawialne źródła energii. Poradnik, Tarbonus sp. z o.o., Kraków - Tarnobrzeg, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapoznanie się z podstawową metodyką liczenia związanych z małą energetyką wodną.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykorzystanie energii wody.2
T-W-2Elementy zagospodarowania energetycznego rzeki. Rodzaje elektrowni wodnych i ich klasyfikacja.2
T-W-3Wyznaczanie mocy i produkcji energii oraz systemy regulacyjne małych elektrowni wodnych.2
T-W-4Rodzaje i charakterystyka turbin, urządzenia hydrotechniczne i pomocnicze elektrowni.2
T-W-5Struktura nakładów inwestycyjnych na MEW, opłacalność energetycznego zagospodarowania małych spadów.2
T-W-6Współpraca elektrowni wodnych z systemem energetycznym. Wpływ na środowisko małych elektrowni wodnych2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Samokształcenie polegające na studiowaniu literatury tematu.15
A-A-3Przygotowanie do kolokwium.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Samokształcenie - uzupełnianie wiedzy20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C16_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować i omówić zagadnienia: wykorzystanie energii wodnej; elektrownie przepływowe; elektrownie z członami pompowymi; elektrownie szczytowo-pompowe; urządzenia elektrowni wodnych; praca elektrowni wodnych; mała energetyka wodna; energia pływów, fal, prądów morskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W12ma wiedzę w zakresie zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej, obejmującą wykorzystanie energii słonecznej, wodnej, wiatrowej i geotermalnej, przydatną między innymi do: 1) wykorzystania energii słonecznej w procesach grzewczych i zasilania energią elektryczną, 2) rozumienia zasady działania i charakterystyk turbin wiatrowych w celu ich właściwego stosowania, 3) oceny efektywności techniczno-ekonomicznej zastosowania pomp ciepła, 4) technicznej oceny lokalizacji małej elektrowni wodnej, doboru urządzeń i prognozowania jej efektywności;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z tematyką możliwości wykorzystania energii wód. Mała energetyka wodna, urządzenia, praca urządzeń
Treści programoweT-A-1Zapoznanie się z podstawową metodyką liczenia związanych z małą energetyką wodną.
T-W-1Wykorzystanie energii wody.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne (rozwiązywanie zagadnień).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym jest w stanie zdefiniować i omówić zaganienia małej energetyki wodnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C16_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiąść umiejetność ocenienia możliwości wykorzystania (w danych warunkach) energii wód celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych. Powinien umieć wskazać konkretne rozwiązania przydatne do praktycznego zastosowania. Powinien umieć określić oddziaływania środowiskowe energetyki wodnej. Ponadto powinien umieć korzystać z literatury naukowej i technicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U14orientuje się w możliwościach zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej i potrafi nadzorować systemy pozyskiwania energii słonecznej, wiatrowej, wodnej i geotermalnej, a także opracować proste takie systemy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z tematyką możliwości wykorzystania energii wód. Mała energetyka wodna, urządzenia, praca urządzeń
Treści programoweT-A-1Zapoznanie się z podstawową metodyką liczenia związanych z małą energetyką wodną.
T-W-1Wykorzystanie energii wody.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne (rozwiązywanie zagadnień).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma umijętność oceny możliwości wykorzystania energii wód w danych warunkach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C16_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien umieć wykazać potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych jakim jest energia wód. Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa;
OZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z tematyką możliwości wykorzystania energii wód. Mała energetyka wodna, urządzenia, praca urządzeń
Treści programoweT-A-1Zapoznanie się z podstawową metodyką liczenia związanych z małą energetyką wodną.
T-W-1Wykorzystanie energii wody.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne (rozwiązywanie zagadnień).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające umiejętność wykorzystania wzorów obliczeniowych. System punktowy: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym powinien wykazać potrzebę i celowość wykorzystania energii wód
3,5
4,0
4,5
5,0