Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Herbologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Herbologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW7 20 2,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z botaniki, chemii, gleboznawstwa, agroekologicznych podstaw produkcji roślinnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentowi znaczenia chwastów w bioróżnorodności środowiska.
C-2Przekazanie umiejetności rozpoznawania najważniejszych gospodarczo gatunków chwastów i określenia ich zagrożenia dla wielkości i jakości uzyskiwanego plonu roślin rolniczych.
C-3Nabycie umiejętności dostosowania metody ograniczania zachwaszczenia w zależności od stanu i stopnia zachwaszczenia łanu roślin rolniczych.
C-4Nabycie umijętności psługiwania się Komputerowym Systemem Wspomagania Decyzji oraz Zaleceniami Ochrony Roślin przy ochronie roslin przed zachwaszczeniem.
C-5Zrozumienie odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przez dobór i stosowanie określonej metody ograniczenia zachwaszczenia, zwłaszcza chemicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Grupy biologiczne chwastów; charakterystyka gatunków najczęściej występujących w uprawach polowych.2
T-A-2Rozpoznawanie siewek chwastów najczęściej zachwaszczających rośliny rolnicze.2
T-A-3Podstawy podejmowania decyzji o potrzebie zwlaczania chwastów w łanie określonego gatunku rośliny uprawnej -określanie progów szkodliwości i krytycznych okresów przebywania chwastów w łanie.3
T-A-4Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roślin -opracowywanie programów chemicznej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w różnych warunkach glebowych przy zróżnicowanym składzie zbiorowisk chwastów.8
15
wykłady
T-W-1Spektrum geograficzno-historyczne i formy życiowe ważniejszych gatunków flory segetalnej Polski.2
T-W-2Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie - korzyści wynikające z obecności chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów.2
T-W-3Czynniki oddziaływujące na produkcję nasion chwastów i reprodukcję z organów wegetatywnych.2
T-W-4Stan i stopień zachwaszcenia łanu -zmiany w składzie gatunkowym chwastów wynikające z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujące.2
T-W-5Stan i stopień zachwaszczenia łanu - krytyczne okresy konkurencyjności chwastow, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwości, nasilenie zachwaszczenia łanu wybranych gatunków roślin rolniczych a straty w plonach.2
T-W-6Potencjalne zachwaszczenie roślin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływające na zawartość i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby.2
T-W-7Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin.2
T-W-8Czynniki warunkujące skuteczność chwastbójczą herbicydów -herbicydy selektywne i nieselektywne, nalistne i doglebowe.2
T-W-9Środki zwiekszjące skuteczność działania herbicydów - adiuwanty (aktywizujące, modyfikujace), ekologiczny i ekonomiczny aspekt ich stosowania2
T-W-10Możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone. Wpływ herbicydów na kształtowanie zbiorowisk chwastów; kompensacja i uodpornianie chwastów, rośliny transgeniczne.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych5
A-A-3Przygotowanie prezentacji.5
A-A-4Konsultacje1
A-A-5Przygotowanie się do kolokwium.4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.19
A-W-3Konsultacje.1
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające -wykład informacyjny
M-2Metody problemowe-klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Sprwadziany posumowujące wiadomości z wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O13-2_W01
Zna zagrożenia wynikacjące z nadmiaru określonych gatunków chwastów na wysokości i jakości plonu roślin rolniczych. Potrafi wskazać metody ograniczania zachwaszczenia i ich wpływ na środowisko oraz zaproponować ich zastosowanie w zależności od składu gatunkowego chwastów i rośliny w której występują.
OS_1A_W07R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-2, C-3, C-5, C-1, C-4T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O13-2_U01
Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji określonych gatunków roślin rolniczych w zależności od składu gatunkowego chwastów. Potrafi zaprezentować program ochrony roślin w oparciu o ekonomiczne progi szkodliwości zachwaszczenia znając wady i zalety podejmowanych decyzji.
OS_1A_U01, OS_1A_U09R1A_U01, R1A_U02, R1A_U07InzA_U02, InzA_U04C-3, C-4T-W-7, T-W-5, T-W-10, T-A-4, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O13-2_K01
Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej oraz wynikającego z rozwoju nauk biologicznych i chemicznych wprowadzania na rynek nowych herbicydów oraz roślin transgenicznych odpornych na określone substancje aktywne i tym samym potrzebę uaktualniania swoich wiadomości przez całe życie .
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-3, C-5, C-4T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O13-2_W01
Zna zagrożenia wynikacjące z nadmiaru określonych gatunków chwastów na wysokości i jakości plonu roślin rolniczych. Potrafi wskazać metody ograniczania zachwaszczenia i ich wpływ na środowisko oraz zaproponować ich zastosowanie w zależności od składu gatunkowego chwastów i rośliny w której występują.
2,0
3,0Student zna zagrożenia wynikajace z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i niektóre metody ich ograniczania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O13-2_U01
Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji określonych gatunków roślin rolniczych w zależności od składu gatunkowego chwastów. Potrafi zaprezentować program ochrony roślin w oparciu o ekonomiczne progi szkodliwości zachwaszczenia znając wady i zalety podejmowanych decyzji.
2,0
3,0Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O13-2_K01
Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej oraz wynikającego z rozwoju nauk biologicznych i chemicznych wprowadzania na rynek nowych herbicydów oraz roślin transgenicznych odpornych na określone substancje aktywne i tym samym potrzebę uaktualniania swoich wiadomości przez całe życie .
2,0
3,0Student ma małą świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej, tym samym małą potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Aldrich R.J., Ekologia chwastów w roślinach uprawnych, TChiIE Opole, Opole, 1997
  2. Woźnica Z., Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL, Poznań, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Duer I., Zachwaszczenie i sposoby jego ograniczania w rolnictwie integrowanym, IUNG, Puławy, 1996
  2. Skrzypczk G., Blecharczyk A., Swędrzyński A., Podręczny atlas chwastów, Medix Plus, Poznań, 1997
  3. Zalecenia ochrony roślin ( na dany rok)., IOR Poznań, Poznań, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Grupy biologiczne chwastów; charakterystyka gatunków najczęściej występujących w uprawach polowych.2
T-A-2Rozpoznawanie siewek chwastów najczęściej zachwaszczających rośliny rolnicze.2
T-A-3Podstawy podejmowania decyzji o potrzebie zwlaczania chwastów w łanie określonego gatunku rośliny uprawnej -określanie progów szkodliwości i krytycznych okresów przebywania chwastów w łanie.3
T-A-4Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roślin -opracowywanie programów chemicznej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w różnych warunkach glebowych przy zróżnicowanym składzie zbiorowisk chwastów.8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Spektrum geograficzno-historyczne i formy życiowe ważniejszych gatunków flory segetalnej Polski.2
T-W-2Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie - korzyści wynikające z obecności chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów.2
T-W-3Czynniki oddziaływujące na produkcję nasion chwastów i reprodukcję z organów wegetatywnych.2
T-W-4Stan i stopień zachwaszcenia łanu -zmiany w składzie gatunkowym chwastów wynikające z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujące.2
T-W-5Stan i stopień zachwaszczenia łanu - krytyczne okresy konkurencyjności chwastow, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwości, nasilenie zachwaszczenia łanu wybranych gatunków roślin rolniczych a straty w plonach.2
T-W-6Potencjalne zachwaszczenie roślin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływające na zawartość i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby.2
T-W-7Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin.2
T-W-8Czynniki warunkujące skuteczność chwastbójczą herbicydów -herbicydy selektywne i nieselektywne, nalistne i doglebowe.2
T-W-9Środki zwiekszjące skuteczność działania herbicydów - adiuwanty (aktywizujące, modyfikujace), ekologiczny i ekonomiczny aspekt ich stosowania2
T-W-10Możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone. Wpływ herbicydów na kształtowanie zbiorowisk chwastów; kompensacja i uodpornianie chwastów, rośliny transgeniczne.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych5
A-A-3Przygotowanie prezentacji.5
A-A-4Konsultacje1
A-A-5Przygotowanie się do kolokwium.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.19
A-W-3Konsultacje.1
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O13-2_W01Zna zagrożenia wynikacjące z nadmiaru określonych gatunków chwastów na wysokości i jakości plonu roślin rolniczych. Potrafi wskazać metody ograniczania zachwaszczenia i ich wpływ na środowisko oraz zaproponować ich zastosowanie w zależności od składu gatunkowego chwastów i rośliny w której występują.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie umiejetności rozpoznawania najważniejszych gospodarczo gatunków chwastów i określenia ich zagrożenia dla wielkości i jakości uzyskiwanego plonu roślin rolniczych.
C-3Nabycie umiejętności dostosowania metody ograniczania zachwaszczenia w zależności od stanu i stopnia zachwaszczenia łanu roślin rolniczych.
C-5Zrozumienie odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przez dobór i stosowanie określonej metody ograniczenia zachwaszczenia, zwłaszcza chemicznej.
C-1Uświadomienie studentowi znaczenia chwastów w bioróżnorodności środowiska.
C-4Nabycie umijętności psługiwania się Komputerowym Systemem Wspomagania Decyzji oraz Zaleceniami Ochrony Roślin przy ochronie roslin przed zachwaszczeniem.
Treści programoweT-W-2Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie - korzyści wynikające z obecności chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów.
T-W-1Spektrum geograficzno-historyczne i formy życiowe ważniejszych gatunków flory segetalnej Polski.
T-W-3Czynniki oddziaływujące na produkcję nasion chwastów i reprodukcję z organów wegetatywnych.
T-W-7Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin.
T-W-5Stan i stopień zachwaszczenia łanu - krytyczne okresy konkurencyjności chwastow, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwości, nasilenie zachwaszczenia łanu wybranych gatunków roślin rolniczych a straty w plonach.
T-W-6Potencjalne zachwaszczenie roślin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływające na zawartość i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby.
T-W-8Czynniki warunkujące skuteczność chwastbójczą herbicydów -herbicydy selektywne i nieselektywne, nalistne i doglebowe.
T-W-9Środki zwiekszjące skuteczność działania herbicydów - adiuwanty (aktywizujące, modyfikujace), ekologiczny i ekonomiczny aspekt ich stosowania
T-W-10Możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone. Wpływ herbicydów na kształtowanie zbiorowisk chwastów; kompensacja i uodpornianie chwastów, rośliny transgeniczne.
T-A-2Rozpoznawanie siewek chwastów najczęściej zachwaszczających rośliny rolnicze.
T-A-1Grupy biologiczne chwastów; charakterystyka gatunków najczęściej występujących w uprawach polowych.
T-A-4Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roślin -opracowywanie programów chemicznej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w różnych warunkach glebowych przy zróżnicowanym składzie zbiorowisk chwastów.
T-A-3Podstawy podejmowania decyzji o potrzebie zwlaczania chwastów w łanie określonego gatunku rośliny uprawnej -określanie progów szkodliwości i krytycznych okresów przebywania chwastów w łanie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające -wykład informacyjny
M-2Metody problemowe-klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Sprwadziany posumowujące wiadomości z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zagrożenia wynikajace z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i niektóre metody ich ograniczania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O13-2_U01Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji określonych gatunków roślin rolniczych w zależności od składu gatunkowego chwastów. Potrafi zaprezentować program ochrony roślin w oparciu o ekonomiczne progi szkodliwości zachwaszczenia znając wady i zalety podejmowanych decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności dostosowania metody ograniczania zachwaszczenia w zależności od stanu i stopnia zachwaszczenia łanu roślin rolniczych.
C-4Nabycie umijętności psługiwania się Komputerowym Systemem Wspomagania Decyzji oraz Zaleceniami Ochrony Roślin przy ochronie roslin przed zachwaszczeniem.
Treści programoweT-W-7Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin.
T-W-5Stan i stopień zachwaszczenia łanu - krytyczne okresy konkurencyjności chwastow, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwości, nasilenie zachwaszczenia łanu wybranych gatunków roślin rolniczych a straty w plonach.
T-W-10Możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone. Wpływ herbicydów na kształtowanie zbiorowisk chwastów; kompensacja i uodpornianie chwastów, rośliny transgeniczne.
T-A-4Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roślin -opracowywanie programów chemicznej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w różnych warunkach glebowych przy zróżnicowanym składzie zbiorowisk chwastów.
T-A-3Podstawy podejmowania decyzji o potrzebie zwlaczania chwastów w łanie określonego gatunku rośliny uprawnej -określanie progów szkodliwości i krytycznych okresów przebywania chwastów w łanie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające -wykład informacyjny
M-2Metody problemowe-klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Sprwadziany posumowujące wiadomości z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O13-2_K01Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej oraz wynikającego z rozwoju nauk biologicznych i chemicznych wprowadzania na rynek nowych herbicydów oraz roślin transgenicznych odpornych na określone substancje aktywne i tym samym potrzebę uaktualniania swoich wiadomości przez całe życie .
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności dostosowania metody ograniczania zachwaszczenia w zależności od stanu i stopnia zachwaszczenia łanu roślin rolniczych.
C-5Zrozumienie odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przez dobór i stosowanie określonej metody ograniczenia zachwaszczenia, zwłaszcza chemicznej.
C-4Nabycie umijętności psługiwania się Komputerowym Systemem Wspomagania Decyzji oraz Zaleceniami Ochrony Roślin przy ochronie roslin przed zachwaszczeniem.
Treści programoweT-W-7Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin.
T-W-8Czynniki warunkujące skuteczność chwastbójczą herbicydów -herbicydy selektywne i nieselektywne, nalistne i doglebowe.
T-W-9Środki zwiekszjące skuteczność działania herbicydów - adiuwanty (aktywizujące, modyfikujace), ekologiczny i ekonomiczny aspekt ich stosowania
T-W-10Możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone. Wpływ herbicydów na kształtowanie zbiorowisk chwastów; kompensacja i uodpornianie chwastów, rośliny transgeniczne.
T-A-4Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roślin -opracowywanie programów chemicznej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w różnych warunkach glebowych przy zróżnicowanym składzie zbiorowisk chwastów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające -wykład informacyjny
M-2Metody problemowe-klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Sprwadziany posumowujące wiadomości z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma małą świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej, tym samym małą potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości.
3,5
4,0
4,5
5,0