Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Monitoring ekosystemów leśnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring ekosystemów leśnych
Specjalność Ochrona przyrody
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 6 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę z zakresu gospodarki leśnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procedurami obowiązującymi w zakresie monitoringu lasów i ekosystemów leśnych
C-2Omówienie podstawowych zagrożeń dla stabilności ekosystemów leśnych
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie pozyskiwania i interpretacji zagadnień z zakresu monitoringu lasów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy prawne i wewnętrzne zarządzenia administracji LP w zakresie monitoringu lasów2
T-A-2Przygotowanie projektu monitoringu lasów w zadanym typie drzewostanu4
6
wykłady
T-W-1Ocena odporności ekosystemów leśnych na kwaśne depozycje2
T-W-2Wpływ warunków biocenotycznych na odporność drzewostanów2
T-W-3Monitoring przeciwpożarowy2
T-W-4Monitoring zdrowotności i ochrony przeciwgradacyjnej drzewostanów2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2czytanie wskazanej literatury2
A-A-3sprawozdanie z wyjazdu terenowego3
15
wykłady
A-W-1udział w wykładach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach, udział w dyskusji
S-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach terenowych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne części wykładowej i ćwiczeniowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D06-op_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej pogłębi swą wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych źródeł zanieczyszczeń na ekosystemy leśne oraz pozna techniki i metody ich oceny
OS_2A_W08R2A_W04, R2A_W05, R2A_W07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1M-2, M-3, M-1, M-4, M-5S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D06-op_U01
Po zrealizowaniu programu przedmiotu student nabędzie umiejętność samodzielnej oceny oraz przygotowywania praz w zakresie wykonywania bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych.
OS_2A_U06, OS_2A_U07R2A_U03, R2A_U04, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1M-3, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D06-op_K01
Studnet po zrealizowaniu przedmiotu nabędzie kompetencje z zakresu samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie sposobów oceny stanu, zagrożeń i ochrony ekosystemów leśnych.
OS_2A_K04R2A_K05C-3T-W-1, T-W-4, T-A-1M-2, M-3, M-1, M-4, M-5S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D06-op_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej pogłębi swą wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych źródeł zanieczyszczeń na ekosystemy leśne oraz pozna techniki i metody ich oceny
2,0student nie posiadł wiedzy z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i nie zna metod ich oceny
3,0student w nieznacznym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna podstawowe metody ich oceny
3,5student w dostatecznym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna metody ich oceny
4,0student w dobrym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna metody ich oceny
4,5student w dobrym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna metody ich oceny oraz pogłębił wiedzę w tym zakresie
5,0student w bardzo dobrym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna metody ich oceny oraz pogłębił wiedzę w tym zakresie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D06-op_U01
Po zrealizowaniu programu przedmiotu student nabędzie umiejętność samodzielnej oceny oraz przygotowywania praz w zakresie wykonywania bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych.
2,0student nie posiada umiejętności samodzielnego wykonania bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych
3,0student posiada zadowalające umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych
3,5student posiada zadowalające umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych i potrafi je interpretować
4,0student posiada dobre umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych i potrafi je interpretować
4,5student posiada dobre umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych i potrafi je interpretować oraz wykazuje chęć ich pogłębienia
5,0student posiada bardzo dobre umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych i potrafi je interpretować oraz wykazuje chęć ich pogłębienia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D06-op_K01
Studnet po zrealizowaniu przedmiotu nabędzie kompetencje z zakresu samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie sposobów oceny stanu, zagrożeń i ochrony ekosystemów leśnych.
2,0student nie nabył kompetencji samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu i nie wykazuje chęci ich uzupełnienia
3,0student nabył w stopniu zadowalającym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu
3,5student nabył w stopniu dostatecznym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu
4,0student nabył w stopniu dobrym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu
4,5student nabył w stopniu dobrym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu i jest aktywny na zajęciach
5,0student nabył w stopniu bardzo dobrym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu i jest aktywny na zajęciach

Literatura podstawowa

  1. Szymański S., Ekologiczne podstawy hodowli lasu, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2000
  2. Smurzyński E., Hodowla lasu, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2002
  3. Sejm RP, Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2001 nr 62 poz. 627 z późn. zm.), 2001
  4. Sejm RP, Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. 1991 nr 101 poz. 444 z późn. zm.), 1991

Literatura dodatkowa

  1. Falencka-Jabłońska I., Zagrożenie środowiska przyrodniczego w Polsce, Fundacja Centrum Edukacji Wsi, Warszawa, 1991

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy prawne i wewnętrzne zarządzenia administracji LP w zakresie monitoringu lasów2
T-A-2Przygotowanie projektu monitoringu lasów w zadanym typie drzewostanu4
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ocena odporności ekosystemów leśnych na kwaśne depozycje2
T-W-2Wpływ warunków biocenotycznych na odporność drzewostanów2
T-W-3Monitoring przeciwpożarowy2
T-W-4Monitoring zdrowotności i ochrony przeciwgradacyjnej drzewostanów2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2czytanie wskazanej literatury2
A-A-3sprawozdanie z wyjazdu terenowego3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach10
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D06-op_W01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej pogłębi swą wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych źródeł zanieczyszczeń na ekosystemy leśne oraz pozna techniki i metody ich oceny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W08Ma poszerzoną wiedzę na temat zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach. Potrafi interpretować i oceniać zmiany środowiska wykorzystując znane metody i techniki inżynierskie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procedurami obowiązującymi w zakresie monitoringu lasów i ekosystemów leśnych
C-2Omówienie podstawowych zagrożeń dla stabilności ekosystemów leśnych
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie pozyskiwania i interpretacji zagadnień z zakresu monitoringu lasów
Treści programoweT-W-1Ocena odporności ekosystemów leśnych na kwaśne depozycje
T-W-2Wpływ warunków biocenotycznych na odporność drzewostanów
T-W-3Monitoring przeciwpożarowy
T-W-4Monitoring zdrowotności i ochrony przeciwgradacyjnej drzewostanów
T-A-1Podstawy prawne i wewnętrzne zarządzenia administracji LP w zakresie monitoringu lasów
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-3wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach terenowych
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach, udział w dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne części wykładowej i ćwiczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiadł wiedzy z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i nie zna metod ich oceny
3,0student w nieznacznym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna podstawowe metody ich oceny
3,5student w dostatecznym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna metody ich oceny
4,0student w dobrym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna metody ich oceny
4,5student w dobrym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna metody ich oceny oraz pogłębił wiedzę w tym zakresie
5,0student w bardzo dobrym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna metody ich oceny oraz pogłębił wiedzę w tym zakresie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D06-op_U01Po zrealizowaniu programu przedmiotu student nabędzie umiejętność samodzielnej oceny oraz przygotowywania praz w zakresie wykonywania bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U06Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Samodzielnie planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań.
OS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie pozyskiwania i interpretacji zagadnień z zakresu monitoringu lasów
Treści programoweT-W-1Ocena odporności ekosystemów leśnych na kwaśne depozycje
T-W-2Wpływ warunków biocenotycznych na odporność drzewostanów
T-W-3Monitoring przeciwpożarowy
T-W-4Monitoring zdrowotności i ochrony przeciwgradacyjnej drzewostanów
T-A-1Podstawy prawne i wewnętrzne zarządzenia administracji LP w zakresie monitoringu lasów
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach terenowych
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach, udział w dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne części wykładowej i ćwiczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada umiejętności samodzielnego wykonania bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych
3,0student posiada zadowalające umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych
3,5student posiada zadowalające umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych i potrafi je interpretować
4,0student posiada dobre umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych i potrafi je interpretować
4,5student posiada dobre umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych i potrafi je interpretować oraz wykazuje chęć ich pogłębienia
5,0student posiada bardzo dobre umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych i potrafi je interpretować oraz wykazuje chęć ich pogłębienia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D06-op_K01Studnet po zrealizowaniu przedmiotu nabędzie kompetencje z zakresu samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie sposobów oceny stanu, zagrożeń i ochrony ekosystemów leśnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie pozyskiwania i interpretacji zagadnień z zakresu monitoringu lasów
Treści programoweT-W-1Ocena odporności ekosystemów leśnych na kwaśne depozycje
T-W-4Monitoring zdrowotności i ochrony przeciwgradacyjnej drzewostanów
T-A-1Podstawy prawne i wewnętrzne zarządzenia administracji LP w zakresie monitoringu lasów
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-3wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aktywność na zajęciach terenowych
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach, udział w dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne części wykładowej i ćwiczeniowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie nabył kompetencji samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu i nie wykazuje chęci ich uzupełnienia
3,0student nabył w stopniu zadowalającym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu
3,5student nabył w stopniu dostatecznym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu
4,0student nabył w stopniu dobrym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu
4,5student nabył w stopniu dobrym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu i jest aktywny na zajęciach
5,0student nabył w stopniu bardzo dobrym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu i jest aktywny na zajęciach