Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Finansowanie inwestycji związanych z ochroną środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Finansowanie inwestycji związanych z ochroną środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>, Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 12 1,00,62zaliczenie
projektyP8 9 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien znać postawowe zagadnienia ekonomiczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów ze sposobami finansowania inwestycji w ochronie środowiska
C-2ukształtowanie umiejętności przygotowania dokumentów aplikacyjnych dla inwestycji w ochronie środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przegląd inwestycji środowiskowych w celu wybrania przedmiotowej inwestycji opracowywanej w ramach projektu podczas zajęć1
T-P-2Określenie etapów dla wybranego procesu inwestycyjnego1
T-P-3Szacunek kosztów wybranych zadań inwestycyjnych2
T-P-4Opis efektów rzeczowych inwestycji i ocena trwałości projektu1
T-P-5Opis efektów ekologicznych inwestycji1
T-P-6Opracowanie wybranych elementów biznes planu lub studium wykonalności dla wybranej inwestycji2
T-P-7Montaż finansowy inwestycji2
10
wykłady
T-W-1System finansowania ochrony środowiska w Polsce (instytucje, rozwiązania ekonomiczno-prawne i organizacyjne). Gromadzenie i wydatkowanie środków finansowych. Podmioty i elementy systemu finansowego (sektor publiczny i sektor prywatny). Narzędzia systemu finansów publicznych. System finansowy przedsiębiorstw. Strategie i plany jako ramy do zadań inwestycyjnych.2
T-W-2Zadania samorządów terytorialnych w zakresie ochrony środowiska. Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, gospodarka odpadami jako przedmiot wsparcia finansowego samorządów w realizacji ich zadań inwestycyjnych.1
T-W-3Zasady wsparcia przedsiębiorców w finansowaniu ekoinnowacji i inwestycji proekologicznych.1
T-W-4Inwestycje energooszczędne realizowane przez jednostki samorządy terytorialnego,instytucje, przedsiębiorców i osoby fizyczne2
T-W-5Zasady finansowania inwestycji ekologicznych z funduszy unijnych. Aplikacja, formy pomocy, rozliczenia przyznanych środków, sankcje za złamanie warunków umowy.2
T-W-6Charakterystyka dokumentów aplikacyjnych: wzory wniosków, biznesplany, studia wykonalności, załączniki środowiskowe2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Samodzielny przegląd dokumentów aplikacyjnych10
A-P-2Samodzielne opracowanie treści dla wybranych elementów dokumentów aplikacyjnych20
A-P-3Samodzielne czytanie instrukcji wypełniania dokumentów aplikacyyjnych10
A-P-4przygotowanie się do zajęć10
A-P-5uczestnictwo w dyskusji podczas zajęć10
A-P-6czytanie wskazanej literatury10
A-P-7przygotowanie prezentacji przedstawianej na forum grupy10
A-P-8tekstowe i graficzne opracowanie projektu wykonanego w ramach zajęć10
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3anegdota
M-4metoda przypadków
M-5dyskusja dydaktyczna
M-6metoda projwktów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca poprzez sprawdzanie kolejnych efektów projektu
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O13-3_W01
Student potrafi zidentyfikować i opisać stan środowiska i jego zmiany wymagające podjęcia działań inwestycyjnych zmierzających do jego poprawy
OS_1A_W09, OS_1A_W14, OS_1A_W11R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07, R1A_W09InzA_W04C-1T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-2M-1S-2
OS_1A_O13-3_W02
Student zna postawowe zasady wspierania przedsiębiorczości na drodze finansowania inwestycji i potrafi określić podstawowe elementy zarządzania projektem inwestycyjnym.
OS_1A_W14R1A_W09InzA_W04C-2, C-1T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-P-2M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O13-3_U01
student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do przygotowania dokumentów aplikacyjnych na podstawie własnej oceny i analizy zachodzących zjawisk w przyrodzie
OS_1A_U11, OS_1A_U08, OS_1A_U01, OS_1A_U10, OS_1A_U06R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-2T-P-3, T-P-7, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-4, M-6, M-5, M-2, M-3S-1
OS_1A_O13-3_U02
student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych
OS_1A_U09R1A_U07InzA_U04C-2T-P-3, T-P-7M-4, M-6S-1
OS_1A_O13-3_U03
Student posiada umiejętność wyrażania w formie ustnej i pisemnej elementów alalizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych i elementów dokumentacji aplikacyjnej
OS_1A_U11R1A_U09C-2T-P-6M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O13-3_K01
student potrafi rozwiązywać problemy badawcze powiązane z realizacją inwestycji, potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji i przedstawić swoje poglądy odpowiednio je argumentując
OS_1A_K01, OS_1A_K07, OS_1A_K06R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2T-P-3, T-P-7, T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-4, M-6, M-5, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O13-3_W01
Student potrafi zidentyfikować i opisać stan środowiska i jego zmiany wymagające podjęcia działań inwestycyjnych zmierzających do jego poprawy
2,0student nie potrafi zidentyfikować i opisać zmian w środowisku i potrzeb inwestycyjnych o charakterze zmiany
3,0student ma podstawową wiedzę na temet identyfikacji prolemów środowiskowych i sposobów ich rozwiazywania
3,5student ma podstawową wiedzę na temat identyfikacji problemów środowiskowych i potrafi dobrać odpowiednie działanie inwestycyjne zmierzające do jego rozwiązania
4,0student dobrze radzi sobie z identyfikacja i opisem stanu środowiska oraz określeniem potrzeb inwestycyjnych w tym zakresie
4,5student umiejętnie identyfikuje i opisuje stan środowiska i sposoby jego naprawy na drodze działań inwestycyjnych
5,0student w sposób profesjonalny radzi sobie zarówno z identyfikacją prolemów środowiskowych jak i opisem potrzeb inwestycyjnych
OS_1A_O13-3_W02
Student zna postawowe zasady wspierania przedsiębiorczości na drodze finansowania inwestycji i potrafi określić podstawowe elementy zarządzania projektem inwestycyjnym.
2,0student nie zna zasad finansowania ani zarządzania projektem inwestycyjnym
3,0student zna podstawowe zasady finansowania projektów inwestycyjnych ale nie potrafi nimi zarządzać
3,5student zna podstawowe zasady finansowania projektów inwestycyjnych i potrafi nimi zarządzać
4,0student dobrze radzi sobie ze zrozumieniem zasad finansowania i zarządzania projektem inwestycyjnym
4,5student umiejętnie posługuje się informacjami o finansowaniu i zarządzaniu projektami inwestycyjnymi
5,0student doskonale porusza się w temetyce finansowania i zarządzania projektami inwestycyjnymi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O13-3_U01
student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do przygotowania dokumentów aplikacyjnych na podstawie własnej oceny i analizy zachodzących zjawisk w przyrodzie
2,0student nie radzi sobie z wyszukiwaniem potrzebnych informacji
3,0student wyszukuje potrzebne informacje w podstawowym zakresie
3,5student potrafi samodzielnie znaleźć podstawowe informacje i dokonać podstawowej ich analizy
4,0student dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem i wykorzytsaniem potrzebnych informacji
4,5student umiejętnie wyszukuje i analizuje potrzebne informacje
5,0student biegle potrafi wyszukiwać i analizować znalezione informacje samodzielnie formułując wnioski na podstawie przeprowadzonej analizy
OS_1A_O13-3_U02
student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych
2,0student nie potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej przedsęzięć inwestycyjnych
3,0student potrafi tylko pod kierunkiem nauczyciela przeprowadzić podstawoą analizę ekonomiczną
3,5student w zakresie podstawowym potrafi poruszać się w temetyce analizy ekonomicznej
4,0student dobrze porusza się w temetyce podstawowej analizy ekonomicznej
4,5student sprawnie porusza się w temetyce podstawowej analizy ekonomicznej
5,0student świetni radzi sobie z podstawową nalizą ekonomiczną
OS_1A_O13-3_U03
Student posiada umiejętność wyrażania w formie ustnej i pisemnej elementów alalizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych i elementów dokumentacji aplikacyjnej
2,0student nie posiada umiejętności formułowania treści analizy ekonomicznej i dokumentacji aplikacyjnej
3,0student posiada podtawową umiejętność formułowania tresci analizy ekonomicznej i dokumentacji aplikacyjnej w ograniczonym zasobie słownictwa specjalistycznego
3,5student posiada zasoby słownictwa pozwalające mu na formułowanie ustnych i pisemnych wypowiedzi w poruszanej tematyce
4,0student dobrze radzi sobie z formułowaniem wypowiedzi na zadany temat
4,5student posiada bogaty zasób słownictwa i dobrze radzi sobie z formułowaniem wypowiedzi ustnych i pisemnych
5,0student posiada wysoką sprawność w formułowaniu ustnych i pisemnych wypowiedzi na temet analizy ekonomicznej i elementów dokumentacji aplikacyjnej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O13-3_K01
student potrafi rozwiązywać problemy badawcze powiązane z realizacją inwestycji, potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji i przedstawić swoje poglądy odpowiednio je argumentując
2,0student nie potrafi rozwiazywać provlemów badawczych i arumentować swojego stanowiska
3,0student potrafi w podstawowym zakresie identyfikować problemy badawcze ale posługje się niedoskonałą arumentacją swoich opinii
3,5student trafnie identyfikuje problemy badawcze i kierunki ich rozwiązywania ale w formułowaniu opinii i ich argumentacji wymaga pomocy nauczyciela
4,0student dorze radzi sobie z identyfikacja sytuacji problemowych i zasadniczo dobrze formułuje opinie i je argumentuje
4,5student ma duże umiejętności w identyfikacji problemów i ich argumentacji
5,0student biegle posługuje się umiejętnością identyfikacji sytuacji problemowych i trafnie formułuje swoje opinie odpowiednio je argumentując.

Literatura podstawowa

  1. Michalak Aneta, Finansowanie inwestycji w teorii i praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  2. Burzyńska Dorota, Fila Joanna, Finansowanie inwestycji ekologicznych w przedsięiorstwie, Difin, Warszawa, 2007

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przegląd inwestycji środowiskowych w celu wybrania przedmiotowej inwestycji opracowywanej w ramach projektu podczas zajęć1
T-P-2Określenie etapów dla wybranego procesu inwestycyjnego1
T-P-3Szacunek kosztów wybranych zadań inwestycyjnych2
T-P-4Opis efektów rzeczowych inwestycji i ocena trwałości projektu1
T-P-5Opis efektów ekologicznych inwestycji1
T-P-6Opracowanie wybranych elementów biznes planu lub studium wykonalności dla wybranej inwestycji2
T-P-7Montaż finansowy inwestycji2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1System finansowania ochrony środowiska w Polsce (instytucje, rozwiązania ekonomiczno-prawne i organizacyjne). Gromadzenie i wydatkowanie środków finansowych. Podmioty i elementy systemu finansowego (sektor publiczny i sektor prywatny). Narzędzia systemu finansów publicznych. System finansowy przedsiębiorstw. Strategie i plany jako ramy do zadań inwestycyjnych.2
T-W-2Zadania samorządów terytorialnych w zakresie ochrony środowiska. Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, gospodarka odpadami jako przedmiot wsparcia finansowego samorządów w realizacji ich zadań inwestycyjnych.1
T-W-3Zasady wsparcia przedsiębiorców w finansowaniu ekoinnowacji i inwestycji proekologicznych.1
T-W-4Inwestycje energooszczędne realizowane przez jednostki samorządy terytorialnego,instytucje, przedsiębiorców i osoby fizyczne2
T-W-5Zasady finansowania inwestycji ekologicznych z funduszy unijnych. Aplikacja, formy pomocy, rozliczenia przyznanych środków, sankcje za złamanie warunków umowy.2
T-W-6Charakterystyka dokumentów aplikacyjnych: wzory wniosków, biznesplany, studia wykonalności, załączniki środowiskowe2
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Samodzielny przegląd dokumentów aplikacyjnych10
A-P-2Samodzielne opracowanie treści dla wybranych elementów dokumentów aplikacyjnych20
A-P-3Samodzielne czytanie instrukcji wypełniania dokumentów aplikacyyjnych10
A-P-4przygotowanie się do zajęć10
A-P-5uczestnictwo w dyskusji podczas zajęć10
A-P-6czytanie wskazanej literatury10
A-P-7przygotowanie prezentacji przedstawianej na forum grupy10
A-P-8tekstowe i graficzne opracowanie projektu wykonanego w ramach zajęć10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O13-3_W01Student potrafi zidentyfikować i opisać stan środowiska i jego zmiany wymagające podjęcia działań inwestycyjnych zmierzających do jego poprawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
OS_1A_W14Zna ogólne zasady tworzenia i rozwój form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym prowadzenia działalności gospodarczej.
OS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze sposobami finansowania inwestycji w ochronie środowiska
Treści programoweT-W-4Inwestycje energooszczędne realizowane przez jednostki samorządy terytorialnego,instytucje, przedsiębiorców i osoby fizyczne
T-W-3Zasady wsparcia przedsiębiorców w finansowaniu ekoinnowacji i inwestycji proekologicznych.
T-W-6Charakterystyka dokumentów aplikacyjnych: wzory wniosków, biznesplany, studia wykonalności, załączniki środowiskowe
T-W-5Zasady finansowania inwestycji ekologicznych z funduszy unijnych. Aplikacja, formy pomocy, rozliczenia przyznanych środków, sankcje za złamanie warunków umowy.
T-W-2Zadania samorządów terytorialnych w zakresie ochrony środowiska. Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, gospodarka odpadami jako przedmiot wsparcia finansowego samorządów w realizacji ich zadań inwestycyjnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zidentyfikować i opisać zmian w środowisku i potrzeb inwestycyjnych o charakterze zmiany
3,0student ma podstawową wiedzę na temet identyfikacji prolemów środowiskowych i sposobów ich rozwiazywania
3,5student ma podstawową wiedzę na temat identyfikacji problemów środowiskowych i potrafi dobrać odpowiednie działanie inwestycyjne zmierzające do jego rozwiązania
4,0student dobrze radzi sobie z identyfikacja i opisem stanu środowiska oraz określeniem potrzeb inwestycyjnych w tym zakresie
4,5student umiejętnie identyfikuje i opisuje stan środowiska i sposoby jego naprawy na drodze działań inwestycyjnych
5,0student w sposób profesjonalny radzi sobie zarówno z identyfikacją prolemów środowiskowych jak i opisem potrzeb inwestycyjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O13-3_W02Student zna postawowe zasady wspierania przedsiębiorczości na drodze finansowania inwestycji i potrafi określić podstawowe elementy zarządzania projektem inwestycyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W14Zna ogólne zasady tworzenia i rozwój form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym prowadzenia działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2ukształtowanie umiejętności przygotowania dokumentów aplikacyjnych dla inwestycji w ochronie środowiska
C-1zapoznanie studentów ze sposobami finansowania inwestycji w ochronie środowiska
Treści programoweT-W-3Zasady wsparcia przedsiębiorców w finansowaniu ekoinnowacji i inwestycji proekologicznych.
T-W-6Charakterystyka dokumentów aplikacyjnych: wzory wniosków, biznesplany, studia wykonalności, załączniki środowiskowe
T-W-2Zadania samorządów terytorialnych w zakresie ochrony środowiska. Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, gospodarka odpadami jako przedmiot wsparcia finansowego samorządów w realizacji ich zadań inwestycyjnych.
T-W-1System finansowania ochrony środowiska w Polsce (instytucje, rozwiązania ekonomiczno-prawne i organizacyjne). Gromadzenie i wydatkowanie środków finansowych. Podmioty i elementy systemu finansowego (sektor publiczny i sektor prywatny). Narzędzia systemu finansów publicznych. System finansowy przedsiębiorstw. Strategie i plany jako ramy do zadań inwestycyjnych.
T-P-2Określenie etapów dla wybranego procesu inwestycyjnego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3anegdota
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi
S-1Ocena formująca: ocena formująca poprzez sprawdzanie kolejnych efektów projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna zasad finansowania ani zarządzania projektem inwestycyjnym
3,0student zna podstawowe zasady finansowania projektów inwestycyjnych ale nie potrafi nimi zarządzać
3,5student zna podstawowe zasady finansowania projektów inwestycyjnych i potrafi nimi zarządzać
4,0student dobrze radzi sobie ze zrozumieniem zasad finansowania i zarządzania projektem inwestycyjnym
4,5student umiejętnie posługuje się informacjami o finansowaniu i zarządzaniu projektami inwestycyjnymi
5,0student doskonale porusza się w temetyce finansowania i zarządzania projektami inwestycyjnymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O13-3_U01student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do przygotowania dokumentów aplikacyjnych na podstawie własnej oceny i analizy zachodzących zjawisk w przyrodzie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U11Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
OS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U10Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona i kształtowanie środowiska, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
OS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2ukształtowanie umiejętności przygotowania dokumentów aplikacyjnych dla inwestycji w ochronie środowiska
Treści programoweT-P-3Szacunek kosztów wybranych zadań inwestycyjnych
T-P-7Montaż finansowy inwestycji
T-P-1Przegląd inwestycji środowiskowych w celu wybrania przedmiotowej inwestycji opracowywanej w ramach projektu podczas zajęć
T-P-2Określenie etapów dla wybranego procesu inwestycyjnego
T-P-4Opis efektów rzeczowych inwestycji i ocena trwałości projektu
T-P-5Opis efektów ekologicznych inwestycji
T-P-6Opracowanie wybranych elementów biznes planu lub studium wykonalności dla wybranej inwestycji
Metody nauczaniaM-4metoda przypadków
M-6metoda projwktów
M-5dyskusja dydaktyczna
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3anegdota
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca poprzez sprawdzanie kolejnych efektów projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie radzi sobie z wyszukiwaniem potrzebnych informacji
3,0student wyszukuje potrzebne informacje w podstawowym zakresie
3,5student potrafi samodzielnie znaleźć podstawowe informacje i dokonać podstawowej ich analizy
4,0student dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem i wykorzytsaniem potrzebnych informacji
4,5student umiejętnie wyszukuje i analizuje potrzebne informacje
5,0student biegle potrafi wyszukiwać i analizować znalezione informacje samodzielnie formułując wnioski na podstawie przeprowadzonej analizy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O13-3_U02student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2ukształtowanie umiejętności przygotowania dokumentów aplikacyjnych dla inwestycji w ochronie środowiska
Treści programoweT-P-3Szacunek kosztów wybranych zadań inwestycyjnych
T-P-7Montaż finansowy inwestycji
Metody nauczaniaM-4metoda przypadków
M-6metoda projwktów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca poprzez sprawdzanie kolejnych efektów projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej przedsęzięć inwestycyjnych
3,0student potrafi tylko pod kierunkiem nauczyciela przeprowadzić podstawoą analizę ekonomiczną
3,5student w zakresie podstawowym potrafi poruszać się w temetyce analizy ekonomicznej
4,0student dobrze porusza się w temetyce podstawowej analizy ekonomicznej
4,5student sprawnie porusza się w temetyce podstawowej analizy ekonomicznej
5,0student świetni radzi sobie z podstawową nalizą ekonomiczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O13-3_U03Student posiada umiejętność wyrażania w formie ustnej i pisemnej elementów alalizy ekonomicznej przedsięwzięć inwestycyjnych i elementów dokumentacji aplikacyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U11Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2ukształtowanie umiejętności przygotowania dokumentów aplikacyjnych dla inwestycji w ochronie środowiska
Treści programoweT-P-6Opracowanie wybranych elementów biznes planu lub studium wykonalności dla wybranej inwestycji
Metody nauczaniaM-5dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca poprzez sprawdzanie kolejnych efektów projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada umiejętności formułowania treści analizy ekonomicznej i dokumentacji aplikacyjnej
3,0student posiada podtawową umiejętność formułowania tresci analizy ekonomicznej i dokumentacji aplikacyjnej w ograniczonym zasobie słownictwa specjalistycznego
3,5student posiada zasoby słownictwa pozwalające mu na formułowanie ustnych i pisemnych wypowiedzi w poruszanej tematyce
4,0student dobrze radzi sobie z formułowaniem wypowiedzi na zadany temat
4,5student posiada bogaty zasób słownictwa i dobrze radzi sobie z formułowaniem wypowiedzi ustnych i pisemnych
5,0student posiada wysoką sprawność w formułowaniu ustnych i pisemnych wypowiedzi na temet analizy ekonomicznej i elementów dokumentacji aplikacyjnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O13-3_K01student potrafi rozwiązywać problemy badawcze powiązane z realizacją inwestycji, potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji i przedstawić swoje poglądy odpowiednio je argumentując
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K07Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań
OS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2ukształtowanie umiejętności przygotowania dokumentów aplikacyjnych dla inwestycji w ochronie środowiska
Treści programoweT-P-3Szacunek kosztów wybranych zadań inwestycyjnych
T-P-7Montaż finansowy inwestycji
T-P-2Określenie etapów dla wybranego procesu inwestycyjnego
T-P-4Opis efektów rzeczowych inwestycji i ocena trwałości projektu
T-P-5Opis efektów ekologicznych inwestycji
T-P-6Opracowanie wybranych elementów biznes planu lub studium wykonalności dla wybranej inwestycji
Metody nauczaniaM-4metoda przypadków
M-6metoda projwktów
M-5dyskusja dydaktyczna
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3anegdota
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca poprzez sprawdzanie kolejnych efektów projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi rozwiazywać provlemów badawczych i arumentować swojego stanowiska
3,0student potrafi w podstawowym zakresie identyfikować problemy badawcze ale posługje się niedoskonałą arumentacją swoich opinii
3,5student trafnie identyfikuje problemy badawcze i kierunki ich rozwiązywania ale w formułowaniu opinii i ich argumentacji wymaga pomocy nauczyciela
4,0student dorze radzi sobie z identyfikacja sytuacji problemowych i zasadniczo dobrze formułuje opinie i je argumentuje
4,5student ma duże umiejętności w identyfikacji problemów i ich argumentacji
5,0student biegle posługuje się umiejętnością identyfikacji sytuacji problemowych i trafnie formułuje swoje opinie odpowiednio je argumentując.