Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Kształtowanie żyzności gruntów rekultywowanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie żyzności gruntów rekultywowanych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Czesław Wołoszyk <Czeslaw.Woloszyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 2,00,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 6 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza na poziomie szkoły średniej o ochronie środowiska .
W-2Podstawy gleboznawstwa i chemii ogólnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwością oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
C-2Poznanie wiedzy z zakresu konieczności rekultywowania gruntów i możliwości zwiększania ich żyzności
C-3Zdobycie umiejętności doboru materiałów (nawozów, odpadów) do użyźniania gruntów w zależności od ich rodzaju i przeznaczenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza aktów prawnych związanych z gospodarką nawozową.1
T-A-2Przegląd próbek nawozów mineralnych.2
T-A-3Obliczanie wielkości dawek nawozów mineralnych2
T-A-4Obliczanie dawek nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych w celu określenia przewidywanej poprawy żyzności gruntu2
T-A-5Projekt nawożenia gruntów rekultywowanych.1
8
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne: definicje i rodzaje żyzności, czynniki kształtujące żyzność gleb i gruntów.1
T-W-2Gleby i grunty jako środowisko odżywcze i źrodło skladników dla roślin. Formy i przemiany makro- i mikroskladników.1
T-W-3Asortyment i charakterystyka agrochemiczna nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych1
T-W-4Wartość nawozowa nawozów naturalnych (obornik, gnojówka, gnojowica, pomiot ptasi).1
T-W-5Przyrodnicze wykorzystanie komunalnych osadów ściekowych i kompostów z ich udziałem.1
T-W-6Przydatność do użyźniania gruntów różnych odpadów przemysłowych (z przemysłu energetycznego, spożywczego i in.).1
T-W-7Przydatność węgla brunatnego do rekultywacji gleb zdegradowanych.1
T-W-8Przyrodnicze skutki użyźniania gruntów rekultywowanych nawozami mineralnymi, naturalnymi, organicznymi i organiczno-mineralnymi oraz odpadami1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej5
A-A-3Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazywanych na ćwiczeniach7
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielna praca studenta - przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-7Anegdota
M-8Wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-9Ćwiczenia przedmiotowe
M-10Interpretacja wyników

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym
S-4Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz za umiejętność pracy w zespole,
S-5Ocena podsumowująca: Ocena projektów nawożenia wykonanych w czasie ćwiczeń
S-6Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O04-1_W01
Student ma wiedze dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz o sposobach oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
OS_1A_W09, OS_1A_W12, OS_1A_W10, OS_1A_W08R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W04, InzA_W05C-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7S-1, S-2, S-3
OS_1A_O04-1_W02
Student zna asortyment i właściwości nawozwów oraz odpadów o znaczeniu nawozowym przydatnych do kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-3, M-5, M-8S-4, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O04-1_U01
Potrafi wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z róznych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
OS_1A_U02, OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03InzA_U02C-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7S-1, S-2, S-3
OS_1A_O04-1_U02
Student posiada umiejętności opracowania projektu nawożenia gruntów rekultywowanych z wykorzystaniem nawozów i odpadów. Umie obliczyć dawaki nawozów i odpadów.
C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-8, M-9, M-10S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O04-1_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
OS_1A_K01, OS_1A_K02, OS_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01C-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7S-1, S-2, S-3
OS_1A_O04-1_K02
Student zna akty prawne z zakresu stosowania nawozów i odpadów w kształtowaniu żyzności gruntów rekultywowanych oraz jest świadom przyrodniczych skutków nawożenia w użyznianiu gruntów
C-3T-A-1, T-W-8M-5, M-8S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O04-1_W01
Student ma wiedze dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz o sposobach oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
2,0
3,0Student ma ograniczoną wiedzę dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz wie o ocenie stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_O04-1_W02
Student zna asortyment i właściwości nawozwów oraz odpadów o znaczeniu nawozowym przydatnych do kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z kształtowaniem żyzności gruntów rekultywowanych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O04-1_U01
Potrafi wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z róznych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
2,0
3,0Potrafi pod kierunkiem nauczyciela wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z róznych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_O04-1_U02
Student posiada umiejętności opracowania projektu nawożenia gruntów rekultywowanych z wykorzystaniem nawozów i odpadów. Umie obliczyć dawaki nawozów i odpadów.
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O04-1_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_O04-1_K02
Student zna akty prawne z zakresu stosowania nawozów i odpadów w kształtowaniu żyzności gruntów rekultywowanych oraz jest świadom przyrodniczych skutków nawożenia w użyznianiu gruntów
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, wykazuje się małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma podstawową świadomość o potrzebie kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Traczewska Teodora Małgorzata, Biologiczne metody oceny skażenia środowiska, Oficyna Wyd.Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011
  2. Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych, tom 1 i 2., PWRiL, Poznań, 2008
  3. Zimny Henryk, Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring., Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadium Grzegorczyk, Warszawa, 2006
  4. Praca zbiorowa pod redakcją S. Barana, J. Łabętowicza, E. Krzywego, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne., PWRiL, Warszawa, 2011
  5. Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, SGGW, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Publikacje WIOŚ
  2. Rekultywacyjne i nawozowe użytkowanie odpadów organicznych., Inżynieria Ekologiczna, 2003
  3. Greinert H., Greinert A., Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego, PZ, Zielona Góra, Zieliona Góra, 1999
  4. Akty prawne ze strony internetowej: Sejm.gov.pl, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza aktów prawnych związanych z gospodarką nawozową.1
T-A-2Przegląd próbek nawozów mineralnych.2
T-A-3Obliczanie wielkości dawek nawozów mineralnych2
T-A-4Obliczanie dawek nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych w celu określenia przewidywanej poprawy żyzności gruntu2
T-A-5Projekt nawożenia gruntów rekultywowanych.1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne: definicje i rodzaje żyzności, czynniki kształtujące żyzność gleb i gruntów.1
T-W-2Gleby i grunty jako środowisko odżywcze i źrodło skladników dla roślin. Formy i przemiany makro- i mikroskladników.1
T-W-3Asortyment i charakterystyka agrochemiczna nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych1
T-W-4Wartość nawozowa nawozów naturalnych (obornik, gnojówka, gnojowica, pomiot ptasi).1
T-W-5Przyrodnicze wykorzystanie komunalnych osadów ściekowych i kompostów z ich udziałem.1
T-W-6Przydatność do użyźniania gruntów różnych odpadów przemysłowych (z przemysłu energetycznego, spożywczego i in.).1
T-W-7Przydatność węgla brunatnego do rekultywacji gleb zdegradowanych.1
T-W-8Przyrodnicze skutki użyźniania gruntów rekultywowanych nawozami mineralnymi, naturalnymi, organicznymi i organiczno-mineralnymi oraz odpadami1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej5
A-A-3Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazywanych na ćwiczeniach7
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielna praca studenta - przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-1_W01Student ma wiedze dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz o sposobach oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
OS_1A_W12Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować metody zarządzania środowiskiem
OS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
OS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-7Anegdota
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ograniczoną wiedzę dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz wie o ocenie stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-1_W02Student zna asortyment i właściwości nawozwów oraz odpadów o znaczeniu nawozowym przydatnych do kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
Cel przedmiotuC-2Poznanie wiedzy z zakresu konieczności rekultywowania gruntów i możliwości zwiększania ich żyzności
Treści programoweT-W-1Wiadomości wstępne: definicje i rodzaje żyzności, czynniki kształtujące żyzność gleb i gruntów.
T-W-3Asortyment i charakterystyka agrochemiczna nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych
T-W-4Wartość nawozowa nawozów naturalnych (obornik, gnojówka, gnojowica, pomiot ptasi).
T-W-5Przyrodnicze wykorzystanie komunalnych osadów ściekowych i kompostów z ich udziałem.
T-W-6Przydatność do użyźniania gruntów różnych odpadów przemysłowych (z przemysłu energetycznego, spożywczego i in.).
T-W-7Przydatność węgla brunatnego do rekultywacji gleb zdegradowanych.
Metody nauczaniaM-3Wykład problemowy
M-5Praca w grupach
M-8Wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz za umiejętność pracy w zespole,
S-6Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z kształtowaniem żyzności gruntów rekultywowanych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-1_U01Potrafi wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z róznych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-7Anegdota
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi pod kierunkiem nauczyciela wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z róznych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-1_U02Student posiada umiejętności opracowania projektu nawożenia gruntów rekultywowanych z wykorzystaniem nawozów i odpadów. Umie obliczyć dawaki nawozów i odpadów.
Cel przedmiotuC-3Zdobycie umiejętności doboru materiałów (nawozów, odpadów) do użyźniania gruntów w zależności od ich rodzaju i przeznaczenia
Treści programoweT-A-1Analiza aktów prawnych związanych z gospodarką nawozową.
T-A-2Przegląd próbek nawozów mineralnych.
T-A-3Obliczanie wielkości dawek nawozów mineralnych
T-A-4Obliczanie dawek nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych w celu określenia przewidywanej poprawy żyzności gruntu
T-A-5Projekt nawożenia gruntów rekultywowanych.
Metody nauczaniaM-8Wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-9Ćwiczenia przedmiotowe
M-10Interpretacja wyników
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz za umiejętność pracy w zespole,
S-5Ocena podsumowująca: Ocena projektów nawożenia wykonanych w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-1_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
OS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-7Anegdota
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-1_K02Student zna akty prawne z zakresu stosowania nawozów i odpadów w kształtowaniu żyzności gruntów rekultywowanych oraz jest świadom przyrodniczych skutków nawożenia w użyznianiu gruntów
Cel przedmiotuC-3Zdobycie umiejętności doboru materiałów (nawozów, odpadów) do użyźniania gruntów w zależności od ich rodzaju i przeznaczenia
Treści programoweT-A-1Analiza aktów prawnych związanych z gospodarką nawozową.
T-W-8Przyrodnicze skutki użyźniania gruntów rekultywowanych nawozami mineralnymi, naturalnymi, organicznymi i organiczno-mineralnymi oraz odpadami
Metody nauczaniaM-5Praca w grupach
M-8Wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, wykazuje się małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma podstawową świadomość o potrzebie kształtowania żyzności gruntów rekultywowanych
3,5
4,0
4,5
5,0